Tafelmanier, of het ontbreken ervan belangrijk?

15-05-2024 12:39 137 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Tafelmanieren, is dat iets dat veel mensen nog belangrijk vinden? Ik vraag het me af want ik zie amper nog kinderen/jong volwassenen eten met mes en vork (nee niet als ze 2 jaar zijn, maar met een jaar 6 bijv), eten met de mond dicht etc? En dan begin ik nog maar niet over tablets aan tafel, telefoons of kinderen die overal en nergens rondrennen en krijsen.

Mijn eigen nicht van 16 bijv is echt verschrikkelijk om mee aan tafel te zitten, ze eet het liefste alles met een lepel, kan geen mes en vork vasthouden of een stuk vlees/vis normaal snijden, dan neemt ze een schaar en er is echt verder niks met de meid hoor. Als in : ze gaat gewoon naar het atheneum en heeft geen motorische beperkingen. Zelfde met haar broertje, hij valt aan op eten alsof hij nog nooit een bord eten gezien heeft en eet het liefst met zijn handen...

Ik maak er dan wel een opmerking over, tegen mijn schoonzus en broer en die zeggen dan dat de prinses en prins lekker zelf mogen weten hoe ze eten.....tja .


dus, nieuwsgierig: vinden jullie tafelmanieren belangrijk?

zijn tafelmanieren belangrijk?

Totaal aantal stemmen: 222

ja (96%)
nee (4%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lilly schreef:
15-05-2024 13:39
Vreselijk. Mensen die alles volgens de etiquette doen. Heeft mijn inziens meer met aanstellerij te maken dan met tafelmanieren. Ik knip mijn pizza ook, gewoon omdat ik het praktischer vind.
Eten is voor mij een moment van ontspannen en genieten, daar past dat stijve gedoe en elkaar op de vingers kijken helemaal niet bij.

Zolang je geen onbeschoft gedrag vertoont aan tafel; boeren, scheten laten, overdreven smakken, eten naar binnen schrokken. Vind ik alles prima.
Maar vraag je ook een schaar als je in een pizzeria een pizza eet?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
15-05-2024 13:50
Ik vind het vooral een heel hoog "dat zouden die van mij echt niet moeten proberen" gehalte hebben. Verder sluit ik me aan bij S-Groot en Lucifee.
dat klopt inderdaad, van mij zou het zo in gezelschap en buitenshuis absoluut niet mogen om je zo te gedragen. Dan gaan we wel nergens meer naar toe, net zolang totdat je wel een vork kunt vasthouden bij wijze van spreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kinderen kunnen gewoon netjes eten gelukkig. Ik heb een hekel aan smakken en praten met volle mond, en ik wil geen tablets/ telefoons aan tafel. En we blijven (in principe) aan tafel tot we allemaal klaar zijn, ga niet van tafel om te spelen.
Hoe ze op school eten of met vriendjes geen idee, zoeken ze maar uit ook.
Je richting is belangrijker dan je snelheid
Alle reacties Link kopieren Quote
Over met lepel eten: Dat lijkt me ook een beetje aan het gerecht en eventuele culturele achtergrond liggen en niet zozeer aan wel of niet gemanierd. Dan heb ik het bijvoorbeeld over rijstgerechten.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het belangrijk maar het moet wel werkbaar blijven. Linkshandigen mogen van mij dus best snijden met links. Toevallig heb ik net van de week zelf in een restaurant tagliatelle gesneden omdat ik dat geëmmer met vork en lepel helemaal niets vind en dan veel te grote happen krijg. Tijdens een formeel diner met de koningin zou ik dat natuurlijk nooit doen.
poohtjesschrijft schreef:
15-05-2024 13:39
oh maar het is niet alleen die 2 bij ons hoor, ik zie heel veel kinderen/jeugd als neanderthalers eten. Ik kom nogal vaak in restaurants namelijk en dan bedoel ik niet de Gouden M :-)

Mijn familie weet dat ik het absurd vind dat deze koters zich zo gedragen aan tafel, ik vind het zelfs respectloos en dat steek ik niet onder stoelen of banken dat ik het een absoluut gebrek in de opvoeding vind
Poeh waar let je op. Als ik gezellig uit eten ben, let ik helemaal niet op hoe anderen eten.
Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen/tafelgenoten met hun mond dicht eten. En geen geluiden maken. Maar of ze hun mes rechts of links vasthebben, maakt me niks uit. Messen of vingers aflikken vind ik wel not done.
Ik snijd altijd met rechts. Maar als ik mijn vork wil gebruiken, wissel ik soms snel even om. Daar heeft toch niemand last van. Ik heb best vrij lang het vlees van mijn zoon gesneden. Ook vwo, geen motorische beperkingen. Maar met dat soort dingen vrij onhandig. Sowieso lang een slechte en langzame eter geweest. Dus hij at beter als het al gesneden was, dat vond ik belangrijker. Uiteindelijk wel geleerd hoor, maar echt handig ziet het er nog steeds niet uit. En als iemand iets liever met een lepel eet, vind ik daar niet zoveel van.

Maar zoals altijd, zijn degenen zonder kinderen, de beste opvoeders.
anoniem_6649a968afa5e wijzigde dit bericht op 15-05-2024 14:02
0.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
15-05-2024 13:51
Maar vraag je ook een schaar als je in een pizzeria een pizza eet?
Ik neem aan dat ze het heeft over thuis. Wij gebruiken thuis zo'n pizzasnijder, zo'n wieltje zeg maar, maar die krijg je er in een pizzeria ook meestal niet bij. Het is ook niet dat ik daar dan "dus" om ga vragen. Ik vind het wel vervelender snijden met een gewoon mes.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap dat het thuis wat anders kan zijn dan ergens anders. Maar ik vind het onsmakelijk om naar iemand te kijken die met z'n mond open eet. Getverdemme.
En ik vind het belangrijk dat je weet hoe het hoort. Da's gewoon basiskennis en fatsoenlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik mis de optie:
Tot op zekere hoogte.

Tafelmanieren zijn belangrijk zodat je kunt eten zonder dat andere mensen last van je hebben.

Hoe je je bestek vast houdt maakt mij niet uit zolang je eten maar niet over tafel vliegt. Niet smakken, kauwen met gesloten mond ook erg belangrijk.

En de aller belangrijkste: schep een gepaste hoeveelheid op. Zit je met acht man aan tafel dan schep je in eerste instantie ten hoogste ¹/⁸ op van wat er staat. Zijn er, bijvoorbeeld, acht stokjes saté, dan begin je niet met er drie op je eigen bord te plempen.
Kaarsjevoordesfeer schreef:
15-05-2024 14:05
Ik mis de optie:
Tot op zekere hoogte.

Tafelmanieren zijn belangrijk zodat je kunt eten zonder dat andere mensen last van je hebben.

Hoe je je bestek vast houdt maakt mij niet uit zolang je eten maar niet over tafel vliegt. Niet smakken, kauwen met gesloten mond ook erg belangrijk.

En de aller belangrijkste: schep een gepaste hoeveelheid op. Zit je met acht man aan tafel dan schep je in eerste instantie ten hoogste ¹/⁸ op van wat er staat. Zijn er, bijvoorbeeld, acht stokjes saté, dan begin je niet met er drie op je eigen bord te plempen.
Helemaal eens. Ook niet gestemd omdat ik de tussenweg miste.

Dat laatste is inderdaad een goede toevoeging. Verder nog, niet beginnen voordat iedereen heeft.
Dat was het wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
15-05-2024 13:50
Ik vind het vooral een heel hoog "dat zouden die van mij echt niet moeten proberen" gehalte hebben.
nou, dat dus
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
15-05-2024 14:00
Poeh waar let je op. Als ik gezellig uit eten ben, let ik helemaal niet op hoe anderen eten.
Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen/tafelgenoten met hun mond dicht eten. En geen geluiden maken. Maar of ze hun mes rechts of links vasthebben, maakt me niks uit. Messen of vingers aflikken vind ik wel not done.
Ik snijd altijd met rechts. Maar als ik mijn vork wil gebruiken, wissel ik soms snel even om. Daar heeft toch niemand last van. Ik heb best vrij lang het vlees van mijn zoon gesneden. Ook vwo, geen motorische beperkingen. Maar met dat soort dingen vrij onhandig. Sowieso lang een slechte en langzame eter geweest. Dus hij at beter als het al gesneden was, dat vond ik belangrijker. Uiteindelijk wel geleerd hoor, maar echt handig ziet het er nog steeds niet uit. En als iemand iets liever met een lepel eet, vind ik daar niet zoveel van.

Maar zoals altijd, zijn degenen zonder kinderen, de beste opvoeders.
Maar wat je hierboven schrijft, is toch helemaal niet waar TO tegenaan loopt? Zij loopt aan tegen een nichtje dat überhaupt geen bestek kan hanteren met haar 16 jaar.
Mij boeit het echt niet of je je bestek links of juist rechts vast hebt, maar bijvoorbeeld een biefstuk aan je vork prikken en dat complete stuk biefstuk afhappen als een soort beest, nee, dat gaat me te ver. Natuurlijk is er niets mis met aan (bijv) je ouders even vragen of ze je even willen helpen met snijden. Maar dat vind ik dan ook onder manier vallen; even vragen of iemand even wil helpen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
15-05-2024 14:05
Ik mis de optie:
Tot op zekere hoogte.

Tafelmanieren zijn belangrijk zodat je kunt eten zonder dat andere mensen last van je hebben.

Hoe je je bestek vast houdt maakt mij niet uit zolang je eten maar niet over tafel vliegt. Niet smakken, kauwen met gesloten mond ook erg belangrijk.

En de aller belangrijkste: schep een gepaste hoeveelheid op. Zit je met acht man aan tafel dan schep je in eerste instantie ten hoogste ¹/⁸ op van wat er staat. Zijn er, bijvoorbeeld, acht stokjes saté, dan begin je niet met er drie op je eigen bord te plempen.
Ik ken dus iemand die met opscheppen geen rekening houdt. Laatst met chinees eten met verjaardag had ze al opgeschept terwijl ik alles nog klaar aan het zetten was en ikzelf had nog niks op maar die persoon ging gewoon al voor de tweede ronde. Heb ik wel wat van gezegd. Staat met verjaardagen en feestdagen bij ons dus ook als een havik naast de keuken als ik wat klaarzet om aan te vallen als eerste. Vreselijk vind ik dat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
15-05-2024 14:00
Ik neem aan dat ze het heeft over thuis. Wij gebruiken thuis zo'n pizzasnijder, zo'n wieltje zeg maar, maar die krijg je er in een pizzeria ook meestal niet bij. Het is ook niet dat ik daar dan "dus" om ga vragen. Ik vind het wel vervelender snijden met een gewoon mes.
nee hoor, in een pizzeria vraagt ze gewoon om een schaar .... of erger nog sinds dat een keertje werd weggelachen bij een pizzeria neemt ze er zelf een mee als ze pizza gaan eten. Vooral mijn schoonzus vindt dat super grappig en ik schaam me dood dan, dus nee, een pizza eten ga ik niet meer met ze .
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
15-05-2024 13:59
Ik vind het belangrijk maar het moet wel werkbaar blijven. Linkshandigen mogen van mij dus best snijden met links. Toevallig heb ik net van de week zelf in een restaurant tagliatelle gesneden omdat ik dat geëmmer met vork en lepel helemaal niets vind en dan veel te grote happen krijg. Tijdens een formeel diner met de koningin zou ik dat natuurlijk nooit doen.
En rechtshandigen die met links snijden? :mrgreen: Ik ben dus gewoon rechts, maar snijden kan ik echt niet met rechts. Ik kan ook niks met een vork in mijn linkerhand.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irish_Wasser_Woman schreef:
15-05-2024 14:24
Maar wat je hierboven schrijft, is toch helemaal niet waar TO tegenaan loopt? Zij loopt aan tegen een nichtje dat überhaupt geen bestek kan hanteren met haar 16 jaar.
mwah, we weten dat dit nichtje het bestek niet gebruikt waar TO bij is
Maar ik gok (=aanname) dat het meisje als ze bij een vriendin eet, plots met mes&vork eet
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
15-05-2024 14:31
mwah, we weten dat dit nichtje het bestek niet gebruikt waar TO bij is
Maar ik gok (=aanname) dat het meisje als ze bij een vriendin eet, plots met mes&vork eet
waarom kan ze dat in een restaurant dan niet ook doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
poohtjesschrijft schreef:
15-05-2024 14:34
waarom kan ze dat in een restaurant dan niet ook doen?
om haar tante te treiteren?
want die reageert zo lekker zuur
Alle reacties Link kopieren Quote
poohtjesschrijft schreef:
15-05-2024 14:29
nee hoor, in een pizzeria vraagt ze gewoon om een schaar .... of erger nog sinds dat een keertje werd weggelachen bij een pizzeria neemt ze er zelf een mee als ze pizza gaan eten. Vooral mijn schoonzus vindt dat super grappig en ik schaam me dood dan, dus nee, een pizza eten ga ik niet meer met ze .
Gebruikt ze dan de punt of punten van de schaar? Als je een pizza knipt blijft er namelijk niets van over.

En heb je wel eens gevraagd waarom ze dat doet?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren Quote
poohtjesschrijft schreef:
15-05-2024 14:29
nee hoor, in een pizzeria vraagt ze gewoon om een schaar .... of erger nog sinds dat een keertje werd weggelachen bij een pizzeria neemt ze er zelf een mee als ze pizza gaan eten. Vooral mijn schoonzus vindt dat super grappig en ik schaam me dood dan, dus nee, een pizza eten ga ik niet meer met ze .
Het was een vraag aan Lilly toch?

Hoe je thuis je pizza in punten verdeelt zegt niet per se iets over hoe je dat in de pizzeria doet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Etiquette draait voornamelijk om wellevendheid. Anderen de maat nemen is niet per se een teken daarvan.
Ik ben als kind gedrild op tafelmanieren (voor een arbeiderskind dan, voor een koningin zal het nog steeds niet compleet correct zijn) en ik begrijp heel goed welk doel mijn moeder daarmee had ("niemand zal zeggen dat wij onbehouwen arbeiders zijn). Ik heb mijn kinderen dan ook bepaalde dingen aangeleerd. Die hebben voornamelijk te maken met een prettige tafelgast zijn: niet met je mond open eten, complimentje maken aan de kok, niet je eten naar binnen schuiven alsof je Lodewijk Laadklep bent, geen devices aan tafel, alleen patat en brood met je handen, de rest met een vork.

Maar ze houden hun mes niet zo mooi vast als ik vroeger moest oefenen en ze lepelen hun soep nooit van zich af. Hoe erg is dat?
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
15-05-2024 14:30
En rechtshandigen die met links snijden? :mrgreen: Ik ben dus gewoon rechts, maar snijden kan ik echt niet met rechts. Ik kan ook niks met een vork in mijn linkerhand.
Same!!
Ik weet heel goed hoe het hoort maar het lukt me niet. Helaas heeft mijn dochter hetzelfde probleem.
Maar niet smakken, niet boeren en niet over je bord hangen, vind ik een stuk belangrijker dan hoe je je vork vasthoudt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Extreme voorbeelden. De meeste (jonge) kinderen kunnen prima met mes en vork eten en niet smakken, etc.

Bij een van mijn siblings kunnen de kinderen nauwelijks 5 minuten aan tafel blijven zitten. Erg storend. Dus met die kinderen erbij is het vervelend eten. Maar dat zijn mijn zaken verder niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
september schreef:
15-05-2024 14:56
Extreme voorbeelden. De meeste (jonge) kinderen kunnen prima met mes en vork eten en niet smakken, etc.

Bij een van mijn siblings kunnen de kinderen nauwelijks 5 minuten aan tafel blijven zitten. Erg storend. Dus met die kinderen erbij is het vervelend eten. Maar dat zijn mijn zaken verder niet.
Mijn jongste kon als kleuter ook niet lang aan tafel blijven. Nou ja, wellicht wel met dwang, maar dan was het er niet gezelliger op geworden. Ze mocht dus van mij van tafel als ze klaar was. Zij blij, ik blij en mijn zus mocht dan zelf beslissen of ze haar kind aan tafel hield.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nana_Mouskouri schreef:
15-05-2024 14:54
Etiquette draait voornamelijk om wellevendheid. Anderen de maat nemen is niet per se een teken daarvan.
Ik ben als kind gedrild op tafelmanieren (voor een arbeiderskind dan, voor een koningin zal het nog steeds niet compleet correct zijn) en ik begrijp heel goed welk doel mijn moeder daarmee had ("niemand zal zeggen dat wij onbehouwen arbeiders zijn). Ik heb mijn kinderen dan ook bepaalde dingen aangeleerd. Die hebben voornamelijk te maken met een prettige tafelgast zijn: niet met je mond open eten, complimentje maken aan de kok, niet je eten naar binnen schuiven alsof je Lodewijk Laadklep bent, geen devices aan tafel, alleen patat en brood met je handen, de rest met een vork.

Maar ze houden hun mes niet zo mooi vast als ik vroeger moest oefenen en ze lepelen hun soep nooit van zich af. Hoe erg is dat?
Qua tafelmanieren ben ik net als jij opgegroeid. Iets minder strikt continu was beter geweest, maar blij dat ik de manieren wel heb mee gekregen.

Voor kinderen vind ik het niet erg als ze nog niet helemaal weten hoe ze alles vast moeten houden, maar smakken, praten met een volle mond, rondrennen in een restaurant kan ik me ook echt aan irriteren. Van tafel af, is ook prima als het even netjes wordt gevraagd.

Andere bijwerking van m'n opvoeding is dat ik me bij volwassenen toch ook aan een aantal dingen kan irriteren. Verkeerd bestek vasthouden en voorover gebogen boven je bord eten bijvoorbeeld. Soep lepelen van je af of bestek precies correct neerleggen tijdens/ na het eten, boeit me dan weer iets minder.

Als linkshandige heb ik het bestek trouwens correct vast en kan ik zo prima snijden. Alleen als ik sta te koken in de keuken of bijvoorbeeld brood snij, doe ik dat wel weer met links.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven