Tienerzoon: moe, bleek, kringen onder ogen, duizelig, ziek

23-12-2019 16:12 398 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn tienerzoon is al maanden continu ziek, zwak, misselijk en onderweg. Hij ziet eruit als een spook, heeft al twee antibiotica kuren achter zijn kiezen, en heeft blauw zwarte kringen onder zijn ogen en is zichtbaar afgevallen. Vaak is hij duizelig (inmiddels niet alleen meer bij het opstaan) heeft hij hoofdpijn en netelroos over zijn hele lichaam. Hij kan niet in slaap komen. En slaapt dus echt veel te weinig (groot probleem) en zit voornamelijk binnen.
Twee maanden geleden bloedonderzoek: geen grote dingen: b12 iets aan de lage kant, d: waarde van 70 maar verder alles wel okay. Vandaag weer bloed geprikt (van de week uitslag)
Hij eet slecht vind ik. Hele dagen niks en 's avonds rommel, eet wel met ons aan tafel maar vindt alles vies en vist alle aardappels en kale pasta ertussenuit en de tijd van zitten blijven tot je bord leeg is is wel geweest (ik kan letterlijk niet meer tegen hem op). Ik heb er zo vaak ruzie met hem over. Ook over zijn gamen, zijn slaapgedrag en alles. Dat het hele gezin er last van heeft. Mijn man en ik zijn hele dagen aan het werk en hebben ook niet altijd meer overal zicht op.
Momenteel is het zo erg dat ik me wel een beetje zorgen begin te maken. Hij is niet extreem snel gegroeid. Zit wel echt in de pubertijd. Slaapt dus te weinig en eet niet super goed.
Over het algemeen zit hij niet goed in zijn vel en voelt zich oncomfortabel en onwerkelijk (zijn woorden) ik zoek vooral herkenning en geruststelling.
anoniem_392495 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 16:21
9.73% gewijzigd
ps ik heb zelf v12 bijgespoten op aandringen van een hele vervelende b12 brigade en het heeft me behoorlijk veel ellende opgeleverd. Daarover later meer.
Is je zoon niet gewoon een avondtype? Mijn pubers gaan ondertussen doordeweeks later naar bed dan ik en komen er 's morgens met moeite uit. Het eetpatroon herken ik ook wel een beetje van mijn dochter (tot 16 uur niets eten en dan snaaien). Bij dochter is het stress van school (ze heeft geen aansluiting en haalt mindere cijfers dan ze zou willen).
Kriskornelig schreef:
26-12-2019 10:20
Onderdeel van deze puber is dat hij intens strong-willed is.
Dat heeft hij dan blijkbaar van zijn moeder. Waarom mag hij nou weer geen leuke dingen doen met vrienden en ga je daar strijd over maken? En uitslapen is ook slapen alleen niet op de tijden die jij in gedachten hebt. Je zegt zelf dat hij zich opgejaagd voelt, zou dat minder worden als jij wat minder je wil oplegt?

Oh en iedereen die hier supplementen slikt terwijl de klachten blijven, waarom slik je dingen die niet werken? Zou een arts je nooit aanraden, en terecht.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Ik zou hem nu lekker laten afspreken trouwens. Juist nu in de vakantie.
Kriskornelig schreef:
24-12-2019 20:09
Was hij ook zo bleek met zwarte wallen en holle ogen?

Onze zoon wordt idd op pfeiffer getest en de dokter acht de kans heel waarschijnlijk. Vorige maand heeft hij keelontsteking gehad en uitslag. Daarna is hij niet meer opgeknapt.
Hij is wollig, wattig, moe en duizelig en heeft zeurende hoofdpijn en is bloed chagrijnig. Echt een mega kort lontje. Hij kan zich niet concentreren en krijgt niks meer in zich opgenomen.

Dat mega lijkbleke vind ik wel eng om te zien. Hij gedraagt zich ook vaag vind ik.
Keelontsteking, en huiduitslag reactie op antibiotica, is wel een hele dikke flikkerende neon vinger die naar Pfeiffer wijst.
Vooral in combinatie met de vermoeidheid en algehele malaise die je beschrijft.
Die bleekheid is ook niet vreemd, want een lichaam krijgt een flinke klap van het virus. en kan tot tal van vreemde reacties lijden.
Wanhoop is een zwart leren jasje is dat iedereen goed staat; terwijl hoop een rose jurkje met ruches is tot boven je knie, waarin niemand gezien wil worden.
Je zoon is 14. Laat hem als hij de behoefte heeft lekker met vrienden afspreken.
Wat ik wel wil meegeven wat betreft vitamine B12.
Het kan geen kwaad om te ontdekken of een stootkuur b12 spuiten en daarna een jaartje blijven spuiten zijn klachten en welzijn gaat verbeteren.
Het is geen dure behandeling dus stel dat met een paar doosjes ampullen het effect op zijn welzijn in de praktijk positief is dan is het wellicht wel de oorzaak geweest.
Krampachtig niet aan beginnen of maar van tafel vegen onder het kopje hype, terwijl de waarde aantoonbaar laag of aan de lage kant is doet hij zichzelf wellicht mee te kort.
Het gaat er lijkt mij vooral om dat hij zich beter kan gaan voelen, dus waarom niet gewoon proberen ?
Alecta schreef:
26-12-2019 10:29
Is je zoon niet gewoon een avondtype? Mijn pubers gaan ondertussen doordeweeks later naar bed dan ik en komen er 's morgens met moeite uit. Het eetpatroon herken ik ook wel een beetje van mijn dochter (tot 16 uur niets eten en dan snaaien). Bij dochter is het stress van school (ze heeft geen aansluiting en haalt mindere cijfers dan ze zou willen).
Zeker een avondtype maar ja hij moet wel aan zijn uren slaap toekomen en 's morgens gewoon weer vroeg op. Zijn school heeft toch echt geen boodschap aan zogenaamde 'avondtypes'.
Het spuiten van B12 kan WEL kwaad als je geen echte tekorten hebt (over die ondergrens is nogal wat te doen)
Ik heb zelf een opname probleem en hoewel ik bijslikte en altijd vrij netjes binnen de lijntjes zat (wel laag maar binnen de lijntjes) heb ik me toch destijds gek laten maken door de b12 hype (vooral die groepen op internet)
Ik heb contact met de b12 kliniek gehad en van hun een heel schema meegekregen. Ben zelfs van huisarts gewisseld. Lang verhaal kort: ik kreeg vlak na aanvang van mijn 2 wekelijkse shotkuur allemaal rare neurologische en zenuwklachten. Na een rondje google en bellen met de b12 kliniek bleek dit 'beginnersverergering', maar de ellende bleef en werd telkens erger. Ik werd er wanhopig maar ook wel angstig van.
Bij aanvang had ik geen klachten gehad, behalve een bewezen opname probleem wegens darmoperaties in verleden, en me gek laten maken door de hype op internet. Want door smelttabletten en door een aangepast dieet wist ik de boel altijd net binnenboord te houden. Maar nee: Ik MOEST wel een vals positieve hoogwaarde hebben, want dat kwam doordat ik bijslikte (duh, dat was ook de bedoeling) maar hoewel mijn waardes acceptabel zouden de klachten echt wel komen en dan waren ze onomkeerbaar. En al zou ik 'teveel'spuiten, b12 zou niet toxisch zijn. Ik was dan de uitzondering zeker op de regel maar ik kreeg vanaf het begin overal 'mieren' onder mijn huid, schokjes over mijn lijf, prikkelingen in vingers en benen, slapende wangen en voeten, gloeiende plekken op mijn lichaam, verdoofde onderbenen, en tintelingen en zenuwpijnen. Hoewel ik doorzette werd het telkens erger en erger en uiteindelijk kon ik gewoon niet meer functioneren. Mijn b12 was torenhoog maar nog steeds zei de arts van de b12 kliniek dat mijn klachten daar onmogelijk aan konden liggen. Kort daarna kreeg ik chronische netelroos met angio oedeem en ben ik een hele malle molen ingegaan. Ik ben toen zelf abrupt gestopt met de b12 injecties en heel langzaamaan (weken, maanden) ben ik weer mezelf geworden. Voor mij NOOIT meer b12 shots. Ze hebben mijn leven verwoest. Dus het is zeker wel toxisch en een teveel geeft dezelfde klachten als te weinig. En ik heb me om laten praten want ik had geen tekort.

Mijn zoon heeft een laagnormaal waarde. Ik ga hem niet laten spuiten met b12 maar wil het wel suppleren maar vooral zijn dieet aanpassen.
Wat wel echt te laag is is zijn vit D, en dat kan ik verklaren. Morgen ga ik praten over ampullen D die je maandelijks kan nemen (heb ik ook ooit gemoeten en heeft me toen de winter doorgeholpen)
Inmiddels slik ik een goede multi van Solgar en zit ik altijd binnen de normaalwaarde.
Mijn zoon slikt nu al een paar dagen trouw zijn multivitamine (potje staat pontificaal op tafel) en hij eet goed. Veel noten, eieren, kaas, roodvlees en goed bruin brood van de bakker met margarine met toegevoegde D. Ik hoop dat hij dit volhoudt.

De pfeiffer lijkt me steeds logischer. ik heb zo straks foto's erbij gezocht van afgelopen maanden van hem (met datum erbij) en kan zijn witte gelaat zo zien ontstaan. Het liep synchroon met zijn keelontsteking en daarna is hij gewoon nooit meer opgeknapt.
Ik hoop nu vooral voor hem dat school een beetje coulant is. Sinds hij ziek is zijn al zijn onvoldoendes ontstaan.

Qua afspreken met vriendjes: dat mag, maar wat hij wil is 2 dagen logeren en een harry potter marathon houden. Dat betekent 2 dagen niet slapen. Daar heeft hij meteen een week last van (en wij dus ook)
Ik vind afspreken prima maar hou het wel een beetje fatsoenlijk en hou je gezondheid in de gaten.
Compromis nu is met een vriendje naar de starwarsfilm en schaatsen in de stad. Dat is gekaderd en duurt niet tot midden in de nacht.
Deze week wil ik niks over school horen. Volgende week zien we wel weer verder.
anoniem_392495 wijzigde dit bericht op 26-12-2019 13:55
0.01% gewijzigd
SummerIsNear schreef:
26-12-2019 11:54
Keelontsteking, en huiduitslag reactie op antibiotica, is wel een hele dikke flikkerende neon vinger die naar Pfeiffer wijst.
Vooral in combinatie met de vermoeidheid en algehele malaise die je beschrijft.
Die bleekheid is ook niet vreemd, want een lichaam krijgt een flinke klap van het virus. en kan tot tal van vreemde reacties lijden.
Ja dit is mij inmiddels ook helder. Het zal iig een boel verklaren. We gaan het morgen horen.
Tot zover dus de B12. Slotje op dat onderdeel.

Ik hoop dat er Pfeiffer is. Niet omdat ik je zoon dat gun, maar omdat zelfs scholen die ziekte moeten erkennen.

Wij hebben ook veel gehad aan de schoolarts. Echt een fijne vrouw die achter zoon (en ons) stond.

Sterkte met alles.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
26-12-2019 15:43
Tot zover dus de B12. Slotje op dat onderdeel.

Ik hoop dat er Pfeiffer is. Niet omdat ik je zoon dat gun, maar omdat zelfs scholen die ziekte moeten erkennen.

Wij hebben ook veel gehad aan de schoolarts. Echt een fijne vrouw die achter zoon (en ons) stond.

Sterkte met alles.
Hoe bedoel je dat scholen die ziekte moeten erkennen?
"Die van ons" was gewoon een lastig, lui geval...
S-Meds schreef:
26-12-2019 10:16
Ja er bestaat een vitamine B12 tekort maar het is best zeldzaam en altijd gerelateerd aan een verminderde maag darmwerking door crohn, addison biermer, of ouderen die maagtabletten slikken of: veganisme. Je kan helemaal niet denken dat deze jongen hier aan lijdt. Zoals jullie hebben gelezen wordt hij onderzocht op Pfeiffer.
Eens met meds.
Net bij de huisarts geweest, pfeiffer wordt nabepaald van bloed wat er nog is. Duurt een week.
Voor de vit D krijgt hij ampullen die hij in ieder geval tot het voorjaar elke week moet nemen.
Voor de b12 en het lage ferritine en ijzer doen ze niks behalve: pas je levensstijl aan.
Verder is zijn bloeddruk gemeten wegens altijd duizelig en blijkt hij een enorm LAGE bloeddruk te hebben:
80-50
Kon iig zijn duizeligheid verklaren.

Verder vond de dokter hem heel wit, en hele diepliggende ogen hebben met blauw zwarte kringen en dat bevestigde weer ons beeld dat ons kind er niet goed uitziet.

Ik was een beetje bang voor dingen als kanker maar volgens de dokter moesten we het zoeken in de Vit D, lage bloeddruk en eventuele pfeiffer dus dat doen we nu maar.

Zoon heeft vannacht niet kunnen slapen, druk op zijn borst en is misselijk. Hij wil wel afspreken met vrienden. Maar kan zijn ogen bij de huisarts niet eens open houden. Is afwezig en komt niet op woorden. Ik wil echt niet de boeman zijn maar volgens mij kan hij beter zijn nest in....
Gewoon laten gaan.

Als hij bij StarWars in slaap valt is dat zijn probleem en heb jij het niet gedaan.
Hij moet ook nog heen en terug fietsen plus hij is niet te genieten zo chagrijnig. Echt wat een drama momenteel. Te duizelig om recht op zijn benen te staan. Geen honger. Druk op zijn borst. Honderd en een klachten en toch weg willen gaan.
Schiet mij maar lek.
Misschien gaat het juist beter als ie even in een andere omgeving is. Of hij valt daar in slaap. Waarom betuttel je een jongen van 14 zo?
Lekker laten gaan juist. Dan fietst hij iig. En buitenlucht.

Ik herken het wel van mijn dochter vorig jaar. Mager, continue kwalen, koortsig, wallen, niet te genieten, hartstikke bleek. Dokter vond haar veel te dun en ging nogal door op eetpatroon en anorexia (niet dat ze dat uitsprak maar ze vroeg nogal door in die hoek). Achteraf, en dat wist ik wel, was dochter gewoon enorm overbelast. Nu ander schoolniveau en het gaat stukken beter. Ze eet ook weer beter en is een buitensport gaan doen. Ze is nog steeds heel dun, maar dat was haar vader ook altijd dus daar maak ik me geen zorgen om.

Minder telefoon, meer buiten en meer beweging en meer slaap hebben hier ook goed geholpen. Maar dat moeten ze zelf doen. Ik kon het 100x zeggen en ze luisterde niet, de dokter vertelde het 1x en opeens deed ze het :)
Dokter heeft het hier al 3 keer verteld afgelopen maand: helpt alsnog geen fluit.
Oh en zeuren helpt niet en inperken ook niet. Schotel hem gezond voer voor en ik heb mijn koters (ongeveer even oud) zo ver dat ze doorhebben dat het best gezellig is om mee te gaan wandelen met de hond. Dus nu gaan ze regelmatig mee naar buiten. Tijdens vakanties zeur ik niet over digitale activiteiten, maar ze moeten wel verplicht Ff naar buiten. Het heeft alleen geen zin om te zeggen ‘ga naar buiten’, het werkt veel beter om met ze mee te gaan of ze te vragen even een boodschap te doen voor me.

Als het die pfeiffer niet is tenminste.
Gamen en internet ligt hier door de week wel echt aan banden, ik heb geen zin in koters die uren en uren gamen. Ik game zelf ook, dus ik snap het allemaal, maar ik moet mezelf ook inperken omdat gamen nou eenmaal verslavend is en je het niet onbeperkt mag doen.
Kriskornelig schreef:
27-12-2019 11:10
Dokter heeft het hier al 3 keer verteld afgelopen maand: helpt alsnog geen fluit.
Je zegt net dat hij zijn vitamines nu slikt en gezonder eet?
Hier las ik dat een tekort aan vit D GEEN vermoeidheid tot gevolg heeft: https://www.thuisarts.nl/vitamine-d/ik- ... -gebruiken
Kriskornelig schreef:
27-12-2019 11:20
Hier las ik dat een tekort aan vit D GEEN vermoeidheid tot gevolg heeft: https://www.thuisarts.nl/vitamine-d/ik- ... -gebruiken
Wat gek. Kind ( en ikzelf) waren moe, lusteloos, hebben kuur gehad vanwege tekorr en de klachten verdwenen ( energie kwam terug).
Kriskornelig schreef:
27-12-2019 10:58
Hij moet ook nog heen en terug fietsen plus hij is niet te genieten zo chagrijnig. Echt wat een drama momenteel. Te duizelig om recht op zijn benen te staan. Geen honger. Druk op zijn borst. Honderd en een klachten en toch weg willen gaan.
Schiet mij maar lek.
Lijkt me prima dat hij dat doet.
Hoeveel van zijn klachten zitten er tussen zijn oren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven