Spugende baby

21-01-2009 21:59 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon is nogal een spugende baby. Al sinds zijn geboorte geeft hij varierend van een mondje tot een hele straal aan ons terug. Eerst gooiden we het op de bv (want dun) toen dachten we dat het minder zou worden als hij bijvoeding zou krijgen, of als hij zou kunnen zitten, of als hij brood zou krijgen etc etc. Nu is hij inmiddels 10 maanden en hij blijft spugen. Melk gaat nu redelijk door Nutriton maar bv diksap komt er bij de eerste kruipbeweging weer uit. Ook fruit/groente uit een potje komt makkelijk terug.

Nu maakte ik me niet druk want hij groeit prima (understatement) en hij is blij en relaxed. Alleen nu vroeg de leidster op het kdv of ik wist waarom hij zo spuugde, ze zag namelijk zelden kindjes van 10 maanden die nog zo spuugden.

Dus nu mijn vraag; wie had dit ook en wat heb je eraan gedaan? Of juist niet en ging het vanzelf over (waar ik eigenlijk naar neig).

Misschien heeft er iemand een gouden tip waardoor het heel makkelijk te verhelpen is?

Laat het me weten!
Die van mij is drie en kan het nog steeds erg goed

Toen hij 5 weken was begon het en pas met ruim 2 werd het echt minder. Hij had reflux maar daar is verder niets aan gedaan. Daarnaast spuugde hij ontzettend veel omdat hij luchtwegproblemen had. Vast voedsel hielp bij hem ook niet, sterker nog, dat kreeg hij niet weg en daarom kreeg hij met 10 maanden logopedie. Om te leren eten.
Pammie, mag ik vragen hoe hij at? Mijn oudste is nu 2,5 en eet nog steeds vrij slecht, hij kokhalst vaak als ie aan zijn warme hap zit. Maar brood of stukjes fruit gaan er wel goed in, zonder kokhalzen, herken je daar wat in? Of had jouw zoon het gewoon altijd, dat hij moeilijk at?
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar een vriendin wel. Die kleine gooide er ook alles uit. Meestal hele stralen. Die kleine had reflux. Heeft medicijnen gekregen om het wat minder pijnlijk voor hem temaken. De meeste baby's groeien er na 1 jaar overheen. Misschien een tip johannesbroodpitmeel bij de melk??
Als hij er verder geen last van heeft (zoals ons zoontje, zodra hij gespuugd heeft is hij het kwijt) zou ik er denk ik niet zoveel aan doen. Toen zoon 7 maanden was zaten we al bij de kinderarts maar naast de constatering dat hij reflux had is er verder niets aan gedaan.
quote:Sarah Scott schreef op 21 januari 2009 @ 22:08:

Pammie, mag ik vragen hoe hij at? Mijn oudste is nu 2,5 en eet nog steeds vrij slecht, hij kokhalst vaak als ie aan zijn warme hap zit. Maar brood of stukjes fruit gaan er wel goed in, zonder kokhalzen, herken je daar wat in? Of had jouw zoon het gewoon altijd, dat hij moeilijk at?

Hij had problemen met stukjes. Zodra er een stukje in zijn mond kwam ging hij overgeven; brood, fruit, koekje, warm eten, maakte niet uit wat. Hij begreep gewoon niet wat hij daarmee moest in zijn mond. Met 10 maanden kwam de logopediste bij ons thuis en met wat (simpele) oefeningen at hij binnen 2 maanden alles. Hij was net 1 jaar toen hij zonder spugen een Liga at. Ik schoot er helemaal vol van, zo blij was ik dat hij het eindelijk kon.

Misschien houdt jouw zoon gewoon niet van warm eten?
@ sarah

Mijn oudste heeft precies hetzelfde bij de warme hap gehad. Achteraf gezien heb ik de eerste keer dat ie dat deed heel bezorgd gereageerd. En was het voor hem een manier om zijn warme hap niet temoeten eten. Heb het gewoon genegeerd en sindsdien gaat het beter.
quote:ding schreef op 21 januari 2009 @ 22:08:

Misschien een tip johannesbroodpitmeel bij de melk??

Dat krijgt hij al (Nutriton). Op het cb zeiden ze dat het minder zou worden na 6 maanden omdat het maagklepje dan beter zou gaan sluiten/sterker werd. Dat is bij hem dus niet.

Pammie, ik heb idd wel eens gelezen over jouw spugende Mannie. Zoon heeft er mi ook geen last van maar omdat anderen me erop wezen dat het niet helemaal normaal is zit ik me te bedenken wat en of ik er iets mee moet.
Mijn dochtertje van bijna 10 maanden spuugt ook nog steeds en ook vast voedsel. (Vanavond spuugde ze yoghurt dat is echt heel vies!) Het consultatiebureau vindt het allemaal prima want ze groeit goed. Ze heeft er nooit medicijnen voor gekregen. Bij mijn oudste ging het ergens halverwege haar tweede jaar over hoewel ze nog steeds makkelijk overgeeft.

Laat je niet onzeker maken door je kdv. Het komt echt vaker voor en meestal gaat het vanzelf over.
quote:Pammie schreef op 21 januari 2009 @ 22:12:

[...]

Hij had problemen met stukjes. Zodra er een stukje in zijn mond kwam ging hij overgeven; brood, fruit, koekje, warm eten, maakte niet uit wat. Hij begreep gewoon niet wat hij daarmee moest in zijn mond. Met 10 maanden kwam de logopediste bij ons thuis en met wat (simpele) oefeningen at hij binnen 2 maanden alles. Hij was net 1 jaar toen hij zonder spugen een Liga at. Ik schoot er helemaal vol van, zo blij was ik dat hij het eindelijk kon.

Misschien houdt jouw zoon gewoon niet van warm eten?Thanx! En ik vermoed idd het laatste. Het gaat met hangen en wurgen elke dag...
Selma, bij ons zeiden ze dat het wel beter zou worden met vast voedsel. Dat werd het niet en daarom zijn we naar de kinderarts gegaan. Op eigen verzoek, huisarts en cb vonden het niet nodig want 'alle babies spugen'. Volgens mij spugen niet alle babies 3 keer per dag een hele voeding eruit. En inderdaad, ik had gelijk!

Ik neem aan dat als jij het niet vertrouwd had, je niet tot 10 maanden zou wachten.
quote:Sientje 2 schreef op 21 januari 2009 @ 22:16:

(Vanavond spuugde ze yoghurt dat is echt heel vies!) Zalm. Dat is pas vies
Ik lees graag mee. Mijn dochter spuugt ook nog steeds, is iets jonger. Ze is 7,5 maand en inderdaad alles gaat er nog steeds uit, zelf stukken brood, 2 uur nadat ze gegeten heeft.

Ze eet wel heel goed, vindt het heerlijk (alles) en groeit dus ook goed. Dochter krijgt trouwens wel medicijnen (losec en forlax), want had er wel veel last van en zat verstopt. Lastig is wel dat ze echt geen zure producten kan eten (citrusfruit, kiwi, yoghurt), want dat komt er direct weer uit.
Oke, zo gek is een spugende baby dus niet (nou ja baby, een heul grote dan).

Alleen nog een vraag; verdikken jullie diksap ed ook? En ik hoorde van druppels voor spugende baby's van VSM, iemand ervaring mee?
quote:Pammie schreef op 21 januari 2009 @ 22:25:

[...]

Zalm. Dat is pas vies Visrisotto. Das ook nie fijn
Je kunt ook johannesbroodpitmeel aan de fruit- en groentehap toevoegen, deed ik ook en had idd effect.

Hier trouwens ook spugers (4), waaronder 1 kind met ernstig reflux en 1 met verborgen reflux, en 1 kind die maanden steevast na het eten zijn warme hap eruit spuugde. Bovendien spugen de oudste 3 ook als ze verkouden zijn, omdat ze dan steevast een luchtweginfectie krijgen.

En de jongste is net terug uit het ziekenhuis waar hij vanwege een ernstige luchtweginfectie lag en ook hij spuugde de eerste dagen van zijn leventje al veel.
Whatever, I do what I want
Jemig Crini, wat een narigheid dat ze alle 4 zoveel last hebben.

Mannie spuugt ook veel meer als hij last van zijn luchtwegen heeft. Deze winter gebruiken we weer onstekingsremmers en gaat het véél beter.
Bij onze dochter met verborgen reflux is het spugen pas met 1 jaar overgegaan. Met nutriton in de melk en Zantac konden we het de eerste zes maanden steeds goed onder controle houden. Ook wij hadden gedacht dat het spugen met vast voedsel minder zou worden. Maar dat was dus niet zo, ze spuugde zelfs soms meer dan met melk. Dat heeft zeker tot een maand of 11 geduurd. Pas met 1 jaar was ze er zo goed als vanaf en zijn we met de Zantac gestopt. Wij hebben dingen als appel heel lang niet gegeven omdat ze daarvan zeker moest spugen en door de fruithap deden we vaak bambix om het dikker te maken.
Mijn oudste kleinzoon was ook een spuug baby.

Nooit had ik dit eerder gezien, terwijl ik zelf 4 kinderen heb gehad. Ik wist niet wat het was en m'n dochter ook niet.

Ze heeft veel gegoogled en veel informatie gevonden.

Sommige baby's spugen gewoon veel. Bij haar had het iets te maken met het feit, dat haar bevalling te snel ging. Ze had geen tijd meer om naar het ziekenhuis te gaan, dus het kindje was binnen no time geboren. Of deze theorie klopt weet ik niet, maar ze heeft het van het internet gehaald.

Het spugen ging bij hem over, toen hij vast voedsel ging eten.

Oh ja, ze deed ook een of ander meel in zijn flesvoeding, maar die hielp ook niet.

Veel succes.
quote:Pammie schreef op 21 januari 2009 @ 22:24:

Ik neem aan dat als jij het niet vertrouwd had, je niet tot 10 maanden zou wachten.

Nee, als ik het niet vertrouwd had had ik allang aan de bel getrokken. Het hoort ook bij hem; hij spuugt veel, nou soit. Hij heeft er geen last van en groeit goed. Zo dacht ik erover eigenlijk.

Alleen nav de opmerking van het kdv begon ik te twijfelen.

Crini, jee jij treft het ook niet (of eigenlijk je kinderen). Bedankt voor je tip over jbpm, ik zal het proberen door de potjes.

Hoe gaat het nu met de jongste?

Pammie, kreeg jij dan zo een verwijzing van de ha? Als hij het niet nodig vond?

Marie, ik had een heel normale (ingeleide) bevalling dus bij zoon ligt het niet aan een te snelle bevalling. Gelukkig was het bij je kleinzoon dus redelijk snel over.

Brood gaat trouwens erg goed, daar spuugt hij zelden van. Waarschijnlijk omdat dit toch wat droger is.
Mijn dochter stond retesnel op de wereld en die spuugde helemaal niet. De bevalling van mijn zoon was wat problematischer maar volgens de kinderarts kon dit niet de oorzaak zijn van zijn gespuug.

Selma, we gingen niet alleen voor het spugen, ook voor zijn luchtwegproblemen en eczeem. Daarnaast hebben wij een huisarts die erg pro geruste ouders is, als wij het niet vertrouwen verwijst hij gewoon door.
Hier ook een spuger. Hele golven kwamen eruit. Soms al bij de deur als je het kamertje in kwam, terwijl het bedje helemaal aan de andere kant stond. Na het eten maar ook spugen van te hard lachen bijvoorbeeld. Wij hebben veel geprobeerd, pitmeel kwam er ook gewoon uit. Hij is vanwege luchtwegproblemen veel in het ziekenhuis geweest. Ook had hij veel last van obstipatie een klacht die in verbinding staat met spugen en benauwdheidsklachten. Wij hebben pepti gegeven ipv km en hij krijgt movicolon laxeermiddel voor de darmen iedere dag. Nu hij een jaar is spuugt hij vrijwel niet meer spontaan. Nu krijgt hij ook gewoon weer km alhoewel hij dat eigenlijk niet lekker vind alleen met pap en in de yoghurt.

Het ziekenhuis had ons aanbevolen op een ph test te doen. Tijdens een dagopname met een slangetje via de neus meten ze dan de hele dag door de hoeveelheid dat terugkomt, hoe vaak het terugkomt en de zuurgraad ervan om eventueel te bestrijden met medicijnen tegen reflux. Wij vonden dit een vervelend onderzoek en omdat hij al zoveel opnames achter de rug had wilde wij hem niet vrijwillig opnemen voor zoiets. De osteopaat heeft hem ook eens behandeld toen ging het wel een tijdje een stuk beter. Hij is wel supersnel geboren met de helm op. Als je zoon gewoon goed groeit zou ik er niks aan laten onderzoeken. Dan gaat het vast gewoon over als hij een jaar is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven