Stiefkinderen vriendin en de verjaardagen
vrijdag 3 januari 2020 om 22:23
Een goede vriendin van mij heeft sinds een jaar een nieuwe relatie. Ze heeft zelf al een zoon uit een vorige relatie en heeft er nu twee stiefkinderen (<10 jaar) bij. Ik heb die kinderen totaal drie keer gezien en nu is er een over twee weken jarig en wij zijn uitgenodigd.
Is het vreemd dat ik hier helemaal niet op zit te wachten?
Zouden jullie wel of niet gaan?
Is het vreemd dat ik hier helemaal niet op zit te wachten?
Zouden jullie wel of niet gaan?
vrijdag 3 januari 2020 om 22:53
ik vind kinderverjaardagen van kinderen van vrienden sowieso een belachelijk fenomeen. Ze kunnen klasgenoten/vriendjes/familie uitnodigen, maar snap nog steeds niet waarom je als ouders van de jarige je eigen vrienden gaat uitnodigen. De enige kinderverjaardagen waar ik naar toe ga zijn die van de kinderen van broer of zus.
Aan gezien je er niet op zit te wachten zou ik het of eerlijk zeggen of je kan zogenaamd niet.
Aan gezien je er niet op zit te wachten zou ik het of eerlijk zeggen of je kan zogenaamd niet.

vrijdag 3 januari 2020 om 22:59
Ik zou er niet zo'n probleem van maken en gewoon een uurtje gaan. Je zegt: ik zou het dus alleen doen voor mijn vriendin.
Nou, dat is toch een prima reden?

vrijdag 3 januari 2020 om 22:59
Ik denk dat kinderen, zeker jonger dan tien jaar zoals in deze situatie, meestal zover niet eens nadenken.patchouli_ schreef: ↑03-01-2020 22:35Voor de kinderen is het al lastig genoeg om om te gaan met de keuzes van hun ouders. Als omgeving doe je geen positieve bijdrage om dan nog eens te benadrukken dat jij wat van die keuzes vindt.

vrijdag 3 januari 2020 om 23:00
Dan is het dus aan jou of je het je vriendin en de situatie waard vindt om te gaan.
Er is sowieso geen band tussen jou of iets wat erop lijkt, en haar stiefkinderen dus dat zou ik al reden genoeg vinden om verstek te laten gaan.
vrijdag 3 januari 2020 om 23:08
Ik ben heel blij dat de naam van mijn nichtje zowel bij haar stiefvader als bij haar stiefmoeder in de tatoeage staat, samen met die van haar halfbroers.
Soms kunnen mensen wel van hun stiefkinderen houden.
Als je gewoonlijk naar de verjaardag van het "echte" kind gaat, dan kun je vast wel een uurtje van je heilige tijd en 5 euro opofferen voor de andere kinderen. Die hebben het waarschijnlijk al lastig genoeg, sluit ze niet buiten.
Soms kunnen mensen wel van hun stiefkinderen houden.
Als je gewoonlijk naar de verjaardag van het "echte" kind gaat, dan kun je vast wel een uurtje van je heilige tijd en 5 euro opofferen voor de andere kinderen. Die hebben het waarschijnlijk al lastig genoeg, sluit ze niet buiten.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
vrijdag 3 januari 2020 om 23:11
Kinderen op die leeftijd, en zeker in samengestelde gezinnen, hebben een hele goede radar voor wie wel en niet komt op verjaardagen.
Van henzelf, of hun stiefzus, halfbroer. En ze hangen daar allemaal aannames aan.
Als vrienden van de ouders maak je dus geen onderscheid. Je komt gewoon op een kinder verjaardag, of je zegt af met een goede reden en dan stuur je en kaartje of kadootje. Maar je gaat niet wel op de verjaardag van het ‘echte’ kind komen en niet op die van het ‘aanhang’ kind.

vrijdag 3 januari 2020 om 23:12
Ik vind dat je het nogal onvriendelijk brengt eigenlijk.. Weinig empathisch. Die kinderen kunnen er niets aan doen en die zullen het echt wel voelen wanneer je niet op hen verjaardagen komt en wel op die van biologische zoon. Erg lullig. Dit soort situaties is vaak al zo moeilijk voor kinderen.
Leer ze kennen, koop een klein cadeautje of een intertoysbon en ga een uurtje.
Leer ze kennen, koop een klein cadeautje of een intertoysbon en ga een uurtje.
vrijdag 3 januari 2020 om 23:15
+1patchouli_ schreef: ↑03-01-2020 23:11Kinderen op die leeftijd, en zeker in samengestelde gezinnen, hebben een hele goede radar voor wie wel en niet komt op verjaardagen.
Van henzelf, of hun stiefzus, halfbroer. En ze hangen daar allemaal aannames aan.
Als vrienden van de ouders maak je dus geen onderscheid. Je komt gewoon op een kinder verjaardag, of je zegt af met een goede reden en dan stuur je en kaartje of kadootje. Maar je gaat niet wel op de verjaardag van het ‘echte’ kind komen en niet op die van het ‘aanhang’ kind.
The time of my thought is my own to spend
vrijdag 3 januari 2020 om 23:21
Klinkt alsof je een beetje last hebt van loyaliteitsconflict. Heb ik ook wel eens gehad, het is soms moeilijk om te zien hoe exen met elkaar omgaan, hun respectievelijke levens inrichten en daar al dan niet rekening in houden met elkaars gevoelens. Als je met beiden een goede band hebt en die wilt onderhouden dan moet je het voor jezelf toch een beetje gaan scheiden. Je kunt gewoon bij beiden er zijn als ze je nodig hebben of als er iets te vieren valt en op die manier steun bieden bij het inrichten van hun nieuwe levens zonder elkaar.
Het is natuurlijk verleidelijk om te denken (of je aan te laten praten) dat het afleggen van een verjaardagsbezoekje op de een of andere manier een 'goedkeuring' is van de keuzes die iemand maakt, of het afvallen van de andere partij in zijn/haar verdriet. De ex zal ook door moeten, en bij hem zullen jullie ook gewoon deel zijn van toekomstige vieringen en hoogtijdagen en dat zegt dan ook niks over de relatie die je ook hebt met zijn voormalig partner.
Of je een liefhebber bent van kinderfeestjes is dan nog een vraag op zich, naast de vraag of extra kinderverjaardagen een onhoudbare druk op je sociale agenda legt. Als daar het probleem niet zit dan zou ik gewoon gaan en er noch naar je vriendin noch naar de ex een oordeel over uitspreken, excuses over maken of verantwoording afleggen. Je kunt het verdriet van een ander nu eenmaal niet wegnemen, ook niet door het in de ban doen van de ex of je onttrekken aan het plezier dat haar nieuwe leven met zich meebrengt.
Het is natuurlijk verleidelijk om te denken (of je aan te laten praten) dat het afleggen van een verjaardagsbezoekje op de een of andere manier een 'goedkeuring' is van de keuzes die iemand maakt, of het afvallen van de andere partij in zijn/haar verdriet. De ex zal ook door moeten, en bij hem zullen jullie ook gewoon deel zijn van toekomstige vieringen en hoogtijdagen en dat zegt dan ook niks over de relatie die je ook hebt met zijn voormalig partner.
Of je een liefhebber bent van kinderfeestjes is dan nog een vraag op zich, naast de vraag of extra kinderverjaardagen een onhoudbare druk op je sociale agenda legt. Als daar het probleem niet zit dan zou ik gewoon gaan en er noch naar je vriendin noch naar de ex een oordeel over uitspreken, excuses over maken of verantwoording afleggen. Je kunt het verdriet van een ander nu eenmaal niet wegnemen, ook niet door het in de ban doen van de ex of je onttrekken aan het plezier dat haar nieuwe leven met zich meebrengt.
vrijdag 3 januari 2020 om 23:22

vrijdag 3 januari 2020 om 23:27
Zo leer je dat kind ook niet kennen natuurlijk.Marnamai schreef: ↑03-01-2020 22:43Ze kennen je niet.
Waarom zou je dan gaan?
Als ik naar een verjaardagsfeest ga is dat toch écht voor de jarige.
En niet omdat een vriendin of een vage kennis toevallig in dat huis woont.
Ik ga dus niet één of ander totaal onbekend kind dat mij ook niet kent zijn verjaardag vieren.
Je kunt toch afzeggen met een smoesje en later eventueel een klein kadootje meenemen voor dat kind?
Ik vind je reden niet relevant, zoals al eerder gezegd is er een kind jarig. Deel je de feestvreugde kom je, kun je dat niet opbrengen laat het vooral.

vrijdag 3 januari 2020 om 23:31
Oh oke dan geef ik mijn denkfout toe. Dacht dat het vooral om cadeautjes ging, vooral als er geen echte band is met de kinderen in kwestie of zoals in dit geval, de kinderen amper kennen. Ik ben het dus in zekere zin niet eens met onderscheid omdat ze het kind van haar vriendin dus al heel lang kent, aan de andere kant ben ik het er wel mee eens dat het voor het gevoel van de kinderen dan beter is om inderdaad 1 lijn te trekken. Dus of op alle kinderverjaardagen gaan, of op alle niet.patchouli_ schreef: ↑03-01-2020 23:11Kinderen op die leeftijd, en zeker in samengestelde gezinnen, hebben een hele goede radar voor wie wel en niet komt op verjaardagen.

vrijdag 3 januari 2020 om 23:33
Deze zinnetjes, wordt je mee doodgegooid op sommige werkplekken
Laat OMA thuis
OMA staat voor Oordelen, Meningen en Adviezen. Oma’s wijsheden, daar heb je altijd wat aan maar nu toch echt even niet. Je gesprekspartner zit namelijk niet altijd op OMA te wachten. Oordelen over een ander en je mening geven is helemaal niet nodig als een ander alleen maar even zijn verhaal wil vertellen. En ook al zijn je adviezen nog zo goed bedoeld, luisteren is het allerbelangrijkste communicatiemiddel.
Wees een OEN
Heerlijk toch om je eens een OEN te voelen. Open, Eerlijk en Nieuwsgierig een gesprek ingaan is van groot belang. Als je gaat communiceren dan moet je een open houding hebben en dat doe je ook door OMA thuis te laten. Eerlijkheid duurt natuurlijk het langst en verborgen agenda’s helpen je in een gesprek echt niet verder. Want als je eerlijk bent dan kom je ook nog eens echt over. En ben jij nieuwsgierig naar de ander, dan is de ander dat ook naar jou.
Neem ANNA mee
ANNA is in een gesprek je beste vriendin. Altijd Navragen, Nooit Aannemen is DE meest fantastische tip die ze je maar kan geven. Anna is een wijze meid want dit gaat maar al te vaak mis in de communicatie. Iedereen heeft wel eens aannames over iemand of iets wat gezegd wordt, maar je moet áltijd navragen. Zo ontdek je de waarheid en ga je niet zelf een mening vormen waardoor er misverstanden kunnen ontstaan.
Gebruik LSD
Nee, ik adviseer je niet om LSD te gaan gebruiken maar om beter te Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Het is namelijk een techniek om beter tot de kern van het verhaal van de ander te komen. Bij het luisteren is het ook belangrijk om naar de lichaamstaal van de ander te kijken omdat dit vaak meer zegt dan woorden. En met samenvatten en doorvragen check je daarnaast of je alles begrepen hebt en het verhaal duidelijk is. Dit zodat je geen verkeerde conclusies trekt en op de verkeerde voet verder gaat.
Communication quote
Smeer NIVEA
Altijd heerlijk om met NIVEA te smeren en je lichaam hiermee te verzorgen. Maar het staat hier voor Niet Invullen Voor Een Ander en dat kan best moeilijk zijn. Soms wordt er zelfs misbruik van gemaakt omdat anderen denken te weten wat je denkt of bedoelt zonder dit na te vragen. Maar hoe vaak komt het wel niet voor dat je iets anders uitstraalt of zegt dan dat je eigenlijk bedoelt. Hier kan je ANNA ook goed bij gebruiken
vrijdag 3 januari 2020 om 23:33
Als de vriendschap belangrijk voor je is zou ik gaan. Ga je niet dan veroordeel je als het ware haar keuze om uit elkaar te gaan. En dat is niet aan jou. Zij kiest voor een leven met stiefkinderen en het zou je sieren als je daar respecteert.
Ga je niet dan zou ik het eerlijk bespreken. Smoesjes verzinnen getuigt niet echt van vriendschap.
Ga je niet dan zou ik het eerlijk bespreken. Smoesjes verzinnen getuigt niet echt van vriendschap.

vrijdag 3 januari 2020 om 23:36
Die kinderen zitten er misschien niet eens op te wachten dat de vriendin van to op hun verjaardag is in plaats van hun moeder. Laat staan dat ze zitten te wachten op to die ze nauwelijks kennen.
De vriendin van to kan dan wel krampachtig gezinnetje willen spelen met haar stiefkinderen. Dat wil nog niet zeggen dat to daar aan mee moet doen.

vrijdag 3 januari 2020 om 23:36
Wat 'n onzin. Dat je bevriend met iemand bent wil niet zeggen dat je de verjaardagen van haar familie moet aflopen, laat staan de verjaardagen van familie van een vriendje.Ikbenikenjijbentjij schreef: ↑03-01-2020 23:33Als de vriendschap belangrijk voor je is zou ik gaan. Ga je niet dan veroordeel je als het ware haar keuze om uit elkaar te gaan. En dat is niet aan jou. Zij kiest voor een leven met stiefkinderen en het zou je sieren als je daar respecteert.
vrijdag 3 januari 2020 om 23:40
Waarom is dat lastig? Je gaat toch gewoon voor je vriendin? Ik zie niet in wat er lastig aan is. Als je niet gaat leer je die kinderen sowieso nooit kennen. Zij hebben ook niet voor deze gezinssamenstelling gekozen.
Dat de ex nog verdriet heeft staat compleet los van de situatie. Het is niet alsof je een "kant" kiest.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw
vrijdag 3 januari 2020 om 23:42
Vreselijk, brrr.Het-groepje schreef: ↑03-01-2020 23:33Deze zinnetjes, wordt je mee doodgegooid op sommige werkplekken
Laat OMA thuis
OMA staat voor Oordelen, Meningen en Adviezen. Oma’s wijsheden, daar heb je altijd wat aan maar nu toch echt even niet. Je gesprekspartner zit namelijk niet altijd op OMA te wachten. Oordelen over een ander en je mening geven is helemaal niet nodig als een ander alleen maar even zijn verhaal wil vertellen. En ook al zijn je adviezen nog zo goed bedoeld, luisteren is het allerbelangrijkste communicatiemiddel.
Wees een OEN
Heerlijk toch om je eens een OEN te voelen. Open, Eerlijk en Nieuwsgierig een gesprek ingaan is van groot belang. Als je gaat communiceren dan moet je een open houding hebben en dat doe je ook door OMA thuis te laten. Eerlijkheid duurt natuurlijk het langst en verborgen agenda’s helpen je in een gesprek echt niet verder. Want als je eerlijk bent dan kom je ook nog eens echt over. En ben jij nieuwsgierig naar de ander, dan is de ander dat ook naar jou.
Neem ANNA mee
ANNA is in een gesprek je beste vriendin. Altijd Navragen, Nooit Aannemen is DE meest fantastische tip die ze je maar kan geven. Anna is een wijze meid want dit gaat maar al te vaak mis in de communicatie. Iedereen heeft wel eens aannames over iemand of iets wat gezegd wordt, maar je moet áltijd navragen. Zo ontdek je de waarheid en ga je niet zelf een mening vormen waardoor er misverstanden kunnen ontstaan.
Gebruik LSD
Nee, ik adviseer je niet om LSD te gaan gebruiken maar om beter te Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Het is namelijk een techniek om beter tot de kern van het verhaal van de ander te komen. Bij het luisteren is het ook belangrijk om naar de lichaamstaal van de ander te kijken omdat dit vaak meer zegt dan woorden. En met samenvatten en doorvragen check je daarnaast of je alles begrepen hebt en het verhaal duidelijk is. Dit zodat je geen verkeerde conclusies trekt en op de verkeerde voet verder gaat.
Communication quote
Smeer NIVEA
Altijd heerlijk om met NIVEA te smeren en je lichaam hiermee te verzorgen. Maar het staat hier voor Niet Invullen Voor Een Ander en dat kan best moeilijk zijn. Soms wordt er zelfs misbruik van gemaakt omdat anderen denken te weten wat je denkt of bedoelt zonder dit na te vragen. Maar hoe vaak komt het wel niet voor dat je iets anders uitstraalt of zegt dan dat je eigenlijk bedoelt. Hier kan je ANNA ook goed bij gebruiken
Wat zijn dat voor werkwerkplekken?
hier van ga je toch over je nek..
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw
vrijdag 3 januari 2020 om 23:48
Ik vind niet dat je de verjaardag van haar zoon en stiefkinderen gelijk moet trekken zoals sommigen zeggen. Je kent haar zoon al zijn hele leven en hebt die andere kinderen pas een paar keer gezien. Zij zullen het dus prima snappen als je niet op hun verjaardag komt en over een tijdje misschien wel op die van haar zoon. Misschien als je hen nog een jaar kent en vaker gezien hebt, dat je dan volgend jaar wel komt. Helemaal niets mis mee als je het mij vraagt.
Als je het idee hebt dat je vriendin het niet begrijpt, dan zou ik zeggen dat ik niet kan. En als ze niet zo’n moeilijke persoon is gewoon eerlijk zijn.
Ik zou echt niet van mijn vriendinnen, die meestal wel op verjaardagen van mijn kinderen komen, vragen om op de verjaardag van mijn stiefkinderen te komen. Die kinderen kennen hen amper, zelfs al ben ik al jaren in hun leven. Dat zouden die vriendinnen raar vinden, dat zou ik absoluut niet nodig vinden en de kinderen zelf al helemaal niet.
Als je het idee hebt dat je vriendin het niet begrijpt, dan zou ik zeggen dat ik niet kan. En als ze niet zo’n moeilijke persoon is gewoon eerlijk zijn.
Ik zou echt niet van mijn vriendinnen, die meestal wel op verjaardagen van mijn kinderen komen, vragen om op de verjaardag van mijn stiefkinderen te komen. Die kinderen kennen hen amper, zelfs al ben ik al jaren in hun leven. Dat zouden die vriendinnen raar vinden, dat zou ik absoluut niet nodig vinden en de kinderen zelf al helemaal niet.