Sociaal gedrag basisschool

26-10-2020 13:44 50 berichten
Hallo allen,

Ons kind zit in groep 6 momenteel, halverwege groep 4 is er een kind (H) in de klas bijgekomen. Sindsdien spelen er problemen in de klas en school.
Treiteren, bedreigen, fysiek geweld. Steeds kinderen lopen te “etteren” niet aan 1 kind speciaal gericht maar meerdere kinderen uit de klas zijn de klos.
Verschillende ouders hebben gesprekken gevoerd vorig schooljaar met juffen en directie.
School blijft zeggen dat het “per ongeluk” of een “klein incidentje” is.

Nieuw schooljaar, nieuwe open frisse start verleden vergeten. Hupsa gaan met die banaan was onze instelling.

Ook is er een meisje (J) in de klas die fysiek geweld toepast en voornamelijk in rug of gezicht trapt/schopt.

Afgelopen september ben ik aangesproken door Juf dat J mijn kind in het gezicht heeft geschopt. Mijn kind kwam huilend uit school met rood/blauw plek op t voorhoofd, tevens 2 dagen hoofdpijn gehad. Ik heb toen medegedeeld dat ik er vanuit ga dat directie en ouders ingelicht worden en actie wordt ondernomen. Hier niet meer naar gevraagd is immers zaak van school en J en de ouders.
2 weken later wordt een jongen uit de klas in zijn oog geschopt door J. Die ouders kregen te horen dat het per ongeluk is gebeurt.

1 stel ouders heeft nu hun kind van school gehaald en gaan andere school zoeken. Aantal kinderen vinden dit niet leuk, zijn verdrietig en vinden het oneerlijk. Echter wanneer leerkracht kinderen vraagt naar hoe het gaat, blijven de kinderen stil. Durven ze niets te zeggen?
Ander kind zit thuis met een been op meerdere plekken gebroken, door toedoen van H. dat vaker fysiek geweld toepast. (School noemt het een vervelend incident en was niet express) nu geloof ik echt wel dat een kind niet het schoolplein op loopt en bedenkt “ nu ga ik iemands been breken” maar wel bewust proberen macht te krijgen door iemand onderuit te schoppen. Dus hoe per ongeluk was dit?

Hoe aannemelijk is het dat al 1,5 jr steeds 2 dezelfde namen continue voorkomen wanneer er nare dingen gebeuren op school?
Hebben die kinderen echt zoveel pech? Of speelt er toch bewust/express fysiek geweld, treiteren e.d?

Wat kunnen we doen, wat mogen we van school verwachten? Wat moet school doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mijn kind verhuizen.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Dus jullie zijn, samen met de school al anderhalf jaar aan het wegkijken terwijl er geweld op het schoolplein toegepast word? o_o Ik snap wel dat die kinderen niks (meer) willen zeggen. Alles word weggezet als ongelukjes en niet expres. Ja, dank je de koekoek..
Ik snap niet dat je niet meer vinger aan de pols hebt gehouden na het incident met jouw kind...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er geen energie meer insteken. Lekker naar een andere school. Kun je ergens een klacht indienen? En dan niet bij de school want die doen er kennelijk niets mee, maar bij een overkoepelend iets of zo?
Misschien met alle ouders een plan maken om naar een ander school te gaan?
Kijken hoe ze dan gaan reageren?
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk best raar, zou ik dit gedrag op mijn werk vertonen zou ik naast ontslag, zeer waarschijnlijk het een en ander mogen uitleggen op het politiebureau. Maar zolang je nog geen 18 bent, is alles geoorloofd. Krijg dat maar eens uitgelegd aan een kind...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou aangifte doen.

Wat zullen die kinderen bang zijn zeg.
Ze hebben bescherming nodig maar het enige wat de volwassenen doen zijn de heftige situaties bagatelliseren.

Lezen wij in de krant ' oude man krijgt schop op zijn kaak', dan valt de hele maatschappij erover.
Lezen wij 'kind schopt kind op de kaak' dan is het een incidentje.

Nou dat kind met de blauwe plekken voelt zich net zo boos en gefrustreerd als de oude man.
*2020* schreef:
26-10-2020 13:52
Misschien met alle ouders een plan maken om naar een ander school te gaan?
Kijken hoe ze dan gaan reageren?
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook een andere school zoeken, liefst nog met andere ouders die er hetzelfde over denken als jij. Belachelijk wat er gebeurt en hoe de school ermee omgaat.
Alle reacties Link kopieren
De school neemt het probleem duidelijk niet serieus.

Kunnen jullie als groepje ouders niet zelf naar de ouders van de bewuste kinderen stappen om te zeggen of ze hun kinderen erop kunnen wijzen dat dit soort gedrag niet door de beugel kan?

Dit gaat van kwaad tot erger natuurlijk en hoe gaan deze kinderen zich gedragen als ze straks tieners zijn? Criminelen in de dop?

Ik zit te denken aan iets van bureau jeugdzorg maar misschien zijn kinderen op de lagere school daar nog te jong voor.
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
26-10-2020 13:53
Ik zou aangifte doen.

Wat zullen die kinderen bang zijn zeg.
Ze hebben bescherming nodig maar het enige wat de volwassenen doen zijn de heftige situaties bagatelliseren.

Lezen wij in de krant ' oude man krijgt schop op zijn kaak', dan valt de hele maatschappij erover.
Lezen wij 'kind schopt kind op de kaak' dan is het een incidentje.

Nou dat kind met de blauwe plekken voelt zich net zo boos en gefrustreerd als de oude man.
Nou precies dit. Hoe idioot is het dat je een kind moet dwingen om steeds weer naar die onveilige situatie te gaan, terwijl de wet er bij volwassenen voor zorgt dat dat nooit hoeft te gebeuren. Want dan kun je aangifte doen en dan wordt er ook daadwerkelijk iets mee gedaan. Maar een kind is gewoon vogelvrij.
Alle reacties Link kopieren
Onze school heeft een pestprotocol en gele kaarten etc. bij misdragingen.

Maar ik zou m’n kind daar weghalen, dit is geen veilige omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn zoon slachtoffer was van een dergelijk kind ben ik naar de directie gegaan en heb ze medegedeeld dat ik onmiddellijke actie wilde zien van de school. Deden ze dat niet, dan zou ik kind van school halen en de schoolinspectie inschakelen.
Ik snap ook niet dat je dit zo lang door laat sudderen.

Ouders van de veroorzakers inschakelen heeft geen nut. Zij weten heus wel wat hun kind uitvreet en het kan ze of niet schelen of ze zijn zo onbekwaam dat ze er niets aan kunnen doen.
Of je treft het type “dat doet mijn kind nooit!”
Trappen in gezicht, meerder malen en een kind thuis met meerdere breuken in been??!! O_O

En dit afdoen met niet express En incidentjes?
De 2 kinderen die dit veroorzaken, om welke reden dan ook daar is nog geen consequentie aan dit gedrag gekoppeld?

Ik zou als ouders een gezamenlijke brief naar leerkracht, directie en MR doen. Of er komt een plan, incl beschreven wat hoe wanneer en wanneer het exit is of alle andere kinderen vertrekken naar andere scholen.
Dit ook alleen doen als je bereid bent om kind daadwerkelijk van school te halen.
Het is nog 2,5 schooljaar, veel te lang om dit maar te laten sudderen.

Dit is naar voor iedereen, incl de 2 die dit gedrag vertonen.

Ik snap ouders van die 2 kinderen niet.
Als mijn kind andere kinderen meermaals letsel toebrengt dan zou ik zelf als ouder hulp zoeken als get mij niet lukt om dit gedrag te stoppen.
*2020* schreef:
26-10-2020 13:52
Misschien met alle ouders een plan maken om naar een ander school te gaan?
Kijken hoe ze dan gaan reageren?
Je was sneller met typen... Maar ook mijn idee
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dit in je OP: "Hier niet meer naar gevraagd is immers zaak van school en J en de ouders".

Dat vind ik op zijn zachtst gezegd best raar. Ik kan me toch niet voorstellen dat je hier geen verdere actie op hebt ondernomen. Ik zou de volgende dag al weer op school gestaan hebben om te vragen hoe het nu verder moet. Jullie zijn toch de ouders van het slachtoffer? Als jullie niet voor haar opkomen, wie dan?
dansenindewind schreef:
26-10-2020 13:53
Ik zou aangifte doen.
Maar daar gebeurt toch niks mee? Wat wil je dan bereiken?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook een andere school zoeken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Je kunt geen aangifte doen als je kind gepest wordt. Als school zelf niet meewerkt kun je eigenlijk niets als je kind gepest wordt, behalve een andere school zoeken. Of je kind instrueren hoe het effectief moet terugslaan, maar met een kind dat benen breekt zou ik daar niet aan beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Wat vreselijk! Ik zou briesend bij de directeur staan. Zoek de ouders wiens kinderen ook slachtoffer van deze twee zijn op en ga samen naar de directie. Schakel ook de MR in, die is hiervoor. Een basisschool moet toch een veilige plek zijn? Blauwe plekken en botbreuken, pffffff.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou absoluut een andere school zoeken.
Voor je kind moet je opkomen!
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Ik zou met andere ouders in een app incidenten verzamelen. Dit bij de directie van de school neerleggen.
En daar een duidelijk plan eisen met als doel: geen geweld meer in de klas. Dit zijn geen normale incidenten en het letsel is ook fors. Ook vreselijk voor de leerkracht, dat zij zo moet werken.
Leerplicht, de inspectie, alles zou ik erbij halen. Dit kan echt niet.
En ik zou bij school aangeven dat ik zelf de ouders ga aanspreken als dit nog 1 keer gebeurt. Allemaal leuk en aardig maar mijn kind gaat niet met hoofdletsel thuiszitten.
Mijn jongste heeft bij stoeien op school een tand verloren. Die moeder stond in tranen bij me, terwijl het stoeien over en weer was.
Ik vind het heel zorgelijk dat een kind dit allemaal kan doen, al dan niet per ongeluk. Mijn kind zou hier wakker van liggen als hij zoiets zou veroorzaken en er geen opvolging aan is. Dit is voor veroorzaker en slachtoffers echt heel slecht.
Alle reacties Link kopieren
Aangifte doen met zijn allen en de schoolinspectie inlichten. Vraag een gesprek aan met de directie van de school met alle ouders die kinderen hebben in deze klas. Ook de ouders waarvan het kind nog geen klep of trap heeft gehad. Hun kinderen kunnen ook een keer aan de beurt komen.

Mocht dit niet zeer snel opgepakt worden zou ik mijn kind naar een andere school laten gaan.
LaFleurNoire schreef:
26-10-2020 14:07
Toen mijn zoon slachtoffer was van een dergelijk kind ben ik naar de directie gegaan en heb ze medegedeeld dat ik onmiddellijke actie wilde zien van de school. Deden ze dat niet, dan zou ik kind van school halen en de schoolinspectie inschakelen.
Dit zou ook mijn aanpak zijn.
ik zou j even op wachten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven