Stuitligging week 38...

14-04-2011 20:12 32 berichten
Lieve dames,

Vandaag te horen gekregen dat ons kindje in een onvolkomen stuit ligt. Morgen wordt er mogelijk geprobeerd om de baby te draaien, maar ik ben zo bang dat er iets mis gaat. Ik heb voor deze zwangerschap 2 miskramen achter elkaar gehad en ben zo bang dat ik dit kindje straks ook verlies..

Iemand ervaring met versiepogingen? Zitten er risico's aan verbonden?
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer dat de draaipoging niet gelukt is.

Ik heb een vaginale stuitbevalling gedaan, de verloskundige kwam pas bij 5/6 cm ontsluiting erachter dat mijn dochter in onvolkomen stuit lag. Dus op naar het ziekenhuis. Daar mocht ik kiezen, ks of zelf proberen. Omdat het vlot verliep wilde ik het graag zelf doen. Mij werd verteld dat de risico's ongeveer vergelijkbaar waren, het verschil zou hooguit een procent zijn volgens de gyn. Dan deed ik het liever zelf, met de garantie dat bij 'onraad' ze in zouden grijpen. Was niet nodig, ik heb een prima bevalling gehad in 6,5 uur, kleine knip (denk ik, ik weet niet wat groot is in dit verband ) en heb de volgende ochtend lopend het ziekenhuis verlaten. Ik was blij dat het zo is gegaan. Maar ik hecht voor mezelf veel waarde aan vaginaal bevallen, dus voor mij was dat belangrijk om te proberen. Je moet vooral zelf achter je keuze kunnen staan, welke van de twee dat ook is.
Ik zou ook nog even reageren.

Alweer drie jaar geleden hoorde ik dat onze dame in stuit lag. De versie was mislukt en ik mocht kiezen: Een ks of een vaginale bevalling. Fijn zo'n keuze! Not!

Net als Wen hechtte ik heel erg aan een vaginale bevalling. Het was mijn eerste bevalling en een ks zou betekenen dat ik nooit meer thuis zou mogen bevallen en dat was nou juist iets wat ik heel graag wilde.

We zijn met al onze vragen en angsten in gesprek gegaan met de gyn. Deze was heel lief/begripvol/nuchter.

Volgens hem waren er een aantal vlaggetjes die omhoog moesten staat voor een vaginale bevalling:

*Het kindje moet in de goede stuit liggen (weet nog steeds niet hoe dat heet. Helemaal dubbel zeg maar. )

*Je moet goede, krachtige weeën hebben.

*het kindje moet het goed doen (ze luisteren dan naar het hartje)

*Het kindje mag niet te groot zijn

Staat een van deze vlaggetjes niet omhoog dan lig je binnen mum van tijd op de OK. De gyn wil net als jij dat jullie kindje gezond ter wereld komt.

Ik had zelf ook zo iets van: Als het lukt dan is het prachtig mooi, lukt het niet dan ben ik al op de juiste plaats.

Over de bevalling zelf: Het was ons eerste kind, dus ik had nog nooit een bevalling mee gemaakt. Mijn bevalling duurde in totaal 15 uur. (Gemeten vanaf de eerste wee tot dat ik haar op mn buik had) Hij verliep verder volgens het boekje.

Wat mij tegen viel was dat je met een stuitbevalling eerder persdrang kunt krijgen. Ik had dus al vrij vroeg persweeën waar ik niet zo veel mee kon. Dat was naar. Maar goed, bevallen is sowieso niet echt heel leuk....

Ook ik kreeg een knip (met verdoving) en dochter was er met een paar keer persen al uit.

Ik moest nog een nachtje in het ziekenhuis blijven (ben na 18.00 bevallen en dochter was erg licht) Ik lag op een kamer met een vrouw die bevallen was met een ks. Toen was ik helemaal blij dat ik gewoon bevallen was. Ik mocht gewoon eten, kon uit bed, naar de wc, douchen, kon mijn eigen kind pakken en de volgende dag lekker naar huis.

Na 2,5 jr was ik wederom erg blij met mijn keuze. Toen beviel ik binnen 3 uur thuis van een gezonde zoon!

Bambi, het is een keuze die je zelf moet maken. Zie je het zitten? Dan zou ik er voor gaan. Ga in gesprek met je gyn. Stel al je vragen, vertel je angsten. Vraag hoe andere gyn's in het ziekenhuis over vag. stuitbevallen denken. (Dan kom je niet ineens voor verrassingen te staan als een andere gyn. dienst heeft)

Kom je niet over je angsten heen of zie je het niet zitten, ga dan voor een ks. Voor beide is wat te zeggen en de risico's verschillen niet heel veel.

Succes met het nemen van je keuze. Laat je het nog even weten? En probeer nog te genieten van je laatste weekjes zwangerschap.
Hoi Mango82,

Bedankt voor je reactie! Het liefst wil ik ook gewoon bevallen, maar bijna iedereen in mijn omgeving raadt het af i.v.m. het geschatte gewicht van de baby. Die is namelijk geschat op 7,5 pond..

Maar als ik de informatie lees over een kiezersnee dan word ik ook niet vrolijk. Je kan dan 2 dagen helemaal niets. Zelfs je kindje niet zelf oppakken en dat lijkt me vreselijk!

Ik ben er nog steeds niet uit. Gelukkig heb ik maandag een gesprek met mijn oude verloskundige (die ik had voor ik afgelopen vrijdag werd overgedragen aan de gyn) en kan ik aan haar ook wat vragen stellen.

Dinsdag moeten we weer naar het ziekenhuis en dan zullen we een keuze moeten maken. Ik zal het nog laten weten.
7,5 pond is niet zo zwaar toch? Mijn dochter was 7 pond.

Geschat gewicht zegt ook niet zoveel over het uiteindelijke gewicht, daar kunnen ze best wat naast zitten als het nog een tijd duurt tot de bevalling. Ik zou niet afgaan op wat je omgeving hierover te melden heeft, hoeveel stuitbevallingen hebben zij meegemaakt? Er doen veel verhalen de ronde, het zou een horrorscenario zijn om een stuitbevalling te doen, maar gelukkig gaat het ook heel vaak gewoon prima. Laat je vooral goed voorlichten door de deskundigen en kies wat voor jóu (en je partner!) goed voelt. Succes ermee!
Helemaal eens met Wen! Iedereen riep bij mij ook direct: "niet aan beginnen!"

Natuurlijk zijn er stuitbevallingen die 'mis' gaan, maar bij een gewone bevalling gaat ook regelmatig wat mis.

En 7,5 pond is een heel normaal gewicht.

Praat net je gyn. en volg je gevoel!
Lieve meiden,

Vandaag zijn we in het ziekenhuis geweest en onze keus is gevallen op een geplande keizersnee. Persoonlijk was ik nog wel te overtuigen geweest om het toch te proberen, maar mijn partner zag het absoluut niet zitten. Daardoor zou ik met te weinig zelfvertrouwen de bevalling in gaan en dus is onze keus de keizersnee geworden. We willen absoluut de minste risico's voor de kleine. Ook al zijn de risico's bij beide scenario's nog zo klein.

Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Veel succes met de keizersnee dan Bambi! Fijn als jullie er allebei achterstaan weinig vertrouwen in de bevalling is een hele goede reden om het niet te doen (voor zover je een goede reden nodig hebt natuurlijk).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven