Speentje afwennen

14-03-2012 12:39 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van ruim 15 maanden slaapt al vanaf het begin met een speentje. Sinds ze een maand of zes is, is ze die overdag wel afgewend, er is immers zoveel te zien en te doen, geen tijd voor een speen!

's Nachts wil ze hem wel echt in, als ze hem verliest dan wordt ze wakker en gaat huilen. Dan moet je dus je bed uit om een speentje te zoeken, en dan slaapt ze weer verder. Omdat ze een heel moeilijke, onrustige slaper is, en we dus meestal niet veel uurtjes slaap maken per nacht, is ieder rustig uur meegenomen. Alleen, ik vind het wel heel jammer dat ze wakker wordt van het missen van de speen. Er liggen er vijf in haar bed, maar slaapdronken kan ze die niet terugvinden. Een lampje zodat ze ze kan zien werkt niet, daar wordt ze te wakker van en dan is er geen houden meer aan.

Aan de ene kant denk ik, ach, wat boeit het die speen. Aan de andere kant, als ze dan een keer lekker slaapt is het zo zonde dat ze dan wakker wordt en huilt om de speen die ze mist... voor haar, en voor ons ook.

Is het te vroeg om de speen te gaan afwennen? Omdat je haar nog niet kunt uitleggen dat de speen weggaat (weggeven aan de fee, sinterklaas, een nieuwe baby of whatever)? Op welke leeftijd hebben jullie de speen afgewend, en op welke manier? En in het geval van cold turkey... hoe lang duurde het voordat het gewend was?
Balen dat ze 'm 's nachts niet terug kan vinden, dus dat zou veel schelen. Mijn zoontje is ook behoorlijk speenverslaafd, maar pakt het speentje dus wel zelfs. Hij heeft een lange periode gehad dat hij heel slecht sliep, echt elk uur wakker, niet te doen voor ons. Wij hebben 'm uiteindelijk laten huilen en sindsdien slaapt hij goed, meestal van 7 tot 7, maar dat is een aanpak waar niet iedereen zich in kan vinden. Ik ook niet, maar ik realiseerde me op een gegeven moment dat hij z'n slaap ook gewoon nodig heeft.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Soley, heb je iets aan de speentjes hangen? Een tut of gewoon een slab of spuugdoekje?

Mijn dochter werdt met 10 spenen in bed nog huilend wakker omdat ze niets kon vinden en nu er wat aan hangt, weet ze hem zelf wel te vinden.
O ja, wij hebben nu 2 spenen in bed liggen met een doekje eraan en een heel klein nachtlampje, maar dat niet doorslapen dateert uit de periode dat hij zijn speentje niet zelf kon pakken.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
http://www.youtube.com/watch?v=fwhIrWNKs70
verba volant, scripta manent.
Ze heeft één speentje in, twee los op vaste plekken en twee die ieder aan een knuffel/doekje zitten. Ik denk dat ze er te slaapdronken voor is, als ze er een raakt toevallig is het mooi meegenomen, maar ik denk dat ze niet op het idee komt. Als we geen speentje gaan geven, wordt ze uiteindelijk helemaal wakker.
Mijn dochter gaf hem zelf af toen ze net 3 was, was geen probleem verder omdat het haar eigen keuze was.

Zoon is nu 2 1/2 en slaapt met een speen. Overdag krijgt hij 'm alleen als hij ziek is of we een lange autorit moeten maken, en hij daar jengelig van wordt/moe is tijdens die rit.

Soms kan hij zelf zijn speen vinden 's nachts, meestal laat hij 'm los als hij diep in slaap is. Ik leg dan als wij naar bed gaan een paar speentjes in zijn bereik en die pakt hij steeds vaker zelf, zodat ik er niet uit hoef.

Afwennen doen we nog niet, ook vanwege de ervaring met dochter. Als hij 'm in december nog heeft, wil ik wel proberen 'm aan Sinterklaas mee te geven, dan is het wel mooi geweest.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Hier lagen ook altijd ladingen speentjes in bed. Ik vind de tip van een doekje eraan slim, dat hebben die kleintjes snel door en doekjes zijn groter en dus makkelijker te vinden.

Wij hebben onze jongens allebei toen ze een jaar of 2,5 waren de speen cold turkey afgepakt. Omdat ik het geen straf wilde laten zijn, hebben we 'Grote Jongensdag' gevierd met slingers, taart en een klein cadeautje. Het draaide die dag om het grote jongensfeest en niet om het inleveren van de speen, dat was bijzaak maar moest wel gebeuren om grote jongen te worden. Na het ontbijt hebben we de jongens de speen in de vuilnisbak laten gooien (daarna meteen geleegd!) en vervolgens feest gevierd. 's middags wel in bed gelegd maar natuurlijk niet verwacht dat ze zouden gaan slapen en dat deden ze dus ook niet.

's Avonds waren ze zo moe dat ze allebei meteen zijn gaan slapen. Ze hebben allebei geprobeerd de speen weer uit de prullebak te halen maar die was dus al leeg en ook allebei nog een dag geprobeerd om met huilen het ding weer terug te krijgen. Maar cold turkey is cold turkey en dus nooit meer gegeven. Ik heb er wel een bewaard voor extreme noodgevallen zoals gat in hoofd e.d.. Gelukkig niet nodig gehad.

M.n. onze oudste was heel erg verslaafd aan het ding en een pittig kind, maar hij heeft maar 2 dagen naar de speen gevraagd. Bij hem was het middagslaapje wel over trouwens, dat was een zeer negatieve consequentie waar je wel rekening mee moet houden. De jongste is nu 3,5 en slaapt nog steeds wel eens overdag. Misschien was de oudste er ook met speen wel mee gestopt dat zullen we nooit weten.

De 'Grote Jongensdag' was trouwens een groot succes en daarna door een aantal vrienden en kennissen ook uitgevoerd, ging bij iedereen op positieve manier.
Hier koortslip met 14 mnd, hij verdroeg geen speen. Niet meer gestart daarna. Hij was heel verdrietig, en erg ziek.

Ik moest hem zelfs ik bad laten drinken (wilde dan wel zelf uit en beker of drinken van een straaltje, het was winter dus deden we dat in bad.)

Enig positieve aan een vreselijke week.
Mijn zoon was ongeveer 1 toen wij met het afwennen begonnen. Dat deden we door de zachte speen,waar ie altijd in kon bijten te vervangen door een harde dikke speen , waar ie niet meer zijn tanden in kon zetten. Ik had zelf namelijk meer het idee dat het hem ging om het kauwen en bijten dan om de zuigbehoefte te stillen. Geen idee of het werkt bij jou dochter. Hier ging het in ieder geval wel redelijk snel goed met afwennen.
quote:MarianneDavids schreef op 14 maart 2012 @ 12:53:

http://www.youtube.com/watch?v=fwhIrWNKs70
Alle spenen een stukje afknippen. Schijnt niey lekker te sabbelen en leggen ze 'm zelf weg. Geen ervaring wel meerdere malen gehoord.
quote:liesse schreef op 14 maart 2012 @ 13:20:

Alle spenen een stukje afknippen. Schijnt niey lekker te sabbelen en leggen ze 'm zelf weg. Geen ervaring wel meerdere malen gehoord.Lijkt me gevaarlijk, dan bijten ze er toch zo een stuk van af!
Harde dikke speen? Waar haal je die, cherryoncream? Dochter zit wel steeds op de speen te bijten als ze nog of net wakker is. Kan ook zijn omdat ze nu net weer tandjes doorkrijgt.
Afknioppen is inderdaad gevaarlijk, stukjes plastic kunnen loskomen, ook veranderd de vorm van de speen waardoor deze in de mond van het kind past en dus eventueel in keel terecht kan komen. De kruitvat verkoopt lichtgevende speen. overdag in direct licht laten liggen en in het donker gloeit het middendeel van plastic op. Genoeg om niet wakker van te worden, en genoeg om te speen te vinden in bed.
quote:liesse schreef op 14 maart 2012 @ 13:20:

Alle spenen een stukje afknippen. Schijnt niey lekker te sabbelen en leggen ze 'm zelf weg. Geen ervaring wel meerdere malen gehoord.

Heb ik ook gedaan, werkte perfect. Wel was kind wat ouder, jaar of 2 geloof ik.

Door het stukje eraf te knippen kunnen ze 'm niet 'vasthouden' zeg maar.
En dan heb je dat speentje eindelijk de deur uit weten te krijgen, dan komt daar DE DUIM.
Gizz, dat is een goeie, ga morgen even kijken of ze die hier hebben. Het proberen waard. Als het niet lukt, kunnen we alsnog cold turkey afwennen maar ik heb in mijn hoofd dat dat makkelijker is als het ook voor haar te begrijpen is, of er een draai aan te geven is. Grote meisjesdag bijvoorbeeld
quote:MarianneDavids schreef op 14 maart 2012 @ 13:37:

En dan heb je dat speentje eindelijk de deur uit weten te krijgen, dan komt daar DE DUIM.

mag er vanuit gaan dat ze DIE toch wel gevonden krijgt 's nachts...

Bedankt voor de tips!
Ik heb de speen met zo'n touwtje aan z'n slaapzak hangen. Touwtje is niet zo lang dat het om z'n nek kan, maar wel net lang genoeg dat de speen in z'n mond past. Zoontje is 20 maanden. Zo kan hij hem altijd zelf terugvinden.
Beide kinderen van mij zijn/waren behoorlijk speenfanaten. We hebben bij zoon pas zijn speen afgeschaft toen hij 3 was. Best laat, maar hij heeft de eerste twee jaar van zijn leventje erg slecht geslapen en wij waren zooo blij dat hij eindelijk goed sliep dat we het wel even best vonden. Je kon wel goed aan zijn tanden zien dat hij een speen had, maar dat is na een paar maanden vanzelf recht getrokken.

We hebben een paar weken van te voren aangekondigd dat hij zijn speen moest weggooien. Met een soort kalendertje kon hij zien hoeveel nachtjes hij nog met zijn speen mocht slapen. Toen het zover was, heeft hij geen kik gegeven. Speen weggegooid met de belofte dat hij de dag erna bij de speelgoedwinkel iets moois mocht uitzoeken. En vanaf dat moment was het einde speen.
quote:MarianneDavids schreef op 14 maart 2012 @ 13:37:

En dan heb je dat speentje eindelijk de deur uit weten te krijgen, dan komt daar DE DUIM.Bij ons de reden waarom nu twee afleer pogingen zijn mislukt: de eerste keer vond hij zijn duim, vond ik dan weer vervelender dan een speen, dus hem zijn speen maar weer terug gegeven. De tweede keer zoog hij in één dag zijn hele onderlip kapot, tot bloedens aan toe. Toen hebben we besloten dat hij er blijkbaar nog niet aan toe was. Nu hij wat tandjes heeft is het binnenkort tijd voor poging drie. Ik lees dus even mee om wat inspiratie op te doen.
Als ze een rijtje tanden hebben verdwijnt soms die zuigbehoefte vanzelf is mijn ervaring maar dat zal misschien niet bij alle kinderen het geval zijn. Duimen leer je ook niet makkelijk af, wantjes lossen het probleem niet op, je kunt ze niet 24/24 wantjes aantrekken, iets vies op die duim smeren werkt ook twee minuten.
Mijn zoon is 2,5 en heeft bij het slapen ook nog steeds een speen. Hij heeft echter zo lang zo slecht geslapen, dat ik het allemaal wel prima vindt. Jonkje slaapt sinds een half jaar pas door, en ik heb nu even geen zin om energie te steken in het afwennen van de speen. Komt wel als hij 3 is.
quote:krokusje schreef op 14 maart 2012 @ 14:08:

Mijn zoon is 2,5 en heeft bij het slapen ook nog steeds een speen. Hij heeft echter zo lang zo slecht geslapen, dat ik het allemaal wel prima vindt. Jonkje slaapt sinds een half jaar pas door, en ik heb nu even geen zin om energie te steken in het afwennen van de speen. Komt wel als hij 3 is.Zo dacht ik er ook over bij zoon, en nu weer bij dochter (2). Scheelt dat als ze ouder zijn dat je het veel makkelijker kan uitleggen en echt afspraken kan maken met de kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven