Thuisonderwijs (homeschooling)

24-01-2010 16:36 183 berichten
Alle reacties Link kopieren
In Amerika hoor je het veel vaker. Thuisonderwijs oftewel homeschooling.

Nu wordt 5% van alle leerlingen in Amerika thuisonderwezen en is in Amerika thuisonderwijs een volwaardige optie naast Public Schools en Private Schools.

Dit zogenaamde homeschooling, ook wel home education genoemd, wordt steeds populairder. Het bleek dat kinderen zich ontwikkelden tot breed opgeleide volwassenen met een positief zelfbeeld en goede academische prestaties. In recente onderzoeken wordt dit bevestigd.

Ook in Nederland en hier mag je je kind thuisonderwijs geven.

Je kind is toch leerplichtig, maar krijgt thuis les van vader of moeder, meestal de moeder.

Wat vinden jullie hiervan?

Waarom zou je dat als ouders doen? het lijkt me wel heel erg moeilijk.

Wat zullen de voor en nadelen zijn?

er is ook een site met info www.thuisonderwijs.com

en www.thuisonderwijs.nl

Ik kwam er dus op nadat ik kennismaakte met iemand die zijn kinderen thuis les geeft en niet naar een school wil sturen.

Nu vraag ik me af wat jullie ervan vinden en misschien ook mensen kennen die ook thuisonderwijs geven.

Je moet dan als ouders toch iets volgen of niet?

Het lijkt mij in elk geval erg lastig, maar in Amerika is het meer normaal dan hier.

Jullie mening?
quote:Morrie schreef op 24 januari 2010 @ 19:38:

[...]

Ik wist dat iemand zoiets zou gaan zeggen .

Nee, dat vind ik niet, maar wij gaan toevallig altijd naar het buitenland en het valt me op dat mijn zoon dingen weet uit bijv Frankrijk doordat hij daar geweest is. Maar het kan net zo goed op de Veluwe. Alleen lijkt het me ook leerzaam om wat van andere landen te leren.

Komt omdat ik het zo kortzichtig vind dat een vakantie pas écht' vakantie is als het buitenland is *disclaimer: niet dat jij dat zegt*

In NL is zo veel te leren en te zien. Zonde dat mensen jaar in jaar uit naar het buitenland rijden en hun eigen land overslaan. En leren van het buitenland kan altijd nog. Leren stopt niet met het einde van de leerplicht.
.
quote:ArtemisDCS schreef op 24 januari 2010 @ 18:29:

Je hoeft je kind toch niet helemaal thuis te onderwijzen FV?

Is het geen optie om hem gewoon naar school te laten gaan en dan na school nog extra leren? Maar dan natuurlijk op een manier dat het kind het niet ziet als leren :-).

Ja, dat zou kunnen, hoewel ik denk dat het reguliere schoolprogramma niet zo geschikt is naast thuisonderwijs. Bijvoorbeeld: ik zou mijn kind dan bijvoorbeeld met 4 jaar al een of meer vreemde talen zijn gaan aanbieden. Dat heb ik ook overwogen om te doen en ook wel eens met zijn juf besproken, maar dat wordt afgeraden omdat het botst met de manier waarop ze op school taalonderwijs krijgen.

Zelfs gewoon Nederlands leren raadt zijn juf af, omdat ze tegenwoordig op een heel andere manier aan taalonderwijs doen dan hoe ik zelf taal heb geleerd.

Bovendien is het ook gewoon een beetje druk.
Am Yisrael Chai!
quote:Dhelia schreef op 24 januari 2010 @ 19:41:

[...]

Komt omdat ik het zo kortzichtig vind dat een vakantie pas écht' vakantie is als het buitenland is *disclaimer: niet dat jij dat zegt*

In NL is zo veel te leren en te zien. Zonde dat mensen jaar in jaar uit naar het buitenland rijden en hun eigen land overslaan. En leren van het buitenland kan altijd nog. Leren stopt niet met het einde van de leerplicht.

Ben ik wel met je eens hoor! Maar ik vind het gewoon ook heel leuk om te merken dat mijn zoon een beetje Frans kan praten op zijn 5e, of dat soort dingen. Andere kinderen die altijd naar de Veluwe gaan weten weer andere dingen die hij niet weet waarschijnlijk .

Ik vind het ook leuk om mijn kinderen te leren dat het er in andere landen anders aan toe gaat dan bij ons, dat ze daar andere gebruiken hebben, een andere taal spreken, ander geld hebben. Dat soort dingen. Vandaar mijn kortzichtige reactie .
quote:Morrie schreef op 24 januari 2010 @ 19:46:

Maar ik vind het ook leuk om mijn kinderen te leren dat het er in andere landen anders aan toe gaat dan bij ons, dat ze daar andere gebruiken hebben, een andere taal spreken, ander geld hebben.Moet je niet naar Frankrijk gaan
.
quote:mrscaricos schreef op 24 januari 2010 @ 19:35:

Ik denk dat kinderen thuis ook heel erg veel leren van hun ouders en dat veel ouders het heel erg fijn vinden om hun kennis door te geven aan hun kinderen.

Misschien ook beter om de leerplicht iets soepeler te maken.

Al heb je natuurlijk ook van die gezinnen wat eigenlijk niks zinnigs bijdraagt aan de ontwikkeling van het kind en nergens met het kind naar toe gaan enzo en het maar aan hun lot overlaten.Er is bij mijn weten niets geregeld om toezicht te houden op thuisonderwijs. Ouders die dat vanuit hun opvattingen willen, gaan mijns inziens meestal voorbij aan het feit dat hun kinderen dan heel eenzijdig geïnformeerd worden. Alleen dat zou al een goede reden moeten zijn om het vanuit ideële gronden niet toe te staan.
quote:Dhelia schreef op 24 januari 2010 @ 19:49:

[...]

Moet je niet naar Frankrijk gaan

O nee? Daar is het al anders dan hier, behalve het geld dan!

Je kan wel zien dat jij altijd in Nederland bent gebleven (grapje hoor!)
quote:mrscaricos schreef op 24 januari 2010 @ 19:40:

Echt schandalig dat er in zo'n land als Nederland zo weinig speciaal onderwijs is voor kinderen die hoogbegaaft zijn en een vorm van autisme hebben! Dat zou toch niet mogen!

Het is toch een goed ontwikkeld land.

En dat je als ouders zo moet zoeken om een geschikte school te vinden.

Terwijl er toch meerdere kinderen zijn met autisme, hoe moet het dan met al die kinderen?

En maar bezuinigen, verschrikkelijk!!Juist. En nu heeft Dijksma ook nog plannen om voor er een goed alternatief is, de rugzak af te schaffen
Ik ken via een ander forum ook wel mensen die hun kinderen thuisonderwijs willen geven uit ideele overwegingen. Ik ben er eerlijk gezegd niet zo'n voorstander van. Ik snap dat ieder zijn eigen opvattingen heeft, maar probeer dan een school in je omgeving te vinden die aansluit of probeer met gelijkgezinde ouders een dergelijke school op te richten. Kijk bijv. eens op www.homeschooling.nl, dat vindt ik persoonlijk gewoon eng en wereldvreemd!

In het geval van kinderen met een stoornis e.d. vindt ik het een heel ander verhaal! Het zou niet moeten hoeven, maar als dat uiteindelijk de beste oplossing is voor het kind, dan moet dat gewoon kunnen.
quote:Helianthus2106 schreef op 24 januari 2010 @ 19:50:

[...]

Begrijp ik hieruit dat je niet in NL woont en dat NL wel je moedertaal is? (of zit ik nou helemaal verkeerd...?)

Nee, ik woon gewoon in Nederland. Maar ik heb het dus met mijn zoons juf over extra taalonderwijs gehad omdat ik zelf tweetalig ben. Zij raadt dat af, zij raadt zelfs af om kinderen die al op school zitten thuis "bijles" in taal te geven omdat haar ervaring is dat wij als ouders een heel ander soort taalonderwijs hebben gehad dan kindjes van tegenwoordig krijgen en dat kinderen dan op een verkeerde manier taal aanleren.

Zelf kon ik al schrijven en lezen voordat ik naar de kleuterschool ging, en als dat bij mijn zoon ook het geval was geweest dan had het volgens haar niet uitgemaakt, maar is dat niet zo, dan wil zij liever niet dat ouders hun kinderen taal leren. Dat schijnt problemen te geven op school, dus als je als ouder je kind zou willen leren lezen en schrijven moest je er volgens haar voor zorgen dat het ook echt al kan lezen, en niet een paar letters kent.

Dus hoe ik zelf als kind was, ik las al B-boeken van de bieb op de kleuterschool, dat is geen probleem. Maar beginnend lezen geeft wel problemen omdat school gewoon een andere lesmethode hanteert.
Am Yisrael Chai!
quote:yette schreef op 24 januari 2010 @ 19:52:

[...]

Er is bij mijn weten niets geregeld om toezicht te houden op thuisonderwijs. Ouders die dat vanuit hun opvattingen willen, gaan mijns inziens meestal voorbij aan het feit dat hun kinderen dan heel eenzijdig geïnformeerd worden. Alleen dat zou al een goede reden moeten zijn om het vanuit ideële gronden niet toe te staan.

Ja want streng christelijke ouders gaan onderwijs geven vanuit de bijbel, heel exreem en eenzijdig.

Die gaan dus niks zeggen over de evolutietheorie, maar dan God 10.000 jaar geleden de aarde heeft geschapen met Adam en Eva.

Die horen duus niks anders en krijgen nooit het gehele plaatje wat wél belangrijk is in de maatschappij.

Al sta je er niet 100% achter dan.

Dat had ik toen ook gezien in die docu Jesus Camp, die kregen ook alles bijna uit de bijbel.

En wie controleerd dat dan?

Wie zegt dit moet het kind leren en weten in dit leerjaar?

En hoe zit het dan als je middelbaar onderwijs thuis geeft met examens en een diploma enzo?
.
Ik heb een keer een tvprogramma gezien met zo'n Engelse man die dan naar extreme situaties gaat in het buitenland. Hij was in Amerika bij een moeder die volgens mij een aanhanger van de Ku klux klan was. Haar dochters, ze heten Lamb en Lily geloof ik, kregen onderwijs van haarzelf en waren dus ook helemaal geindoctrineerd. Ze traden op op evenementen van de Ku Klux Klan, zongen daar liedjes met teksten, daar lusten de honden geen brood van. Dat vond ik echt heel eng om te zien. Die meisjes kwamen nooit in een andere omgeving dus wisten ook niet beter.
quote:Morrie schreef op 24 januari 2010 @ 19:54:

[...]

O nee? Daar is het al anders dan hier, behalve het geld dan!

Je kan wel zien dat jij altijd in Nederland bent gebleven (grapje hoor!)

Daarom was ook alleen 't geld-gedeelte vet gekopieerd

(En aangezien de meeste Nederlanders op vakantie gaan naar Nederlandse enclaves in het buitenland, zal het met de taal trouwens vaak ook wel meevallen)

Maar je hebt gelijk: wij bleven meestal in NL (maar ik ben hoogbegaafd, dus dan kan dat )
Ik voed mijn kinderen ook tweetalig op en dat gaat prima.

Ze leren het heel natuurlijk, ik praat Nederlands met ze en mijn man Noors.

Dat gaat prima hoor en ze leren het heel fijn, al gooien ze soms wat door elkaar, maarja, dat komt wel goed.

Dus gewoon doen wat jij vind dat het beste is voor je kind en als jij je kind bijles wilt geven in taal of tweetalig opvoeden, moet je dat gewoon doen.

Hier gaat dat heel goed, ik leer mijn zoontje nu ook over de Nederlandse cultuur en gebruiken ed, dus eigenlijk geef ik ook een klein beetje thuisonderwijs haha.

Hij is 4 en het gaat prima!
quote:Helianthus2106 schreef op 24 januari 2010 @ 20:00:

Als jij een tweede taal vloeiend kan aanbieden, is dat geen bezwaar voor je kind. Sterker nog: hij leert de tweede taal heel natuurlijk en als je het consequent aanbiedt, dan zal hij de twee talen ook niet 'verwarren'.

Het advies van de juf geeft misschien alleen maar aan hoe erg het onderwijs gesteld is... Tsjonge jonge jonge...

Dat kan ik wel, maar ik ken alleen de one parent one language methode en ik ben een one parent family, dus dat wordt een beetje lastig. Ik had dus toen hij baby was al besloten om met een tweede taal te wachten tot het moment dat hij naar school ging, en het hem dan naast school aan te bieden. Echt als les dus.

Maar zijn juf is daar geen voorstander van en ze gaf in principe overtuigende argumenten daarvoor. Dus nu hou ik het bij spelenderwijs door middel van voorlezen, liedjes en spelletjes in ieder geval spreektaal aan te leren en te wachten met geschreven taal totdat hij dat in het Nederlands beheerst.

Het is voor mij ook geen halszaak verder, het hoeft niet per se nu. Ik weet echter uit ervaring dat een tweede taal aanleren het gemakkelijkst gaat op jonge leeftijd dus het zou leuk geweest zijn als hij vanaf dag 1 in beide talen onderwijs zou krijgen.
Am Yisrael Chai!
quote:Dhelia schreef op 24 januari 2010 @ 20:06:

[...]

Daarom was ook alleen 't geld-gedeelte vet gekopieerd

(En aangezien de meeste Nederlanders op vakantie gaan naar Nederlandse enclaves in het buitenland, zal het met de taal trouwens vaak ook wel meevallen)

Maar je hebt gelijk: wij bleven meestal in NL (maar ik ben hoogbegaafd, dus dan kan dat )Hahaha, maar dat vet drukken lukt je dan toch niet erg (of het ligt aan mijn beeldscherm, maar ik zie niets vets).
Ik ben ook niet heel duidelijk, sorry daarvoor.

Het argument van juf is dus: Nederlands aanleren doen ze op school op een bepaalde manier. Tenzij je thuis ook die methode volgt, is haar ervaring dat kinderen daar op school "last" van krijgen. Bijvoorbeeld doordat ze heel veel moeten afleren. Ik kon me daar wel wat bij voorstellen, want ik zie inderdaad op school dat ze tegenwoordig een hele andere lesmethode hanteren waarbij taal veel meer een geintegreerd onderdeel van alle "vakken" is.

Een tweede taal aanleren daar had ze verder geen problemen mee, maar ook daar geldt dus hetzelfde argument voor als voor Nederlands: die zou je dus ook moeten aanbieden in dezelfde volgorde en via dezelfde methode als dat ze op school Nederlands leren.

Voorbeeldje: tegenwoordig leren kinderen de letters als leesletters. Een m is dus geen em, maar een mm. Heb jij dus zelf je kind al letters geleerd, maar nog niet dusdanig dat hij ze ook echt beheerst, krijgt het kind negen van de tien keer moeite met automatiseren op school.

Zo heeft ze het mij uitgelegd en datzelfde geldt dus ook in een andere taal. Je kan het kind best in een andere taal "lesgeven", maar dan zou je het dus wel op dezelfde manier en in dezelfde volgorde als het Nederlands moeten doen, volgens haar.
Am Yisrael Chai!
quote:Lika schreef op 24 januari 2010 @ 19:55:

Kijk bijv. eens op www.homeschooling.nl, dat vindt ik persoonlijk gewoon eng en wereldvreemd!

Dat bedoel ik!

Dat is wel extreem zoals ook in Amerika.

Stuur dan je kinderen naar een zwarte kousen school ofzo.

Die krijgen heel eenzijdig onderwijs.

Net als iemand die dat hier noemde van de Ku Klux Klan, dat is gewoon eng!
.
quote:Morrie schreef op 24 januari 2010 @ 20:03:

Ik heb een keer een tvprogramma gezien met zo'n Engelse man die dan naar extreme situaties gaat in het buitenland. Hij was in Amerika bij een moeder die volgens mij een aanhanger van de Ku klux klan was. Haar dochters, ze heten Lamb en Lily geloof ik, kregen onderwijs van haarzelf en waren dus ook helemaal geindoctrineerd. Ze traden op op evenementen van de Ku Klux Klan, zongen daar liedjes met teksten, daar lusten de honden geen brood van. Dat vond ik echt heel eng om te zien. Die meisjes kwamen nooit in een andere omgeving dus wisten ook niet beter.offtopic: dat was de band Prussian Blue. Kleine zusje heette Dresden, opa gebruikte een hakenkruis als brandmerk voor zijn vee. Erg triest om te zien, volgens mij waren het eigenlijk hele aardige meisjes, maar compleet geïndoctrineerd door hun gestoorde moeder. Misschien dat wanneer ze ouder worden en zelf na gaan denken ze uit die beweging stappen. Ik hoop het.
.
.
quote:fashionvictim schreef op 24 januari 2010 @ 19:56:

[...]

Zelf kon ik al schrijven en lezen voordat ik naar de kleuterschool ging,

Dus hoe ik zelf als kind was, ik las al B-boeken van de bieb op de kleuterschool, dat is geen probleem. Maar beginnend lezen geeft wel problemen omdat school gewoon een andere lesmethode hanteert.

Even een vraag voor jou, want ik ben razend benieuwd. Ik lees nu al veel vaker (echt erg off topic, sorry) dat kinderen voordat ze naar school gingen al konden lezen en schrijven. Dan heb je het dus over kinderen van drie jaar of jonger.

Wat is jouw definitie van kunnen lezen en schrijven? Een woordje herkennen? Je eigen naam kunnen schrijven? Het alfabet (her)kennen? Een paar letters kennen?

Ik ben daar zo benieuwd naar, omdat, ja hoe erg ook, ik dit gewoon simpelweg niet geloof. Tenzij je misschien heel erg doortastende ouders hebt die elke dag hun peuter de letters van het alfabet erin rammen? Er is geen enkel kind bij mijn dochter in de klas die al kan lezen of schrijven voordat ze op school aankwamen. Dus ben gewoon erg sceptisch.

FV, kun je misschien een tipje van de sluier oplichten voor deze ongelovige Jonas?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven