Straffen op de kleuterschool

25-04-2012 13:46 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Lees al een tijdje mee en heb me nu aangemeld voor een eerste post.

Mijn zoon is ruim 4 jaar en gaat met veel plezier naar school. Hij is een drukke jongen die veel aandacht vraagt.

Nu hoor ik van hem en zijn vriendjes dat hij soms buiten op een stoel moet zitten wanneer de andere kinderen buiten spelen. Wanneer ze weer naar binnen gaan, is de 'straf' voorbij.

Dit geloofde ik niet (hij kan nogal overdrijven) maar zijn vriendjes beamen dit, onafhankelijk van elkaar.

Ik vind het prima dat de juf hem even apart zet om hem rustig te krijgen, maar een half uur (of hoelang spelen kleuters buiten?) laten kijken naar hoe anderen spelen, dat gaat me te ver.

Wat vinden jullie van deze 'straf'?

Zoon zit in een drukke klas en ik heb het idee dat het juf soms boven haar pet stijgt...
vraag het eerst even aan de juf, hoe het zit.
Dat gaat m.i. veel te ver voor een ventje van 4.

En was dacht ze dat die daar rustiger van wordt? Eerder drukker denk ik omdat ie buiten njiet kan uitrazen.

Raar verhaal.
Misschien ook handig om te weten in welke pauze dit is. Gaat het echt wel om een half uur?
Inderdaad even overleggen met de juf. Misschien is het in de beleving van de kinderen heel lang, terwijl het maar een paar minuten is...

Als het inderdaad zo is dat ze in het kader van een straf een half uur naar andere spelende kinderen moeten kijken, vind ik dit wel erg ver gaan. Gaat z'n doel voorbij, lijkt me.
Ik voel me zo moedellooos
Aan de juf vragen.

Kan best zijn dat hij 5 minuten vóór het einde vd pauze op dat stoeltje gezet is, en het dus in zijn beleving heeelemaal tot ze naar binnen moesten duurde...
Ik heb vanmiddag even met juf gesproken en die zegt dat hij inderdaad soms op de stoel moet zitten. Verder was ze druk, druk, druk en ze wil binnenkort wel met me om tafel.

Maar nu ben ik thuis, en moet steeds aan mijn ventje denken, zittend op een stoel...

Daydream, het is onder schooltijd gebeurt. Kleuters hebben hier geen vast speelkwartier of iets dergelijks, maar juf kijkt wanneer er buiten gespeeld kan worden.
Ik zou het ook even aan de juf of meester vragen. Misschien heeft hij het een beetje bont gemaakt tijdens het buiten spelen, en moest hij tegen het einde van de pauze even op een stoeltje komen zitten?

Ik kan me zelf nog herinneren dat ik in groep drie veel praatte, en als straf soms met mijn stoeltje onder het bord voorin de klas moest zitten, voor mijn gevoel zat ik daar úren en ik vond het ook altijd heel heftig. Achteraf viel het waarschijnlijk wel mee (ik kreeg thuis weinig straf op die manier).
Ik zie dat mijn reactie wat laat was

Ik zou een afspraak met de juf maken als het haar ongelegen komt als je spontaan binnenkomt, en verder in de gaten houden dat je zoontje normaal gesproken wel lekker in zijn vel zit als hij uit school terug komt.
Als de juf zegt dat het waar is en dat ze verder geen tijd heeft om erover te praten dan zou ik direct naar de directie gaan.

De hele speelpauze zitten? vind ik gewoon gemeen.

ben plaatsvervangend kwaad.
Ik zou snel een afspraak willen met de juf. Dus even bellen en een concrete afspraak maken. Niet "binnenkort" maar gewoon een datum en een tijd afspreken. En dan vragen waarom hij daar moet zitten, hoe lang hij daar moet zitten en hoe vaak. En of er meer kinderen zijn die daar moeten zitten.

Ik zou niet te lang wachten met de afspraak want ik zie al dat je je er rot over voelt. De meivakantie komt er aan dus bel vandaag nog naar school of het voor de meivakantie nog besproken kan worden, desnoods telefonisch. Dan ben jij van je rotgevoel af.
Weet jij zelf hoe je zoon is op school? De juf zal hem toch niet zomaar op een stoel zetten neem ik aan?
quote:Oef schreef op 25 april 2012 @ 13:57:

Als de juf zegt dat het waar is en dat ze verder geen tijd heeft om erover te praten dan zou ik direct naar de directie gaan.

De hele speelpauze zitten? vind ik gewoon gemeen.

ben plaatsvervangend kwaad.

Sorry hoor, maar ik heb na school ook wel eens geen tijd voor ouders die spontaan komen. Dit kan zoveel redenen hebben; al een andere afspraak met een andere ouder, afspraak met ambulant begeleider, vergaderingen etc. Je kunt dan toch gewoon een afspraak voor morgen of overmorgen maken? Om dan meteen naar de directie te stappen vind ik persoonlijk dan weer erg overdreven en zou mij erg kwaad maken.

Maar goed, ik zou dus inderdaad voor morgen of overmorgen een afspraak maken en ook goed doorvragen bij de juf. Waarom, hoe lang, geldt dit alleen voor hem of ook voor anderen. Wanneer blijkt dat hij daar echt heel lang moet zitten, mag je ook best aangeven dat jij het hier niet mee eens bent. 5 minuten kan ik me voorstellen, maar om hem een hele buitenspeeltijd te laten zitten gaat mijns inziens te ver hoor en dat mag je ook best laten weten als dit zo blijkt te zijn.

Probeer ook aan te geven hoe jij thuis met hem om gaat, of met de juf een alternatief te vinden als hij echt te lang moet zitten.
Ja, heb er echt een rotgevoel over.

Weet dat mijn zoon erg druk is en vaak niet luistert! Ben de laatste die zal zeggen dat het zo'n braaf kind is.

Thuis luistert hij ook niet altijd even goed, maar als we op tijd ingrijpen door hem uit te laten razen buiten of he m een taakje geven (vindt bijv afwassen nu helemaal geweldig) is er eigenlijk niets aan de hand.

Snap ook best dat juf soms niet weet wat ze moet doen... Zoon is ook niet de enige drukke leerling. Klas heeft ruim 25 kinderen.
In mijn ogen is dit een hele foute straf! Een druk kind moet juist af en toe kunnen uitrazen in de speelpauze buiten. Beter is na de pauze op een soort strafstoeltje zitten (kijkt ze teveel naar supernanny?).

Kinderen kunnen af en toe druk zijn, misschien is de klas te groot voor de juf? Trouwens jammer dat er tegenwoordig zo weinig mannelijke leerkrachten zijn, vooral voor jongens is dit heel belangrijk.

Mijn zoon had in groep 3 een juf die jongens helemaal niet begreep. Zij kwam bij mij dat mijn zoon teveel fantaseerde. Wij wonen buitenuit, en de dingen die hij vertelde beleefde hij echt. Een man zou hier heel anders mee omgaan.
Ik ben dan wel geen juf, maar leiding bij scouting.

En ik laat kinderen ook wel eens een spel niet meedoen als ze niet luisteren of erg vervelend zijn.

Op die manier is eht duidelijk dat ik het gedrag niet accepteer en er ook meteen een concequentie aan het gedrag vast zit. Zodra het spel voorbij is en het kind weer rustig is, is het ook klaar en mag het kind gewoon weer meedoen.

De tijd dat dit duurt is nooit langer dan 5 minuten bij de 5-7 jarigen, want 5 minuten is al heel erg lang.

Als het spel dan nog niet klaar is, mag het kind gewoon weer instappen.

En hele pauze op een stoel zitten is echt lang voor zo'n kleintje. Zeker als het een kleine stuiterbal is, daar maak je het volgens mij alleen erger mee.
Als ze hem echt de hele pauze op een stoeltje laat zitten heeft ze daar ook zichzelf mee denk ik. Want een druk kindje moet lekker even kunnen rennen en zijn energie kwijt kunnen.

Maar iets in mijn gevoel zegt dat hij daar niet de hele tijd hoeft te zitten. Of heeft de juf dat wel letterlijk gezegd, dat hij dan de hele speeltijd op dat stoeltje moet zitten?
Ik heb een kind ook wel eens tijdens het buitenspelen bij mij laten zitten. Als hij in de klas niet mee wil doen met de rest (= normaal doen), dan kan dat ook niet tijdens het buitenspelen. Hoe lang dat is, hangt af van het gedrag van het kind tijdens de 'straf'. Als hij dan inziet wat hij verkeerd doet, is dat maar eventjes. Als hij dan de boel nog steeds op stelten zet, is dat wat langer. Maar dit wil ik ook best uitleggen aan ouders/directie.

Ik zou het op korte termijn bespreken met de juf, en haar kant van het verhaal ervaren. Dan verschilt nogal eens met de beleving van een kind.
Home is where your wifi connects automatically.
ALs het echt waar is vind ik het een nogal domme straf voor een jongetje dat dan dus zijn energie niet kwijt kan.
quote:mniekske schreef op 25 april 2012 @ 14:05:

[...]

Sorry hoor, maar ik heb na school ook wel eens geen tijd voor ouders die spontaan komen. Dit kan zoveel redenen hebben; al een andere afspraak met een andere ouder, afspraak met ambulant begeleider, vergaderingen etc. Je kunt dan toch gewoon een afspraak voor morgen of overmorgen maken? Om dan meteen naar de directie te stappen vind ik persoonlijk dan weer erg overdreven en zou mij erg kwaad maken.

Maar goed, ik zou dus inderdaad voor morgen of overmorgen een afspraak maken en ook goed doorvragen bij de juf. Waarom, hoe lang, geldt dit alleen voor hem of ook voor anderen. Wanneer blijkt dat hij daar echt heel lang moet zitten, mag je ook best aangeven dat jij het hier niet mee eens bent. 5 minuten kan ik me voorstellen, maar om hem een hele buitenspeeltijd te laten zitten gaat mijns inziens te ver hoor en dat mag je ook best laten weten als dit zo blijkt te zijn.

Probeer ook aan te geven hoe jij thuis met hem om gaat, of met de juf een alternatief te vinden als hij echt te lang moet zitten.

Precies jij maakt dan dus wel een afspraak. Deze juf zegt geen tijd te hebben of maakt iig niet concreet wanneer wel.

Een korte straf ok. Maar de hele speelpauze zitten is gewoon zielig. Kind is al druk dus laat hem (of haar) lekker uitrazen buiten.

Het gaat hier om een 4 jarig kind
Mijn zoon en vriendjes hebben het erover dat hij de hele tijd op de stoel heeft moeten zitten. Pas toen ze weer naar binnen gingen, mocht hij weer met de groep meedoen.

Juf heeft gezegd dat hij op de stoel heeft moeten zitten, maar niet hoelang. Ik kan ook echt niet geloven dat dit voor de hele tijd is geweest, maar vind het bijzonder dat zowel hij als zijn vriendjes dit zeggen.

5 minuten op een stoel om even na te denken, prima. Maar geef m ook de mogelijkheid om zich even uit te leven. Voorval waar ik nu over praat is dat hij op zijn stoel is gaan staan (binnen, in de kring) en niet wilde gaan zitten. Juf heeft hem toen, na een waarschuwing, van zijn stoel afgehaald en neergezet. Daarna ging de klas naar buiten en moest hij de hele tijd buiten zitten. Dit is zijn verhaal!
Even bij de juf informeren inderdaad,

Een minuut per levensjaar op de stoel, zou de nanny zeggen!
De juf heeft denk toch echt wel vaste tijden om naar buiten te gaan. Er moet toch rekening gehouden worden met andere leerlingen uit andere klassen. Een lesprogramma afgedraaid worden.

bij ons worden er ook wel eens kinderen op een stoel of stoepje gezet, maar dan moeten ze zich wel erg misdragen. en dan meer voor een nadenk momentje, dan voor straf.

Maar een afspraak maken.

en aan zoon vragen, waarom hij op het stoeltje moet zitten
"een hele tijd", is wel een heel rekbaar begrip voor een kleuter
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Bobbi, ga je nog even bellen? Nu is de juf misschien nog op school.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven