Steeds eerder wakker voor avondvoeding

maandag 12 oktober 2020 om 10:41
Mijn dochter van ruim 5 maanden heeft afgelopen 2 weken plotseling besloten dat ze overdag wel graag een vast ritme heeft. Elke 4 uur een wat grotere fles, en eindelijk naar 3 slaapjes waarvan 1 lange middagslaap. Zelfs op redelijk voorspelbare tijden. Haar slaaptalent is nooit denderend geweest, en we komen van een niet bestaand ritme van 5 x heel kort slapen, wanneer het haar uit kwam. Helemaal prima, maar dit is dus heel erg fijn dat ze dat zo zelf besloten heeft.
Maar babies blijven babies. Nu is ze in de nacht gaan rommelen.
Bij 3 maanden sliep ze van 8 uur 's avonds tot 2 uur 's nachts. Dat werd steeds iets minder tot we de avondvoeding maar ingevoerd hebben rond 22.30 uur. Nu wordt ze vaak zelfs daarvoor alweer wakker. Kan ze niks aan doen, maar ik mis de vertrouwdheid van dat ik de avond rust had. De andere nachtvoeding was 5 uur, toen 4 uur, 3 uur, en vannacht al om 2 uur. En daardoor dus heel erg vroeg al klaar wakker.
Grotere fles helpt niks, rijstebloem werkt zelfs averechts. Lijkt meer met doorslapen te maken te hebben, want ze wordt ook veel vaker wakker voor de speen.
Geef mij dat gerommel overdag maar weer terug hoor!
Alles is een faaaaaase, I know. Ik hoop dat dit uiteindelijk tot mooie dingen leidt.
Maar ik deel graag even dit leed.
Wat zijn jullie ervaringen, ging het snel weer over? Ooit uitgevonden waar het aan lag of waarin je kindje druk aan het ontwikkelen was?
Maar babies blijven babies. Nu is ze in de nacht gaan rommelen.
Bij 3 maanden sliep ze van 8 uur 's avonds tot 2 uur 's nachts. Dat werd steeds iets minder tot we de avondvoeding maar ingevoerd hebben rond 22.30 uur. Nu wordt ze vaak zelfs daarvoor alweer wakker. Kan ze niks aan doen, maar ik mis de vertrouwdheid van dat ik de avond rust had. De andere nachtvoeding was 5 uur, toen 4 uur, 3 uur, en vannacht al om 2 uur. En daardoor dus heel erg vroeg al klaar wakker.
Grotere fles helpt niks, rijstebloem werkt zelfs averechts. Lijkt meer met doorslapen te maken te hebben, want ze wordt ook veel vaker wakker voor de speen.
Geef mij dat gerommel overdag maar weer terug hoor!
Alles is een faaaaaase, I know. Ik hoop dat dit uiteindelijk tot mooie dingen leidt.
Maar ik deel graag even dit leed.
Wat zijn jullie ervaringen, ging het snel weer over? Ooit uitgevonden waar het aan lag of waarin je kindje druk aan het ontwikkelen was?
maandag 12 oktober 2020 om 10:47
Het komt goed, het is een fase, en het gaat over. Maar te snappen zijn ze niet, die babies. Zodra je hun ritme weer hebt ontdekt en er lekker in zit veranderen ze hun ritme.
Wat mij het meest hielp in dit soort weken was acceptatie, bewust accepteren dat het nu zo is.
sterkte
(en als je het nodig hebt, slaap lekker mee tijdens het lange middagslaapje! De was wacht wel, en de afwas ook, en de stofzuiger ook.)
Wat mij het meest hielp in dit soort weken was acceptatie, bewust accepteren dat het nu zo is.
sterkte

maandag 12 oktober 2020 om 10:53
Mijn ervaring wil je waarschijnlijk liever niet lezen
Wij begonnen extreem soepel, eerste 2/3 maanden lekker 'ritme', lange slaapjes 's nachts die 6 tot 8 uur duurden, 1 nachtvoeding, top.
Ondertussen met 8 maanden minimaal 3 nachtvoedingen, baby wil met geen mogelijkheid meer zelf in slaap vallen in eigen bed of waar dan ook en dus totaal nog geen uitzicht op verbetering. Al ligt er bij ons wel een link met flesweigeren denk ik, ivm minder voeding overdag. Maar tussen het begin en nu zijn er al oneindig veel scenario's voorbij gekomen en ik vrees dat dat nog even gaat duren

Wij begonnen extreem soepel, eerste 2/3 maanden lekker 'ritme', lange slaapjes 's nachts die 6 tot 8 uur duurden, 1 nachtvoeding, top.
Ondertussen met 8 maanden minimaal 3 nachtvoedingen, baby wil met geen mogelijkheid meer zelf in slaap vallen in eigen bed of waar dan ook en dus totaal nog geen uitzicht op verbetering. Al ligt er bij ons wel een link met flesweigeren denk ik, ivm minder voeding overdag. Maar tussen het begin en nu zijn er al oneindig veel scenario's voorbij gekomen en ik vrees dat dat nog even gaat duren

maandag 12 oktober 2020 om 10:58
I feeel ya, baby van 5 maanden die een maand lang maar één nachtvoeding nodig had. Was zo blij!
Maar na 1 maand waren we terug bij drie nachtvoedingen, inmiddels zitten we op 2 nachtvoedingen en sinds een week een ''speeluurtje''. Meneer is klaarwakker en echt zin in gezelligheid, ik wat minder om 05.00.
Heb van alles geprobeerd, rijstebloem, wakker maken etc maar uiteindelijk volg ik hem gewoon want dat lijkt het meest ontspannende te zijn voor iedereen.
Maar als je dan een goede vriend spreekt die zegt: mijn kind van 4 maanden slaapt van 22.00 tot 10.00. Dan ben ik wel een en al jaloers.
Maar na 1 maand waren we terug bij drie nachtvoedingen, inmiddels zitten we op 2 nachtvoedingen en sinds een week een ''speeluurtje''. Meneer is klaarwakker en echt zin in gezelligheid, ik wat minder om 05.00.
Heb van alles geprobeerd, rijstebloem, wakker maken etc maar uiteindelijk volg ik hem gewoon want dat lijkt het meest ontspannende te zijn voor iedereen.
Maar als je dan een goede vriend spreekt die zegt: mijn kind van 4 maanden slaapt van 22.00 tot 10.00. Dan ben ik wel een en al jaloers.
maandag 12 oktober 2020 om 10:58
Geen ervaringen, mijn zoontje heeft nooit een vast ritme gehad. Inmiddels ie ie om 5 uur klaar wakker ‘s ochtends.
Hiervoor sliep ie 2 maanden door van 7 tot 7, dus weer wennen. Nu sta ik met hem op en gooi hem rond half 8 weer in bed. Rond half 9 gaat ie dan naar de opvang. Je kunt er tegen vecht, maar heeft geen enkele zin.
Beste tip: vroeg naar bed en nacht afwisselen met partner dan is het goed te doen en lekker laten, slaapt vanzelf wel weer door.
Hiervoor sliep ie 2 maanden door van 7 tot 7, dus weer wennen. Nu sta ik met hem op en gooi hem rond half 8 weer in bed. Rond half 9 gaat ie dan naar de opvang. Je kunt er tegen vecht, maar heeft geen enkele zin.
Beste tip: vroeg naar bed en nacht afwisselen met partner dan is het goed te doen en lekker laten, slaapt vanzelf wel weer door.
leeuw32 wijzigde dit bericht op 12-10-2020 10:59
30.31% gewijzigd

maandag 12 oktober 2020 om 10:59

maandag 12 oktober 2020 om 11:03
Zijn we 3 weken geleden mee begonnen. Inmiddels zit ik op 1 x een groot ijsblokje fruit en 1 x een groot ijsblokje groenten. Het meeste valt goed. Alleen van rijstebloem kreeg ze pukkels en kramp.
Zit er inderdaad aan te denken om de hoeveelheid ietsjes op te voeren. Het gaat erg goed en alles gaat er met smaak in.

maandag 12 oktober 2020 om 11:06
Rijstebloem zijn lege koolhydraten, daar heeft ze niets aan.Mollebol1 schreef: ↑12-10-2020 11:03Zijn we 3 weken geleden mee begonnen. Inmiddels zit ik op 1 x een groot ijsblokje fruit en 1 x een groot ijsblokje groenten. Het meeste valt goed. Alleen van rijstebloem kreeg ze pukkels en kramp.
Zit er inderdaad aan te denken om de hoeveelheid ietsjes op te voeren. Het gaat erg goed en alles gaat er met smaak in.
Probeer haar eens mee te laten eten in de avond. Goed geprakte aardappel met groente en jus, dan zal je zien dat ze daar veel voldoening uithaalt en dus langer slaapt.

maandag 12 oktober 2020 om 11:06
Haha, sorry... Nee dat is maar 1 nacht grappig!
Ik heb zo'n collega. 2 kindjes die beiden vanaf 2 maanden 7 tot 7 doorsliepen en nooit meer lastig deden. Hij mag niet meepraten over babies en slapen haha!

maandag 12 oktober 2020 om 11:08
Aardappel? Ja?
Kan het eens proberen.

maandag 12 oktober 2020 om 11:14
Op die leeftijd at zoon 2 potjes dus kan wel stuk meer....

maandag 12 oktober 2020 om 11:19
Zo jammer he dat ze niet met een gebruiksaanwijzing komen
Ik zou ook meer eten proberen, onze dochter slaapt daar ook (iets) beter op. Maar als je dan denkt de code gekraakt te hebben gaan ze toch weer spoken zuchhttt. Voor je t weet gaan ze het huis uit en sta je daar om te janken zeg ik altijd maar

Ik zou ook meer eten proberen, onze dochter slaapt daar ook (iets) beter op. Maar als je dan denkt de code gekraakt te hebben gaan ze toch weer spoken zuchhttt. Voor je t weet gaan ze het huis uit en sta je daar om te janken zeg ik altijd maar
maandag 12 oktober 2020 om 11:21
Ik heb mijn zoontje nooit wakker gemaakt voor een fles, altijd zijn ritme gevolgd. De late avondfles kwam ook steeds vroeger, de nacht/ochtendfles daardoor soms ook. So be it! Uiteindelijk laatste fles rond 19.00 uur en ging hij ook doorslapen tot 7 uur.
Juist al die fratsen/trucjes werken niet dus ja, enige tip die ik je mee kan geven is volg het ritme van je kind. Succes!
Juist al die fratsen/trucjes werken niet dus ja, enige tip die ik je mee kan geven is volg het ritme van je kind. Succes!
♡
maandag 12 oktober 2020 om 11:24
Werden toen ook de nachten slechter?Mollebol1 schreef: ↑12-10-2020 11:03Zijn we 3 weken geleden mee begonnen. Inmiddels zit ik op 1 x een groot ijsblokje fruit en 1 x een groot ijsblokje groenten. Het meeste valt goed. Alleen van rijstebloem kreeg ze pukkels en kramp.
maandag 12 oktober 2020 om 11:47

maandag 12 oktober 2020 om 11:48
Bambix.Sherry750106 schreef: ↑12-10-2020 11:47Ik gaf mijn dochter altijd een papflesje om 11 uur 's avonds en dan sliep ze door tot de volgende ochtend 9 uur, heerlijk!
Opvolgmelk met ..... ik weet niet meer hoe het heet geen brinta ofzo maar het zat in een geel of blauw pak met de foto van een baby erop. Het is ook al ruim 13 jaar geleden...