Stiefkinderen vriendin en de verjaardagen

03-01-2020 22:23 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een goede vriendin van mij heeft sinds een jaar een nieuwe relatie. Ze heeft zelf al een zoon uit een vorige relatie en heeft er nu twee stiefkinderen (<10 jaar) bij. Ik heb die kinderen totaal drie keer gezien en nu is er een over twee weken jarig en wij zijn uitgenodigd.

Is het vreemd dat ik hier helemaal niet op zit te wachten?

Zouden jullie wel of niet gaan?
Vindt zelf ook apart om uitgenodigd te zijn voor kind verjaardagen van vrienden. vriendin haar dochter werd 1. Van de 30!! genodigden waren het vooral vrienden van man en vriendin. Oma's en opa ook, maar naaste zoals zus kon niet. Uiteindelijk was dochter er uurtje bij en daarna op bed. Duurde totaal 3.5u. Moet ook zeggen dat ik er 5 kwartier voor moest rijden.
Volgende sla ik over denk ik.

Maar aangezien je wel naar "echte" zoon verjaardag gaat. Zou ik hier dus ook even kort heen gaan. Mocht het ook zo'n pokke afstand zijn zou ik overslaan. Verwacht dat er ook gewoon familie van de kinderen komt? Ik kan bij mijn verjaardagen niet herinneren dat er vrienden van mijn ouders waren uitgenodigd. Scheelt ook.dat van beide kanten familie groot is denk.ik.
Doetje89 schreef:
04-01-2020 15:39
Vindt zelf ook apart om uitgenodigd te zijn voor kind verjaardagen van vrienden. vriendin haar dochter werd 1. Van de 30!! genodigden waren het vooral vrienden van man en vriendin. Oma's en opa ook, maar naaste zoals zus kon niet. Uiteindelijk was dochter er uurtje bij en daarna op bed. Duurde totaal 3.5u. Moet ook zeggen dat ik er 5 kwartier voor moest rijden.
Volgende sla ik over denk ik.
Ik heb het idee dat dit soort fratsen vooral gebeuren bij het eerste kindje en dat wanneer de ouders er nog eentje hebben (of een hoop anderen in de vriendenkring) ze niet meer zo'n zin hebben in gedoe van 30 man over de vloer voor een kleintje dat 1 wordt.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik zie geen probleem in het wel gaan naar haar zoontje en niet naar de stiefdochter. Is gewoon anders. Ik snap je twijfel wel. Ik zou in jouw geval dus lekker overslaan.
Wat doe je overigens als er straks een vriendin is die iets begint met een man met 7 kinderen? En zij heeft er ook nog 2?

Dan ben je gewoon elk jaar 9 keer daar aan 't feesten (dus zowat elke maand) én failliet aan cadeaus voor kinderen die je niet kent.
(Want nee, ik maak mij er qua cadeaus dan niet vanaf met Action-meuk die na 3 keer spelen kapot is. Ik ben elke keer minstens 20 à 30 euro kwijt en vooral 3 dagen aan 't zoeken naar een geschikt passend geschenk waar kind blij van wordt. Dat wil ik best doen voor haar 2 eigen kinderen, maar niet voor de 7 anderen die ik niet ken.)
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 04-01-2020 16:54
24.60% gewijzigd
Marnamai schreef:
04-01-2020 16:51
Wat doe je overigens als er straks een vriendin is die iets begint met een man met 7 kinderen? En zij heeft er ook nog 2?

Dan ben je gewoon elk jaar 9 keer daar aan 't feesten (dus zowat elke maand) én failliet aan cadeaus voor kinderen die je niet kent.
(Want nee, ik maak mij er qua cadeaus dan niet vanaf met Action-meuk die na 3 keer spelen kapot is.)
En wat als de lucht valt?
Ik ben blij dat ik vriendinnen heb die gewoon naar de verjaardag van mijn stiefkinderen komen. Zij horen bij mij, ook al heb ik ze niet gebaard.
Ik snap niet dat volwassenen een rangorde denken te kunnen aanbrengen in de (samengestelde) gezinnen van hun dierbaren. Alsof het aan hun is om een waarde toe te kennen aan de relaties van anderen. Koekoek.
Sjiraf schreef:
04-01-2020 00:29
Jij nu niet dan?

Ze is een goede vriendin ja. Maar ik maak nu ook voor het eerst in mijn omgeving mee dat er iemand is gescheiden. Dus dit is gewoon allemaal nieuw voor me en ik weet nog niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan. Ik wist dus ook nog niet eens dat het kereltje deze maand jarig is.
Je hoeft er niet mee om te gaan, je hoeft in ieder geval niet te kiezen. Zij zijn gescheiden, jij niet.
Ga gewoon en maak er niet zo'n punt van.
kindrebel schreef:
04-01-2020 16:57
Ik ben blij dat ik vriendinnen heb die gewoon naar de verjaardag van mijn stiefkinderen komen. Zij horen bij mij, ook al heb ik ze niet gebaard.
Ik snap niet dat volwassenen een rangorde denken te kunnen aanbrengen in de (samengestelde) gezinnen van hun dierbaren. Alsof het aan hun is om een waarde toe te kennen aan de relaties van anderen. Koekoek.
Ik breng geen rangorde aan in de relaties van anderen, maar toch zeker wel in de relaties die ik zelf met mensen heb?

Ik vind de verjaardag van zo’n kind iets voor de ouders van dat kind en hún naasten. Niet voor de naasten van de nieuwe partner van. En uiteraard als die koters al jaren bij een vriendin wonen is het anders, maar ik ga niet naar de verjaardag van iemand die ik persoonlijk niet ken. Zeker niet als zo’n kind daar bijvoorbeeld alleen om het weekend is, dan heb ik niets met dat kind en ik vind dat ook niet nodig. Die zal daar ook niet van wakker liggen lijkt me, want de vrienden en vriendinnen van ouders zijn ook gewoon uitgenodigd lijkt me.

Maar goed ik nodig mijn eigen vriendinnen al niet uit voor de verjaardag van mijn kinderen.

Kinderverjaardagen zijn voor mij doorgaans sowieso een moetje en geen leuke bezigheid. Net weer 1 gehad gister:
Kamer vol mensen, het kind in kwestie is spelen, buiten of boven, dus je geeft je kadootje af, die belandt op de stapel met 25 kadootjes, niemand weet meer wat jij gegeven hebt, je drinkt koffie, eet taart. Ouders zijn druk met koffie, thee en taart en spreek je sowieso niet, dus je kletst eens wat met degene naast je, neemt maar niks van de hapjes want daar hebben net twee plakkerige snothandjes van een peuter doorheen gegraaid. Daar loopt een peuter met poepluier en daar is een kleuter gevallen en krijst. Het gesprek gaat ook al over scholen, luiers of fruithapjes.

En na een uur of 2 vertrek je weer.
En zo gaan ze meestal. Het kind in kwestie spreek je nauwelijks en echt gezellig is het vaak niet.
Dus je gaat wel naar haar verjaardag, haar kind zijn verjaardag. Maar naar de stiefjes voel je een soort vreemde loyaliteit naar haar ex. Je keurt dus haar huidige samengestelde gezin af. Fijne vriendschap. Wees eerlijk en verzin dan geen smoesje. Bij een scheiding worden ook vaak vrienden verdeeld. En blijkbaar zit jij in kamp ex. Want hoe kun je die stiefjes nou beter leren kennen als je er niet in investeert qua tijd?
Sjiraf schreef:
04-01-2020 00:29
Jij nu niet dan?

Ze is een goede vriendin ja. Maar ik maak nu ook voor het eerst in mijn omgeving mee dat er iemand is gescheiden. Dus dit is gewoon allemaal nieuw voor me en ik weet nog niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan. Ik wist dus ook nog niet eens dat het kereltje deze maand jarig is.
Ten eerste

volgens mij 40% van de mensen die getrouwd zijn scheiden later dus das best bijzonder dat jii niemand kent die gescheiden is.
Ten 2e

Je bericht staat vol oordelen meningen en aannames over vriendin en partner en de relatie die gestrand is.

Ten 3e het is een goede vriendin en ze probeert er met haar samengestelde gezin wat van te maken dus dan kom je gewoon omdat dat is wat vrienden doen voor elkaar.

Als je mij zou uitleggen dat je niet komt omdat ex nog wel verder wilden met de relatie en dat je voor jou te snel gaag zou ik echt denken what the fuck ik vraag je gewoon of je een uurtje van je dag kan vrij maken om mij en mijn nieuwe gezin te supporten...
MrsDuck schreef:
04-01-2020 23:36
Dus je gaat wel naar haar verjaardag, haar kind zijn verjaardag. Maar naar de stiefjes voel je een soort vreemde loyaliteit naar haar ex. Je keurt dus haar huidige samengestelde gezin af. Fijne vriendschap. Wees eerlijk en verzin dan geen smoesje. Bij een scheiding worden ook vaak vrienden verdeeld. En blijkbaar zit jij in kamp ex. Want hoe kun je die stiefjes nou beter leren kennen als je er niet in investeert qua tijd?
+1
Als dit echt een vriendin is, wil je toch haar nieuwe gezin leren kennen en horen stiefkinderen vanaf nu bij haar? Voor je vriendin horen de stiefjes er blijkbaar bij, maar jij 'erkent' ze (nog) niet.... Prima om uit principe niet naar kinderverjaardagen te gaan, maar t ene kind wel en andere niet, alleen vanwege bloedband is raar.
nootboek schreef:
04-01-2020 23:51
+1
Als dit echt een vriendin is, wil je toch haar nieuwe gezin leren kennen en horen stiefkinderen vanaf nu bij haar? Voor je vriendin horen de stiefjes er blijkbaar bij, maar jij 'erkent' ze (nog) niet.... Prima om uit principe niet naar kinderverjaardagen te gaan, maar t ene kind wel en andere niet, alleen vanwege bloedband is raar.
Pfff niet zo overdrijven zeg. Het zijn niet haar stiefkinderen maar slechts de kinderen van haar nieuw(st)e vriend. En TO bepaald zelf wel naar welke verjaardag ze wel en niet gaat. Ik zou absoluut niet gaan want dan zit je er ieder jaar (meerdere malen) aan vast.
Ik ben zelf opgegroeid in een samengesteld gezin en ik kan mij nog goed herinneren dat daarna verjaardagen ook vooral gevierd werden met vrienden/familie van moeder en stiefvader die ik nauwelijks kan. Ja je krijgt dan iets meer cadeautjes en het was alleen maar "hallo, dankjewel en tot ziens" zeggen.

Dit waren echt de slechtste verjaardagen omdat de meeste aandacht van mijn moeder naar haar vrienden ging en minder naar de kinderen.

Ik zou mijn eigen kind dit nooit aandoen, liever minder bezoek en minder cadeautjes maar wel oprechte aandacht en er een topdag van maken voor de jarig.
Sunny-in-Perth schreef:
05-01-2020 02:37
Ik ben zelf opgegroeid in een samengesteld gezin en ik kan mij nog goed herinneren dat daarna verjaardagen ook vooral gevierd werden met vrienden/familie van moeder en stiefvader die ik nauwelijks kan. Ja je krijgt dan iets meer cadeautjes en het was alleen maar "hallo, dankjewel en tot ziens" zeggen.

Dit waren echt de slechtste verjaardagen omdat de meeste aandacht van mijn moeder naar haar vrienden ging en minder naar de kinderen.

Ik zou mijn eigen kind dit nooit aandoen, liever minder bezoek en minder cadeautjes maar wel oprechte aandacht en er een topdag van maken voor de jarig.
Ik vind dit jouw ervaring fijn om te lezen.
Ik ging door sommige reacties een klein beetje twijfelen of deze getrokken lijn tussen de twee kanten wellicht niet voldoende te beargumenteren is.
En hier lees ik een goed argument die woorden geeft aan wat wij meer op gevoel zo hebben laten lopen.
Maar dat is het ook idd, de kant van mij die op de verjaardag van mijn kinderen komen , hebben ook echt een band/verleden/ connectie met mijn kinderen en komen dan ook echt met aandacht voor hen.
En zo geldt dat ook voor kids van mijn man, het is aan beiden kanten de eigen sociale kring die aanwezig is en dat is een veel intiemere sfeer met de oprechte aandacht zoals jij dat benoemt.
Het ligt denk ik ook erg aan de insteek van de ouders, ook in een samengesteld gezin kan er op een verjaardag een intieme sfeer ontstaan met die oprechte aandacht natuurlijk. Maar als de insteek vooral is “veel mensen,veel kadootjes ”, gaat hem dat niet worden. Ik krijg wel eens de indruk dat ouders extra mensen gaan vragen omdat het zielig zou zijn dat nog maar de helft van de visite komt, dat lijkt me niet de juiste manier.

In de loop van de tijd krijgen mensen met wie de ouders een goede band hebben vaak ook meer band met de nieuwe familie en ontstaat dat vanzelf wel. Dat is wel wat ik hier merk, afgezien van die ene schoonzus dan. Mijn kind viert haar verjaardag hier en bij haar vader. Het eerste jaar was het dus met dezelfde mensen als anders, maar dan in tweeën geknipt. In de loop der tijd zijn beide kanten weer aangevuld met mensen die erbij zijn gekomen in haar leven. En dat zijn ook mensen die eerst alleen in mijn leven erbij kwamen maar gaandeweg vervlochten met heel het samengestelde gezin.
MrsDuck schreef:
04-01-2020 23:36
Dit. Als je normaal gesproken naar de verjaardagen van de kinderen gaat, zou ik nu ook gaan. Juist om ze beter te leren kennen.
RamsayStreet schreef:
04-01-2020 16:38
Ik zie geen probleem in het wel gaan naar haar zoontje en niet naar de stiefdochter. Is gewoon anders. Ik snap je twijfel wel. Ik zou in jouw geval dus lekker overslaan.
Inderdaad, hier komen na heel wat jaren nog steeds mijn vriendinnen niet op de verjaardagen van mijn stiefkinderen. Voor de kinderen is dit ook helemaal niet raar of teleurstellend, die hebben dan weer de vrienden van hun moeder die op hun verjaardag komen.
staafmixer schreef:
04-01-2020 23:46
Ten eerste

volgens mij 40% van de mensen die getrouwd zijn scheiden later dus das best bijzonder dat jii niemand kent die gescheiden is.
Ik heb ook (nog 🤪) geen familie of vrienden die gescheiden is/zijn.
Dus ik kan me voorstellen dat het even zoeken is naar hoe te handelen. Helemaal als je de expartner ook nog kent.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
staafmixer schreef:
04-01-2020 23:46
Ten eerste

Ten 2e

Je bericht staat vol oordelen meningen en aannames over vriendin en partner en de relatie die gestrand is.

Ten 3e het is een goede vriendin en ze probeert er met haar samengestelde gezin wat van te maken dus dan kom je gewoon omdat dat is wat vrienden doen voor elkaar.

Als je mij zou uitleggen dat je niet komt omdat ex nog wel verder wilden met de relatie en dat je voor jou te snel gaag zou ik echt denken what the fuck ik vraag je gewoon of je een uurtje van je dag kan vrij maken om mij en mijn nieuwe gezin te supporten...
Dat is het verschil: ik zie dat echt niet als ‘het nieuwe gezin’ als die relatie er nog maar een jaar is. In mijn ogen zijn dat gewoon de kinderen van haar vriend, niet haar nieuwe gezin.
Malinois schreef:
04-01-2020 17:57
Ik breng geen rangorde aan in de relaties van anderen, maar toch zeker wel in de relaties die ik zelf met mensen heb?

Ik vind de verjaardag van zo’n kind iets voor de ouders van dat kind en hún naasten. Niet voor de naasten van de nieuwe partner van. En uiteraard als die koters al jaren bij een vriendin wonen is het anders, maar ik ga niet naar de verjaardag van iemand die ik persoonlijk niet ken. Zeker niet als zo’n kind daar bijvoorbeeld alleen om het weekend is, dan heb ik niets met dat kind en ik vind dat ook niet nodig. Die zal daar ook niet van wakker liggen lijkt me, want de vrienden en vriendinnen van ouders zijn ook gewoon uitgenodigd lijkt me.

Maar goed ik nodig mijn eigen vriendinnen al niet uit voor de verjaardag van mijn kinderen.

Kinderverjaardagen zijn voor mij doorgaans sowieso een moetje en geen leuke bezigheid. Net weer 1 gehad gister:
Kamer vol mensen, het kind in kwestie is spelen, buiten of boven, dus je geeft je kadootje af, die belandt op de stapel met 25 kadootjes, niemand weet meer wat jij gegeven hebt, je drinkt koffie, eet taart. Ouders zijn druk met koffie, thee en taart en spreek je sowieso niet, dus je kletst eens wat met degene naast je, neemt maar niks van de hapjes want daar hebben net twee plakkerige snothandjes van een peuter doorheen gegraaid. Daar loopt een peuter met poepluier en daar is een kleuter gevallen en krijst. Het gesprek gaat ook al over scholen, luiers of fruithapjes.

En na een uur of 2 vertrek je weer.
En zo gaan ze meestal. Het kind in kwestie spreek je nauwelijks en echt gezellig is het vaak niet.
Ik had deze post kunnen schrijven. Woord voor woord eens. Ik nodig zelf mijn vriendinnen dus ook niet uit voor een kinderverjaardag. En diegenen die mij wel uitnodigen doe ik graag een plezier, áls het uitkomt. Maar als er bij al mijn vriendinnen ineens ook nog 2 stiefkinderverjaardagen bij zouden komen blijft er geen weekend meer over. Daar begin ik dus niet aan.
Malinois schreef:
05-01-2020 07:50
Dat is het verschil: ik zie dat echt niet als ‘het nieuwe gezin’ als die relatie er nog maar een jaar is. In mijn ogen zijn dat gewoon de kinderen van haar vriend, niet haar nieuwe gezin.
Dit dus ook.
Hoe kan je na amper een jaar spreken over "een nieuw gezin"?

Goochel maar met die term als je de 5 jaar samen hebt gehaald.

Nu ben je gewoon véél te snel - de vorige scheiding is zo'n beetje net rond en je hokt al samen met een ander en zelfs je vriendinnen kunnen het tempo nauwelijks volgen - en met véél te veel kinderen gaan samenwonen en kan het goed zijn dat het na 2 jaar alweer einde verhaal is.

Na 5 jaar wil ik dan eventueel overwegen te komen bij de stiefkids.
Maar niet als je eigenlijk nog in de trial and error-fase zit.

Ik neem overigens aan dat pa dan wel vrienden of familie uitnodigt.
Die de stiefkids dus al langer kennen.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 05-01-2020 20:20
14.90% gewijzigd
Ga je later ook niet naar de verjaardag van het stiefkind van 1 van je eigen kinderen (als dit zo zou gebeuren)?
Als het een stiefkind is van iemand die belangrijk is voor je dan zou ik gewoon gaan en er niet zo zwaar aan tillen.
Wie weet wordt het nog wel gezellig.

En ja, sommige ouders nodigen hun vrienden uit. Goh, je zou eens een gezellig middag hebben. De horror (en nee, ik heb geen kinderen).
minnimouse schreef:
05-01-2020 20:19
Ga je later ook niet naar de verjaardag van het stiefkind van 1 van je eigen kinderen (als dit zo zou gebeuren)?
Als het een stiefkind is van iemand die belangrijk is voor je dan zou ik gewoon gaan en er niet zo zwaar aan tillen.
Wie weet wordt het nog wel gezellig.

En ja, sommige ouders nodigen hun vrienden uit. Goh, je zou eens een gezellig middag hebben. De horror (en nee, ik heb geen kinderen).
Ik ben geen opa en oma van dat kind en dat kind heeft waarschijnlijk 2 stel oma's en opa's en een hoop ooms en tantes, dus geen idee wat ik daar te zoeken zou hebben.

Na 5 of 10 jaar wil ik het eventueel overwegen, maar de eerste jaren loop ik daar toch maar in de weg.
kindrebel schreef:
kindrebel schreef:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven