Spoedvraag: waarop letten bij rondleiding kinderdagverblijf?

22-09-2008 10:30 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Een snel advies gevraagd;

Ik heb vanmiddag een rondleiding bij een kinderdagverblijf mij mij in de buurt waar mijn kindje in wording over een tijdje waarschijnlijk naar toe zal gaan. Ben hierin nog helemaal onervaren dus kan wel wat tips gebruiken.

Wat is belangrijk om op te letten bij zo'n eerste rondleiding? Uiteraard aardige leidsters, een schone omgeving, genoeg buitenruimte...maar wat nog meer? Of weten jullie nog goede vragen die ik kan stellen?

Alvast bedankt!
Dat is natuurlijk afhankelijk van wat je zelf belangrijk vindt.

In eerste instantie je gevoel. Wij hebben zelf toentertijd 2 kinderdagverblijven bezocht. Bij de een had ik een beter gevoel dan bij de ander, die hebben we ook gekozen. De eerste was klein, zat in een omgebouwd woonhuis. De ander zit in een oud schoolgebouw en deed veel ruimtelijker aan. Dat laatste vond ik prettig, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen juist voor wat kleiner en knusser gaan.

Verder liepen bij onze rondleiding wat kindjes mee met de juf. Vond ik ook heel leuk om te zien. Het was allemaal redelijk ongedwongen. Maar misschien wil jij juist een wat strakker regime, let dus op dat soort dingen.

Openingstijden vond ik erg belangrijk.

Hoeveel kinderen op een groep en hoeveel leidsters.

Hoeveel dagen werken die leidsters, maw is er elke dag een ander of juist niet.
Pfff, oke, voor de eerste indruk:

Zoek je een rustig kdv waar 'orde' heerst of zoek je een gezellig kdv waar een 'gezelligheid' heerst?

Wil je verticale of horizontale groepen?

Als je op de babygroep komt, heeft iedereen dan slofjes aan, inclusief de ouders?

Is er ruimte en tijd voor het individuele kindje?

Is de deur voorzien van een deurstopper?

Is het aanrecht en aankleedkussen schoon?

Zijn de slaapkamertjes schoon?

Zijn er genoeg leidsters aanwezig bij de baby's?

Hoe reageren de leidsters op baby's die gaan huilen als jullie binnenkomen, gaan de baby's dan voor of blijven ze doorpraten met jullie?

Dat zijn de eerste dingen die in me opkomen.
offtopic: Morrie! gefeliciteerd met je kleintje nog! gaat het goed?En is t leuk, twee kereltjes?
Veiligheid --> hekjes bijvoorbeeld bij de trap? Is er voldoende ruimte om te luchten op de slaapkamer? etc.

Opleiding --> welke opleiding hebben de leidsters?

VOG --> moet elke medewerker een Verklaring Omtrent Gedrag inleveren? Je wilt je kind toch niet bij een veroordeelden onderbrengen, toch?

Ziektebeleid--> bij de één mag je kind niet komen als die 38.0 meet, bij een andere creche wel. Wat vind jij belangrijk?

etc.
Sunlight, het is echt super! Echt waar, bedacht me laatst al dat ik je dat moest laten weten. Ook het leeftijdsverschil is ideaal. Ik geniet met volle teugen en vind het echt een makkie, een tweede erbij!
Let ook goed op je gevoel, hoe voel je je bij die opvang en de leidsters. Bij een slecht gevoel, niet doen.
Super zeg! Hier kan ik echt wat mee. Ik zoek meer de gezelligheid dan de orde, maar vind hygiene e.d. wel erg belangrijk. Ga jullie vragenlijsten even uitprinten!
quote:Morrie schreef op 22 september 2008 @ 10:41:

Sunlight, het is echt super! Echt waar, bedacht me laatst al dat ik je dat moest laten weten. Ook het leeftijdsverschil is ideaal. Ik geniet met volle teugen en vind het echt een makkie, een tweede erbij!

Gelukkig!Ik ben blij voor je dat het zo goed bevalt! geniet er maar lekker van!!

En was stiekem natuurlijk ook nieuwsgierig, omdat mij exact hetzelfde wacht straks( krijg trouwens ook weer een ventje )
Ik had dat laatst ook ergens gelezen, dat je moet opletten of ze op de babgroep slofjes dragen, maar in huis draag ik ook gewoon schoenen en ik rij de kinderwagen er ook door. En dochter kruipt daar toch ook gewoon overheen. Dus daar doe ik bij het kinderdagverblijf ook niet moeilijk over. Ze dweilen daar in ieder geval vaker dan ik thuis doe .

Ik heb bij de rondleiding opgelet of de kinderen zomaar weg konden lopen, of dat vreemden zomaar binnen kunnen komen. Ik ben er bij 2 geweest, bij de 1e stond de deur gewoon helemaal open en kwam ik binnen lopen zonder dat iemand het doorhad, bij de 2e kom je binnen met een code en wordt je meteen opgemerkt. Wij hebben dus gekozen voor de 2e, ook al was de 1e wat kleinschaliger en vond ik dat leuker. Maar het bevalt super!
Denk ook aan wachtlijsten. Soms helpt het om een andere dag te kiezen dan je in eerste instantie in gedachten had, dit kunnen ze je daar vertellen. Bij ons is de wachtlijst 12 maanden, dus je moet eigenlijk aanmelden voor de conceptie, hahaha.(maar bijvoorbeeld de woensdag zou al heel snel kunnen)

Ik vond idd het aantal leidsters per groep belangrijk. (3 op max 12) en hoe de sfeer was. Hier was het echt heel gezellig. Heel licht en netjes. Goed degelijk meubilair, ook gedacht aan de leidsters ivm hoogte stoelen (ergonomisch).

Wat mij ook enorm aansprak is dat er elke week een muzieklerares langskomt. Zelfs op de babygroep.

Ook het buitenpleintje vond ik belangrijk; veiligheid, hygiene (zandbak, konden de katten niet bij).

Dit KDV is van het SKON. Die hebben overal ongeveer dezelfde richtlijnen.

Succes!!!!
Het hangt er ook een beetje vanaf wat je zelf belangrijk vindt natuurlijk. Ik heb zelf gevraagd hoe ze omgaan met voeding: of het ook mogelijk was om live te komen voeden, hoe dat zit als je kind iets anders moet eten dan wat zij aanbieden. Die vragen waren voor mij van belang, omdat ik rekening hield met een kind dat niet overal tegen kan: zowel vader als ik zijn allergisch. Aan de hand van de antwoorden kon ik een aardige inschatting maken over flexibiliteit.

Je kunt vragen hoe het zit bij ziekte, of de ouders betrokken worden bij het kinderdagverblijf en hoe dan (waarop je als antwoord zou moeten krijgen dat er een oudercommissie is ), of er veel activiteiten georganiseerd worden voor de kinderen en zo ja wat dan...

Maar het allerbelangrijkst is volgens mij of je je prettig voelt bij het kinderdagverblijf. Dat je het gevoel krijgt dat je bij deze mensen graag je kind achter wilt laten en dat je daar vertrouwen in hebt. Of je dat hebt, blijkt in mijn ogen niet uit de antwoorden op vragen, maar meer uit je observaties op de groep. Het zit 'm soms maar in kleine details van hoe er met de kinderen omgegaan wordt.

Ik ben zelf op een kinderdagverblijf geweest dat op alle vragen de juiste antwoorden stelde, maar waarbij ik zag dat ze een kindje gewoon lieten huilen waar ze naast stonden. En er vielen me nog zo een paar dingen op, waar ik echt een knoop van in mijn maag kreeg. Nou, dan kun je in theorie je zaakjes nog zo goed in orde hebben, dat kinderdagverblijf werd 'm dus niet.
Thanks allemaal!!

Ben net geweest en heb de hele vragenlijst tevoorschijn getoverd.

Was niet 100% tevreden, vond de hygiene niet optimaal maar het open deuren beleid tussen de verschillende groepen en de gezelligheid spraken me aan. Nog even wat meer vergelijken, nu weet ik waar ik op moet letten!
quote:SnoopySnoopy schreef op 22 september 2008 @ 10:59:

Ik had dat laatst ook ergens gelezen, dat je moet opletten of ze op de babgroep slofjes dragen, maar in huis draag ik ook gewoon schoenen en ik rij de kinderwagen er ook door. En dochter kruipt daar toch ook gewoon overheen. Dus daar doe ik bij het kinderdagverblijf ook niet moeilijk over. Ze dweilen daar in ieder geval vaker dan ik thuis doe .

Das toch raar, vind ik. Tenminste, ik neem aan dat in de lente/herfst/winter je niet met je modderschoenen aan door de woonkamer loopt en de wagen er met modder en al doorheen rijdt en je kindje er dan op laat kruipen. Daarom vind ik het belangrijk dat er slofjes gedragen wordt op de babygroep. Als ik zie met wat voor schoenen de ouders soms naar binnen willen, brrr....

TO, fijn dat het zo goed beviel, je kunt nu lekker gaan vergelijken. En overal is er wel iets wat niet helemaal jouw straatje is denk ik, maar het gaat om waar je het beste gevoel bij krijgt!
Nee, ik loop niet met mijn modderschoenen door de woonkamer en als ik de wagen als die nat is naar binnen rijd, dweil ik er even achteraan. Maar als alles droog is dweil ik echt niet elke dag. En dochter heeft ook wel eens per ongeluk een schoen in haar mond gehad of een lik van de hond van mijn ouders. Daar zit ik niet zo mee. Bij het kinderdagverblijf houden ze het wel goed schoon, maar dus geen slofjes.
quote:sunlight schreef op 22 september 2008 @ 17:14:

[...]

Das toch raar, vind ik. Tenminste, ik neem aan dat in de lente/herfst/winter je niet met je modderschoenen aan door de woonkamer loopt en de wagen er met modder en al doorheen rijdt en je kindje er dan op laat kruipen. Daarom vind ik het belangrijk dat er slofjes gedragen wordt op de babygroep. Als ik zie met wat voor schoenen de ouders soms naar binnen willen, brrr....

Eh... ik weet niet waar jij in de herfst/winter loopt, maar mijn schoenen zitten eigenlijk nooit echt onder de modder. Ik kan me dan ook haast niet voorstellen hoe die schoenen van die ouders er uit moeten zien. Waar ben je geweest dan als je schoenen onder de modder zitten? En dan nog, van een beetje modder gaat je kind echt niet dood. Ik ben dan eloof ik wel erg makkelijk (hoewel op de creche wel slofjes e.d.). Kinderwagen wordt hier wel gewoon naar binnen gereden als de straat nat is e.d. en kind kruipt ook gewoon op straat en tussen de houtsnippers in de speeltuim. Dat is heel wat viezer dan mijn woonkamervloer.
Ik kreeg mijn kind vandaag ónder het zand mee van het kdv: ze had in de zandbak gespeeld. Nou, tegen de hoeveelheden die uit haar kleertjes kwamen vallen, kunnen geen slofjes op hoor.

(Ik vind slofjes niet belangrijk dus.)
Ik vind die slofjes ook echt te ver gaan. Kreeg er een beetje een 'smetvreesgevoel' bij toen ik dat zag op een van de kinderdagverblijven die wij bekeken. En ik zou er zelf ook geen zin in hebben die dingen elke keer aan en uit te doen als ik kind ging halen en brengen.
Ach, het went wel hoor Morrie. Maar echt handig is het inderdaad niet. Op het moment dat ik het zag (zwanger van Kruimel) dacht ik 'oh, dat is ook wel slim, anders liggen die kids de hele dag tussen het zand e.d.', maar ik merk nu dat Kruimel in de praktijk véél meer zand tegenkomt thuis en buiten etc. dan hij op de creche ooit tegen zou kunnen komen ....
Hoe wordt er gestraft (voel je je daar goed bij?)

Hoe gaan ze om met een overstuur kind (kdv zoon heeft een multi sensory kamer met zachte wanden. Is het kind echt zwaar over de zeik dan gaat een van de leidsters daar met het kind zitten en kijken ze samen naar de lampjes of lezen een boekje, er speelt zachte muziek en soms hebben ze daar aromatherapy). Krijgt het kind een aangewezen persoon die voor hem zorgt of is het steeds iemand anders?

Hoeveel vrijheid is er om aan te geven wat het ritme van je kind is (bijv. als je kind drie keer een slaapje doet is daar dan ruimte voor of houden ze zich strak aan de slapen na de lunch regel)?

Hoe flexibel zijn ze (mocht zelf zoon extra dagen brengen toen zijn zusje geboren werd, ideaal).

Wat zijn de "boete"kosten voor later ophalen, eerder wegbrengen?

Word je op de hoogte gesteld van alles (hier moeten we een incident (als mijn kind iets doet bij een ander kind zoals flink bijten) of accident (als mijn kind iets overkomen is, beet van ander kind, of vallen en knietje open, dat soort dingen) formulier invullen aan het eind van de dag. Zo is het heel transparant wat er gebeurt en kan je het bespreken met kdv. (zoontje bijt vaak als hij heel moe is, daar houden ze nu dus rekening mee!).

Slofjes hebben ze hier trouwens ook, maar zit hier in het boeren land en er worden nogal veel ziektes naar binnen gesjouwd (om maar te zwijgen van mest, etc. alhoewel zoon regelmatig achter in de auto zijn schoentjes aan het kauwen is )

Hoe ziet een standaard dag eruit, moet het kind maar wat spelen of doen ze activiteiten?

En misschien zou je andere ouders om hun ervaringen kunnen vragen.
Ik werk op een KDV en bij ons, vooral op peutergroep, is het niet te doen die slofjes. Zoals iemand al zei, als een kind in de zandbak heeft gespeeld komt er toch zand binnen. Of moeten de kinderen schoenen uitdoen als ze naar binnen gaan ofzo?

Iemand zei ook dat ze een leidster een kind lieten huilen. Weet je ook waarom het kind huilde? Soms hebben wij hier ook een kind die we even laten huilen. Zij wordt dan boos al het niet op haar manier gaat bv en dan laten we haar soms ook even uit tieren.(wel nadat je der al heb toegesproken..niet dat je het totaal genegeerd hebt).

Maar goed ik weet niet hoe de situatie was.
American Pie. nog wat andere tips, heb niet álles gelezen maar zag t er zo snel niet tussen:

let op met hoeveel kindjes ze op een slaapkamertje slapen, en of daar flexibiliteit in is. ik ben ooit bij n kdv gaan kijken waar in de babygroep 12 kindjes in een slaapkamer moesten. Dat zie ik echt niet voor me. volgensmij liggen ze dan elkaar constant wakker te huolen. bij mijn huidige kdv slapen er 6 op één kamer, en als t nodig is kunnen ze soms ook in iondje in een kamer bij een dndere groep leggen. 6 in een kamer vind ik nog veel, maar beter dan 12.

als je borstvoeding wil gaan geven zou ik ook even vragen hoe daar mee omgegaan wordt. Bij mijn kdv lijken ze nog nooit gehoord te hebben van voeden op verzoek. ik mag dus wel mijn gekolfde melk afleveren, maar moet er precies bij zeggen hoe laat ze t moeten geven. Gewoon kijken wanneer hij hongerig is daar doen ze niet aan. (terwijl alle borstvoedingsorganisaties en de WHO dat wél aanraden)

vraag ook hoe t er aan toe gaat bij t wegbrengen. Ik heb soms sochtend t gevoel da tik n beetj weggekeken word. Het is snel overdragen, dag zeggen en ophoepelen. terwijl ik van vriendinnen hoor dat sochtend de koffie klaar staat voor de ouders, zodat er n beetj eeen geleidelijke overgang is.

Vraag goed door over hoe ze omgaan met invalkrachten etc. Ik zie regelmatig in 2 maanden tijd wel 8 verschillende invalsters. elke keer als ik kom ophalen staat er wéér iemand die ik nooit eerder heb gezien. Mijn zoontje trekt t inmiddels goed, maar als kleine baby had hij best wel n gebruiksaanwijzing, en steeds stond er dus iemand die die gebruiksaanwijzing niet kende... ook staan de leidsters aan t begin van de dag en aan t eind van de dag n uur alléén op de groep. dat resulteert in rare regels zoals dat ze na half 5 geen fles meer geven....

Maar goed, veel tips... wij hadden ons keurig met 3 maanden zwangerschap ingeschreven, maar ik had simpelweg geen keus. dis was de enige plek. Uit voorgaande mag duidelijk zijn dat ik niet helemaal tevreden ben, maar er was geen andere optie. Heb regelmatig gebeld met ander kdvs, omdat ik zoon wilde overplaatsen, maar altijd was er pas na een jaar plek....

gelukkig is zoon inmiddels 20 maanden en vind hí'j het er geweldig, en das toch wel t belangrijkste...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven