Tiener ouders

15-02-2010 16:01 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg net het nieuws te horen dat mijn broertje van 17 vader wordt.

Wat wil ik met dit topic? Ik weet het niet. Ben geschrokken en wil even mijn verhaal kwijt denk ik.

Zijn vriendin is 19 en ze zijn al 2 jaar samen.

Het was natuurlijk niet de bedoeling, maar ze gaan er nu wel voor.

Ik heb hem al gebeld en verteld dat ik er voor hun ben en dat zal mijn steun hebben.

De rest van de familie staat ook achter hun, behalve zijn moeder, die is hartstikke kwaad.

Wie heeft dit ook mee gemaakt?
Maar Elninjoo, zo gaat het dus lang niet altijd. En hoe vaak gebeurt het niet dat volwassen mannen geconfronteerd worden met een ongepland kind? Ook dan gaat het lang niet altijd goed.

Leeftijd vind ik niet altijd een graadmeter in dit soort gevallen.
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
quote:elninjoo schreef op 15 februari 2010 @ 17:13:

Wat 'n hoop ellende halen mensen zich toch op de hals door dit soort dingen te laten gebeuren.Zo'n reactie was wel te verwachten van jou...kan je nooit iets positiefs zeggen als het over nieuw geluk gaat?
Tja, er zijn ook volwassenen die heel bewust een gezin stichten, maar die na een aantal jaar met veel ruzie uit elkaar gaan en waarbij grootouders dan hun kleinkind onthouden wordt. Leeftijd zegt niet zo heel veel daarin.
quote:marie_liselotte1981 schreef op 15 februari 2010 @ 17:16:

[...]

Zo'n reactie was wel te verwachten van jou...kan je nooit iets positiefs zeggen als het over nieuw geluk gaat?

ik zou 'n ongelukje niet zozeer als nieuw geluk willen betitelen

En dat 't bij volwassen mensen al regelmatig fout afloopt met 'n relatie geeft toch aan dat zelfs als mensen al wel goed op de rit zitten (studie klaar, baan, huis) het al moeilijk genoeg is. Dus tieners die nog helemaal in hun jeugd zitten en nog helemaal niks hebben opgebouwd die krijgen 't nog 'n stuk zwaarder voor hun kiezen.
quote:marie_liselotte1981 schreef op 15 februari 2010 @ 17:16:

[...]

Zo'n reactie was wel te verwachten van jou...kan je nooit iets positiefs zeggen als het over nieuw geluk gaat?Geheel eens met Elinijo, ik sta er van te kijken hoe lichtzinnig mensen in dit soort dingen stappen. Als je een beetje pech hebt, achtervolgt het je de rest van je leven.
En dus kan het niet goed gaan? Onzin, als de jonger ouders genoeg steun uit de omgeving krijgen gaat het juist heel vaak goed.

Ik ken een aantal voormalige tienermoeders, die het allemaal prima voor elkaar hebben. Toen het gebeurde leek het uitzichtloos en de meesten hebben pas later een studie opgepakt, maar nu ze dertigers zijn, hebben ze allemaal kinderen die al naar de brugklas gaan en het gaat gewoon goed met ze.

Jong kinderen krijgen is geen ramp, het kan ook voordelen bieden.
Mijn broertje is een normale 17 jarige. Niet meer of minder volwassen dan een andere 17 jarige.

Wel heeft hij een hart van goud. Hij gaat ieder weekend naar oma, veegt haar straatje aan, doet de boodschappen en andere dingen.

Hij is nooit een vervelende tiener geweest met een grote mond.

Nu zal hij wel heel snel volwassen moeten worden.

Maar wat ik hier van jullie lees, is dat als zulke jonge gezinnen de juiste steun van hun familie krijgen, dat het dan best goed gaat.

Zijn vriendin heeft ooit al eens gezegd dat ze jong moeder wilde worden, niet zo jong als nu, maar toch begin 20. Dus ik denk dat dat ook wel goed komt.

En wat Elninjoo zegt. Er zit best een punt van waarheid in. ".....door dit soort dingen te laten gebeuren." Ze was niet aan de pil, ze gebruikten condooms, 1 x niet en gelijk raak. Dus ze wisten dondersgoed waar ze mee bezig waren en hebben zich nu deze elende op de hals gehaald. Ik zie het alleen niet als ellende. Ja, het was beter geweest als ze een paar jaar ouder waren geweest, maar het is nou eenmaal zo. Dus we maken er het beste van.

We komen uit een hele kleine familie en zijn close met elkaar, dus dit komt helemaal goed.

Ik woon in het buitenland, dus kan niet heel veel voor ze doen, maar wat Enkie2009 zegt vind ik wel een heel leuk idee. Zoiets een keer leuk voor haar doen. Leuke positie kleding kopen enzo.
En je kan wel ach en wee gaan roepen, maar het lijkt me een stuk constructiever om er positief tegenover te staan en en alles aan te doen om het wel te laten werken.
@ Elninjoo, Zwaar zal het zijn...ben ik met je eens. En ideaal is ook anders. Maar de jeugdige leeftijd hóeft niet de oorzaak te zijn. Je kan ook beargumenteren dat veel 30ers nog snel op de valreep een kind krijgen omdat het anders te laat is..of omdat het zo hoort. Een ongelukje vind ik heel naar om te zeggen (je zal maar te horen krijgen dat je een ongelukje was). Ik vind het gewoon jammer dat je gelijk van worst case scenario uitgaat..
quote:malu3 schreef op 15 februari 2010 @ 17:24:

[...]

Geheel eens met Elinijo, ik sta er van te kijken hoe lichtzinnig mensen in dit soort dingen stappen. Als je een beetje pech hebt, achtervolgt het je de rest van je leven.

Je kunt dit natuurlijk op 2 manieren bekijken.

Zijn vriendin wilde vroeg kinderen, nu krijgt ze ze wel heel vroeg. Dus op zich is dit voor hun wel heel mooi.

Voor mezelf daar in tegen, ik ben 32, maar als ik zwanger zou worden, zou ik heel erg vinden ( zacht uitgedrukt ), want ik wil helemaal geen kinderen.
Als mensen op zo'n jonge leeftijd kinderen krijgen terwijl ze helemaal geen basis nog hebben dan blijven ze vaak de rest van hun leven achter de feiten aanhobbelen. En zeggen dat het allemaal wel goed komt, is wel heel makkelijk en naief gedacht.
quote:malu3 schreef op 15 februari 2010 @ 17:24:

[...]

Als je een beetje pech hebt, achtervolgt het je de rest van je leven.Ja, dat gebeurt als er een kindje komt....dat 'achtervolgt' je je hele leven.

Wat bedoel je?
Studies worden uitgesteld of in het ergste geval afgesteld, het eerste enthousiasme van de omgeving gaat ook voorbij en als ze in het eerste jaar nog overal kunnen aankloppen en allerhande hulp krijgen gaat ook dat stadium voorbij. En is de liefde voor elkaar dan nog genoeg?
quote:malu3 schreef op 15 februari 2010 @ 17:31:

Als mensen op zo'n jonge leeftijd kinderen krijgen terwijl ze helemaal geen basis nog hebben dan blijven ze vaak de rest van hun leven achter de feiten aanhobbelen. En zeggen dat het allemaal wel goed komt, is wel heel makkelijk en naief gedacht.Ik denk juist dat hier sprake is van een hele stevige basis. Een hele familie staat klaar om dit stel aan alle kanten te helpen. Volgens TO hebben ze een goede relatie en dit kindje is welkom. Dat geeft ze al zo'n voorsprong!
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
quote:elninjoo schreef op 15 februari 2010 @ 17:34:

Studies worden uitgesteld of in het ergste geval afgesteld, het eerste enthousiasme van de omgeving gaat ook voorbij en als ze in het eerste jaar nog overal kunnen aankloppen en allerhande hulp krijgen gaat ook dat stadium voorbij. En is de liefde voor elkaar dan nog genoeg?

Ik denk niet dat zijn vader het toe zal laten dat hij zijn studie niet af zal maken. En daar ben ik het zelf ook niet mee eens.

Op dit moment zal hij meer verdienen als hij gaat werken, dan als hij naar school gaat natuurlijk. Maar zonder opleiding ( hij heeft nu alleen HAVO ), kom je uiteindelijk niet verder in je baan en verdien je dus ook minder dan met opleiding.

De hulp van de familie gaat niet voorbij, NOOIT! Daar steek ik mijn hand voor in het vuur.

Hun relatie daar in tegen, of die er tegen bestand is. De tijd zal het leren. Ik hoop het.
Shit happens... but sometimes shit builts firm houses.

Kwam ik ooit eens ergens tegen. En is hopelijk van toepassing op deze situatie!

Fijn dat je zo betrokken ben bij je broertje TO.
quote:Aruba schreef op 15 februari 2010 @ 17:41:

Shit happens... but sometimes shit builts firm houses.

Kwam ik ooit eens ergens tegen. En is hopelijk van toepassing op deze situatie!

Fijn dat je zo betrokken ben bij je broertje TO.

Die is erg leuk Aruba.

De tijd zal het leren wat er in de toekomst gaat gebeuren, maar 1 ding garanteer ik, is dat de hele familie achter hem staat en hem nooit zal laten vallen. En hij weet dat hij daar op kan rekenen en dat hebben we hem ook allemaal al verteld.
Mijn zussen waren 19 en 17 en beide in hetzelfde jaar zwanger geworden, mijn moeder is in dat jaar 10 jaar ouder geworden....

Maar inmiddels zijn we 14 jaar verder en er zijn broertjes en zusjes bij gekomen en ze zijn beide nog bij elkaar.
Het doet me echt goed om alle positieve verhalen te lezen.

Dit geeft me hoop voor mijn broertje.

Hij heeft de familie achter zin staan en financieel zit het ook wel goed. Ik denk dat ze daarmee al een heel eind op de goeie weg zijn.
quote:elninjoo schreef op 15 februari 2010 @ 17:21:

[...]

ik zou 'n ongelukje niet zozeer als nieuw geluk willen betitelen

En dat 't bij volwassen mensen al regelmatig fout afloopt met 'n relatie geeft toch aan dat zelfs als mensen al wel goed op de rit zitten (studie klaar, baan, huis) het al moeilijk genoeg is. Dus tieners die nog helemaal in hun jeugd zitten en nog helemaal niks hebben opgebouwd die krijgen 't nog 'n stuk zwaarder voor hun kiezen.

Makkelijk is het niet en je moet er zeker flink de schouders onder zetten. Maar aan de andere kant heb je als jonge ouder wel volop energie en 'drive' en als je die inzet voor je kind, kan dat ook veel moois opleveren. En als je jong bent, ben je meestal flexibeler dan wanneer je ouder bent. Dat kan met een kind een groot voordeel zijn. Je past je leven er mss. wel veel makkelijker op aan.

Dat laatste is wel het grootste verschil dat ik zelf ervaren heb; toen mijn vrienden eenmaal toe waren aan kinderen hadden ze erg veel moeite om die in te passen in hun leven, vonden ze het de 1e jaren vooral een hoop geregel en fysiek een uitputtingsslag (da's ook een voordeel als je jong bent: je kunt beter tegen de slapeloze nachten!).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven