Spelen

12-07-2010 22:38 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ervaring en tips gevraagd....

Het valt me op dat mijn oudste dochter (26 mnd) de laatste tijd zo vluchtig met dingen speelt. Ze lijkt wat onrustig en kan qua spel niet echt iets vinden wat ze langer doet.

Ze heeft zich altijd erg goed bezig kunnen houden en was altijd erg geconcetreerd met iets bezig.

Het kan aan de warmte liggen en natuurlijk aan t feit dat haar zusje 4 weken geleden is geboren. Tegelijkertijd heb ik t idee dat ze wat uitgekeken is op haar speelgoed.

Ik zoek wat ervaringen en tips; waar spelen jullie kids van deze leeftijd graag mee en wat voor activiteiten zijn leuk?

Ik wil nl binnenkort weer eens naar de speelotheek en kan dus wel wat tips gebruiken.
Hier een zoon van 28 maanden. Hij heeft 9 maanden geleden een zusje gekregen en was daar ook een tijd heel onrustig van, dus dat zou best het een en ander kunnen verklaren.

Wat hier goed werkt is de hoeveelheid speelgoed beperken. Ik had eerst al het speelgoed wat hij had binnen handbereik voor hem liggen en merkte dat hij daardoor door de bomen het bos niet meer zag. Nu kies ik iets van 10 speeltjes/spelletjes uit en berg de rest op. Iedere 2 weken zo'n beetje, wissel ik dan weer het speelgoed om. Dan is het speelgoed weer 'nieuw' voor hem en is hij er tijden blij/zoet mee. Wat hij op het moment heel leuk vindt is een poppenhuis met meubeltjes, plastic serviesje, autootjes en tekenen/schilderen/kleien. Boeken blijven ook populair.
The time is now
Ik kan me heel goed voorstellen dat dit samenhangt met de komst van een zusje! Misschien dat wat extra aandacht en bevestiging wel beter werkt dat nieuw speelgoed...

Maar goed, daar kan ze ook gewoon op uitgekeken zijn natuurlijk. Gaat je dochter naar een kinderdagverblijf? Dan kun je bij de leidsters informeren wat daar haar favoriete speelgoed is. De speelotheek kan waarschijnlijk ook gericht advies geven. Mijn dochter is jonger dan de jouwe, dus ik kan je helaas zelf geen advies geven welk speelgoed/ welke activiteiten passend zijn...
Oh, wat hier trouwens ook een hit is, is een babypop. Daarmee kan hij alles wat ik met de baby doe kopieëren, dus; flesje geven, in bad doen, luier omdoen enz.
The time is now
Op dit moment speelt mijn dochter van twee-en-half graag met een gietertje (plantjes en bloemetjes water geven, emmertjes vullen, leeggooien etc). Verder een rieten mandje (die ik eigenlijk ergens anders voor had bestemd) is door haar ingepikt. Ook Dora is heel populair, de dvd, de Dorapop en de Doraboekjes. Een grote kartonnen doos waar ik een deurtje en raampjes in had geknipt is dagenlang haar 'huisje' geweest. Verder wil ze af en toe ook wel een paar legpuzzels maken (circa 20 stukjes).
Wat we ook wel eens samen doen is 'feestje' spelen. Een van haar poppen is dan zogenaamd jarig en alle andere poppen en beesten komen op bezoek. Uiteraard wordt er gezongen voor de jarige pop en wordt er getrakteerd op lekkers (doosje rozijntjes of aardbeitjes).
Dat met die poppen is wel een goed idee; ze is zowiezo al veel met d'r poppen in de weer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven