Tiener & school
dinsdag 11 november 2025 om 13:49
Advies gevraagd..
Onze tiener (14.5) is vorig jaar net-aan overgegaan naar de derde klas. Waar hij vorig jaar nog wel redelijk meekwam, haalt hij dit jaar alleen maar (zware) onvoldoendes. Ook houding en gedrag krijgen onvoldoende, dit wordt op school apart benoemd op zijn rapport. Thuis is zijn kamer ontploft, we moeten hem regelmatig van zijn telefoon afsleuren, alle vrije tijd gaat naar zijn vriendinnetje en zijn volledige geld gaat op in de supermarkt. Kortom: een vrij normale puber.
Achter de ouderschermen maken we ons wel druk, maar naar hem toe proberen we relaxed blijven. Hij weet dat we het prima vinden als hij blijft zitten en laten zijn schoolprestaties aan hem. We helpen met plannen, herinneren hem regelmatig aan zaken en hij weet dat hij altijd extra hulp kan vragen. Hierdoor blijft nu de verbinding goed en is hij ook naar ons toe overwegend lief en relaxed. Dit is hoe we het dit jaar aanpakken, het jaar hiervoor hebben we geprobeerd met heel veel hulp en micromanagen het huiswerk/leerwerk beter te krijgen maar dat leverde een chagrijnig kind en nog chagrijnige ouders op.
Maar nu hij met een heel slecht rapport thuiskomt, denken we toch, moeten we hier ook consequenties aan verbinden? Laptop van de kamer, minder tijd met vriendin/vrienden, huiswerkklas, bijles? Of moeten we het blijvend loslaten en vertrouwen op het moment dat zijn intrinsieke motivatie aan gaat staan?
Onze tiener (14.5) is vorig jaar net-aan overgegaan naar de derde klas. Waar hij vorig jaar nog wel redelijk meekwam, haalt hij dit jaar alleen maar (zware) onvoldoendes. Ook houding en gedrag krijgen onvoldoende, dit wordt op school apart benoemd op zijn rapport. Thuis is zijn kamer ontploft, we moeten hem regelmatig van zijn telefoon afsleuren, alle vrije tijd gaat naar zijn vriendinnetje en zijn volledige geld gaat op in de supermarkt. Kortom: een vrij normale puber.
Achter de ouderschermen maken we ons wel druk, maar naar hem toe proberen we relaxed blijven. Hij weet dat we het prima vinden als hij blijft zitten en laten zijn schoolprestaties aan hem. We helpen met plannen, herinneren hem regelmatig aan zaken en hij weet dat hij altijd extra hulp kan vragen. Hierdoor blijft nu de verbinding goed en is hij ook naar ons toe overwegend lief en relaxed. Dit is hoe we het dit jaar aanpakken, het jaar hiervoor hebben we geprobeerd met heel veel hulp en micromanagen het huiswerk/leerwerk beter te krijgen maar dat leverde een chagrijnig kind en nog chagrijnige ouders op.
Maar nu hij met een heel slecht rapport thuiskomt, denken we toch, moeten we hier ook consequenties aan verbinden? Laptop van de kamer, minder tijd met vriendin/vrienden, huiswerkklas, bijles? Of moeten we het blijvend loslaten en vertrouwen op het moment dat zijn intrinsieke motivatie aan gaat staan?
woensdag 12 november 2025 om 15:18
Maar het kan natuurlijk dat je een kind op de wereld blijkt te hebben gezet dat er wel met de pet naar (niet: heen) gooit en de kantjes ervan af loopt. Want die mensen zijn er. Of dat je een kind hebt dat het meer dan prima vindt om met een VWO-diploma achter de kassa te zitten. En wat doe jij dan, met je hekel en al je andere emoties?
woensdag 12 november 2025 om 15:23
Niets.Lori schreef: ↑12-11-2025 15:18Maar het kan natuurlijk dat je een kind op de wereld blijkt te hebben gezet dat er wel met de pet naar (niet: heen) gooit en de kantjes ervan af loopt. Want die mensen zijn er. Of dat je een kind hebt dat het meer dan prima vindt om met een VWO-diploma achter de kassa te zitten. En wat doe jij dan, met je hekel en al je andere emoties?
Dat schreef ik ook al eerder.
Als je, je kind de voors en tegens kunt vertellen, (Ja, ook de voors! Weinig stress, geen gedoe, makkelijk werk, hoeft niet op de tenen te lopen) dan vind ik het prima.
Maar zoals ik al zei: "kom dan niet achteraf zeuren".
de wereld wacht om ontdekt te worden
woensdag 12 november 2025 om 15:24
De meeste scholen bieden dit niet en ben je rond de €200,00 pm kwijt (buurmeisje).
Dus als de school het aanbied zou ik het zeker doen.
Niet te lang eachten, want die klasjes zitten zó vol.
de wereld wacht om ontdekt te worden
woensdag 12 november 2025 om 16:01
Dat vind ik niet verbazingwekkend.
Wat ik moeilijk vind is, dat als je een kind hebt, die het cognitief goed doet op de basisschool, die dus een Vwo advies meekrijgt.
Dat je afstromen, slechte cijfers halen enzo allemaal voor lief lijkt te nemen omdat hij aan het puberen is.
Terwijl er dus ook huiswerkbegeleiding is, waardoor je al het gezeur daarover niet thuis hoeft te hebben. En hij wel uitgedaagd wordt en misschien wél geïnteresseerd is in de lesstof. Want kennelijk was hij dat eerder wel.
Het gaat mij niet om het niveau, maar wel om de jongen die hij was voordat de puberteit begon.
Die piloot, verpleegkundige of wat dan ook wilde worden.
Ik denk dat je als kind ook erg gekend wil zijn, ook al spelen je hormonen op.
Er is meer dan verliefdheid en gesnaai uit de supermarkt.
Dan heb je de stabiliteit van je ouders nodig om je daar aan helpen herinneren.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in