Steeds eerder wakker voor avondvoeding

maandag 12 oktober 2020 om 10:41
Mijn dochter van ruim 5 maanden heeft afgelopen 2 weken plotseling besloten dat ze overdag wel graag een vast ritme heeft. Elke 4 uur een wat grotere fles, en eindelijk naar 3 slaapjes waarvan 1 lange middagslaap. Zelfs op redelijk voorspelbare tijden. Haar slaaptalent is nooit denderend geweest, en we komen van een niet bestaand ritme van 5 x heel kort slapen, wanneer het haar uit kwam. Helemaal prima, maar dit is dus heel erg fijn dat ze dat zo zelf besloten heeft.
Maar babies blijven babies. Nu is ze in de nacht gaan rommelen.
Bij 3 maanden sliep ze van 8 uur 's avonds tot 2 uur 's nachts. Dat werd steeds iets minder tot we de avondvoeding maar ingevoerd hebben rond 22.30 uur. Nu wordt ze vaak zelfs daarvoor alweer wakker. Kan ze niks aan doen, maar ik mis de vertrouwdheid van dat ik de avond rust had. De andere nachtvoeding was 5 uur, toen 4 uur, 3 uur, en vannacht al om 2 uur. En daardoor dus heel erg vroeg al klaar wakker.
Grotere fles helpt niks, rijstebloem werkt zelfs averechts. Lijkt meer met doorslapen te maken te hebben, want ze wordt ook veel vaker wakker voor de speen.
Geef mij dat gerommel overdag maar weer terug hoor!
Alles is een faaaaaase, I know. Ik hoop dat dit uiteindelijk tot mooie dingen leidt.
Maar ik deel graag even dit leed.
Wat zijn jullie ervaringen, ging het snel weer over? Ooit uitgevonden waar het aan lag of waarin je kindje druk aan het ontwikkelen was?
Maar babies blijven babies. Nu is ze in de nacht gaan rommelen.
Bij 3 maanden sliep ze van 8 uur 's avonds tot 2 uur 's nachts. Dat werd steeds iets minder tot we de avondvoeding maar ingevoerd hebben rond 22.30 uur. Nu wordt ze vaak zelfs daarvoor alweer wakker. Kan ze niks aan doen, maar ik mis de vertrouwdheid van dat ik de avond rust had. De andere nachtvoeding was 5 uur, toen 4 uur, 3 uur, en vannacht al om 2 uur. En daardoor dus heel erg vroeg al klaar wakker.
Grotere fles helpt niks, rijstebloem werkt zelfs averechts. Lijkt meer met doorslapen te maken te hebben, want ze wordt ook veel vaker wakker voor de speen.
Geef mij dat gerommel overdag maar weer terug hoor!
Alles is een faaaaaase, I know. Ik hoop dat dit uiteindelijk tot mooie dingen leidt.
Maar ik deel graag even dit leed.
Wat zijn jullie ervaringen, ging het snel weer over? Ooit uitgevonden waar het aan lag of waarin je kindje druk aan het ontwikkelen was?
maandag 12 oktober 2020 om 12:01
Lijkt mij niks, je moet toch werken?Sherry750106 schreef: ↑12-10-2020 11:47Ik gaf mijn dochter altijd een papflesje om 11 uur 's avonds en dan sliep ze door tot de volgende ochtend 9 uur, heerlijk!
Opvolgmelk met ..... ik weet niet meer hoe het heet geen brinta ofzo maar het zat in een geel of blauw pak met de foto van een baby erop. Het is ook al ruim 13 jaar geleden...

maandag 12 oktober 2020 om 12:31
Ze eet eigenlijk verrassend goed. Het meeste gaat ook echt naar binnen. Eerste dagen niet he, maar nu wel. En ik merk niet echt een verband met slecht slapen en de start met de hapjes. Alleen de rijstebloem. Daarvan lag ze te wurmen met haar kont (buikslaper) en spoog ze veel, steeds als ze net in slaap weer viel weer wakker van een kramp.
Nu ziet het er anders uit. Ze wordt gewoon op de vertrouwde manier wakker, maar steeds vroeger, voor zowel de avondfles als de nachtfles. Ze begint met steeds haar hoofd omdraaien, dat wordt wilder en dan volgt een chagrijnige lage huil van frustratie en honger, maar nog moe. In de ochtend ligt ze dan lachend met haar ogen wijd open. Zo herken ik het verschil tussen honger en uitgeslapen.
Ze zit op de richtlijn van de verpakking: 6 x 150 + 5. Bij elkaar iets meer dan een liter.
Ik heb er gisteravond om te experimenteren een fles van 180 + 6 in gedaan en die ging ook helemaal leeg. Maar toch 2 uur alweer wakker.
Honger is dus zeker een theorie. Ze is groot, nu al maat 74 en een lange vrij slanke baby.
Nu ziet het er anders uit. Ze wordt gewoon op de vertrouwde manier wakker, maar steeds vroeger, voor zowel de avondfles als de nachtfles. Ze begint met steeds haar hoofd omdraaien, dat wordt wilder en dan volgt een chagrijnige lage huil van frustratie en honger, maar nog moe. In de ochtend ligt ze dan lachend met haar ogen wijd open. Zo herken ik het verschil tussen honger en uitgeslapen.
Ze zit op de richtlijn van de verpakking: 6 x 150 + 5. Bij elkaar iets meer dan een liter.
Ik heb er gisteravond om te experimenteren een fles van 180 + 6 in gedaan en die ging ook helemaal leeg. Maar toch 2 uur alweer wakker.
Honger is dus zeker een theorie. Ze is groot, nu al maat 74 en een lange vrij slanke baby.

maandag 12 oktober 2020 om 12:38
Dit deden wij ook tot ze uit zichzelf rond 23 u wakker werd. Toen vond ik het wel een fijn idee om dan toch een avondfles te geven waarna je "zeker weet" dat je daarna samen even een blok van tenminste 3 uur kon slapen. In plaats van 22 u. Naar bed, net in slaap en ze huilt alweer.diamantje123 schreef: ↑12-10-2020 11:21Ik heb mijn zoontje nooit wakker gemaakt voor een fles, altijd zijn ritme gevolgd. De late avondfles kwam ook steeds vroeger, de nacht/ochtendfles daardoor soms ook. So be it! Uiteindelijk laatste fles rond 19.00 uur en ging hij ook doorslapen tot 7 uur.
Juist al die fratsen/trucjes werken niet dus ja, enige tip die ik je mee kan geven is volg het ritme van je kind. Succes!
Nu is het alleen dus nog vroeger geworden, en de nachtvoeding schuift mee. Dus op deze manier de avondvoeding eruit schuiven is ze nog niet aan toe.
Ik heb natuurlijk gewoon mee te bewegen en het is voor iedereen relaxter om haar gewoon te voeden wanneer zij het nodig vind. Maar toch mag het af en toe als gedoe voelen dat je kind het vertrouwde weer helemaal omgooit toch? Ook al is dat normaal? Het is ook normaal dat je daar wat bij voelt, en dat je soms denkt: komt dat wel goed? Had zin om even samen te klagen en ervaringen van anderen te horen.
maandag 12 oktober 2020 om 12:46
maandag 12 oktober 2020 om 14:04
maandag 12 oktober 2020 om 16:06
Onze kinderen vallen meer on de laatste categorie. Het wentEHV1981 schreef: ↑12-10-2020 14:04hier sliep op die leeftijd van 22.00 tot 07.00 en bij acht maanden van 19.30 tot 07.30.
Je moet er gewoon geluk mee hebben. Ik heb vrienden waar de kinderen tot 4 jaar niet doorslapen. Ik kan mij voorstellen dat het heel zwaar is om continu gebroken nachten te hebben.

maandag 12 oktober 2020 om 17:52
Joh natuurlijk mag je even klagen. Het is ook gewoon zwaar.
Ik zou meer eten proberen inderdaad. Mijn zoontje is ook lang en slank en at al snel hele porties. Toen ging het slapen ook iets beter.
En daarnaast pakken wat je pakken kan qua slaap. Middagdutjes waren mijn redding. Ik heb tot hij anderhalf jaar was alle vrije dagen ook smiddags een uur geslapen (en soms doe ik het nog steeds).
Sterkte, het is echt een fase
Ik zou meer eten proberen inderdaad. Mijn zoontje is ook lang en slank en at al snel hele porties. Toen ging het slapen ook iets beter.
En daarnaast pakken wat je pakken kan qua slaap. Middagdutjes waren mijn redding. Ik heb tot hij anderhalf jaar was alle vrije dagen ook smiddags een uur geslapen (en soms doe ik het nog steeds).
Sterkte, het is echt een fase

woensdag 14 oktober 2020 om 16:45
Het went inderdaad he? Ik vond de slapeloosheid tijdens mijn zwangerschap echt zwaarder. Maarja het allerliefste slaap ik natuurlijk gewoon haha!
Heerlijk sherry, uitslapen.
Ik heb een grotere hap geprobeerd.
Eerst met fruit, en toen ging de fles een uur of 2 later niet leeg. En toen aardappel met bloemkool, ook iets meer dan normaal, en dat ging wat hoeveelheid betreft beter, maar ze hoefde daarna niet meer om half 11 savonds die extra grote fles.
Dus ik denk dat ik kan concluderen dat ze voldoende eet en dat het geen honger is.
Het zal wel een ontwikkeling zijn, of misschien wel last van wringende tandjes ofzo. Who knows. Hoop dat ze gauw weer gewoon van voeding tot voeding slaapt snachts, en er weer een blok van 4 uur tussen laat minimaal. Dat deed ze goed, dus er is vast iets dat haar wakker maakt nu. Bij babies weet je het gewoon niet altijd te plaatsen.
Voor nu geven we maar gewoon wat ze vraagt. Mn niet zo schone slaapster haha!
Heerlijk sherry, uitslapen.
Ik heb een grotere hap geprobeerd.
Eerst met fruit, en toen ging de fles een uur of 2 later niet leeg. En toen aardappel met bloemkool, ook iets meer dan normaal, en dat ging wat hoeveelheid betreft beter, maar ze hoefde daarna niet meer om half 11 savonds die extra grote fles.
Dus ik denk dat ik kan concluderen dat ze voldoende eet en dat het geen honger is.
Het zal wel een ontwikkeling zijn, of misschien wel last van wringende tandjes ofzo. Who knows. Hoop dat ze gauw weer gewoon van voeding tot voeding slaapt snachts, en er weer een blok van 4 uur tussen laat minimaal. Dat deed ze goed, dus er is vast iets dat haar wakker maakt nu. Bij babies weet je het gewoon niet altijd te plaatsen.
Voor nu geven we maar gewoon wat ze vraagt. Mn niet zo schone slaapster haha!