Terug naar oude school

08-01-2020 22:42 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is een lang verhaal. Ik probeer het concreet te maken. Graag vraag ik jullie input en eerlijke kritiek op mijn dilemma, ik kom er zelf even niet uit.
Vooraf: als alleenstaande moeder toen heb ik besloten mijn zoon op zijn vierde in België op school te doen, 3 km rijden en omdat we in de grensstreek woonden gingen er meer kinderen uit Nederland naar deze school ondanks dat mijn woonplaats toen een school had. Geweldige keuze gebleken, genoten, kind genoot en was gelukkig. Ik ook dus. Ik leerde mijn vriend kennen en we zijn verhuisd naar een dorp ongeveer 10 km verder.
De kleuterschool zou zoon afmaken in België en nu we samen meer kinderen hebben kwam een schoolwisseling ter sprake.

Gevoelsmatig had ik er ontzettend veel moeite mee. Ik was tevreden over de huidige school en zoon ook. Echter, de school zou nu 19 km verderop zijn en ook omdat mijn partner onze twee kinderen samen niet in België wilde doen en ik dat ook respecteerde, ook vanwege 'integratie' in het nieuwe dorp en vriendjes enzo, zou mijn zoon starten in groep 3 in het dorp waar we naar toe verhuizen. Nu, dat is nog te overzien.

Heden: na een afscheidsfeest op de oude school is het alleen maar moeilijker geworden. Zoon startte in groep 3 maar had een bepaalde achterstand, het kleuteronderwijs in België is anders dan in Nederland. Hij mocht niet naar groep 2 terug dus is hij gestart na een week of drie op een school iets verder, nu 3 km. rijden. In groep 2. Dat ging mwah. Hij was verder 'mentaal' dan deze wat jongere kinderen en de oudste van de klas. Echter, cognitief heeft hij enorm veel geleerd en was het wel een goede keuze. Nu: groep 3 en waar het om gaat is dat hij er een beetje buiten valt. Hij mist zijn oude beste vriendjes van de kleuterschool in België en ook al zoeken we die regelmatig op en andersom, het is toch anders. Hij heeft geen pret meer, lijkt het wel. Inmiddels heeft hij welgeteld één kinderfeestje in twee jaar gehad. Ik nodig op zijn feestje kindjes uit van zijn klas en ook van zijn oude klas nog steeds. Omdat het ook voor mij hartverscheurend is geweest dat hij 'moest' gaan van zijn oude school. We (zoon en ik) verlangen beiden nog naar de rust en het plezier van de oude school. Die twee jaar kleuteren. Echter in België is de mentaliteit anders en is er veel discipline en structuur. Waar zoon bij gebaat was.

Ik heb in die tijd van de verhuizing vriend gesmeekt en gepraat en gehoopt dat zoon op de oude school kon blijven, ik zou rijden, elke dag, drie kwartier heen en hetzelfde terug. Vind ik oprecht geen probleem. Ik gaf toe en zoon moest ook door mij verhuizen van school.

Hoewel de nieuwe woonplaats en woning en ons gezin hartstikke super zijn is nog steeds het plezier weg bij de oudste en ik merk dat hij soms wel 'overspannen' of gestrest lijkt, immers, hij moest zo veel overwinnen en ging er positief in maar vriendschappen maken lukt niet zo snel en nu nog niet maar ik zie ook dat hij niet op zijn plek zit. Hij moest een jaar terug terwijl hij prima uitdaging en spel en lol vond en had met zijn leeftijdsgenoten eerder.

Wat nu het dilemma? Ik voel me al die tijd reteschuldig maar maakte er het allerbeste van wat ik hem kon bieden. Sta altijd voor hem gereed en het is alleen intenser met het opvoeden omdat wat ik al zei, hij is niet meer zo gelukkig. Gepraat met de juf etc.

Ineens zegt vriend: (KLABOEM...) zullen we de twee jongere kinderen ook naar de school in België doen? Ik ben helemaal hyper van blijdschap en de shock sinds zijn opmerking. Mijn hart leeft weer, ik heb al uren het gevoel dat het leven weer 'normaal' word, de vriendjes terug op school, het vertrouwde... maar realistisch: dit wordt als ik hier over nadenk wel de derde schoolwissel in twee schooljaren.... Van de vertrouwde school naar de nieuwe in dit dorp, naar de huidige even verderop. En nu terug? Hij zit in groep 3.
Geeft vaak aan dat hij terug wil...

Wat zouden jullie denken?

Bedankt.
hoi,
het wordt niet terug naar België, die update had ik al geplaatst maar nog eens en het wordt of de school voor de jongsten waar de oudste nu op zit of de school op loopafstand. Dat zien we over een jaar of twee wel..

gr..
Bifiworstjes schreef:
08-01-2020 23:25
Jullie reacties zijn wel duidelijk, niet gelijkluidend maar bedankt. Ik kan er veel mee.
Ik had niet moeten toegeven toen. De vraag is, waar doe ik nu goed aan.. hij is wel gewend op zich nu en er is veel gebeurd in de afgelopen jaren inderdaad. De twee kinderen samen is een tweeling. Dus ja, vandaar twee.
Ik zou bij alles niet teveel nadenken en je hart volgen.
Bifiworstjes schreef:
10-01-2020 10:30
hoi,
het wordt niet terug naar België, die update had ik al geplaatst maar nog eens en het wordt of de school voor de jongsten waar de oudste nu op zit of de school op loopafstand. Dat zien we over een jaar of twee wel..

gr..
Ik zou nu toch heel goed nadenken welke van de 2 scholen het gaat worden. Hoe sneller hij op de juiste school zit waar hij de rest van zijn schooltijd kan blijven hoe beter.
Of wil je hem over 2 jaar weer van deze school halen en naar de school om de hoek brengen? Als je voor de school om de hoek kiest zou ik daar niet te lang mee wachten. Nu investeert hij in vriendschappen die ha over 2 jaar weer los moet laten.
Ik bedoelde de school voor de jongsten. Ik neig praktisch naar de school op loopafstand. Oudste blijft in principe zitten waar hij nu zit.
Maar het is toch totaal niet handig om je kinderen op twee verschillende scholen te hebben?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Handig, een school op loopafstand, als je vervolgens nog drie kilometer verder moet om je andere kind te brengen of te halen. :nope:
Waarom niet allemaal op 1 school dan?
Bifiworstjes schreef:
10-01-2020 12:15
Ik bedoelde de school voor de jongsten. Ik neig praktisch naar de school op loopafstand. Oudste blijft in principe zitten waar hij nu zit.
Klinkt alsof je dingen van te voren echt niet goed doordenkt. Ik zou alle kinderen op loopafstand doen. De school waar de oudste nu zit vind ik sowieso niet echt als goede school klinken. Maar praktisch gezien, met vriendjes, halen, brengen, zelfstandig naar school kunnen de beste optie.
Jij stelt je voor 200% aan nogal logisch dat zoontje dat ook doet.

Stoppen met heen en weer rijden naar oud klasgenootjes. Je schrijft er is maar 1 sport in het dorp (bijzonder) maar 2 dagen geleden was je nog van plan iedere dag 2 maal 20 km te rijden voor school hoeveel moeite is het dan om naar een dorp/stad te rijden voor een anders sport. Nu rijd je toch ook naar Belgie ervoor.

Huilen omdat jijzelf de school mist? Echt bizar. Smeken, spijt betuigen gaat echt heel ver hoor.

Wat betreft de berichten over alle kinderen naar dezelfde basisschool denk ik anders dan de meeste hier. Het zou heel goed kunnen dat verschillende kinderen het beste tijen bij verschillende scholen. Ik heb mijn moeder jarenlang gevraagd/gesmeekt of ik naar een andere bs mocht maar dat was niet handig. Ik kijk er nog met hele nare gevoelens aan terug ook omdat ik het gevoel had dat mijn zus dus voor ging op mij.
Meest ideaal is wel iedereen op dezelfde school en daar zou ik dus mee starten en dan wel de jongste naar dezelfde school als je oudste want je gaat je oudste toch niet weer verkassen?

Speelt de biologische vader nog een rol in het geheel? Wat vind hij van al dat gerommel met de school en woonplaats van zijn kind?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
IBIopviva schreef:
10-01-2020 13:56

Wat betreft de berichten over alle kinderen naar dezelfde basisschool denk ik anders dan de meeste hier. Het zou heel goed kunnen dat verschillende kinderen het beste tijen bij verschillende scholen. Ik heb mijn moeder jarenlang gevraagd/gesmeekt of ik naar een andere bs mocht maar dat was niet handig. Ik kijk er nog met hele nare gevoelens aan terug ook omdat ik het gevoel had dat mijn zus dus voor ging op mij.
Meest ideaal is wel iedereen op dezelfde school en daar zou ik dus mee starten en dan wel de jongste naar dezelfde school als je oudste want je gaat je oudste toch niet weer verkassen?
Als een van de kinderen niet gedijt op een bepaalde basisschool dan snap ik wel dat je een andere kiest, en ook dat je de kinderen die al op basisschool 1 zitten en het wel naar hun zin hebben dan niet verplicht mee laat veranderen. Maar ik zou niet al zo beginnen.
Susan schreef:
10-01-2020 14:08
Als een van de kinderen niet gedijt op een bepaalde basisschool dan snap ik wel dat je een andere kiest, en ook dat je de kinderen die al op basisschool 1 zitten en het wel naar hun zin hebben dan niet verplicht mee laat veranderen. Maar ik zou niet al zo beginnen.
Maar das precies wat ik in mij laatste zin ook neerzette toch? Start met de jongste en oudste op dezelfde school en dan wel die van de oudste.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
@Ibi: ik kom ook uit een dorp met precies 1 sportvereniging/club. Het kan echt ;-) . Maar ik zat dus inderdaad op een sport een dorp verderop.

Wat betreft alle kinderen op dezelfde school: hoe lang is de overlap? Zoon zit nu in groep 3 (toch?), tweeling komt over 2 jaar oid? Als de overlap Max 2 jaar is, zou ik denk ik inderdaad voor twee verschillende scholen gaan. Voor jongsten is dichterbij leuker, voor oudste is nu wéér verkassen geen goed idee. Dan moet jij maar meer rijden/fietsen etc. Dat is het gevolg van jouw keuzes, daar hoeft kind niet nog meer onder te lijden.
Ja, maar zo anders denk je dan dus niet, ik denk dat wel meer mensen bedoelen dat je niet op voorhand al voor twee verschillende scholen kiest.
nausicaa schreef:
10-01-2020 14:14
@Ibi: ik kom ook uit een dorp met precies 1 sportvereniging/club. Het kan echt ;-) . Maar ik zat dus inderdaad op een sport een dorp verderop.

Wat betreft alle kinderen op dezelfde school: hoe lang is de overlap? Zoon zit nu in groep 3 (toch?), tweeling komt over 2 jaar oid? Als de overlap Max 2 jaar is, zou ik denk ik inderdaad voor twee verschillende scholen gaan. Voor jongsten is dichterbij leuker, voor oudste is nu wéér verkassen geen goed idee. Dan moet jij maar meer rijden/fietsen etc. Dat is het gevolg van jouw keuzes, daar hoeft kind niet nog meer onder te lijden.
Och ja dat geloofde ik wel (ikzelf zou nooit verhuizen naar zo'n dorp als ik al kinderen had maar goed) maar idd ik vind het zeer bekrompen om daar dan verder geen moeite voor te willen doen. Alsof België de enige plek op de aarde is met meerdere sport en school opties. De wereld is echt groter dan alleen het dorp van TO en België.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
nausicaa schreef:
10-01-2020 14:14

En van haar vriend. Hij kan in dat geval (op een aantal dagen, kan me voorstellen dat ze zelf ook wel contact wil met beide scholen) de tweeling naar school 1 brengen en zij de oudste naar school 2, waarom zou zij overal voor op moeten draaien? Hij heeft hier toch ook een aandeel in gehad, en het zijn ook zijn kinderen.
Mijn oudste was/is ook niet gelukkig op school. Ik dacht heel lang dat dat door vriendjes kwam maar de speltherapeut merkte dat het de faalangst en angst om dingen mis te lopen. Kinderen geven soms de door ons “ gewenste” antwoorden. Wij hebben hem nu op scouting gedaan.
Wat een boel reacties nog. Ik wil wel het een en ander verduidelijken.
Zoon zit ook op een sportclub in het dorp waar zijn school zit. En ja ook nog op een sportclub met zijn oude schoolvriendjes maar dat is niet in België maar in NL (grensstreek).

En een flinke tegenvaller toen groep 3 startte in de nieuwe school waar het ontzettend pijnlijk was dat hij zo graag naar zijn oude school wilde en zijn vriendjes echt miste. En ja een vriendschap van dik twee jaar die heel hecht is, de school waar je je vanaf je vierde thuis voelde en dacht 'dit is school'.. ja dat doet pijn. Zeker omdat ik er achter kom bij mezelf dat ik niet achter de keuze stond maar dat is al gezegd. Ja ik heb toen 's avonds gehuild bij partner en vooral om de vriendschappen en het er nu buiten vallen op meerdere vlakken. Alsof ik huil waar kind bij is, er zijn veel aannames.

In elk geval, als zoon in groep 5 start dan gaat pas de tweeling naar groep 1.
Dus dan zit ik er nog vier jaar aan de school van oudste 'vast' en die school bevalt verder wel goed. De school op loopafstand is handig want dan kunnen de twee jongsten zelfstandig gaan als ze 8 of 9 zijn. Maar die schoolkeuze komt over ruim twee jaar pas aan de orde..

Ik heb eigenlijk veel aan jullie reacties gehad, ook de onaardige uiteraard. Het heeft me inzicht gegeven.
Bifiworstjes schreef:
10-01-2020 20:09
Wat een boel reacties nog. Ik wil wel het een en ander verduidelijken.
Zoon zit ook op een sportclub in het dorp waar zijn school zit. En ja ook nog op een sportclub met zijn oude schoolvriendjes maar dat is niet in België maar in NL (grensstreek).

En een flinke tegenvaller toen groep 3 startte in de nieuwe school waar het ontzettend pijnlijk was dat hij zo graag naar zijn oude school wilde en zijn vriendjes echt miste. En ja een vriendschap van dik twee jaar die heel hecht is, de school waar je je vanaf je vierde thuis voelde en dacht 'dit is school'.. ja dat doet pijn. Zeker omdat ik er achter kom bij mezelf dat ik niet achter de keuze stond maar dat is al gezegd. Ja ik heb toen 's avonds gehuild bij partner en vooral om de vriendschappen en het er nu buiten vallen op meerdere vlakken. Alsof ik huil waar kind bij is, er zijn veel aannames.

In elk geval, als zoon in groep 5 start dan gaat pas de tweeling naar groep 1.
Dus dan zit ik er nog vier jaar aan de school van oudste 'vast' en die school bevalt verder wel goed. De school op loopafstand is handig want dan kunnen de twee jongsten zelfstandig gaan als ze 8 of 9 zijn. Maar die schoolkeuze komt over ruim twee jaar pas aan de orde..

Ik heb eigenlijk veel aan jullie reacties gehad, ook de onaardige uiteraard. Het heeft me inzicht gegeven.
Je gaf zelf aan dat je meerdere keren je excuses hebt aangeboden aan zoon betreft je schoolkeuze. Of je hier wel of niet bij huilde is niet zo belangrijk. Met je excuses aanbieden als hij verdrietig is bevestig je zijn verdriet en geef je aan dat het niet goed is wat je gedaan hebt. Het is logisch dat jouw zoon daarom van slag is en dit hoofdstuk daardoor niet kan afsluiten.

De schoolkeuze speelt niet over 2 jaar pas, je moet er nu goed overna denken. Is het haalbaar straks 3 kinderen op 2 scholen? Elke dag naar 2 scholen zorgen dat je overal optijd bent. Dan kun je het voor je uit schuiven. Als dit niet lukt qua tijden/reizen dan zal je er nu goed overna moeten denken welke school het beste is voor alle 3. Niet alleen onderwijs maar ook qua vriendjes, locatie, toekomst.

Een school die een kind laat doubleren omdat ouders er om vragen zonder het kind goed te kennen, daar zou ik persoonlijk weinig vertrouwen in hebben.
fitch schreef:
08-01-2020 22:53
Je hebt jouw vriend gesmeekt? Jij bent verdorie de moeder, jij bepaalt wat er met jouw zoon gebeurt!
Dit zegt alles en bespaart mij typen!! Kom op vrouw, laat niet zo over je heen lopen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven