Stiefkinderen vriendin en de verjaardagen

03-01-2020 22:23 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een goede vriendin van mij heeft sinds een jaar een nieuwe relatie. Ze heeft zelf al een zoon uit een vorige relatie en heeft er nu twee stiefkinderen (<10 jaar) bij. Ik heb die kinderen totaal drie keer gezien en nu is er een over twee weken jarig en wij zijn uitgenodigd.

Is het vreemd dat ik hier helemaal niet op zit te wachten?

Zouden jullie wel of niet gaan?
Marnamai schreef:
05-01-2020 20:22
Ik ben geen opa en oma van dat kind en dat kind heeft waarschijnlijk 2 stel oma's en opa's en een hoop ooms en tantes, dus geen idee wat ik daar te zoeken zou hebben.

Na 5 of 10 jaar wil ik het eventueel overwegen, maar de eerste jaren loop ik daar toch maar in de weg.
Man, man, man wat ben jij toch ontzettend gezellig.
Ik heb eigenlijk nooit verwacht dat de vrienden van mijn man opeens ook op de verjaardag van mijn kinderen kwamen. Die vrienden kenden mijn kinderen niet of nauwelijks en hadden daar geen band mee. Mijn kinderen wisten ook niet echt wie ze waren. Op de verjaardag van mijn kinderen nodig ik vooral mensen uit met wie mijn kinderen een band hebben.

En inderdaad als mijn man zijn vrienden wel zou hebben uitgenodigd dan zou mijn man zich verplicht voelen (terecht) om veel aandacht aan zijn vrienden te besteden en of dat nou leuk is voor de kinderen?

In de loop der jaren kan dat vanzelf veranderen en kan er een band ontstaan. Mijn man en ik zijn nu al weer zo'n 4 jaar getrouwd en hebben samen ook 2 kinderen. Dus de situatie is nu al weer anders. Sommige vrienden hebben inmiddels een band met het gezin en ook met mijn kinderen dus die komen hier regelmatig over de vloer. Met andere mensen heeft mijn man een vriendschap die eigenlijk buiten het gezin omgaat dus die komen hier eigenlijk zelden. Mijn kinderen vinden sommige vrienden van mijn man erg aardig en anderen hebben ze helemaal geen contact mee. Dat groeit zo op natuurlijke wijze.

Ik zou me in jouw geval ook helemaal niet verplicht voelen om te gaan. In de loop der jaren ontstaat er misschien een band maar nu is die er nog helemaal niet. Kind zal het cadeautje vast leuk vinden maar verder zal jouw bezoek ook vast niet echt veel toevoegen (op dit moment).
minnimouse schreef:
05-01-2020 20:19
Ga je later ook niet naar de verjaardag van het stiefkind van 1 van je eigen kinderen (als dit zo zou gebeuren)?
Als het een stiefkind is van iemand die belangrijk is voor je dan zou ik gewoon gaan en er niet zo zwaar aan tillen.
Wie weet wordt het nog wel gezellig.

En ja, sommige ouders nodigen hun vrienden uit. Goh, je zou eens een gezellig middag hebben. De horror (en nee, ik heb geen kinderen).
Een kinderverjaardag valt voor mij niet onder ‘gezellige middag’. Als ik met vriendin en kinderen naar het bos ga, of een theetje doe of ik ga een hapje eten met die vriendin zonder kinderen, dat valt onder gezellige middag. Maar een middag in een kamer met vaak 6+ gillende koters en vol mensen die ik niet spreek omdat ze te druk zijn met hun kind, (en de vriendin in kwestie spreek je helemaal niet, want die rent rond met taart en koffie) is niet mijn idee van een gezellige middag.
Malinois schreef:
05-01-2020 21:20
Een kinderverjaardag valt voor mij niet onder ‘gezellige middag’. Als ik met vriendin en kinderen naar het bos ga, of een theetje doe of ik ga een hapje eten met die vriendin zonder kinderen, dat valt onder gezellige middag. Maar een middag in een kamer met vaak 6+ gillende koters en vol mensen die ik niet spreek omdat ze te druk zijn met hun kind, (en de vriendin in kwestie spreek je helemaal niet, want die rent rond met taart en koffie) is niet mijn idee van een gezellige middag.
Dat kan.
Maar er wordt gedaan alsof een kinderverjaardag bij voorbaat de hel is en dat is niet zo. Ik heb genoeg gezellige en rustige kinderverjaardagen meegemaakt.
minnimouse schreef:
05-01-2020 21:37
Dat kan.
Maar er wordt gedaan alsof een kinderverjaardag bij voorbaat de hel is en dat is niet zo. Ik heb genoeg gezellige en rustige kinderverjaardagen meegemaakt.
Neuh, de hel niet natuurlijk. Maar wel vaak een 'moetje'. En in mijn omgeving ook echt iets wat binnen familieverband wordt gevierd (plus daarnaast een kinderpartijtje). Dus jouw voorbeeld van een stiefkind van mijn eigen kind zou ik zeker heengaan inderdaad. Van vriendinnen niet per sé, afhankelijk van de situatie misschien wel maar waarschijnlijk niet.
Ik zou overslaan!
Wanneer ze langer bij elkaar zijn, ik het kind vaker heb gezien en er een soort band mee hebt (ze mij in ieder geval kennen) ga ik wel.
Reden daarvoor? Wij hebben heel veel kinderverjaardagen. Ik vind ze leuk.... maar het zijn er veel. Met alle scheidingen en nieuwe relaties tegenwoordig,waar "stiefkinderen" bij komen kijken, is het haast niet meer bij te houden.
Ik kijk dus niet alleen naar mijn familie/vriendinnen met "stiefkinderen" maar ook naar mijn eigen gezin. 2 verjaardagen per week worden wij niet blij van....
Sjiraf schreef:
04-01-2020 00:29
Jij nu niet dan?

Ze is een goede vriendin ja. Maar ik maak nu ook voor het eerst in mijn omgeving mee dat er iemand is gescheiden. Dus dit is gewoon allemaal nieuw voor me en ik weet nog niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan. Ik wist dus ook nog niet eens dat het kereltje deze maand jarig is.
als het echt een goede vriendin is dan ga je. je wordt niet uitgenodigd voor het zoveelste 5 euro-cadeau, maar omdat ze graag wil dat jij erbij bent als ze voor de eerste (?) keer de verjaardag van stiefkind vieren met haar erbij.

als zij een goede vriendin is dan respecteer je haar leven en dat is met nieuwe vlam én 3 kinderen, al dan niet fulltime kinderen. en als je naar alle verjaardagen van het gezin gaat, dan ook naar de stiefkinderen. is het niet voor de kinderen dan voor haar. Als goede vriendin doe je er moeite voor dat haar gezinsleden jou kennen als goede vriendin van haar en dus je naam leren kennen en jou zien als onderdeel van de "familie"/directe omgeving van het gezin.
En doooooor!
broadway schreef:
06-01-2020 11:03
als het echt een goede vriendin is dan ga je. je wordt niet uitgenodigd voor het zoveelste 5 euro-cadeau, maar omdat ze graag wil dat jij erbij bent als ze voor de eerste (?) keer de verjaardag van stiefkind vieren met haar erbij.

als zij een goede vriendin is dan respecteer je haar leven en dat is met nieuwe vlam én 3 kinderen, al dan niet fulltime kinderen. en als je naar alle verjaardagen van het gezin gaat, dan ook naar de stiefkinderen. is het niet voor de kinderen dan voor haar. Als goede vriendin doe je er moeite voor dat haar gezinsleden jou kennen als goede vriendin van haar en dus je naam leren kennen en jou zien als onderdeel van de "familie"/directe omgeving van het gezin.
Dit. Dus de vraag is niet eens: wat ben jij van die kinderen, maar wat ben jij van jouw vriendin. Wil je überhaupt wel vriendin met haar zijn? Ik heb geen stiefkinderen, maar als een vriendin van mij niet op de verjaardag van mijn stiefkinderen wilde komen maar wel op die van mijn eigen kind, gaat de vriendschap in de ijskast. Dat is voor mij geen goede vriendschap.

En dat de kinderen je niet kennen is natuurlijk een kul-argument. Als je er niet heengaat, leren ze je ook niet kennen.
Ik zat nog te denken, je vriendin heeft 1 jaar deze relatie en jij hebt de stiefkinderen niet pas, maar AL 3x gezien. Dat vind ik best veel, aangezien ze waarschijnlijk niet vanaf dag 1 bij je op de stoep stonden. Ik zie de kinderen van sommige goede vrienden ook maar 3x per jaar, waaronder verjaardagen.
Kan je niet je vriendin vragen of zij het graag wilt dat jij er bij bent? En jouw twijfel voorleggen?
Fiorah schreef:
06-01-2020 11:09
Dit. Dus de vraag is niet eens: wat ben jij van die kinderen, maar wat ben jij van jouw vriendin. Wil je überhaupt wel vriendin met haar zijn? Ik heb geen stiefkinderen, maar als een vriendin van mij niet op de verjaardag van mijn stiefkinderen wilde komen maar wel op die van mijn eigen kind, gaat de vriendschap in de ijskast. Dat is voor mij geen goede vriendschap.

En dat de kinderen je niet kennen is natuurlijk een kul-argument. Als je er niet heengaat, leren ze je ook niet kennen.
Wat een onzin. Je kan haar relatie prima respecteren zonder bij haar stiefkinderen op verjaardag te gaan.
Daar mag je nog altijd je eigen grenzen in stellen.
Toen ik met mijn gezin door een vriendin werd uitgenodigd om op haar zoon zijn verjaardag te komen heb ik aangegeven dit niet te doen omdat ik haar gezin bijna nooit zie. Ik spreek altijd met haar alleen af. Zij vond dit geen probleem.
En zo heb ik een goede vriendin die stopt met kinderverjaardagen op het moment dat ze naar de middelbare gaan. En ook dat is haar goed recht. Daar wordt de vriendschap echt niet minder door.
Joanjett schreef:
07-01-2020 11:01
Kan je niet je vriendin vragen of zij het graag wilt dat jij er bij bent? En jouw twijfel voorleggen?
Anders zou ze haar niet uitnodigen.
watdachtjehiervan schreef:
07-01-2020 11:20
Wat een onzin. Je kan haar relatie prima respecteren zonder bij haar stiefkinderen op verjaardag te gaan.
Daar mag je nog altijd je eigen grenzen in stellen.
Toen ik met mijn gezin door een vriendin werd uitgenodigd om op haar zoon zijn verjaardag te komen heb ik aangegeven dit niet te doen omdat ik haar gezin bijna nooit zie. Ik spreek altijd met haar alleen af. Zij vond dit geen probleem.
En zo heb ik een goede vriendin die stopt met kinderverjaardagen op het moment dat ze naar de middelbare gaan. En ook dat is haar goed recht. Daar wordt de vriendschap echt niet minder door.
Wel als je het onderscheid maakt tussen de kinderen. Als jij niet naar kinderverjaardagen wilt, of überhaupt niet naar verjaardagen, is dat echt iets anders dan van de 5 gezinsleden naar de verjaardag van 3 van hen, maar niet naar 2.

Stel, je schoonouders hebben 4 kinderen. Ze gaan naar de verjaardagen van hun 4 kinderen en naar die van 3 van de partners, maar niet van jou want je hebt pas een jaar iets met je partner dus ze kennen je niet goed genoeg en jij 'bent nog niks van hen'. Dat is toch raar? En dan gaat het ook nog om kinderen. Een samengesteld gezin is op zichzelf al complex genoeg zonder dat andere mensen onderscheid gaan maken om daarmee een uurtje van hun leven niet op een verjaardag te hoeven zitten.
Fiorah schreef:
07-01-2020 12:41
Wel als je het onderscheid maakt tussen de kinderen. Als jij niet naar kinderverjaardagen wilt, of überhaupt niet naar verjaardagen, is dat echt iets anders dan van de 5 gezinsleden naar de verjaardag van 3 van hen, maar niet naar 2.

Stel, je schoonouders hebben 4 kinderen. Ze gaan naar de verjaardagen van hun 4 kinderen en naar die van 3 van de partners, maar niet van jou want je hebt pas een jaar iets met je partner dus ze kennen je niet goed genoeg en jij 'bent nog niks van hen'. Dat is toch raar? En dan gaat het ook nog om kinderen. Een samengesteld gezin is op zichzelf al complex genoeg zonder dat andere mensen onderscheid gaan maken om daarmee een uurtje van hun leven niet op een verjaardag te hoeven zitten.
Vind ik wezenlijk anders.

Ik vind die stiefkinderen de kinderen van de partner van een vriendin. Zou het net zo raar vinden als ik opeens naar de verjaardag van de moeder van die partner zou moeten, terwijl ik die ook vast weleens tegenkom met bezoekjes of verjaardagen
Fiorah schreef:
07-01-2020 12:41
Een samengesteld gezin is op zichzelf al complex genoeg zonder dat andere mensen onderscheid gaan maken om daarmee een uurtje van hun leven niet op een verjaardag te hoeven zitten.
Die andere mensen mogen daar zelf hun grenzen in aangeven. TO heeft de stiefkinderen bijna nooit gezien en dus voelt ze zich niet geroepen om bij hun op feest te gaan. Staat los van de vriendschap met haar vriendin. Wat als de relatie van de vriendin uit gaat en er komen andere stiefkinderen?
Of als meerdere vrienden gaan scheiden en ook daar stiefkinderen bij komen? Dan wordt het wel veel naast al je andere sociale contacten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven