tenenlopen
woensdag 19 november 2008 om 21:52
Hallo,
Ik heb een zoontje van bijna 4 jaar oud. Al sinds hij kan lopen loopt hij op zijn tenen. Het laatste half jaar begon hij steeds vaker te klagen over pijn in zijn benen, tot huilens toe. Zelfs een keer zo heftig dat we er mee naar de dokter zijn geweest, eenmaal daar aangekomen was het (natuurlijk) over en huppelde hij voor me uit. Conclusie was waarschijnlijk groeipijnen. Maar lopen wil hij steeds minder, 'doet pijn mama'... Ik kreeg al visioenen van mezelf met hem in de buggy de eerste dag naar de basisschool, aangezien hij echt niet lange stukken wil lopen. Dus maar een afspraak gemaakt bij de orthopeed. Daar bleek dus dat zijn achillespezen te kort zijn. Morgen moet hij met beide benen 6 weken in het gips, enerzijds om het tenenlopen te doorbreken en anderzijds om de achillespees te verlengen.
Herkent iemand dit probleem en wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik heb een zoontje van bijna 4 jaar oud. Al sinds hij kan lopen loopt hij op zijn tenen. Het laatste half jaar begon hij steeds vaker te klagen over pijn in zijn benen, tot huilens toe. Zelfs een keer zo heftig dat we er mee naar de dokter zijn geweest, eenmaal daar aangekomen was het (natuurlijk) over en huppelde hij voor me uit. Conclusie was waarschijnlijk groeipijnen. Maar lopen wil hij steeds minder, 'doet pijn mama'... Ik kreeg al visioenen van mezelf met hem in de buggy de eerste dag naar de basisschool, aangezien hij echt niet lange stukken wil lopen. Dus maar een afspraak gemaakt bij de orthopeed. Daar bleek dus dat zijn achillespezen te kort zijn. Morgen moet hij met beide benen 6 weken in het gips, enerzijds om het tenenlopen te doorbreken en anderzijds om de achillespees te verlengen.
Herkent iemand dit probleem en wat zijn jullie ervaringen hiermee?
woensdag 19 november 2008 om 22:00
och gut is er echt geen andere mogelijkheid???
mijn broer had het rond die leeftijd ook, maar liep af en toe toch ook wel op platte voeten. Een bevriende fysio zei dat we hem er gewoon vaak luchtig op moesten wijzen en toen is het eigenlijk vanzelf over gegaan....
Heel veel succes ermee in ieder geval!!
mijn broer had het rond die leeftijd ook, maar liep af en toe toch ook wel op platte voeten. Een bevriende fysio zei dat we hem er gewoon vaak luchtig op moesten wijzen en toen is het eigenlijk vanzelf over gegaan....
Heel veel succes ermee in ieder geval!!
woensdag 19 november 2008 om 22:06
Ik herken het probleem, want heb het zelf gehad. Mijn ouders vonden het altijd erg kittig dat ik altijd op mijn tenen liep, totdat op mijn 11e bleek dat mijn pezen simpelweg te kort waren en ik niet op "platte voeten" KON lopen. Ik heb toen een soort brace gehad en daarna therapie, om die pezen langer te maken. Ik kan me niet herinneren dat dat erg pijnlijk of vervelend was, maar veel heeft het niet geholpen: nu, op mijn 40e, loop ik nog steeds op mijn tenen en kan ik mijn voeten nog steeds niet plat neerzetten. Waarschijnlijk zijn de technieken tegenwoordig beter en kan je zoontje beter geholpen worden, dus ik wens jou (en hem) alle succes!
.
woensdag 19 november 2008 om 22:12
Oh, wat naar voor je zoontje!
Geen ervaring met tekorte achillespezen, wel ervaring met mijn dochter die vorig jaar toen ze 3,5 jaar was 8 weken met beide benen in het gips heeft gezeten vanwege een heupafwijking.
Hoe vervelend het ook is en hoe beperkt ze dan ook zijn, je staat er versteld van hoe snel die kleintjes zich aan de situatie aanpassen.
Ik kan je eventueel wel praktische tips geven als je dat wilt natuurlijk!
Heel veel sterkte voor je zoon en voor jou natuurlijk ook!
Groetjes, Jellybean
Geen ervaring met tekorte achillespezen, wel ervaring met mijn dochter die vorig jaar toen ze 3,5 jaar was 8 weken met beide benen in het gips heeft gezeten vanwege een heupafwijking.
Hoe vervelend het ook is en hoe beperkt ze dan ook zijn, je staat er versteld van hoe snel die kleintjes zich aan de situatie aanpassen.
Ik kan je eventueel wel praktische tips geven als je dat wilt natuurlijk!
Heel veel sterkte voor je zoon en voor jou natuurlijk ook!
Groetjes, Jellybean
woensdag 19 november 2008 om 22:28
he, beroerd zeg! Mijn broertje heeft ook jaren op zijn tenen gelopen, heeft veel fysio gehad (ivm te korte pezen) en moest 'zware' schoenen dragen (klompjes
).Volgens mij ging het echt over toen hij aan sporten (voetbal) toe was. Nu is hij 21 en alleen als hij moe is én op blote voeten loopt, neigt hij naar tenenlopen. Verder niets meer aan de hand.
Komt ook vast goed met je zoontje; sterkte!!
Komt ook vast goed met je zoontje; sterkte!!
woensdag 19 november 2008 om 22:36
Hayat,
Liep jouw zoontje altijd op zijn tenen of ook wel gewoon? Mijn 3 jarige dochter loopt namelijk al sinds ze kan lopen vaak op haar tenen, maar niet altijd. Goede, stevige schoenen, was het advies van het cb en idd. daar loopt ze plat mee. Maar ze doet het dus nog steeds als ze bijv. geen schoenen aan heeft. Op het cb. houden ze vol dat als ze ook gewoon kan lopen het niet aan haar achillespezen ligt.
Liep jouw zoontje altijd op zijn tenen of ook wel gewoon? Mijn 3 jarige dochter loopt namelijk al sinds ze kan lopen vaak op haar tenen, maar niet altijd. Goede, stevige schoenen, was het advies van het cb en idd. daar loopt ze plat mee. Maar ze doet het dus nog steeds als ze bijv. geen schoenen aan heeft. Op het cb. houden ze vol dat als ze ook gewoon kan lopen het niet aan haar achillespezen ligt.
woensdag 19 november 2008 om 22:54
Ik dacht dus inderdaad ook, zolang als hij zijn voet gewoon plat kan neer zetten (dat kan hij) zal het wel meevallen. Maar doordat hij klachten kreeg ben ik (op eigen initiatief) naar een kinderorthopeed gegaan, ik wilde gewoon weten of het echt was of aanstellerij. Deze stelde vast dat zijn pezen wel degelijk verkort en stug zijn. Overigens valt hij ook heel veel, dat schijnt ook daarmee te maken te hebben. Als hij niet zoveel klachten had gehad zou ik er denk ik (nog) niets aan doen, maar heb wel het gevoel dat het verergerd, vandaar. Als hij zijn schoenen aan heeft doet hij het wel minder 'hoog'maar ik zie wel dattie het ook dan probeert.
donderdag 20 november 2008 om 01:02
donderdag 20 november 2008 om 01:25
Ah dat is naar voor zo'n klein jochie.
Mijn neefje heeft in totaal 15 weken in het gips gezeten voor hetzelfde euvel, maar gelukkig loopt hij nu helemaal goed. Hij voetbalt zelfs en heeft geen pijn meer. Hij was trouwens 6 jaar toen hij in het gips moest dus misschien dat de periode daarom langer duurde.
Mijn neefje gaat wel nog steeds naar kinderyoga, om de spieren en pezen soepel te houden. En tot nu toe gaat het perfect.
Ik hoop dat het voor je zoontje niet zo lang gaat duren allemaal en dat hij snel weer pijnloos kan lopen.
Mijn neefje heeft in totaal 15 weken in het gips gezeten voor hetzelfde euvel, maar gelukkig loopt hij nu helemaal goed. Hij voetbalt zelfs en heeft geen pijn meer. Hij was trouwens 6 jaar toen hij in het gips moest dus misschien dat de periode daarom langer duurde.
Mijn neefje gaat wel nog steeds naar kinderyoga, om de spieren en pezen soepel te houden. En tot nu toe gaat het perfect.
Ik hoop dat het voor je zoontje niet zo lang gaat duren allemaal en dat hij snel weer pijnloos kan lopen.
donderdag 20 november 2008 om 04:59
Hier inderdaad ook tenenlopen bij dochter (inmiddels 15 en ja, nog steeds wel). Toen ze een jaar of 5 en een jaar of 8 was, zijn we tweemaal bij de orthopeed geweest. Heeft lang braces voor de nacht gehad. Gipsen hebben ze niet gedaan omdat het belastend is voor het kind en de kans dat het echt substantieel zou helpen te klein was.
Ik geloof trouwens ook wel dat dat waar is. Bij mijn dochter zijn alle spieren aan de korte kant en stug. Heeft ook nooit een geweldige motoriek gehad. Wel van haar 3e tot haar 12e twee keer per week fysiotherapie. Wat nu bij haar helpt tegen klachten is veel bewegen (m.n. fietsen) en ook gewoon sporten.
Ik geloof trouwens ook wel dat dat waar is. Bij mijn dochter zijn alle spieren aan de korte kant en stug. Heeft ook nooit een geweldige motoriek gehad. Wel van haar 3e tot haar 12e twee keer per week fysiotherapie. Wat nu bij haar helpt tegen klachten is veel bewegen (m.n. fietsen) en ook gewoon sporten.
donderdag 20 november 2008 om 10:18
donderdag 20 november 2008 om 11:26
Hoi Hayat,
Mijn dochter kon ik niet douchen omdat zij vanaf haar middel tot haar tenen in het gips zat met een stok tussen haar benen.
Zij kon alleen maar liggen dus mijn man hield haar liggend vast en ik waste haar bovenlijfje en haren dan.
Ik weet niet hoe jouw zoontje ingegipst gaat worden? Alleen met z'n benen of ook vanaf z'n middel?
Een rolstoel is ook handig om te hebben, zo kan je wel lekker naar buiten met hem.
Wij hadden een ligrolstoel voor onze dochter. Zo kon ze liggend naar buiten.
Mijn dochter kon ik niet douchen omdat zij vanaf haar middel tot haar tenen in het gips zat met een stok tussen haar benen.
Zij kon alleen maar liggen dus mijn man hield haar liggend vast en ik waste haar bovenlijfje en haren dan.
Ik weet niet hoe jouw zoontje ingegipst gaat worden? Alleen met z'n benen of ook vanaf z'n middel?
Een rolstoel is ook handig om te hebben, zo kan je wel lekker naar buiten met hem.
Wij hadden een ligrolstoel voor onze dochter. Zo kon ze liggend naar buiten.