Tiener & school

11-11-2025 13:49 69 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Advies gevraagd..

Onze tiener (14.5) is vorig jaar net-aan overgegaan naar de derde klas. Waar hij vorig jaar nog wel redelijk meekwam, haalt hij dit jaar alleen maar (zware) onvoldoendes. Ook houding en gedrag krijgen onvoldoende, dit wordt op school apart benoemd op zijn rapport. Thuis is zijn kamer ontploft, we moeten hem regelmatig van zijn telefoon afsleuren, alle vrije tijd gaat naar zijn vriendinnetje en zijn volledige geld gaat op in de supermarkt. Kortom: een vrij normale puber.

Achter de ouderschermen maken we ons wel druk, maar naar hem toe proberen we relaxed blijven. Hij weet dat we het prima vinden als hij blijft zitten en laten zijn schoolprestaties aan hem. We helpen met plannen, herinneren hem regelmatig aan zaken en hij weet dat hij altijd extra hulp kan vragen. Hierdoor blijft nu de verbinding goed en is hij ook naar ons toe overwegend lief en relaxed. Dit is hoe we het dit jaar aanpakken, het jaar hiervoor hebben we geprobeerd met heel veel hulp en micromanagen het huiswerk/leerwerk beter te krijgen maar dat leverde een chagrijnig kind en nog chagrijnige ouders op.

Maar nu hij met een heel slecht rapport thuiskomt, denken we toch, moeten we hier ook consequenties aan verbinden? Laptop van de kamer, minder tijd met vriendin/vrienden, huiswerkklas, bijles? Of moeten we het blijvend loslaten en vertrouwen op het moment dat zijn intrinsieke motivatie aan gaat staan?
Friezin71 schreef:
12-11-2025 09:29
Dus ik denk dat consquenties niet helpen, omdat dat geen motivatie gaat aanwakkeren. Het lijkt alsof het momenteel niet lúkt in plaats van dat het onwil is. Dan kun je samen kijken wat er wel lukt of hoe er wel (meer) zou kunnen lukken ipv straffen / consequenties.
Ja daar willen we ook op inzetten. Wel de consequentie dat de laptop van de kamer om in ieder geval meer kans te bieden aan het lukken van concentratie en aandacht.
Saelle1 schreef:
12-11-2025 09:29
Ik vind het vrij veel verwacht dat hij op deze leeftijd al zo veel innerlijke motivatie moet hebben. Ik zou toch wat meer de regie nemen en consequenties verbinden aan slechte cijfers. Ik zou er niet elke avond boven op zitten maar wel duidelijk maken dat bepaalde privileges afhangen van goede cijfers. Innerlijke motivatie is mooi maar dat hebben ze lang niet altijd op deze leeftijd.

Afstromen ben ik nooit zo'n fan van omdat het inderdaad de problemen niet oplost maar in dit geval zie ik het wel als een realistische optie. Als hij namelijk op vakken waarbij je het met inzicht grotendeels kan redden ook zulke flinke onvoldoendes haalt dan is wel een niveau waar hij echt voor moet werken. Dat lijkt nu niet te gebeuren. Daarnaast vraag ik me af wat het alternatief is. Het is nog geen kerst en als het jaar nu al verloren is dan doet hij nu dus 8 maanden niks. En dan weer Havo3 na een jaar niks te hebben gedaan met naar alle waarschijnlijkheid bijna 0 motivatie. Dat gaat ook lastig worden.

Hebben jullie al met hem gesproken over afstromen? Dat dit waarschijnlijk een consequentie kan zijn voor hem? Hoe staat hij daar tegenover? Als hij zo vlug mogelijk van school wil en naar het mbo kan het juist wat extra motivatie geven of als hij perse op de havo wil blijven kan hij zijn inzet tonen.

Ik zou ook met de school in overleg gaan, denken zij dat hij het jaar nog kan redden of is het beter om meteen af te stromen?
Eens hoor, ik verwacht die intrinsieke motivatie niet zozeer, maar dat is wel wat er nu nodig zou zijn. Welke privileges doel je op?

Ik verwacht dat hij met dit rapport nog wel wil proberen het op te halen om dit niveau te behouden. Hij is nog jong en nog helemaal niet bezig met vervolg opleiding, hij heeft ook geen haast om van school te komen want vindt het veel te gezellig. Daarom denk ik dat blijven zitten beter is dan afstromen. Maar gaan het binnenkort ook op school bespreken.
savornie schreef:
12-11-2025 09:36
Nee hij heeft geen duidelijk doel. We hebben echt al veel geprobeerd qua hulp en ondersteuning thuis maar de intrinsieke motivatie ontbreekt. Hij heeft het heel erg naar zn zin sociaal en ik vermoed dat hij over 1 of 2 jaar het licht wel ziet. Maar echt piek puberteit nu.

Klinkt gek, maar hij ligt niet in de goot, toch? Dus in de piekpuberteit lukt er niks, is z'n vriendinnetje interessanter. Dan die 1 of 2 jaar doorkomen en daarna pakt hij het wel weer op en gaat ie iets doen wat leuk is, wat bij hem past en waar hij wls wel de motivatie voor voelt. Hoe ziet hij het voor zich, dit jaar? Naar school voor het sociale en verder niets doen? Wat doen de dikke onvoldoendes voor hem? Voelt ie zich rot erover of is het wel ok-ish?
Friezin71 schreef:
12-11-2025 09:42
Klinkt gek, maar hij ligt niet in de goot, toch? Dus in de piekpuberteit lukt er niks, is z'n vriendinnetje interessanter. Dan die 1 of 2 jaar doorkomen en daarna pakt hij het wel weer op en gaat ie iets doen wat leuk is, wat bij hem past en waar hij wls wel de motivatie voor voelt. Hoe ziet hij het voor zich, dit jaar? Naar school voor het sociale en verder niets doen? Wat doen de dikke onvoldoendes voor hem? Voelt ie zich rot erover of is het wel ok-ish?
Dankjewel dat je zo meedenkt!
Nee hij ligt zeker niet in de goot en heb alle vertrouwen dat hij over een tijd wel bijtrekt maar de tussenliggende tijd lastig om koers te bepalen als ouders.
Hij is altijd kort gemotiveerd na slechte cijfers, staat dan ook open voor hulp en zakt daarna weer in. Ik verwacht dit jaar dat we die cyclus nog een paar keer gaan doorlopen 😅
Blijven herhalen.... "geeft niet joh, je kunt altijd nog bij de spar aan de kassa"

En ik zou zeggen dat, zolang zijn schoolprestaties niet verbeteren, hij de telefoon 's nachts beneden laat. Geen telefoon mee naar bed.
Zet maar een goedkoop wekkertje.

Het is natuurlijk wel een jongen. Die hebben doorgaans wat meer begeleiding nodig.
Je bent de ouder, sommige regels zijn er voor bestwil.
de wereld wacht om ontdekt te worden
savornie schreef:
12-11-2025 09:47
Dankjewel dat je zo meedenkt!
Nee hij ligt zeker niet in de goot en heb alle vertrouwen dat hij over een tijd wel bijtrekt maar de tussenliggende tijd lastig om koers te bepalen als ouders.
Hij is altijd kort gemotiveerd na slechte cijfers, staat dan ook open voor hulp en zakt daarna weer in. Ik verwacht dit jaar dat we die cyclus nog een paar keer gaan doorlopen 😅

Hahaha, nou, kun je achteroverleunen, dit is dus het plan voor dit jaar ;-D
thanx schreef:
12-11-2025 09:48
Blijven herhalen.... "geeft niet joh, je kunt altijd nog bij de spar aan de kassa"

En ik zou zeggen dat, zolang zijn schoolprestaties niet verbeteren, hij de telefoon 's nachts beneden laat. Geen telefoon mee naar bed.
Zet maar een goedkoop wekkertje.

Het is natuurlijk wel een jongen. Die hebben doorgaans wat meer begeleiding nodig.
Je bent de ouder, sommige regels zijn er voor bestwil.
Getver, wat denigrerend. Dergelijke minachting richting je kind is nooit heel bevorderlijk voor de verbinding. Of voor zijn zelfbeeld.
friezin71 wijzigde dit bericht op 12-11-2025 09:55
Reden: bevorderlijk nu goed geschreven
0.25% gewijzigd
Friezin71 schreef:
12-11-2025 09:42
Weet hij dat hij niet oneindig kan blijven zitten en/of afstromen?
Na 2x (dacht ik) is het einde oefening.
Kan hij zonder diploma van school en bij een niveau opleiding gaan zeuren of ze hem aannemen. Want ook al heeft hij 3 vwo af, een vervolgopleiding zal dat worst zijn.
Dan kan hij niveau keukenhulp worden ofzo.
Friezin71 schreef:
12-11-2025 09:51
Getver, wat denigrerend. Dergelijke minachting richting je kind is nooit heel bevoordelijk voor de verbinding. Of voor zijn zelfbeeld.
Nee, dat is juist wat er fout is in de maatschappij.
Alles met een fluwelen handschoentje aanpakken.
Alsof iemand zó speciaal is dat anderen ervoor buigen en springen.
"Geeft niet joh, jij bent kareltje! Voor jou gelden de grwone regels niet.
Jij kunt straks thuis gaan zitten en krijgt €3000,00 zomaar.

Laten we ze nog meer vertroetelen.
Iemand af en toe eens met de neus op de feiten duwen is helemaal niet slecht.
Het heeft van onze generatie en die voor ons geen slechte mensen gemaakt.

Ik ben er niet om beste vrienden met mijn kind te worden, maar om mijn kind op te voeden tot een evenwichtig, verantwoordelijk persoon.
thanx schreef:
12-11-2025 09:57

Laten we ze nog meer vertroetelen.
Iemand af en toe eens met de neus op de feiten duwen is helemaal niet slecht.
Het heeft van onze generatie en die voor ons geen slechte mensen gemaakt.

Het is niet met neus op de feiten duwen, het is kleineren. Met neus op de feiten duwen is de tiener serieus nemen, te zien hoe dit jaar gaat verlopen als het zo door blijft gaan. En over onze generatie en de generatie ervoor verschillen we van mening.
Friezin71 schreef:
12-11-2025 10:01
Het is niet met neus op de feiten duwen, het is kleineren. Met neus op de feiten duwen is de tiener serieus nemen, te zien hoe dit jaar gaat verlopen als het zo door blijft gaan. En over onze generatie en de generatie ervoor verschillen we van mening.
Dan zijn we het eens dat we het oneens zijn.

En geloof me, als hij 2x blijft zitten is het exit.
Misschien moeten ze hem dat ens duidelijk maken.
Dan kan de rest van de klas straks over en hij kan zonder diploma van school af.
En de vervolgopleidingen zetten steeds meer hun hakken in het zand wat betreft dit soort leerlingen.
De docenten daar zijn het zat om energie in flierefluiters te steken.
En het worden er steeds meer.
Want tegenwoordig is er helaas niemand merr die eens flink met de vuist op tafel slaat als het nodig is.
Helemaal met je eens thanx. Mijn dochter wil niet eens beste vriendinnen worden, zij zegt vriendinnen heb ik genoeg, maar ik heb maar 1 moeder.
Ik zou wel aanslaan op die onvoldoendes voor houding en gedrag.
Dan kan je nog zo’n puber zijn, je gaat niet de hele tijd lopen zieken op school. Daar hebben anderen ook last van.
Je moet ook leren om even normaal te doen.
thanx schreef:
12-11-2025 09:57
Daar ligt natuurlijk het contrast. Van een veilige thuisomgeving waar de ouders alles betalen en langdurige wanprestaties op school qua gedrag en cijfers eigenlijk weinig consequenties hebben, naar de harde echte wereld waar je zonder diploma met een shitbaantje of uitkering nauwelijks kan rondkomen. Met misschien wel een prima verstand wat het contrast alleen maar groter maakt.
Het is zo'n verspilling van talent en jeugd als ze afhaken in hun tienerjaren en ik zie het ook in mijn eigen omgeving dat er veel jeugd aan het worstelen is, volgens mij al veel meer dan in mijn eigen jeugd en al helemaal in vergelijking met die van mijn ouders.
Weet ook niet hoe je dit op individueel niveau moet oplossen.
thanx schreef:
12-11-2025 09:28
Je kunt hem wel straffen, maar dan wordt hij alleen maar bozer/tegendraadser.
Je moet hem doen inzien wat de consequenties zijn.
Hij is al 14. Zorg dat hij een bijbaantje neemt.
En hij gaat vast klagen.
"Hard" werken, weinig verdienen.
Heeft hij nou zakgeld? Minder dat. Hij moet gaan inzien dat als hij het slecht op school doet, hij dit soort k*t baantjes zal houden.
De leraar van iemand die ik ken zei; "onthoudt je dat ik mijn cheesburger zonder uitjes wil?". (Mc donalds baan)

En qua rommel op de kamer? Gewoon deur dicht trekken. Uiteindelijk is hij de zwijnestal wel zat.

Voor school kun je misschien huiswerkbegeleiding inschakelen.
Wat een malle motivatie. Mijn kind mag van mij prima de rest van haar leven bij McDonalds werken, niets mis met werken voor je geld.
Si abra la puerta hay lobos.
Sowieso is het wat mij betreft vrij onfatsoenlijk om je kind te motiveren door het te leren dat andere banen om op neer te kijken zijn. Nog maar afgezien van de vrij ernstige consequenties van jouw denigrerende woorden als blijkt dat jouw kind niet de capaciteiten heeft die jij bedacht had.

Ik verwacht dat mijn kinderen hun best doen en dat kan ik prima met ze bespreken zonder de mevrouw achter de kassa van de supermarkt belachelijk te maken. Wat een malligheid.
Rabarbara schreef:
12-11-2025 10:57
Ik verwacht dat mijn kinderen hun best doen
Het probleem hier is dus vaak dat kinderen niet hun best doen en geen motivatie hebben. Hoe ga je daar mee om.
Pioen00 schreef:
12-11-2025 10:59
Het probleem hier is dus vaak dat kinderen niet hun best doen en geen motivatie hebben. Hoe ga je daar mee om.
Dat dus. Afstromen, niet studeren, ongeschoold werk: allemaal prima als dat passend is. Maar hier niet echt de vraag. En hoef ook geen beste vrienden te zijn, maar met de vuist op tafel slaan maakt weinig verschil en zie ik concreet ook weinig doen. Maar heel benieuwd naar praktijk verhalen waar dat wel verschil maakt, want probeer hier te leren van andere ouders.
Rabarbara schreef:
12-11-2025 10:57
Sowieso is het wat mij betreft vrij onfatsoenlijk om je kind te motiveren door het te leren dat andere banen om op neer te kijken zijn. Nog maar afgezien van de vrij ernstige consequenties van jouw denigrerende woorden als blijkt dat jouw kind niet de capaciteiten heeft die jij bedacht had.

Ik verwacht dat mijn kinderen hun best doen en dat kan ik prima met ze bespreken zonder de mevrouw achter de kassa van de supermarkt belachelijk te maken. Wat een malligheid.
Heel erg mee eens.
Meerdere keren irl gezien hoe verschrikkelijk naar dit neerkijken op anderen als ‘motivatie’ uitpakt, nog los van hoe verschrikkelijk naar dit neerkijken op anderen is.

In mijn omgeving heb ik kinderen en pubers wel zien opknappen van hulp, en nooit zien opknappen van straf.
Ik ken Dorien mensen die behoorlijk gepusht zijn door hun ouders in hun leven. Het heeft een daarvan volgens eigen zeggen verder gebracht, maar in alle gevallen is de band met de ouders vrij afstandelijk.

Het is vooral niet hoe ik met mijn kinderen om wil gaan. Ze zijn allen prachtige voorbeelden van een eigen weg, waarbij anderen al lang ‘iets’ gedaan zouden hebben aan consequenties of regels of watdanook. Ik zie drie mooie volwassenen die sociaal in het leven staan en er wel komen. Dat is meer duizend maal meer waard dan een VWOdiploma binnen X jaar.

Wel eens met iemand die schreef dat ze wél zou vallen over slechte beoordelingen van gedrag. Slechte cijfers maken me weinig uit, een slechte beoordeling van werkhouding is tot daar aan toe, maar storend gedrag keur ik echt af. Daar zou ik wel een nare sfeer thuis voor over hebben.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Pioen00 schreef:
12-11-2025 10:59
Niet door de kassamedewerker van Lidl belachelijk te maken. Wel door in gesprek te blijven en te praten over toekomstbeelden. Daarnaast helemaal eens met Feow: bij onbehoorlijk gedrag een harde grens en daar zou ik ook sancties op zetten. Maar een kind dwingen te leren, ik zit nu al bijna 20 jaar in het onderwijs en ik zie het maar zelden lukken. X-box afpakken, zakgeld inhouden, huisarrest, ik zie het allemaal gebeuren, maar het effect is kortstondig.
savornie schreef:
12-11-2025 09:41
Eens hoor, ik verwacht die intrinsieke motivatie niet zozeer, maar dat is wel wat er nu nodig zou zijn. Welke privileges doel je op?

Ik verwacht dat hij met dit rapport nog wel wil proberen het op te halen om dit niveau te behouden. Hij is nog jong en nog helemaal niet bezig met vervolg opleiding, hij heeft ook geen haast om van school te komen want vindt het veel te gezellig. Daarom denk ik dat blijven zitten beter is dan afstromen. Maar gaan het binnenkort ook op school bespreken.
Privileges zoals een telefoon en laptop de kamer 's nachts, vrij uit mogen met vrienden doordeweeks zonder eerst huiswerk te maken, vrij mogen beslissen hoeveel je gaat gamen... dat zijn allemaal zaken die ik deels zou inperken zolang hij het zelf niet aan kan.
Ook eventueel belonen van goede cijfers is prima als dat werkt.
Welk niveau doet hij nu? Als het gtl is dan zou evt kbl ook kunnen. Dan heb toegang tot dezelfde mbo opleidingen.
En is het echt onder zijn niveau een ander niveau? Ik zie veel kinderen opknappen als ze gewoon mee kunnen komen, mooie cijfers halen zonder teveel inspanning,geen 'zeurende ' ouders meer ( in hun ogen)
rilena wijzigde dit bericht op 12-11-2025 12:30
0.96% gewijzigd
Het gaat niet om neerkijken op de kassamedewerker maar de waarheid is dat dit soort ongeschoolde banen vaak slecht betalen, het werk repetitief is, medewerkers weinig autonomie hebben, en vaak ook de arbeidsvoorwaarden slecht zijn.
En om vooruit te komen heb je meestal een diploma nodig. Natuurlijk heb je mensen die zonder enige scholing zich hebben opgewerkt van kassamedewerker tot manager of die op hun 15de een bedrijf beginnen en daar een enorm succes van maken. Maar dat zijn de uitzonderingen.
Dus dat diploma is wel belangrijk en daar zou ik ook wel echt op inzetten.

Ik zou eerst ook eens goed willen weten waar het probleem nu precies zit, in het geen huiswerk maken en niks doen? Gebrek aan inzicht en overzicht? Geen goede leertechnieken?

Ik zou ook kiezen voor betaalde huiswerkbegeleiding 2 of 3x per week. Dat levert vaak heel veel op en je hebt er zelf geen strijd meer over. Als het probleem op bepaalde vakken zit en meer gaat over gebrek aan inzicht dan is bijles ook een goede optie.
Saelle1 schreef:
12-11-2025 12:23
Privileges zoals een telefoon en laptop de kamer 's nachts, vrij uit mogen met vrienden doordeweeks zonder eerst huiswerk te maken, vrij mogen beslissen hoeveel je gaat gamen... dat zijn allemaal zaken die ik deels zou inperken zolang hij het zelf niet aan kan.
Ook eventueel belonen van goede cijfers is prima als dat werkt.
Die zijn hier al ingeperkt, alleen de laptop nu als consequentie erbij.

Wat ik lastig vind: de afspraak is eerst schoolwerk, dan andere dingen. Resultaat is dat hij dat afraffelt zonder er wezenlijk aandacht aan te besteden. Dat gaan controleren maakt het heel ongezellig, dus wat kan je dan nog?
Rilena schreef:
12-11-2025 12:28
Welk niveau doet hij nu? Als het gtl is dan zou evt kbl ook kunnen. Dan heb toegang tot dezelfde mbo opleidingen.
En is het echt onder zijn niveau een ander niveau? Ik zie veel kinderen opknappen als ze gewoon mee kunnen komen, mooie cijfers halen zonder teveel inspanning,geen 'zeurende ' ouders meer ( in hun ogen)
Ja, wat is onder niveau? Globaal scoort hij vwo op alfa vakken en mavo op beta vakken. Maar om bij je profiel te komen moeten er eerst generieke vakken gehaald worden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven