Tics bij kleuter/ schoolkind

17-06-2009 21:15 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 6,5 jaar oud.

Ze is altijd al gevoelig geweest voor tics (bepaalde bewegingen steeds herhalen), ze heeft een tijdje steeds haar neus 'opgehaald', een tijdje haar keel geschraapt en een paar maanden geleden begon ze met haar ogen te knipperen.

Opeens (een week of vier geleden) heeft ze er flink wat tics 'bijgekregen'. Ze trekt met haar mond, tuit haar lippen, steekt haar tong uit en 'schokschoudert'. "Dat zal er raar uitzien," zal je nu misschien denken en dat klopt, het ziet er ook raar uit.

Maar dat is niet het grootste probleem (alhoewel ik me er soms behoorlijk aan erger, maar dat is een ander verhaal). Het is me bekend dat tics veel voorkomen en in principe vanzelf weer overgaan. Internet bevestigt dit; je kunt er weinig aan doen, het is een neurologisch verschijnsel. Zo min mogelijk aandacht aan besteden. Ze wordt er verder ook niet mee gepest en we kunnen er normaal over praten binnen het gezin.

Het grootste probleem is echter dat ze van het schokschouderen (wat ze echt de hele dag doet) flinke hoofdpijn krijgt. Ze klaagt daar veel over. Ik masseer haar nek, geef haar een sinaspril maar veel meer kan ik niet voor haar doen.

Nou kan ik natuurlijk met haar naar de dokter gaan maar ik vrees dat hij haar zal doorsturen naar een gedragstherapeut die haar de tics wil gaan afleren en dat hoeft van mij niet. Tics gaan over, horen bij de leeftijd etc. Mijn dochter heeft vooral last van de gevolgen van haar tics.

Derhalve vroeg ik me af of er hier misschien ouders zijn die zich in mijn verhaal herkennen. Misschien zijn deze ouders wel naar de dokter geweest of hebben ze iets anders geprobeerd.

Kortom, ik ben op zoek naar tips en trics.
Wat een vreemde suggestie zeg, dat ik mijn kind zou meesturen op kamp omdat ik zelf vroeger buiten de groep zou zijn gevallen.

Er zijn meerdere scholen in Nederland waarin de kinderen op jonge leeftijd op kamp gaan. Ik kan me voorstellen dat het spannend is voor kinderen (en als je gevoelig bent voor tics dat die spanning zich daarin uit) maar ik vind het daarom niet zondermeer een slecht idee. Ik heb dus geen enkele behoefte om 'mijn bedenkingen' naar de school toe uit te spreken. Sterker nog, ik weet niet eens zeker of mijn dochters tics met het kamp te maken hebben. Ze heeft er namelijk erg veel zin in.

En ja, het is wel de bedoeling dat alle kinderen meegaan.
elessie...lees je post nog eens na

je spreekt jezelf nml tegen

het kamp wordt wel door jou en je dochter als heftig ervaren......
Het feit dat ik het heftig vind, wil nog niet zeggen dat ik het een slecht idee vind. En hetzelfde geldt voor mijn dochter, ze vindt het spannend maar heeft er ook veel zin in.
Ik vind de suggestie op zich niet zo vreemd. Ik was op zoek naar de reden waarom je een nachtje kamp zelf als 'heftig' ervaart. Daarbij geef ik dan twee voorbeelden, maar blijkbaar is er geen bij jou van toepassing. Ook prima.

Laten we het kamp eens buiten beschouwing laten en het alleen maar hebben over de tics. Kan je dan wel wat met mijn advies om het wat bij te houden? Of heb je zelf niet te snel de neiging het te nuanceren?

In ieder geval hoop ik dat je dochter snel van de hoofdpijnen af is, want dat is natuurlijk ontzettend vervelend voor haar.
Ja, dat bijhouden vind ik een goede tip. Voor mijn gevoel is het 'constant' maar misschien is dat wel helemaal niet zo.
Mijn neefje heeft veel tics (hij is inmiddels 8) en bij hem is Gilles de la tourette vastgesteld

Hij heeft vooral last van wat lichamelijke tics, die onbeheersd zijn

Ik zou er zeker niet te licht over denken, dat het 'spanning is'' .Een bezoekje aan de huisarts is aan te raden!
quote:Aapjeopeenstokje schreef op 18 juni 2009 @ 14:22:

Zijn er hier trouwens meer moeders van zulke jonge kinderen die al een nacht op kamp zijn geweest?

Bij ons gaan ze vanaf groep 1, dus met 4 jaar, op kamp. Kinderen die niet willen hoeven niet mee, ze hoeven ook zeker niet te blijven slapen. Maar in de regel gaat de hele klas en blijven de meeste kindertjes ook slapen. Volgende dag om 11 uur zijn ze terug. School doet het al 15 jaar zo. Ik had ook mijn bedenkingen in eerste instantie maar het is écht heel erg leuk.

Goh, jeetje. Ik had er echt nog nooit van gehoord en was er eerlijk gezegd behoorlijk verbaasd over. Als de school het al 15 jaar doet zal het idd wel een succes zijn. Ze zullen er vast niet aan beginnen als het elk jaar een drama is. En je zegt vanaf groep 1, bedoel je daarmee dat ze elk jaar op kamp gaan?

Ik vind de verschillen nederland-belgie wel grappig worden nu. Onze Nederlandse familie was hoogst verbaasd dat de kinderen hier met 2,5 jaar al naar school gaan, en dan volle dagen. In Nederland gaat dat allemaal zo rustig aan. Eerst 4 jaar zijn, dan halve dagen want anders zijn de kindjes te moe en overprikkeld etc. Maar ze zijn wel oud genoeg voor kamp... Ik moet het nog even laten bezinken en zal zeker eens vragen of mijn familie er al van gehoord hebben. Mijn neefjes hebben het in ieder geval niet bij hen op school.
Hier gaan ze inderdaad ieder jaar op kamp, aan het begin van het schooljaar. Maar ik ken niet veel scholen die het doen en heb ook een hele lading commentaar over me heen gehad dat ik dochter 'mee liet gaan'. Tsja.
He, Es, wat vervelend voor je dochter. Het enige wat ik tegen de hoofdpijn kan bedenken is warmte. Warme douche, zakje met kersenpitten in haar nek, dat werk. Jouw kennende heb je dt vast zelf al bedacht.
Bij mijn dochter op school gaan ze vanaf groep 2 op kamp met overnachting. Het eerste jaar vond ik dit ook zeer heftig, en heb een zware nacht gehad Maar dochterlief heeft genoten, en vond het reuze stoer. Blijkbaar is dit dus normaal in tegenwoordig?
Stay with me, let\'s just breathe.
He Liekje! Haidiehai!

Die kersenpittenzak had ik ook al aan lopen denken maar nu je het zo schrijft denk ik, moet ik misschien bij 't slapen maar eens doen. Al is 't alleen maar voor de lekker.
En, was het kamp een succes?

Is er verbetering nu deze spanning weg is?
Ik heb trouwens een rondvraag in de familie gedaan (bijna alle windstreken gedekt) en geen van allen kennen het verschijnsel van kleuters op kamp.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven