Stuitbevalling vs keizersnee

12-03-2009 09:21 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus is nu ruim 33 weken zwanger. Het kindje ligt al vanaf het begin in een stuitligging. Onlangs is ze begonnen met acupunctuur in de hoop dat het kindje zal draaien, tot nu toe nog zonder succes. Het kindje mag niet op een andere manier gedraaid worden omdat de placenta aan de voorkant ligt en dit brengt dan risico's met zich mee.

Vandaag wordt ze door de vk doorverwezen naar de gyn en zullen ze waarschijnlijk voor de keus worden gesteld stuitbevalling of keizersnee.

Aangezien ik zelf 5 weken geleden bevallen ben en nog hormonaal in de war ben maak ik mij zorgen en wil ik graag dat ze alle voors en tegens meenemen zodat ze een weloverwogen beslissing kan maken. (Dit zullen ze uiteraard doen hoor maar ik ben nu eenmaal een bemoeial ).

Nu ben ik op zoek naar ervaringen, meningen, tips of ideen hierover.
Heb geen ervaring met een stuitligging, maar wel met een spoedkeizersnee.... daar ben ik goed van hersteld.

Als ik voor deze keuze zou komen te staan, zou ik zelf voor een geplande keizersnee kiezen....

Een stuitbevalling lijkt me een erg langdurige kwestie met de kans dat het alsnog niet lukt en je dus alsnog onder het mes moet (en dan wel met spoed)....

Maar lijkt me inderdaad dat je zus en je zwager vooral zelf de keuze moeten maken en vast ook zelf alle voors en tegens zullen opvragen/opzoeken... :-)...
De eerste lag in stuit en ik heb gekozen voor een geplande keizersnee. Uit de verhalen an de gyn kwam eigenlijk naar voren dat er bij een normale bevalling meer risico voor het kind is. Dus heb ik gekozen voor een keizersnee. Ik heb er wel lang last van gehad, maar dat verschilt per persoon. Mijn zoon is gezond en dat is voor mij het allerbelangrijkste.
Ik zou altijd, als de gyn het goedkeurt, eerst voor een gewone bevalling gaan. De gyn zal dat niet toestaan wanneer het risico te groot is. Een keizersnede zou ik niet vrijwillig kiezen, al heb ik er 1 gehad en viel het me 100% mee. Ik ben zelf in een stuit geboren en 'vroeger' was er nog geen discussie over. Mijn moeder had een makkelijke bevalling, ik was er in een paar uurtjes, zonder complicaties en zonder hulp.

Dat kan dus ook. Lukt het niet, dan zullen ze snel genoeg ingrijpen.
Ik kon niet eens kiezen. Moest het zelf doen.

Dochter lag in een volkomen stuit, dwz dat de voetjes beneden zaten. Ze stond dus in mijn buik.

Maar na 48 uur mocht ik eindelijk de ok in voor een keizersnee!

Maar een stuit bevalling kan best op de gewone manier hoor. Maar volgens mij wordt het niet vaak meer gedaan. Ik bedoel dat je tegenwoordig vaak niet eens meer gewoon mag bevallen met een stuit.

Dus ik denk dat je eerst even moet afwachten wat de gyn zegt.
Bij mij kwamen ze pas tijdens de bevalling, met zo'n 6 cm ontsluiting, erachter dat baby in (onvolkomen) stuit lag. In het ziekenhuis kreeg ik wel de keuze keizersnee of gewoon bevallen. Volgens de gynaecoloog zou een gewone bevalling iets meer risico's met zich meebrengen, maar toen mijn vriend vroeg hoe hoog die risico's waren, was het antwoord 'rond de 1%'. 't Ging allemaal goed, dus ik ben voor gewoon bevallen gegaan. De gynaecologen drukten me op het hart dat er bij het minste risico overgegaan zou worden tot een keizersnee. Was niet nodig gelukkig. In 6,5 uur was mijn dochter geboren, en ik vond het een hele gemakkelijke bevalling. Ook geen verdoving of wat dan ook nodig gehad (nou ja, een verdoving voor de knip wel natuurlijk).

Maar uiteindelijk moet je zus kiezen waar zij zich het prettigst bij voelt, als je erg gespannen een bevalling ingaat wordt het sowieso geen fijne bevalling. Verder ben ik het wel eens met Eowynn.
Mijn eerste lag in stuit, daar kwamen we achter toen de vliezen braken. Ik kreeg ook de keuze voor een keizersnee of stuit bevalling. En bij ons werd ook verteld dat het risico 1 % hoger is dan bij een gewone bevalling, bovendien is het risico voor een volgend kindje bij een keizersnee weer 1 % hoger.

Alles zat mee, ons kindje was niet groot, had een klein hoofdje en lag in onvolkomen stuit.

We besloten het te proberen. Ik kreeg een infuus om de weeën op te wekken, die mogen tijdens het persen niet wegvallen. En 3 1/2 uur later was onze dochter geboren. Geen moeilijke bevalling en geen moeilijke herstel periode. Ik kijk er met een heel positief gevoel op terug. Ik ben heel goed begeleid in het ziekenhuis en had er veel vertrouwen in.

Ik wens je zus veel succes!!
Wij hebben gekozen voor ks. Heb hier geen spijt van gehad. Onze dochter lag in onvolkomen stuit. Ik ben goed hersteld en bij mijn tweede zwangerschap geen moeilijkheden. Ben onlangs natuurlijk bevallen van mijn tweede dochter.

De keuze was voor ons ook wel gemakkelijk. Onze kleine meid werd geschat op 4 pond en dat vond ik wel erg klein. Zeker als er iets verkeerd gaat had ze niet veel buffer gehad.
Het ligt er ook erg aan of het volkomen of onvolkomen stuit is.

Bij mij kwam er dus geen ontsluiting omdat ze niet genoeg druk kon zetten met die voetjes. Als het kontje onderin zit heb je al veel meer druk, dus meer kans op gewoon ontsluiting.
Wellicht dat je zus eens kan kijken op medpub.com een website met medische publicaties, dan kan ze op basis van medische onderzoeken een keuze maken.
ik heb 2 keizersneden achter de rug en de 3e op komst. ik ben nu 25 weken zwanger en ik weet al dat ik een geplande keizersnee ga krijgen. voordeel keizersnee; vrijwel pijnloos je voelt alleen de prik in je rug, nadeel is dat je herstel langer duurt. Ik neem aan dat je van een stuitbevalling sneller geneest en hersteld, maar mijn voorkeur gaat toch naar de keizersnee.

ik wens je zus veel sterkte de komende weken

peach33
beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt
Bedankt voor jullie reacties.

Gisteren is zus doorverwezen naar de gyn, het kindje heeft geen ruimte meer om te draaien. Ze had veel indianenverhalen gehoord over stuitbevallingen en keizersnedes. Oa dat de vk en gyn jou laten kiezen om zo verantwoordelijkheid af te schuiven, en dat ze een natuurlijke bevalling adviseren omdat dit verzekeringstechnisch goedkoper is, of dat deze kindjes een moeilijke start hebben en daardoor onrustig zijn. En een keizersnede is natuurlijk ook niet zonder risico's.

Volgende week zal ze bij de gyn eea horen.
nou de gyn laat je wel kiezen hoor. Bij ons was dat wel zo. Als het medisch niet anders kan neemt de gyn de beslissing.
De gynaecoloog blijft altijd verantwoordelijk, dus dat is echt een indianenverhaal inderdaad (en dat van de verzekering ook trouwens)

Mijn dochter had geen moeilijke start, prima bevalling gehad en de eerste weken gingen ook prima.

Voor mij was het het belangrijkste (bij ongeveer gelijke risico's) dat ik weinig trek had in een mogelijk lange herstelperiode van een keizersnee. Nu liep ik de volgende ochtend zelf het ziekenhuis uit, en was verder gewoon op de been (op de gebruikelijke vermoeidheid e.d. na).
Wen, mijn voorkeur zou ook uitgaan naar een natuurlijke bevalling om alle redenen die jij opgeeft.
Nog gefeliciteerd met je dochter.

Ik ben een dik jaar geleden ook vaginaal bevallen van onze dochter.

Als het goed is licht de gyn je zus goed voor. Voor een vaginale stuitbevalling mag het kindje/hoofdje niet te groot zijn, tijdens de bevalling moeten de weeën krachtig genoeg zijn en moeder en kind moeten het goed doen. Zodra een van die punten niet goed is, gaan ze over op een ks. (Tenminste dat is mij verteld)

De bevalling zelf vond ik niet heel zwaar. Alleen kreeg ik wel vroeg persdrang en dat viel wel wat tegen. Ik heb een verdoving gekregen voor de knip en zo voelde ik van het knippen en hechten zo goed als niks.

Dochter's apgarscores waren 9 en later 10. Er was helemaal geen sprake van een moeilijke start.

Ik vond het een rotkeuze en wilde graag dat de gyn hem maakte. Ik heb een aantal gesprekken gehad met mensen in mijn omgeving die een ks hadden gehad en eentje die ook een stuitbevalling heeft gehad (begon gewoon, is geëindigd in een ks omdat het kindje het niet goed deed)

Ik zeg altijd maar zo: je moet toch al naar het ziekenhuis, dus je kunt het altijd proberen. Gaat het niet, dan gaat het niet en zijn ze er snel bij. Gaat het wel, dan prachtig en is je een ks bespaard gebleven.

Het is een keuze die je zus zelf moet maken en zij moet voelen of ze het aan durft. Gewoon rustig over na denken, goed laten voorlichten en opzoek naar ervaringsdeskundigen.
En eens met Wen. (Ook nog van harte!)

Ik moest een nachtje blijven en lag naast een vrouw met een ks. Goh wat was ik blij! Ik kon gewoon mijn dochter zelf pakken, voeden, zelf naar de wc, direct eten en de volgende dag wandelde ik het ziekenhuis weer uit (nou ja wandelen.....)
quote:mango82 schreef op 13 maart 2009 @ 14:19:

En eens met Wen. (Ook nog van harte!)

Ik moest een nachtje blijven en lag naast een vrouw met een ks. Goh wat was ik blij! Ik kon gewoon mijn dochter zelf pakken, voeden, zelf naar de wc, direct eten en de volgende dag wandelde ik het ziekenhuis weer uit (nou ja wandelen.....)Ik moest in het ziekenhuis met een rolstoel, om vervolgens thuis aan gekomen de trap op te gaan naar 3 hoog. Wat gewoon prima ging. En mijn dochter had ook een prima start.
Thanks Mango!

Ja, die persdrang, dát vond ik wel wat minder. Had ik overal gelezen dat je heus wel een beetje mee mag persen voor je volledige ontsluiting hebt, blijkt het bij een stuit heel anders te liggen (net als de baby ).
Ik ben een paar maanden geleden via een keizersnede bevallen doordat onze dochter in stuit lag (voetjes beneden). Alhoewel ik gehoopt had op een natuurlijke bevalling zonder verdoving heb ik uiteindelijk toch voor een geplande keizersnede gekozen. Reden was dat de kans groot was dat als ik het op de natuurlijke manier zou proberen de bevalling op een spoedkeizersnede zou uitlopen en ik heb vernomen (en kan me ook heel goed voorstellen) dat een geplande keizersnede veel relaxter is dan een spoedkeizersnede. Ik was om 8 uur 's morgens in het ziekenhuis en om half 10 's morgens was dochter geboren. De datum konden we kiezen en dat vond ik ook een groot voordeel. Herstel is me 100% meegevallen. Ik heb van de wond vrijwel geen last gehad. Alleen de eerste nacht in het ziekenhuis vond ik zwaar omdat ik m'n bed niet uitmocht. Gelukkig mocht dat wel de volgende ochtend en kon ik ook gewoon weer lopen, douchen ed. Ik zou het de volgende keer weer doen maar hoop dat het niet nodig zal zijn en dat ik ook een keer een vaginale bevalling mag meemaken.
Ik heb 4 1/2 week geplande keizersnede gehad.

Omdat ons kindje in onvolkomen stuit lag en erg groot zou zijn, wat achteraf niet zo bleek maar ok.

Ik zou toch liever voor een gewone bevalling gaan als een keizersnede.

Het voordeel van een geplande keizersnede vond ik dat je de datum kon kiezen en geen pijn hebt behalve de prik.

Maar nu na 4 1/2 week heb ik de wond nog steeds zwaar ontstoken en kan ik ook nog niet zo heel veel.

Er zitten allemaal verhardingen onder die en heel erg pijnlijk zijn en nog lang niet weg zijn.

Ik hoop mocht ik ooit weer zwanger zijn dat ik dan een normale bevalling kan krijgen.
Hoi Tanja,

Ik ben 8 wkn geleden bevallen met een geplande keizersnede.

In principe kan je volgens mij prima natuurlijk bevallen met een stuitligging, maar kijken ze naar meerdere factoren. Ligt het kindje bijv. met de voeten of met de billen naar beneden, heb je voldoende vruchtwater, is de baby groot of klein, etc.

Onze dochter lag met haar voeten naar beneden en mij is verteld dat het risico bestaat dat bij een paar cm ontsluiting haar voeten geboren zouden kunnen worden terwijl "het gat" dan nog niet groot genoeg zou zijn voor de billen en het hoofdje. De gyn adviseerde ons ook echt te kiezen voor een ks, ik heb niet het idee gehad dat wij een keuze hadden.

In de berichten van andere vrouwen hier (waarbij de baby ook met de voeten naar beneden lag) lees ik juist dat zij wel natuurlijk bevallen zijn. Dus waarschijnlijk kan het wel?

Ik was idd ook bang om eerst natuurlijk te beginnen en dan uiteindelijk te eindigen met een spoedks. Dan heb je van allebei de pijnen > eerst de weeën, daarna de wond van de ks.

De ks is mij ontzettend meegevallen. Zou het een volgende keer zeker weer zo doen.

Succes!
Hier ook een geplande ks 4.5 maanden geleden. Ons kind lag in een dwarse stuit en mijn placenta lag voor. Ik had dan ook geen keus volgens de gyn: een natuurlijke bevalling gaf teveel risico's. De ks is me prima bevallen, zou het zo weer doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven