Thuisonderwijs (homeschooling)

24-01-2010 16:36 183 berichten
Alle reacties Link kopieren
In Amerika hoor je het veel vaker. Thuisonderwijs oftewel homeschooling.

Nu wordt 5% van alle leerlingen in Amerika thuisonderwezen en is in Amerika thuisonderwijs een volwaardige optie naast Public Schools en Private Schools.

Dit zogenaamde homeschooling, ook wel home education genoemd, wordt steeds populairder. Het bleek dat kinderen zich ontwikkelden tot breed opgeleide volwassenen met een positief zelfbeeld en goede academische prestaties. In recente onderzoeken wordt dit bevestigd.

Ook in Nederland en hier mag je je kind thuisonderwijs geven.

Je kind is toch leerplichtig, maar krijgt thuis les van vader of moeder, meestal de moeder.

Wat vinden jullie hiervan?

Waarom zou je dat als ouders doen? het lijkt me wel heel erg moeilijk.

Wat zullen de voor en nadelen zijn?

er is ook een site met info www.thuisonderwijs.com

en www.thuisonderwijs.nl

Ik kwam er dus op nadat ik kennismaakte met iemand die zijn kinderen thuis les geeft en niet naar een school wil sturen.

Nu vraag ik me af wat jullie ervan vinden en misschien ook mensen kennen die ook thuisonderwijs geven.

Je moet dan als ouders toch iets volgen of niet?

Het lijkt mij in elk geval erg lastig, maar in Amerika is het meer normaal dan hier.

Jullie mening?
quote:ArtemisDCS schreef op 24 januari 2010 @ 18:29:

Je hoeft je kind toch niet helemaal thuis te onderwijzen FV?

Is het geen optie om hem gewoon naar school te laten gaan en dan na school nog extra leren? Maar dan natuurlijk op een manier dat het kind het niet ziet als leren :-).Is dat niet wat veel? school is al vermoeiend genoeg denk ik.
quote:chocolatelover schreef op 24 januari 2010 @ 18:30:

In Amerika/Canada doen ze vaak homeschooling omdat de school soms erg ver weg is. Maar vooral ook omdat sommige ouders christelijk onderwijs willen en dit soms door hen zelf betaald moet worden. Is erg duur! Ze willen ze dan liever niet op een openbare school.

Thuisonderwijs vind ik in NL geen goede optie... Misschien leert je kind idd wel meer. Het heeft alleen zn hele leven de tijd nog om te leren.... Het sociale aspect zou ik veeeel belangrijker vinden! Ik denk dat dat een kind zeker gelukkiger maakt!

Maar kinderen van streng christelijke ouders die daarom aan homeschooling doen, doen dat misschien met meerdere ouders en dus kinderen uit bv hun kerk samen.

En die kinderen leren dan vaak de sociale vaardigheden bij broertjes/zusjes of vriendjes van de kerk of de kinderclub van de kerk ofzo.

Dat heb je in de outback van Australië of de prairie ook, toch?

En vroeger had je dat veel meer dan gezinnen of familie's geisoleerd samenleefde op het platteland daar, ook zonder sociale invloeden van buitenaf.
Het lijkt mij best interessant, maar dat komt misschien ook omdat ik een sluimerende wens heb om juf te worden ooit. Daarnaast denk ik dat het heel leervol kan zijn voor de kinderen, maar op andere vlakken misschien weer te algemeen omdat die vlakken je zelf ook niet liggen.

Echter, als je je eigen kind onderwijst zit je 24/7 met je kinderen op je lip, en zij met jou. Naast dat me dat echt een hele hele zware opgave lijkt, lijkt het me voor de kinderen ook niet goed.
quote:Sanmi schreef op 24 januari 2010 @ 16:48:

Ik vind het een slecht idee. Ik als ouder heb niet de kennis die een leerkracht wel heeft. Tevens mis ik het sociale aspect van omgaan met andere kinderen.

Tevens vind ik dat je je kind een eigen ontwikkeling in de weg staat.Hier ben ik het mee eens. Natuurlijk, als er speciale uitzonderingen zijn en je kind kan niet naar school (of wordt bijvoorbeeld heel erg gepest, weet ik het) heb ik er wel begrip voor. Maar tot die tijd zoveel mogelijk voorkomen, wat mij betreft.
quote:Morrie schreef op 24 januari 2010 @ 18:34:

Echter, als je je eigen kind onderwijst zit je 24/7 met je kinderen op je lip, en zij met jou. Naast dat me dat echt een hele hele zware opgave lijkt, lijkt het me voor de kinderen ook niet goed.

was dat vroeger, zeg tot 100 jaar geleden op de prairie in Amerika niet heel normaal?

Ik denk dat het voor de Amerikanen ook heel anders ligt.
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar de strekking is, zoals het goede Nederlanders betaamt, dat thuisonderwijs 'slecht' is.

Ik heb daar een duidelijk andere mening over.

Ik vind het onderwijs in Nederland danig overschat, de voordelen van omgaan met andere kinderen idem.

Ik heb geen extreme levenswijze, wel vrij extreme kinderen. Het grootste nadeel van het Nederlandse onderwijs vind ik dat het zo'n eenheidsworst is. Wat ik me trouwens kan voorstellen, met klassen van 30 (of meer) kinderen is het natuurlijk onmogelijk om ieder kind een gedegen individueel programma te geven. Maar de nadelen van het in zo'n keurslijf geperst worden, worden m.i. gewoon niet gezien.

Mijn oudste zoon is 1,5 jaar parttime naar school geweest (3 ochtenden per week) en vervolgens is hij 7 maanden volledig thuis geweest. Ik heb hem les gegeven en had daarbij de mazzel dat ik nogal wat mensen ken binnen het onderwijs, zodat ik redelijk kon inschatten op welk niveau mijn kind zat en er ook voor kon zorgen dat hij op niveau bleef.

Juist omdat thuisonderwijs vrijwel niet gegeven wordt is het verschrikkelijk ingewikkeld om het goed te regelen.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:mrscaricos schreef op 24 januari 2010 @ 18:37:

[...]

was dat vroeger, zeg tot 100 jaar geleden op de prairie in Amerika niet heel normaal?

Ik denk dat het voor de Amerikanen ook heel anders ligt.

Ik denk dat het toen heel anders was, dan had je altijd nog een 'gemeenschap' waar binnen jij en je kinderen zich begaven. Of leefden die mensen echt met alleen hun gezin?

Dan kregen ze vast heel veel kinderen om nog een beetje een sociaal leven te hebben .

Nee, het zou voor mij echt te zwaar zijn. Ik word al benauwd als ik er aan denk dat mijn jongste morgen voor de 4e dag op rij bij mij thuis is en niet naar het kdv gaat. Ik ben blij als hij dinsdag weer een dagje gaat, voor mezelf en voor hem.
Maar... Solomio? Bleef jij kind ook thuis omdat je homeschooling een beter idee vind in het algemeen? Of omdat er omstandigheden waren waardoor het op dat moment praktischer was? En waarom gaat hij nu weer wel naar school?

Wat mijzelf betreft: geen kinderen, voor zover ik ooit heb nagedacht over homeschooling is dat meestal naar aanleiding van documentaires geweest (louis theroux, jesus camp) en was de voornaamste conclusie dat je het in Amerika vaak lijkt te zien bij ouders wiens ideeen zeer extreem zijn en dat homeschooling ideaal is als je je kinderen een extreem denkbeeld wilt meegeven. Over homeschooling als optie voor 'normale nederlandse kinderen' heb ik nooit echt gedacht. Vind het een interessant onderwerp en hoor graag wat meer over jouw ervaring met homeschooling.
De ouders die ik 'ken' (ik ken ze niet echt, kom ze op internet zo nu en dan tegen) die thuis onderwijs geven aan hun kinderen, doen dat vooral omdat ze de praktijk op scholen niet aan vinden sluiten bij wat zij vinden dat hun kinderen nodig hebben. En dat gaat dan vooral (voor zover ik begrepen heb) om de relatieve massaliteit van scholen, de inzet van toetsen en andere prestatiemeters, en omdat ze denken dat de bestaande vormen van onderwijs gewoon niet aansluit bij de behoeften van een kind.

Ik kan me daar best iets bij voorstellen (maar zou het zelf dan weer niet doen)
Solomio: waarom heb je je kind dan thuis les gegeven?

En was dat niet heel lastig om het te regelen?

En waren er bepaalde punten waar je aan moest voldoen of wat het kind per "leerjaar" moest kennen enzo?
Dat zijn trouwens (wederom, voor zover ik weet) geen mensen met extreme religieuze overtuigingen.
Buiten het gebrek aan het sociale aspect om zou ik thuis onderwijs wel wat vinden, maar dan niet dat moeders les geven, maar gewoon leerkrachten, die je kind neutraal benaderen.

Een moeder zal altijd haar kind anders behandelen als een leerkracht, omdat ze niet neutraal is, de kleinere dingen ziet die een leerkracht niet ziet.

De boze buien anders behandeld etc..

Dus (prive)thuisles, ja dat lijkt me wel wat, alleen jammer dat ze dan het sociale aspect missen.
Hoe weet je als ouder nou wat een kind nodig heeft, je bent toch geen afgestudeerd pedagoog?
mag jy mooi wees as die lelik verby is,
en sag kyk na elke harde tyd.
mag jy bly wees as die huil verby is,
en vrede he na die stryd.
En tsja, een kind heeft maar te leren dat het soms dingen moet doen. Gaat het dan ook boze buien krijgen als het later werkt omdat mammie het altijd toeliet? Bah
mag jy mooi wees as die lelik verby is,
en sag kyk na elke harde tyd.
mag jy bly wees as die huil verby is,
en vrede he na die stryd.
quote:Kurtz schreef op 24 januari 2010 @ 18:50:

Hoe weet je als ouder nou wat een kind nodig heeft, je bent toch geen afgestudeerd pedagoog?

Dat vind ik wel wat kort door de bocht.

Een leraar/lerares is trouwens toch ook geen afgestudeerd pedagoog?
quote:mrscaricos schreef op 24 januari 2010 @ 18:48:

Solomio: waarom heb je je kind dan thuis les gegeven?

En was dat niet heel lastig om het te regelen?

En waren er bepaalde punten waar je aan moest voldoen of wat het kind per "leerjaar" moest kennen enzo?

Laten we even heel simpel zeggen dat er geen geschikte school voor hem was (autistisch en hoogbegaafd, de meeste scholen durfden het niet aan en die ene school die het wel dacht aan te kunnen hebben zo onwijs geblunderd, dat mijn kind daar nog niet naar terug ging al kreeg een miljoen).

Lastig te regelen? Nou, ik bracht hem gewoon niet meer naar school, was eigenlijk vrij simpel. Nee, het is officieel nooit geregeld, heb inmiddels een proces verbaal aan mijn broek.

Aan de hand van cito-toetsen (die ik via illegale weg in mijn bezit heb) hield ik in de gaten of zoon op niveau was en bleef. En dat is gelukt, want hij gaat nu sinds een paar maanden weer naar school, groep 8, en heeft net een dik VWO-advies binnen.
.
quote:Kurtz schreef op 24 januari 2010 @ 18:50:

En tsja, een kind heeft maar te leren dat het soms dingen moet doen. Gaat het dan ook boze buien krijgen als het later werkt omdat mammie het altijd toeliet? BahEr zijn echt kinderen die ziek worden van school. Dat kun jij je blijkbaar niet voorstellen, maar dan gaat het over ingewikkelder processen dan leren dat sommige dingen gewoon moeten.
Ik dacht dat het in Nederland verboden was?

Anders zou het toch veel makkelijker zijn voor ouders hun kind thuis te houden?

Heb wel 'ns een onderzoek gelezen over kinderen in de USA die via homescholing naar de universiteit gingen en die procentueel gezien even goed en beter presteren dan kinderen die via normaal onderwijs daar terecht kwamen. Mij verbaasde dat resultaat, want ik kan me simpelweg niet voorstellen dat volwassenen in staat zijn de kennis die ze op basis- en middelbare school geleerd hebben door te geven, als ze er uberhaupt iets van onthouden hebben.

Overigens zijn het in de USA niet alleen geloofsfreaks die homescholing krijgen, maar er zijn ook veel mensen die hun kinderen mee nemen op wereldreis, met 'n boot rondvaren e.d. en die op die manier dus gebonden zijn aan homescholing.

Lijkt me zelf niet wenselijk om 24/7 alleen met je ouders te moeten zijn als kind. Al heeft het ook voordelen dat je niet constant met grote groepen mensen/kinderen opgescheept hoeft te zitten.

Er zullen aan beide opties wel voor- en nadelen kleven.
.
.
quote:Helianthus2106 schreef op 24 januari 2010 @ 18:59:

@ Solomio: Wat goed dat het nu goed gaat met je zoon! Ik hoop dat je een geschikte VWO-school vindt! Ik vind het echt triest dat de overheid geen passend onderwijs heeft kunnen bieden. Soms schaam ik me ook, omdat ik in het onderwijs werk. Want volgens mij komen we met een zak geld, de goede mensen en de goede middelen een heel eind.Helianthus, een geschikte VWO-school is er niet, dat staat al vast. Er is een autisten-havo, waar hij hopelijk heen kan, maar dat is één klas voor heel Noord-Holland, dus het aantal aanmeldingen overtreft het aantal plaatsen, zodat er geloot gaat worden. Wordt hij uitgeloot, dan is er dus niks voor hem en moet hij noodgedwongen naar een reguliere middelbare school (als die al te vinden is). Ik blijf hopen dat hij het daar dan gaat redden, maar echt realistisch is dat niet.
Als ik ooit kinderen zou krijgen dan zou ik ze niet thuis niet les gaan geven i.p.v. op school. Heb niet de kennis die een docent heeft en het sociale vind ik ook erg belangrijk.

Het lijkt me ook niet goed voor een kind om het basisonderwijs thuis te geven en dan naar een gewone middelbare school te sturen. Dat gebeurd wel veel in amerika. Dat ze altijd home shooling hebben gehad en dan opeens naar een normale highschool gaan. Het is zowiezo al een overgang maar ik kan me goed voorstellen dat het voor een kind dat altijd thuis les heeft gekregen het misschien een te grote stap zou kunnen zijn. Ineens die drukte enzo.

Wat ik als ouder wellicht wel zou doen is naast school hem/haar nieuwe dingen aanbieden om te leren. Bijvoorbeeld een taalcursus Engels van Muzzy ofzo.
.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven