Staking basisonderwijs 12 december (?)

05-12-2017 08:35 245 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als het kabinet deze week geen extra middelen toezegt voor het basisonderwijs wordt er op 12 december weer gestaakt.
Heeft de school van jullie kinderen je hier al over geïnformeerd? Wat heb je geregeld voor de opvang?
Wat vinden jullie eigenlijk van de actie?
sprietgras schreef:
16-12-2017 07:39
Als voorbeeld dat scholen nee moeten leren zeggen?
‘Ok oudercommissie, dan komt er een carnavalsweek. Helaas kan de leerkracht niet alles doen, gaat u alles regelen of is er helaas geen tijd meer voor ... (vul in: oudergesprekken, de kerstvierimg etc)’
Of gewoon ‘nee daar hebben wij geen tijd voor’
Wat mij betreft dat laatste. Nee, daar hebben we geen tijd voor en het is ook geen prioriteit. Wij moeten namelijk rekenen, lezen en aardrijkskunde doen in die week. Dag hoor.

Bij mijn kinderen op school hebben ze 1 x per week een naschoolse activiteit. Niet nodig, wel leuk en veel kinderen doen er aan mee. Onlangs kon die niet doorgaan. Iedereen een mail. Daar stond in dat 'als de ouders erop gerekend hadden dat hun kinderen dat uurtje onder de pannen waren de school dan wel voor opvang zou zorgen'. Van de zotte toch. Het zou volgens mij al zoveel schelen als besturen en directie eens duidelijk zijn over waar hun verantwoordelijkheden ophouden.
Alle reacties Link kopieren
Tja, alles voor het leerlingenaantal. Geen kerstfeest, carnaval of versierde school kost leerlingen en dus banen. Vergis je niet, het is een gevecht om leerlingen binnen te krijgen en te houden.
Gatinmijnsok schreef:
16-12-2017 09:18
Tja, alles voor het leerlingenaantal. Geen kerstfeest, carnaval of versierde school kost leerlingen en dus banen. Vergis je niet, het is een gevecht om leerlingen binnen te krijgen en te houden.
Dus wordt het de hoogste tijd dat besturen weer terugkeren op aarde en hun communicatie richten op, beste ouders, onze prioriteit ligt bij goed onderwijs dat alleen gegeven kan worden door fitte leerkrachten. Dus beste ouders, wij zijn geen carnavalsvereniging maar we beloven u wel dat we aan het einde van de rit alles uit uw kind gehaald hebben wat erin zit. Zegt u het maar, wat wilt u liever?
Gatinmijnsok schreef:
16-12-2017 09:18
Tja, alles voor het leerlingenaantal. Geen kerstfeest, carnaval of versierde school kost leerlingen en dus banen. Vergis je niet, het is een gevecht om leerlingen binnen te krijgen en te houden.
Ik denk dat dat erg wisselt per school hoor. Er zijn maar weinig scholen waar ik heb gewerkt die dat probleem hadden. En dat is al jaren geleden. Ligt ook aan de regio misschien?
Activiteiten als carnaval en kerst afschaffen op scholen? Lijkt me niet slim. Deze activiteiten dragen bij aan een fijne sfeer waardoor kinderen beter presteren.
Daar ligt volgens mij ook niet het probleem. Eerder in de grote klassen en het op maat les geven. Plus daarbij de veel eisende ouders en de kinderen die extra zorg nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
made@kate schreef:
16-12-2017 09:25
Dus wordt het de hoogste tijd dat besturen weer terugkeren op aarde en hun communicatie richten op, beste ouders, onze prioriteit ligt bij goed onderwijs dat alleen gegeven kan worden door fitte leerkrachten. Dus beste ouders, wij zijn geen carnavalsvereniging maar we beloven u wel dat we aan het einde van de rit alles uit uw kind gehaald hebben wat erin zit. Zegt u het maar, wat wilt u liever?
Precies dit! En ik zou zeker die school kiezen. Laat de bso maar caranavalsweek organiseren. Dat wordt apart betaald. Kunnen die ouders lekker (extra) bso afnemen als ze zo graag een carnavalsweek willen.
made@kate schreef:
16-12-2017 09:25
Dus wordt het de hoogste tijd dat besturen weer terugkeren op aarde en hun communicatie richten op, beste ouders, onze prioriteit ligt bij goed onderwijs dat alleen gegeven kan worden door fitte leerkrachten. Dus beste ouders, wij zijn geen carnavalsvereniging maar we beloven u wel dat we aan het einde van de rit alles uit uw kind gehaald hebben wat erin zit. Zegt u het maar, wat wilt u liever?
Nou, doe mij dan maar die verkapte carnavalsvereniging. "We beloven u alles uit uw kind te halen wat erin zit," klinkt echt naar en vermoeiend als je het over basisonderwijs hebt vind ik. En onrealistisch. Wbt werkdruk kan er vast ook wel wat gewonnen worden op dat gebied met de steeds oplopende prestatiedruk en meetdrang in het onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
buaya schreef:
16-12-2017 12:37
Nou, doe mij dan maar die verkapte carnavalsvereniging. "We beloven u alles uit uw kind te halen wat erin zit," klinkt echt naar en vermoeiend als je het over basisonderwijs hebt vind ik. En onrealistisch. Wbt werkdruk kan er vast ook wel wat gewonnen worden op dat gebied met de steeds oplopende prestatiedruk en meetdrang in het onderwijs.
Die meetdrang komt niet van het onderwijs zelf. Den Haag wil graag resultaten zien. Op basis van resultaten wordt de hoogte van de geldstroom bepaald. Idem met administratie. Je moet continue bewijzen en vastleggen wat je doet. Al is het maar voor de onderwijsinspectie.

Want waar het in de kern op neerkomt (en dit mechanisme zie je ook terug in de zorg): er is geen vertrouwen in de werknemer. Iedere scheet moet controleerbaar zijn. Er moet een schuldige aanwijsbaar zijn voor het niet waarmaken van verwachtingen. Niemand wil horen dat je niet 'remediërend' kunt werken om een kind met een IQ van 89 aan een plekje te helpen voor TTO VWO.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
16-12-2017 13:03
Die meetdrang komt niet van het onderwijs zelf. Den Haag wil graag resultaten zien. Op basis van resultaten wordt de hoogte van de geldstroom bepaald. Idem met administratie. Je moet continue bewijzen en vastleggen wat je doet. Al is het maar voor de onderwijsinspectie.

Want waar het in de kern op neerkomt (en dit mechanisme zie je ook terug in de zorg): er is geen vertrouwen in de werknemer. Iedere scheet moet controleerbaar zijn. Er moet een schuldige aanwijsbaar zijn voor het niet waarmaken van verwachtingen. Niemand wil horen dat je niet 'remediërend' kunt werken om een kind met een IQ van 89 aan een plekje te helpen voor TTO VWO.
Amen.
.
anoniem_125581 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 11:39
99.04% gewijzigd
lemoos2 schreef:
16-12-2017 13:03
Die meetdrang komt niet van het onderwijs zelf. Den Haag wil graag resultaten zien. Op basis van resultaten wordt de hoogte van de geldstroom bepaald. Idem met administratie. Je moet continue bewijzen en vastleggen wat je doet. Al is het maar voor de onderwijsinspectie.

Want waar het in de kern op neerkomt (en dit mechanisme zie je ook terug in de zorg): er is geen vertrouwen in de werknemer. Iedere scheet moet controleerbaar zijn. Er moet een schuldige aanwijsbaar zijn voor het niet waarmaken van verwachtingen. Niemand wil horen dat je niet 'remediërend' kunt werken om een kind met een IQ van 89 aan een plekje te helpen voor TTO VWO.
:worship:

Echt.
Ik ben heel benieuwd waaraan het geld voor de werkdrukverlaging straks besteed gaat worden. D’66 roept telkens over een concierge op iedere school. (Zelfs een D’66’er die schooldirecteur is hoor ik daarover.) Ik vraag mij dan toch af hoe die concierge de werkdruk voor een leerkracht gaat verlagen. Verder dan wat kopieerwerk kom ik niet. Hij kan immers geen leerlingen begeleiden in de klas, geen oudergesprekken voeren, geen handelingsplannen opstellen. Dat schiet toch niet op? Je kunt dan toch beter extra onderwijzend personeel inzetten?
Alle reacties Link kopieren
Nee, een conciërge kan inderdaad die taken niet op zich nemen. Maar door het wegnemen van de conciërges moeten de leerkrachten wel zelf alle klusjes in de klas doen, bestellingen doen en inruimen, magazijn bij langs gaan om te kijken of alle kerstknutselmaterialen nog op voorraad zijn, de telefoon opnemen terwijl je voor de klas staat, ouders bellen bij noodgevallen onder lestijd, in de gaten houden wie er de school binnenloopt, en in extremere gevallen op zoek gaan naar een weggelopen leerling, de ingang bij school sneeuwvrij maken of zout strooien, wc-papier en handdoekjes bijvullen, verstopte wc ontstoppen, leveranciers te woord staan, post aannemen etc.

Aaahh, ik mis onze conciërge echt! Het was zo’n lieve man!

Onderwijzend personeel extra zou ook helpen, om te zorgen dat de klassen niet zo heel groot zijn, of een remedial teacher die echt de tijd heeft om met een groepje leerlingen te gaan zitten en ze bepaalde stof extra uit te leggen en er verstand van heeft of een klassenassistent voor de kinderen die net wat meer oefening nodig hebben.
Hertjehertje schreef:
17-12-2017 00:20
Nee, een conciërge kan inderdaad die taken niet op zich nemen. Maar door het wegnemen van de conciërges moeten de leerkrachten wel zelf alle klusjes in de klas doen, bestellingen doen en inruimen, magazijn bij langs gaan om te kijken of alle kerstknutselmaterialen nog op voorraad zijn, de telefoon opnemen terwijl je voor de klas staat, ouders bellen bij noodgevallen onder lestijd, in de gaten houden wie er de school binnenloopt, en in extremere gevallen op zoek gaan naar een weggelopen leerling, de ingang bij school sneeuwvrij maken of zout strooien, wc-papier en handdoekjes bijvullen, verstopte wc ontstoppen, leveranciers te woord staan, post aannemen etc.

Aaahh, ik mis onze conciërge echt! Het was zo’n lieve man!

Onderwijzend personeel extra zou ook helpen, om te zorgen dat de klassen niet zo heel groot zijn, of een remedial teacher die echt de tijd heeft om met een groepje leerlingen te gaan zitten en ze bepaalde stof extra uit te leggen en er verstand van heeft of een klassenassistent voor de kinderen die net wat meer oefening nodig hebben.
Het lijkt er meer op dat een concierge taken van de schoolleider overneemt. Sinds wanneer moeten leerkrachten eigenlijk een verstopte wc ontstoppen? Hoort dat ook tot hun takenpakket? Hoe weet een concierge nu welke kerstknutselmaterialen er nodig zijn of welk lesmateriaal besteld moet worden? Hij kan niets van de kerntaken van een leerkracht overnemen. Ik denk dat hij nauwelijks iets van hun werkdruk vermindert. Ik vind het typisch een voorbeeld van hoe het geld weer eens op een verkeerde manier wordt besteed.
Pientjexxxx schreef:
17-12-2017 01:42
Het lijkt er meer op dat een concierge taken van de schoolleider overneemt. Sinds wanneer moeten leerkrachten eigenlijk een verstopte wc ontstoppen? Hoort dat ook tot hun takenpakket? Hoe weet een concierge nu welke kerstknutselmaterialen er nodig zijn of welk lesmateriaal besteld moet worden? Hij kan niets van de kerntaken van een leerkracht overnemen. Ik denk dat hij nauwelijks iets van hun werkdruk vermindert. Ik vind het typisch een voorbeeld van hoe het geld weer eens op een verkeerde manier wordt besteed.
Ontstopt jullie directeur het toilet?? Dat is pas zonde van het hogere salaris.

Overigens zou het leuk zijn voor onze vrijwillige conciërges als ze meer betaald gaan krijgen dan de maximale vrijwiliigers bijdrage die ze nu krijgen. Maar dat gaat de werkdruk van de leerkrachten niet verminderen.

Daar hebben we minimaal per 4 groepen 1 extra fulltime klassenassistent voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment hebben wij wel fulltime een conciërge. Werkdruk verlichtend is hij voor mij. Inderdaad het kopiëren, extra pleinwacht, kopje koffie langs brengen, met een boodschappenlijst voor materiaal naar de winkel sturen, vastgelopen digibord weer opstarten, musical-cd op mijn computer zetten, extra podiumdeel erbij zagen, meefietsen naar de schooltuin, elke klas langs voor absenten en wanneer geen reden van opgaaf daar achter aan bellen enz. Als deze lieve man weg zou vallen, nou reken maar dat ik dat merk. Oh en hij is ook BHV'er
Alle reacties Link kopieren
Echt, Pientje? Denk je dat een conciërge niet werkdrukverminderend werkt?

Alles wat ik opnoemde zijn taken die nu op het bord van de leerkracht komen.
Wij hebben een school waar geen fulltime directeur werkt. Hij is er 4 dagen, waarvan 1 standaard buiten de deur.
Op de twee andere dagen hebben de leerkrachten telefoondienst. Terwijl ik voor de klas sta, neem ik dus de telefoon op voor ziekmeldingen en andere zaken. Heel irritant tijdens je lestijd.
Maar ook als er iets geleverd wordt weten de mannen van de levering altijd precies mijn lokaal te vinden (mijn lokaal is naast de ingang) en mag ik weer een levering aannemen, vertellen waar het moet staan en een handtekening zetten.
Daaaaag, lestijd!

En ja, laatst zat de leerlingenwc verstopt. Heb ik zelf kunnen oplossen, want geen directeur of conciërge aanwezig en de gebouwendienst, die ik dus zelf moet bellen, gaf aan dat pas de middag erna iemand kon komen.

1 wc voor 32 leerlingen is al weinig, maar als we de wc moeten gaan delen met de klas ernaast, dan is er 1 wc op 59 leerlingen. Dat heb ik dus onder gymtijd gedaan.

Als de randvoorwaarden nou goed geregeld worden, dan hou ik tijd over voor m’n kerntaken. Lesgeven, voorbereiden, extra instructies geven, nakijken. En de administratie probeer ik al zo kort mogelijk te doen.
buaya schreef:
16-12-2017 12:37
Nou, doe mij dan maar die verkapte carnavalsvereniging. "We beloven u alles uit uw kind te halen wat erin zit," klinkt echt naar en vermoeiend als je het over basisonderwijs hebt vind ik. En onrealistisch. Wbt werkdruk kan er vast ook wel wat gewonnen worden op dat gebied met de steeds oplopende prestatiedruk en meetdrang in het onderwijs.
Naar en vermoeiend? Jij vindt het wel best als ze op de basisschool maar wat aan rotzooien met de talenten van kinderen? Wow.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
17-12-2017 01:42
Het lijkt er meer op dat een concierge taken van de schoolleider overneemt. Sinds wanneer moeten leerkrachten eigenlijk een verstopte wc ontstoppen? Hoort dat ook tot hun takenpakket? Hoe weet een concierge nu welke kerstknutselmaterialen er nodig zijn of welk lesmateriaal besteld moet worden? Hij kan niets van de kerntaken van een leerkracht overnemen. Ik denk dat hij nauwelijks iets van hun werkdruk vermindert. Ik vind het typisch een voorbeeld van hoe het geld weer eens op een verkeerde manier wordt besteed.
Uhm, op de school waar ik werkte gaven wij door aan de concierge welke kerstknutselmaterialen er nodig waren. Dan ging hij dat kopen. Het magazijn waar de 'normale' materialen staan hield hij ook bij, dan bestelde hij op tijd bij. Dus daar heb je dan als leerkracht geen extra werk aan. Kopiëren, lamineren en alles deed hij ook. Superfijn. Ik heb heel wat uren achter de kopieermachine en lamineermachine gestaan op scholen waar geen concierge is. En conciërges zijn verdomd handig bij allerlei ongemakken die opgelost moeten worden. Nog afgezien van de pleinwachten die zij lopen, zodat jij gewoon pauze hebt.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Ohja en inderdaad de telefoon aannemen, mensen opbellen bij absentie en dergelijke: superfijn dat je dat niet zelf hoeft te doen als je voor de klas staat!
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven