Thuisonderwijs (homeschooling)

24-01-2010 16:36 183 berichten
Alle reacties Link kopieren
In Amerika hoor je het veel vaker. Thuisonderwijs oftewel homeschooling.

Nu wordt 5% van alle leerlingen in Amerika thuisonderwezen en is in Amerika thuisonderwijs een volwaardige optie naast Public Schools en Private Schools.

Dit zogenaamde homeschooling, ook wel home education genoemd, wordt steeds populairder. Het bleek dat kinderen zich ontwikkelden tot breed opgeleide volwassenen met een positief zelfbeeld en goede academische prestaties. In recente onderzoeken wordt dit bevestigd.

Ook in Nederland en hier mag je je kind thuisonderwijs geven.

Je kind is toch leerplichtig, maar krijgt thuis les van vader of moeder, meestal de moeder.

Wat vinden jullie hiervan?

Waarom zou je dat als ouders doen? het lijkt me wel heel erg moeilijk.

Wat zullen de voor en nadelen zijn?

er is ook een site met info www.thuisonderwijs.com

en www.thuisonderwijs.nl

Ik kwam er dus op nadat ik kennismaakte met iemand die zijn kinderen thuis les geeft en niet naar een school wil sturen.

Nu vraag ik me af wat jullie ervan vinden en misschien ook mensen kennen die ook thuisonderwijs geven.

Je moet dan als ouders toch iets volgen of niet?

Het lijkt mij in elk geval erg lastig, maar in Amerika is het meer normaal dan hier.

Jullie mening?
Wie kan thuisonderwijs geven?

Iedere ouder die zichzelf daarvoor geschikt acht kan thuisonderwijs geven. Er is geen bijzondere kennis of opleiding voor nodig.

Dat lijkt me toch gevaarlijk!
Lijkt me voor je sociale ontwikkeling ook niet optimaal..
Ik vind het een slecht idee. Ik als ouder heb niet de kennis die een leerkracht wel heeft. Tevens mis ik het sociale aspect van omgaan met andere kinderen.

Tevens vind ik dat je je kind een eigen ontwikkeling in de weg staat.
In Amerika is het volgens mij vooral normaler omdat daar niet overal een basisschool binnen bereik is, in NL stikt het van de scholen.

Kan me daarom ook voorstellen dat er meer thuislesmaterialen beschikbaar zijn voor Amerikanen.

Ik vind de omgang met klasgenootjes zo belangrijk dat ik denk dat ik alleen daarom nooit zou doen. Maar hey, een beetje amish/mormoons gezin kan opzichzelf een klas vullen.

Eerlijk gezegd denk ik dat het in de grote steden in Amerika zelden voorkomt, ten eerste omdat de ouders er geen tijd voor willen maken en ten tweede omdat goed onderwijs binnen handbereik is.
Ik vind het altijd wat sectarisch klinken.

In Amerika zijn christelijke ouders ermee begonnen omdat ze het reguliere onderwijs niet goed vonden.

De controle op thuisonderwijs lijkt me ook erg moeilijk.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Mijn moeder was juf, en zij zorgde er juist voor dat er een scheiding was tussen haar beroep en prive, dat heb altijd als iets heel positiefs ervaren trouwens.
ja inderdaad, je neemt voor een groot deel de sociale ontwikkeling weg, het spelen en leren met andere leeftijdsgenootjes, het leren van andere en samenwerken.

Daarbij lijkt het me ook heel moeilijk om thuis een vaste structuur ed erin te krijgen en behouden.

En je hebt als ouders toch ook niet die kwaliteiten die leraren hebben, je hebt bv geen pabo gedaan.

Het lijkt mij meer na dan voordelen hebben.

Maar in Amerika hoor je het ook vaak bij heel streng gelovige, die niet willen dat het kind beinvloed wordt door een school.
quote:nouschi schreef op 24 januari 2010 @ 16:49:

Ik vind het altijd wat sectarisch klinken.

In Amerika zijn christelijke ouders ermee begonnen omdat ze het reguliere onderwijs niet goed vonden.

De controle op thuisonderwijs lijkt me ook erg moeilijk.

Als je over NL thuisonderwijzers hoort dan komt dat meestal ook omdat het normale onderwijs niet goed genoeg wordt gevonden. De ouders hebben dan doorgaans ook een vrij extreme leefwijze.

Afgezien van rondreizende mensen, die wel een extreme leefwijze hebben maar volgens niet daardoor ander onderwijs verlangen.
Op het echte platteland in Amerika en in sommige delen van bv Australië lijkt me dat heel anders, je hoort toch ook vaker dat kinderen in Australië les krijgen via de radio of nu vast via internet enzo.

En inderdaad, in Amerika heb je zeer streng christelijke ouders die daardoor hun kinderen thuis willen lesgeven dat ze geen evolutietheorie enzo krijgen bijvoorbeeld.
Een aangetrouwde nicht doet dat. Ze heeft 5 kinderen en 2 pleegkinderen en ze geeft ze allen zelf les...
Ik ben er faliekant tegen. 9 van de 10 ouders zijn niet geschikt om hun kind les te geven en daarnaast vind ik het een groot gemis dat kinderen dan niet zoals op school met allemaal andere kinderen samen zijn. Ik heb een lerarenopleiding gedaan en zou best les kunnen geven aan mijn kinderen, maar ik zou het nooit doen!
quote:Pilous schreef op 24 januari 2010 @ 16:53:

Een aangetrouwde nicht doet dat. Ze heeft 5 kinderen en 2 pleegkinderen en ze geeft ze allen zelf les...

Maar hoe doet ze dat dan? ik neem aan dat alle 7 kinderen van een andere leeftijd zijn en dus een ander niveau.

En dat de een verder is dan de ander enzo.

En wat is haar motivatie om dat te doen? geloof?
Het is meestal ook niet 1 op 1 maar met meerdere gezinnen dus sociale contacten en in een groep werken gebeurt wel. Maar wat vlinder ook zegt, het zijn meestal wel mensen die in het reguliere onderwijs hun 'stroming" niet vertegenwoordigt zien en dan zelf maar les gaan geven.( en hoeveel versch. soorten onderwijs hebben we al niet).
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Gezien de overweldigende hoeveelheid taalfouten die ik in het dagelijks leven tegenkom, heb ik zo mijn twijfels bij de kennis & kunde van veel mensen waar het gaat om het onderwijzen van taal. Idem voor wat betreft rekenonderwijs, gezien het feit dat de gemiddelde kassadame niet eens drie prijzen uit het hoofd bij elkaar kan optellen

Dat uit onderzoeken - vooral uit de VS want in NL te weinig vergelijkingsmateriaal - blijkt dat het met leerprestaties én ook sociale ontwikkeling best goed gaat, lijkt overigens goeddeels ingegeven door het feit dat het een heel bepaald segment van de samenleving is wat kiest voor home schooling. Namelijk een segment dat sowieso erg goed 'scoort' dus de uitgangspositie van die kinderen is ook veel beter dan gemiddeld (ooit eens gelezen in een onderzoek van ik meen Kohnstam).
quote:mrscaricos schreef op 24 januari 2010 @ 16:58:

[...]

Maar hoe doet ze dat dan? ik neem aan dat alle 7 kinderen van een andere leeftijd zijn en dus een ander niveau.

En dat de een verder is dan de ander enzo.

En wat is haar motivatie om dat te doen? geloof?Ze is streng gelovig en denkt dat ze het zelf beter kan. Hoe ze het verder doet, weet ik niet. Ik heb haar maar 1x gezien.
Ik snap nooit waarom ouders dat in NL zouden doen. We hebben hier goed onderwijs en volgens mij voor bijna alle stromingen wel speciale scholen. Je kunt nog zo christelijk of antroposofisch zijn of er is een school waar je kinderen zich thuis voelen...

Het grootste nadeel zou voor mij de sociale ontwikkeling zijn. School is toch veel meer dan alleen kennis opdoen? Juist voor kinderen uit gezinnen met een 'extreme' leefwijze lijkt het me belangrijk dat ze omgaan met andersgezinden.

Het lijkt me trouwens knap lastig om naar een middelbare school te gaan zonder ooit in een klas te hebben gezeten of te weten hoe een school werkt. Dan kun je natuurlijk ook de middelbare school thuis onderwijzen, maar daarvoor moet je neem ik aan wel kunnen aantonen dat je daartoe in staat bent?

Wat ik daarnaast 'eng' vind aan home schooling is dat die kinderen veel minder makkelijk in de gaten kunnen worden gehouden. Scholen hebben ook een functie bij het signaleren van bijv. kindermishandeling, leerproblemen etc die ontbreekt als ze de hele dag thuis blijven.
Dat zeg ik....
quote:Pilous schreef op 24 januari 2010 @ 17:06:

[...]

Ze is streng gelovig en denkt dat ze het zelf beter kan. Hoe ze het verder doet, weet ik niet. Ik heb haar maar 1x gezien.

Het lijkt mij vooral heel extreem.

Krijgen de kinderen dan wel mee wat ze in de maatschappij nodig hebben? en ook het wetenschappelijk onderwijs zeg maar, de evolutietheorie en al die andere dingen.

Of krijgen ze alleen het hoognodige en daarbuiten veel les uit de bijbel?

Zullen ze dan wel stabiel staan in de maatschappij later?

Maarja dat weet je verder ook niet he als je haar maar 1 keer hebt gezien.
quote:Pilous schreef op 24 januari 2010 @ 17:06:

[...]

Ze is streng gelovig en denkt dat ze het zelf beter kan. Hoe ze het verder doet, weet ik niet. Ik heb haar maar 1x gezien.Weet jij waarom ze bewust voor thuisonderwijs heeft gekozen ipv een 'zwarte kousen school'? En heeft ze vwb de pleegkinderen geen problemen gekregen? Vreemd dat pleegouders pleegkinderen zo'n extreme opvoeding mogen geven...
Dat zeg ik....
quote:websje schreef op 24 januari 2010 @ 17:09:

Ik snap nooit waarom ouders dat in NL zouden doen. We hebben hier goed onderwijs en volgens mij voor bijna alle stromingen wel speciale scholen. Je kunt nog zo christelijk of antroposofisch zijn of er is een school waar je kinderen zich thuis voelen...

Het grootste nadeel zou voor mij de sociale ontwikkeling zijn. School is toch veel meer dan alleen kennis opdoen? Juist voor kinderen uit gezinnen met een 'extreme' leefwijze lijkt het me belangrijk dat ze omgaan met andersgezinden.

Het lijkt me trouwens knap lastig om naar een middelbare school te gaan zonder ooit in een klas te hebben gezeten of te weten hoe een school werkt. Dan kun je natuurlijk ook de middelbare school thuis onderwijzen, maar daarvoor moet je neem ik aan wel kunnen aantonen dat je daartoe in staat bent?

Wat ik daarnaast 'eng' vind aan home schooling is dat die kinderen veel minder makkelijk in de gaten kunnen worden gehouden. Scholen hebben ook een functie bij het signaleren van bijv. kindermishandeling, leerproblemen etc die ontbreekt als ze de hele dag thuis blijven.

Ja inderdaad, stel ze worden mishandeld of misbruikt ofzo.

Wie valt dat op?

En middelbare school kan je ook thuis geven, maarja hoe zit dat dan met examens en het diploma? hoe doen ze dat?

En daarna?
Het merendeel van de kinderen die in Nederland thuis onderwijs krijgt, zit niet in die situatie vanwege de ideologie van hun ouders maar omdat er geen passend onderwijs in de buurt is.

Het zijn dus over het algemeen kinderen met problemen, of een zeer hoge intelligentie.

Mijn zoon heeft tijdens de basisschool een aantal periodes gehad waarin hij een paar dagen per week thuis werkte. Hier thuis leerde hij meer en effectiever dan op school. Maar de sociale vaardigheden die hij op school leert, kan ik hem natuurlijk thuis niet bijbrengen. En laat dat nou juist heel belangrijk voor hem zijn.

Daarnaast vond ik thuis onderwijs geven verschrikkelijk veel van mijzelf als ouder vragen. Mijn zoon is zeer snel afgeleid, dus ik was 5 uur per dag bezig om hem bij de les te houden.
Ik zou het eigenlijk best willen doen, thuis onderwijzen, bedenk ik me nu ik dit topic lees. Niet omdat ik de normale scholen niet goed vind, maar omdat ik denk dat je met thuisonderwijs veel beter les kunt geven en veel meer vakken kunt onderwijzen. Meer de diepte inkunt ook.

Maar tegelijkertijd denk ik: poeh, dat zou wel veel van me vragen. En daar heb ik dan weer geen trek in. Bovendien mist je kind dan de sociale contacten van een school.

Kortom: ik ben neutraal.
Am Yisrael Chai!
Je hoeft je kind toch niet helemaal thuis te onderwijzen FV?

Is het geen optie om hem gewoon naar school te laten gaan en dan na school nog extra leren? Maar dan natuurlijk op een manier dat het kind het niet ziet als leren :-).
Het heeft zijn voordelen dat je je kind goed kent en weet wat het kan en het goede aandacht kan geven.

Kan doorgeven wat jij echt belangrijk vind en waar jij mee de diepte in wilt. Ook mtb een geloofsovertuiging.

Je zou verwachten dat bv Jehova's Getuigen zoiets ook zouden willen.

Maar ik vraag me af he, als je het middelbaar onderwijs thuis geeft, wat dan met examens en het eventueel diploma?

En de citotoets enzo op de basisschool?

En wie controleerd dat allemaal?
In Amerika/Canada doen ze vaak homeschooling omdat de school soms erg ver weg is. Maar vooral ook omdat sommige ouders christelijk onderwijs willen en dit soms door hen zelf betaald moet worden. Is erg duur! Ze willen ze dan liever niet op een openbare school.

Thuisonderwijs vind ik in NL geen goede optie... Misschien leert je kind idd wel meer. Het heeft alleen zn hele leven de tijd nog om te leren.... Het sociale aspect zou ik veeeel belangrijker vinden! Ik denk dat dat een kind zeker gelukkiger maakt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven