Terug naar oude school

08-01-2020 22:42 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is een lang verhaal. Ik probeer het concreet te maken. Graag vraag ik jullie input en eerlijke kritiek op mijn dilemma, ik kom er zelf even niet uit.
Vooraf: als alleenstaande moeder toen heb ik besloten mijn zoon op zijn vierde in België op school te doen, 3 km rijden en omdat we in de grensstreek woonden gingen er meer kinderen uit Nederland naar deze school ondanks dat mijn woonplaats toen een school had. Geweldige keuze gebleken, genoten, kind genoot en was gelukkig. Ik ook dus. Ik leerde mijn vriend kennen en we zijn verhuisd naar een dorp ongeveer 10 km verder.
De kleuterschool zou zoon afmaken in België en nu we samen meer kinderen hebben kwam een schoolwisseling ter sprake.

Gevoelsmatig had ik er ontzettend veel moeite mee. Ik was tevreden over de huidige school en zoon ook. Echter, de school zou nu 19 km verderop zijn en ook omdat mijn partner onze twee kinderen samen niet in België wilde doen en ik dat ook respecteerde, ook vanwege 'integratie' in het nieuwe dorp en vriendjes enzo, zou mijn zoon starten in groep 3 in het dorp waar we naar toe verhuizen. Nu, dat is nog te overzien.

Heden: na een afscheidsfeest op de oude school is het alleen maar moeilijker geworden. Zoon startte in groep 3 maar had een bepaalde achterstand, het kleuteronderwijs in België is anders dan in Nederland. Hij mocht niet naar groep 2 terug dus is hij gestart na een week of drie op een school iets verder, nu 3 km. rijden. In groep 2. Dat ging mwah. Hij was verder 'mentaal' dan deze wat jongere kinderen en de oudste van de klas. Echter, cognitief heeft hij enorm veel geleerd en was het wel een goede keuze. Nu: groep 3 en waar het om gaat is dat hij er een beetje buiten valt. Hij mist zijn oude beste vriendjes van de kleuterschool in België en ook al zoeken we die regelmatig op en andersom, het is toch anders. Hij heeft geen pret meer, lijkt het wel. Inmiddels heeft hij welgeteld één kinderfeestje in twee jaar gehad. Ik nodig op zijn feestje kindjes uit van zijn klas en ook van zijn oude klas nog steeds. Omdat het ook voor mij hartverscheurend is geweest dat hij 'moest' gaan van zijn oude school. We (zoon en ik) verlangen beiden nog naar de rust en het plezier van de oude school. Die twee jaar kleuteren. Echter in België is de mentaliteit anders en is er veel discipline en structuur. Waar zoon bij gebaat was.

Ik heb in die tijd van de verhuizing vriend gesmeekt en gepraat en gehoopt dat zoon op de oude school kon blijven, ik zou rijden, elke dag, drie kwartier heen en hetzelfde terug. Vind ik oprecht geen probleem. Ik gaf toe en zoon moest ook door mij verhuizen van school.

Hoewel de nieuwe woonplaats en woning en ons gezin hartstikke super zijn is nog steeds het plezier weg bij de oudste en ik merk dat hij soms wel 'overspannen' of gestrest lijkt, immers, hij moest zo veel overwinnen en ging er positief in maar vriendschappen maken lukt niet zo snel en nu nog niet maar ik zie ook dat hij niet op zijn plek zit. Hij moest een jaar terug terwijl hij prima uitdaging en spel en lol vond en had met zijn leeftijdsgenoten eerder.

Wat nu het dilemma? Ik voel me al die tijd reteschuldig maar maakte er het allerbeste van wat ik hem kon bieden. Sta altijd voor hem gereed en het is alleen intenser met het opvoeden omdat wat ik al zei, hij is niet meer zo gelukkig. Gepraat met de juf etc.

Ineens zegt vriend: (KLABOEM...) zullen we de twee jongere kinderen ook naar de school in België doen? Ik ben helemaal hyper van blijdschap en de shock sinds zijn opmerking. Mijn hart leeft weer, ik heb al uren het gevoel dat het leven weer 'normaal' word, de vriendjes terug op school, het vertrouwde... maar realistisch: dit wordt als ik hier over nadenk wel de derde schoolwissel in twee schooljaren.... Van de vertrouwde school naar de nieuwe in dit dorp, naar de huidige even verderop. En nu terug? Hij zit in groep 3.
Geeft vaak aan dat hij terug wil...

Wat zouden jullie denken?

Bedankt.
Je hebt jouw vriend gesmeekt? Jij bent verdorie de moeder, jij bepaalt wat er met jouw zoon gebeurt!
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Terug.
Jij bepaalt waar je kind naar school gaat. Hoef je vriend niet om te smeken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Drie kwartier heen en terug? Dus per dag 3 uur in de auto zitten voor een basisschool? Echt no way!
Het onderwijs in België is veel beter.
Maar wie brengt en haalt de kinderen als jij ziek bent? 19km is ver voor een basisschool vind ik.
Waarom moet jij in godsnaam je vriend smeken of je je kind op zijn oude school mag houden? Dat bepaal jij toch zeker? Helemaal als jij degene bent die hem brengt?

Zo te horen voelt je kind zich nog steeds niet thuis, dus het lijkt me niet zo'n gek idee om hem terug te laten gaan naar zijn eerste school, maar dan wel definitief en niet dat hij weer moet verkassen als het je vriend tegenvalt. Dus dan maar verhuizen of elke dag op en neer rijden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ja, ik voel me ook ontzettend dom en slecht dat ik heb toegegeven toen. Ik heb er echt tranen om gelaten en vooral om de hechte vriendschappen die zoon moest achterlaten. Niet samen naar groep 3... het brak mijn hart. Maar ik dacht ook; 19 kilometer is prima te doen maar als de jongsten niet naar die school mogen dan kan ik niet op twee plekken tegelijk zijn i.v.m. de afstand. En dan? En de argumenten van mijn vriend klonken zo duidelijk maar ook zo zakelijk zeg maar.

Het is met overblijven in Belgie, dus drie kwartier heen en idem terug. De jongsten mogen vanaf 2,5 jaar naar school, hele dagen, behalve woensdagmiddag.
Maar na deze school is het natuurlijk het middelbaar ook ver weg voor de oudste.

Maar ja...……… mijn gevoel zegt terug. Maar ook: deze school nu heeft goed onderwijs en zoon leert er veel waar hij wel echt van geniet. Hij heeft alleen geen fun meer. En ik zie dat hij worstelt met het onderwerp vriendjes en is zo veel alleen. Op sportclub gedaan hier maar geen echt succes, wel op sportclub nog in België ook nog... hartstikke gelukkig kind voor dat uurtje.

Bedankt tot zo ver. Het liefst maak ik zoon nu wakker voor taart en 'we gaan terug!!' (doe ik natuurlijk niet)
1,5 uur per dag in de auto voor school vind ik wel echt heel ver! Zeker omdat je dit echt nog jaren moet doen. Hou je er rekening mee dat hij op school 2 is blijven zitten dus dat op de school in België zijn vriendjes allemaal een klas hoger zullen zitten? Hij heeft het plaatje in zijn hoofd van vroeger als kleuter maar is inmiddels een paar jaar ouder, is dat beeld nog wel realistisch?
Mag ik vragen over welk Belgisch dorp we het hebben?
Terug naar België zal niets oplossen. Zijn toenmalige vriendjes zitten nu een klas hoger dan hij zelf.

Dus dan wordt nog eens extra ingewreven dat school in Nederland echt niet leuk was want nu loopt hij een jaar achter.

Hoe kon je nou ook ooit de keus maken om hem naar een andere school te laten gaan als hij daardoor een jaar bleef zitten.

Toen had jij je zoon boven je vriend moeten plaatsen en niet je zoon in de steek laten zoals je nu hebt gedaan.
Hoe kan 19 km met de auto 45 minuten rijden zijn?

Daarnaast vind ik het volstrekt bizar dat je je keuzes zo laat bepalen door je partner. Wat als hij over een jaar zegt dat ze weer in Nederland naar school moeten?
Hij moest in Nederland een jaar overdoen omdat hij qua stof blijkbaar een jaar achterliep op het Nederlandse onderwijssysteem en groep 3 op dat moment te hoog gegrepen was, dus wellicht kan hij daar wel weer gewoon instromen. Als hij destijds in groep 3 zijn achterstand had ingelopen en nu in groep 4 zat, zou hij juist weer voorlopen op zijn schoolgenootjes in België.
Begrijp ik het goed dat jouw oudste in een paar jaar tijd 2 broertjes/zusjes heeft gekregen, verhuisd is en 2 keer van school gewisseld?
Menig kind zou van minder ongelukkig worden.

Ik zou mijn kind terug doen naar België. Sterker, ik zou er zelf ook in de buurt gaan wonen. Een vriend die het belang van een kleuter achterstelt op zijn eigen belang zou ik niet hoeven.
Klopt, zijn toenmalige vriendjes zitten een klas hoger. Dat is wel echt naar. Zeker omdat het niet had gehoeven. In NL gaat alles wat spelenderwijs qua stof en in België is het misschien erg aanpoten ineens, plus klassikaal les is nieuw voor hem, nu heb je groepjes en oog- en schoudermaatjes. Het is allemaal ook 'te laat' als je hier aan denkt.

Dat klopt, ik heb zoon in de steek gelaten. Ik had echt wel hoop dat het leuk zou worden, ik kende echt niet anders dan een blij kind dat graag naar school ging, maar met de wetenschap van nu... heb ik dat helemaal niet goed gezien.

De kindjes van de klas waarin hij terecht komt, daar kent hij er drie van. Het waren leefgroepen op die kleuterschool van toen.

@minnimouse, zeker, maar ivm herkenbaarheid stuur ik je dat in een bericht goed?
Vind het bizar dat jij naar de pijpen van je vriend danst. Was gewoon blijven wonen waar je woont ipv te verhuizen voor een vent. En wat heeft je vriend er mee te maken dat jij je kind op en neer wil rijden? Dat zijn jouw zaken. Daar heeft hij niets mee te maken.
Jullie reacties zijn wel duidelijk, niet gelijkluidend maar bedankt. Ik kan er veel mee.
Ik had niet moeten toegeven toen. De vraag is, waar doe ik nu goed aan.. hij is wel gewend op zich nu en er is veel gebeurd in de afgelopen jaren inderdaad. De twee kinderen samen is een tweeling. Dus ja, vandaar twee.
Ikbenikenjijbentjij schreef:
08-01-2020 23:19
Begrijp ik het goed dat jouw oudste in een paar jaar tijd 2 broertjes/zusjes heeft gekregen, verhuisd is en 2 keer van school gewisseld?
Menig kind zou van minder ongelukkig worden.

Ik zou mijn kind terug doen naar België. Sterker, ik zou er zelf ook in de buurt gaan wonen. Een vriend die het belang van een kleuter achterstelt op zijn eigen belang zou ik niet hoeven.
Dit vind ik een rake post. Ja dat klopt. Daarom vind ik het nu ook zo moeilijk. Er is stabiliteit nu, ook op school en kind is alleen niet gelukkig daar. Dus enerzijds; school moet weer leuk zijn dus terug en dan is alles 'goed' … anderzijds; hoe loopt het na de wisseling, inderdaad, de 3e al in dus twee jaar ruim?

Hij is een positief kind maar eens houdt veerkracht op en wordt het overleven. Dat lijkt hij nu te doen. Daarom zo graag de wens voor de oude school. Ik woon verder prima en heb nog twee kinderen natuurlijk, maar eens met je laatste pijnlijke zin, al zag ik dat toen niet zoals jij het stelt. eigenlijk heb je gelijk.
Je bent echt gek als je het doet. Nederlandse scholen zijn ook gewoon prima. Laat je kind gewoon rustig wennen aan deze situatie. En een leuke schooltijd hangt niet alleen af van het aantal partijtjes waarvoor hij uitgenodigd wordt.
Daarbij snap ik nog steeds die reistijd niet. Jij moet toch alsnog naar huis rijden als je de kinderen hebt weggebracht? Dat betekent voor jou dan toch 3 uur in de auto?
Heeft ze die terugreis 's morgens en 's middags er niet al bijgeteld? Het is toch nooit drie kwartier rijden als het maar 19 kilometer verderop is?
maze schreef:
08-01-2020 23:37
Je bent echt gek als je het doet. Nederlandse scholen zijn ook gewoon prima. Laat je kind gewoon rustig wennen aan deze situatie. En een leuke schooltijd hangt niet alleen af van het aantal partijtjes waarvoor hij uitgenodigd wordt.
Daarbij snap ik nog steeds die reistijd niet. Jij moet toch alsnog naar huis rijden als je de kinderen hebt weggebracht? Dat betekent voor jou dan toch 3 uur in de auto?
De mentaliteitverschillen tussen Vlaanderen en Nederland is erg groot. Als haar zoon betert gedijt in Vlaams klimaat moet ze daar gewoon voor kiezen. Bovendien hebben die gunstigere vakanties dan in Nederland! Altijd de maanden juli en augustus volledig vrij!
Dagelijks 1,5 uur reizen voor school lijkt me zowel voor kind(eren) en ouders niet wenselijk.
De vriendjes die hij had in België hebben inmiddels ook nieuwe vriendjes en zitten een klas hoger.
Eventuele nieuwe vriendjes zullen ook 19 (of zelfs meer) km weg wonen wat spontaan afspreken bemoeilijkt.

Genoeg redenen denk ik om niet deze stap terug te zetten. Zoals het toen was wordt het niet meer.

Welke begeleiding kan de huidige school geven? Of extern? Zodat hij weer beter in zijn vel komt te zitten?
Als hij beter in z'n vel zit is hij meteen ook een leuker speelkameraadje.
Heeft de huidige school een parallelgroep?
Dat klopt redbulletje, helemaal.

Het is ook zo moeilijk lieve mensen, omdat vriend dit zegt vanwege 'opvangkosten'. Het kost erg veel geld opvang en vanaf 2,5 jaar is het voor hem nu ineens gratis en dat heel de week ivm 'onderwijs'. Dit is natuurlijk ontzettend rot om te horen, dat het nu wel 'kan' en toen niet. Maar dat is voor mij dus ook lastig. Ik heb de reden door van de optie noemen, van vriend. Maar ja.

De mentaliteitsverschillen zijn inderdaad erg groot en ook zoon gedijt heel goed in dat Vlaamse klimaat. Het is echt anders. Zelf in NL op school gezeten, ook prima.
Nog los van dat je in mijn ogen een relatieprobleem hebt, laat je al die tijd je kind in 2 werelden leven (nog steeds oude vriendjes blijven opzoeken te cet) omdat je zelf niet achter je eigen keuze staat (weer terug bij relatieprobleem), heel verwarrend voor een kind. en nu wil je 3 uur per dag gaan rijden? Dat is ook niks toch? Ik zou nu zelf een logische keuze maken voor alledrie, mijn insziens is dat niet 3 uur rijden, want hoe kun je dan in godsnaam normaal vriendschappen opbouwen? Als kind 1 wil spelen en andere 2 niet, ga je dan nog een keer anderhalf uur rijden? En daarin dan vooral niet zo afhankelijk zijn van je vriend.

Echt? Moeten huilen en smeken? En dan zegt hij; oh ja toch. En dan ben je zielsgelukkig? Gadverdamme zeg
Bifiworstjes schreef:
08-01-2020 23:25
Jullie reacties zijn wel duidelijk, niet gelijkluidend maar bedankt. Ik kan er veel mee.
Ik had niet moeten toegeven toen. De vraag is, waar doe ik nu goed aan.. hij is wel gewend op zich nu en er is veel gebeurd in de afgelopen jaren inderdaad. De twee kinderen samen is een tweeling. Dus ja, vandaar twee.
Niet terug gaan, dat maakt het voor nu en later gewoon praktisch heel lastig. 3 kwartier heen, drie kwartier terug om te brengen en dan weer 3 kwartier heen en weer 3 kwartier terug om.te halen is toch geen doen. Daarnaast de zekerheid dat het daar goed gaat heb je niet.

Wellicht heeft hij veel van jouw schuldgevoel meegekregen.
Verhuizen, 2 van je in huis en 2x van school wisselen in 2 jaar tijd is voor een kind al pittig, ik snap wel dat hij niet lekker in zijn vel zit.
Ga hem nu niet weer verplaatsen en zoveel reistijd per dag opleggen. Een kind overziet dit allemaal niet maar gaat hier later ook van balen. Het zorgt straks alleen maar voor problemen als alle 3 de kinderen ook sporten willen gaan doen en bij vriendjes willen blijven spelen na school bijvoorbeeld. Ook zal hij nooit leren zelfstandig naar school te kunnen gaan enz.

Zijn leven is nu stabiel, investeer in sporten/vriendschappen in jullie omgeving daar heeft hij op de lange termijn meer aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven