TBC prik

01-07-2009 13:57 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik woon in Londen en moet mijn paar weken oude dochter een TBC prik laten zetten, omdat Tuberculose hier voorkomt.

Dit geeft een lelijk litteken op de linker bovenarm. Heb in Nederland ook geinformeerd om het te doen en daar zeggen ze dat het litteken bijna niet zichtbaar is, zo'n 3 mm. Ik zou graag willen weten of iemand deze prik heeft laten zetten en hoe het litteken eruit ziet.

Groetjes anoniem.
Wanneer je blank bent zal het een klein liteken worden, bij donkere mensen word het vaak wel een hele lelijke plek, maar was je dan van plan het niet te laten doen? liever tbc als een litekentje op de arm van je kind...?
Ja ik heb een TBC prik gehad. Ik zie er helemaal niks meer van, er heeft op die plek nog wel tijden een raar bobbeltje gezeten (die kon ik voelen, niet zien) maar dat is weg nu gelukkig :-).
ook een tbc prik gehad. Ik heb er een heeel klein kuiltje er aan over gehouden.Valt niet op. Ik was er wel blij mee,dat ik die prik kreeg,tbc lijkt mij vervelender dan een littekentje.(kreeg prik door mijn werk)
Litteken valt mee hoor, het is een klein plekje op mijn arm, grootste "nadeel" is misschien wel dat dat niet meer bruin wordt
Ik heb twee jaar geleden een TBC prik gehad, maar het wondje is nog zeker een half jaar open gebleven en een lelijk, bol litteken geworden... Maar hoop voor jou en je dochter dat ik een uitzondering ben
Ik wil je niet bang maken, maar na de prik is die plek bij mij toch zeker nog een paar maanden ontstoken geweest. Er zit nu een littekentje van ong. een halve cm op mijn schouder, maar die voel je meer dan dat je hem ziet.

Zou me er zeker niet door laten weerhouden!
Dat zeg ik....
oh, mosterd na Sadala. Misschien geldt die reactie alleen voor volwassenen? (heb hem samen met een vriendin gehad en onze ontstekingen duurden ook ongeveer even lang )
Dat zeg ik....
mantoux heb je het over?

zie je niets van is mijn eigen ervaring
ik ben ook gevaccineerd, zie je nagenoeg niet meer. Maar ik zou mijn kind, als we in een westers land wonen, niet laten vaccineren. Het vaccin biedt relatief weinig bescherming. En heeft als nadeel dat je daar nooit meer dmv een mantoux eenvoudig kunt vast stellen of iemand tbc heeft opgelopen of niet.
oh, je bedoelt een mantoux? Ik dacht dat je het over vaccinatie had....
@Germanwings: Zou het inderdaad over een mantoux gaan? Ik kreeg eigenlijk net als jij de indruk dat het ging om een vaccinatie.

Bij een mantoux zie je inderdaad niets, maar die wordt in je onderarm gezet en ze heeft het over de linkerbovenarm.

Ik heb trouwens geen ervaring met de vaccinatie en of die een litteken geeft.
quote:germanwings schreef op 01 juli 2009 @ 16:53:

ik ben ook gevaccineerd, zie je nagenoeg niet meer. Maar ik zou mijn kind, als we in een westers land wonen, niet laten vaccineren. Het vaccin biedt relatief weinig bescherming. En heeft als nadeel dat je daar nooit meer dmv een mantoux eenvoudig kunt vast stellen of iemand tbc heeft opgelopen of niet.

Dat is precies de reden dat ik me niet heb laten vaccineren. Wanneer je dan in een niet-Westers land bent en je loopt toch TBC op, kun je het alleen nog vaststellen met een longfoto en die apparatuur is niet goed beschikbaar daar.

Naar mijn mening loop je dan een groter risico op nare gevolgen.
Hier in Ierland krijgen de kinderen ook TB-prikken, onze dochters hebben ze ook allebei gehad. TB komt hier dus ook voor en schijnt zelfs iets in opmars te zijn, waarschijnlijk doordat er meer immigranten zijn.

Het is een vervelend prikje, omdat ze eventjes onder de huid gaan zitten pielen met het (hele dunne) naaldje.

Na een aantal weken tot zelfs maanden kan er een kleine ontsteking ontstaan, ziet er uit als een grote puist met een geel kopje en dat kan best heel lang blijven zitten. Is normaal. Kind heeft er totaal geen last van en het gaat vanzelf weg. Als het goed is krijg je een briefje mee waarop dit ook staat uitgelegd trouwens.

De meisjes hebben nu allebei een piiiepklein littekentje, als je het niet zou weten zou je het niet eens zien.
Mocht er een litteken van komen, dan kan je dat altijd nog laten laseren. Wel heel overdreven, maar als je het echt van belang vindt is dat dus een eventuele oplossing.
Ik weet niet wat een mantoux is, maar ik denk dat TO het over deze vaccinatie heeft (dit is van een Ierse website trouwens):

BCG (Bacillus Calmette-Guerin)

The BCG vaccine protects against Tuberculosis (TB). The bacterium that causes TB is spread in infected droplets when the infected person coughs or sneezes. It is only spread after close and prolonged contact with an infectious person e.g. sharing a house, in schools or prisons. It usually affects the lungs, causing a cough, tiredness, night sweats, weight loss, loss of appetite and, later in the disease, coughing up blood. Other parts of the body, including the bones, joints, kidney and lymph glands may also be infected. Without treatment TB is a slowly progressive disease.

Some people may get an initial infection but without becoming ill. In these cases the tuberculosis bacteria remain dormant in the body. These individuals can develop TB later in life when old age or another event weakens their immunity. This is termed reactivation.

The BCG vaccine has been in use in Ireland since the 1950s and is considered to be very safe. Different Health Boards have different policies regarding the timing of BCG vaccination. Some areas vaccinate babies a few days after birth; others only vaccinate high risk groups e.g. children who live in households where a member of the family has TB. Immunity lasts for about 15 years. A second BCG is usually given at 10 - 14 years. Children are checked to see if they are still immune to TB before receiving the second dose. The test used most commonly to determine immunity is the Mantoux test, which involves injecting a small amount of tuberculin protein into the skin and checking for a reaction 48 hours later.

There are few side effects to the BCG. Some children feel a bit dizzy after the injection. A few children develop a transient allergic reaction. Very, very rarely a recipient of the vaccine has an anaphalactic shock. Another rare side effect is formation of a raised scar at the site of injection.

Edit: ik zie nu dat de mantoux hier ook genoemd wordt en snap nu wat het is. Ik kan me nu inderdaad herinneren dat de meisjes de BCG voor een bepaalde leeftijd moesten krijgen en anders zou er eerst een huidtest aan vooraf moeten gaan - dat zal die mantoux dus wel zijn.
selle, het vaccin beschermt vooral tegen de ernstigere vormen van tbc (hersenvlies tbc) waarbij een snelle diagnose en behandeling noodzakelijk is (wat in een ontwikkelingsland vaak slechter is). Het vaccin beschermt veel minder goed tegen long-tbc. Dit kun je dus met een normale röntgen foto vaststellen, wat dus in bijna elk ontwikkelingsland wel kan, zeker binnen een bepaalde reisafstand. Een mantoux kan bij niet gevaccineerden weliswaar vaststellen dat je met TBC in aanraking bent geweest, maar niet dat je er (al) ziek van bent. Bovendien kan een mantoux ook pas na ik geloof 3 dagen worden afgelezen, dus dat is nou ook niet bepaald snel. In die tijd kan ik me ook over laten vliegen na een land/locatie waar de behandel en onderzoeksmogelijkheden beter zijn!

Maar ik ben nu wel benieuwd waar het bij TO over gaat Mantoux of vaccinatie?
ainne, het nadeel van de vaccinatie vind ik dat je de mogelijkheid van een mantoux verliest. Dit is bijv. ook een van de redenen waarom in Nederland niet alle kinderen worden gevaccineerd.
De Mantoux-test wordt toch gedaan om te kijken of iemand TBC heeft?

In de onderarm (bovenkant) wordt een dun naaldje, net onder de bovenste huidlaag een goedje ingespoten, waardoor zich een bobbeltje vormt. Het ziet er leuk uit en tijdens het inspuiten kan je dat bobbeltje zich dus zien vormen

Ik geloof dat je dan binnen 24 (of 48?) uur weet of je wel of geen TBC-draagster bent (nl als er zich een rode ring om het bobbeltje heeft gevormd; dat bobbeltje trekt trouwens heel snel weer weg).

Ik kreeg 'm toen ik net was aangenomen bij de KLM.
en de mantoux test is dus vaak positief als je gevaccineerd bent.
quote:germanwings schreef op 01 juli 2009 @ 17:45:

ainne, het nadeel van de vaccinatie vind ik dat je de mogelijkheid van een mantoux verliest. Dit is bijv. ook een van de redenen waarom in Nederland niet alle kinderen worden gevaccineerd.

Ik begrijp nu inderdaad wat je bedoelde eerder (had geen idee wat een mantoux was).

Tjaaa, ik zat toendertijd ook te dubben of ik het wel of niet moest doen, maar heb besloten om het wel te doen, omdat het hier dus echt voorkomt. Toevallig vorig jaar is een creche zelfs gesloten toen er een uitbraak was.

Volgens mij, maar dit is van horen zeggen, dus quote me er niet op, wordt er in NL ook gesproken of het wellicht terug moet komen in het vaccinatieprogramma daar, ivm meer immigratie vanuit de risicolanden - maar misschien is dat alleen voor kinderen van ouders uit die betreffende landen hoor.

Hoe zit dit in DE, Germanwings?
Voor zover ik weet zit het hier niet standaard in het vaccinatie programma. En als het er wel in zit ga ik straks wel zo eigenwijs zijn om mijn kind niet te laten vaccineren.

Ik geloof wel dat in NL allochtone kinderen (vooral als de ouders nog regelmatig naar land van herkomst terug gaan) wel gevaccineerd kunnen worden.

Ik ben zelf dus wel gevaccineerd, maar vind het vooral vervelend dat ik bij iedere banen wissel weer voor een thorax foto kan.
quote:germanwings schreef op 01 juli 2009 @ 17:44:

Maar ik ben nu wel benieuwd waar het bij TO over gaat Mantoux of vaccinatie?De vaccinatie, want ze heeft het over een paar weken oude baby en dat is de leeftijd waarop ze de BCG krijgen.
In dat geval zou ik het, als ik in London woonde, niet doen.
En wij hier in Dublin dus wel.

Maar goed, volgens mij ging het TO voornamelijk om het litteken en uit ervaring kan ik vertellen dat je het nauwelijks zult zien, bij onze meisjes zal ie misschien 1 mm zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven