Tandenpoetsendrama

28-01-2009 13:41 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Is er iemand die dit herkent? Mijn dochter van 1,5 jr wil absoluut niet dat haar tanden gepoetst worden. Ze kreeg tandjes pas toen ze 10 maanden was, en vanaf het beging was tandenpoetsen echt een drama. Huilen, schreeuwen, lippen stijf op elkaar houden... noem maar op, terwijl we er toch heel voorzichtig mee waren! We hebben het een tijdje gelaten, we dachten dat ze er overheen zal groeien, maar nee hoor, ze wil het gewoon niet. Ik weet nu niet meer hoe ik het moet aanpakken, vooral omdat ze nu ook kiesjes heeft en ik het toch heel belangrijk vind om haar tanden te poetsen. Maar wat is wijsheid? Spelenderwijs blijven proberen (dat leidt nergens toe, ze wil ook ziet zelf poetsen, helemaal niets) of toch met harde hand aanpakken?
Hier eigenlijk hetzelfde verhaal. Ik houd altijd gewoon vol. Mijn zoon gaat vaak huilen (hij is bijna 20 maanden), en dan gaat zijn mond vanzelf open. Dus dan kan ik er wel bij. Leuk is anders, maar dan is er in ieder geval gepoetst. Wel blijf ik altijd rustig en vriendelijk, en zeg ik zoiets als: Even tandjes poetsen, doe je mondje maar open! Zeg maar Aaaaaaaaah! Het is nu zelfs ook best vaak zo, dat hij, nadat ik 'zeg maar Aaahh' heb gezegd, hij ook lief Aaaahh zegt, en zijn mondje open doet. Zonder drama tandjes poetsen dus.

Hier werkte het 'met een spelletje' ook niet.

Ik denk dat je gewoon vol moet houden, het gaat denk ik vanzelf beter. Ik vind zelf niet poetsen ook niet echt een optie (komt wel eens een dagje voor trouwens..). Het went vanzelf!

Veel succes!
Als spelenderwijs niet lukt dan maar gewoon met de harde hand. Tanden moeten gewoon gepoetst worden.

Er is al een keertje meer een topic over geopend misschien dat je daar nog meer bruikbare tips kunt vinden.
Ohja, en als hij dus zijn mondje open doet (of dat nou door het huilen komt, of gewoon vanzelf) dan prijs ik hem helemaal de hemel in natuurlijk, door te zeggen: goed zo! goed je mondje open doen, heeeeeeeeeeeeeeeel goed! Even lekker tandjes poetsen! :-)

(ik heb hem trouwens ook altijd in de houtgreep, want hij wil dan rollen op de commode enzo, dus ik lig er zo ongeveer bovenop, zodat hij geen kant op kan. )

De laatste tijd gaat het echt beter hier!
Hier ook met gebruik van de houtgreep. Tandjes worden gepoetst of mevrouw nou wilt of niet. Komt later wel goed lijkt me
Ja, dat vind ik echt.
Hier gaat het ook goed. Ik geef hem een tandenborstel zodat hij mijn tanden ook kan poetsen maar meestal steekt hij die in zijn eigen mond. Als ik zeg dat ik zijn tanden ga kietelen gaat zijn mond nog verder open en kom ik overal redelijk bij. De kiezen is nog steeds een probleem maar goed, ben al blij dat ik zijn tanden schoon krijg.

Het is een kwestie van even loslaten totdat het ergste drama vergeten is en dan na een dag of twee-drie weer ertegenaan en volhouden. Scheelt ook dat al zijn 4 tanden (waaronder twee kiezen) die tegeliojkertijd doorkwamen nu geen pijn meer doen.

Ach, voor elk kind zal het wel anders zijn en voor iedere ouder ook.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Huh, dit is een nieuw topic? Ik dacht dat ik op het bestaande topic waar ik al eerder gereageerd had reageerde.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Hier ook in de houtgreep bij de jongste (14 maanden). De oudste twee (5 en 3 ) vinden het ook nog steeds niet leuk en aan de twee minuten kom ik echt niet.
Hier maken we haar (15 mnd) meestal aan het lachen (papa doet kiekeboe om het hoekje van de badkamerdeur) en dat werkt als een tierelier. Gaat haar mond ook van open, en nu heeft ze een positieve associatie met tandenpoetsen!

Nu kan ik meestal ook goed poetsen zonder enorme drama's als papa er een keer niet is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven