Tienerzoon: moe, bleek, kringen onder ogen, duizelig, ziek

23-12-2019 16:12 398 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn tienerzoon is al maanden continu ziek, zwak, misselijk en onderweg. Hij ziet eruit als een spook, heeft al twee antibiotica kuren achter zijn kiezen, en heeft blauw zwarte kringen onder zijn ogen en is zichtbaar afgevallen. Vaak is hij duizelig (inmiddels niet alleen meer bij het opstaan) heeft hij hoofdpijn en netelroos over zijn hele lichaam. Hij kan niet in slaap komen. En slaapt dus echt veel te weinig (groot probleem) en zit voornamelijk binnen.
Twee maanden geleden bloedonderzoek: geen grote dingen: b12 iets aan de lage kant, d: waarde van 70 maar verder alles wel okay. Vandaag weer bloed geprikt (van de week uitslag)
Hij eet slecht vind ik. Hele dagen niks en 's avonds rommel, eet wel met ons aan tafel maar vindt alles vies en vist alle aardappels en kale pasta ertussenuit en de tijd van zitten blijven tot je bord leeg is is wel geweest (ik kan letterlijk niet meer tegen hem op). Ik heb er zo vaak ruzie met hem over. Ook over zijn gamen, zijn slaapgedrag en alles. Dat het hele gezin er last van heeft. Mijn man en ik zijn hele dagen aan het werk en hebben ook niet altijd meer overal zicht op.
Momenteel is het zo erg dat ik me wel een beetje zorgen begin te maken. Hij is niet extreem snel gegroeid. Zit wel echt in de pubertijd. Slaapt dus te weinig en eet niet super goed.
Over het algemeen zit hij niet goed in zijn vel en voelt zich oncomfortabel en onwerkelijk (zijn woorden) ik zoek vooral herkenning en geruststelling.
anoniem_392495 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 16:21
9.73% gewijzigd
Stuur hem naar de huisarts voor onderzoek.
Zet hem fruit voor, neem hem mee naar buiten. Waarom eet hij niet gewoon met jullie mee dan? En evt weer brood voor hem klaar maken voor overdag? Klinkt kinderachtig maar mijn tiener is ook te lui om dat zelf te smeren maar zo eet ze het tenminste wel op. Komt dat zelf smeren later wel weer.
Als het b12 aan de lage kant is, kant dat veel klachten geven. Oa duizeligheid, misselijk, huid klachten en nog veel meer. Zou dus goed daar aan kunnen liggen. Ik weet niet precies welke waarde van b12 is geprikt. Maar 70 is erg laag.
Multi vitamines halen?
https://stichtingb12tekort.nl/vitamine- ... 12-tekort/
Waar waren de antibioticakuren voor? Die krijg je niet zomaar.
Verder enige herkenning, hoewel niet zo erg als bij jou.
Regelmaat en goed eten lost al een hoop op, en ook niet meer 24/7 gamen maakt een verschil.
Je zult toch echt aan de bak moeten, sterkte!
PhiIae schreef:
23-12-2019 16:13
Dit.
In hoeverre vindt zoon zelf het een probleem?

Je kan wel terug naar de huisarts, maar als zoon dan niks doet met de tips, niet meer / anders gaat eten, ... ben je nog geen stap verder.
En ruzies maken lost niks op, consequent zijn, in gesprek blijven en desnoods sancties stellen (en uitvoeren!) wel. Hoe oud is hij?
je moet hulp zoeken, hoe hij zich voelt vind ik wel een alarmsignaal. En denk ook even verder dan het fysieke maar kijk ook naar het psychische
Hij heeft 2 antibioticakuren gehad? Dat geven ze niet meer voor niks, dus is niet heel raar dat hij nog moet herstellen?

Bel de huisarts en laat anders voor de zekerheid ook de rest van het bloed testen, op de standaard dingen maar je kan ook vragen op alle vitamines en suiker en ijzer, tsh (schildklier) te testen. vitamine B lijkt aan de lagere kant. Niks voor gekregen? Misschien smelttabletjes?

Misschien moet hij echt nog even langer herstellen maar misschien is er wat ontregelt door de kuren en de reden dat hij ze nodig had?
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 16:22
12.00% gewijzigd
Sudrì schreef:
23-12-2019 16:17
Dit.

Daar is hij al geweest, gezien 2 ab-kuren en een bloedonderzoek
Zit hij op school? Gamen aan banden leggen.
Laat hem doorverwijzen naar een internist.
Marnamai schreef:
23-12-2019 16:18
In hoeverre vindt zoon zelf het een probleem?

Je kan wel terug naar de huisarts, maar als zoon dan niks doet met de tips, niet meer / anders gaat eten, ... ben je nog geen stap verder.

Dit eerder!
Cateautje schreef:
23-12-2019 16:20
Laat hem doorverwijzen naar een internist.
Als de huisarts het niet meer weet, zeker een vraag die je kan stellen.
PhiIae schreef:
23-12-2019 16:13
Daar is ie naar ik aanneem al geweest, gezien de uitslagen van het bloed en de AB.

Ik zou wel nóg eens gaan.
Hij slikt multivitamines (als ik ze letterlijk naar binnen prop) maar meestal laat hij het potje onaangeroerd staan. Het boeit hem gewoon niet. Ik heb al zoveel gesprekken met hem gevoerd.

D was 2 maanden geleden 70, b12 was: 185
Vandaag de hele bubs dus weer geprikt, komende week pas de uitslagen.
Tot die tijd zit ik met een lamlendige puber die niet vooruit te branden is. Het is zeker wel lichamelijk, ik zie het aan alles.

AB kuren waren beide keren voor oorontsteking. Man is met hem heen gegaan toen (vorige maand en 2 maanden geleden)
De kuur deed niks en een dag eerder ben ik gestopt met hem ermee, hij zat onder de netelroos ervan. En vanaf toen is hij er ook echt beduidend slechter uit gaan zien. Die kuur is nu 2-3 weken geleden en sindsdien vind ik hem echt slecht. Ik weet niet of er een verband is?
anoniem_392495 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 16:27
56.11% gewijzigd
Drugstest?
Kriskornelig schreef:
23-12-2019 16:24
Hij slikt multivitamines (als ik ze letterlijk naar binnen prop) maar meestal laat hij het potje onaangeroerd staan. Het boeit hem gewoon niet. Ik heb al zoveel gesprekken met hem gevoerd.

Misschien dan maar gewoon stoppen met multivitamines. Op het moment dat hij een keer normaal gaat eten en regelmatig gaat slapen zou dat al een groot verschil kunnen maken.
Is er onderzoek gedaan naar (voedsel)allergieën? Coeliakie bijvoorbeeld?
Gatinmijnsok schreef:
23-12-2019 16:28
Is er onderzoek gedaan naar (voedsel)allergieën? Coeliakie bijvoorbeeld?
Niet dat ik weet. Maar moet je daar niet allerlei klachten voor hebben? Het zit ook verder niet in de familie ofzo. Ik weet er eigenlijk niet zoveel van.
Bij mij gaan er allerlei alarmbellen af. Laat hem een afspraak maken bij de huisarts, en druk hem op het hart dat hij eerlijk is.

Hij heeft geen gezonde levensstijl. Beweegt te weinig, slaapt te slecht, en eet niet gezond. Dus zijn symptomen zijn niet zijn probleem, de reden waarom wel.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Kriskornelig schreef:
23-12-2019 16:24

Vandaag de hele bubs dus weer geprikt, komende week pas de uitslagen.
Tot die tijd zit ik met een lamlendige puber die niet vooruit te branden is. Het is zeker wel lichamelijk, ik zie het aan alles.

AB kuren waren beide keren voor oorontsteking. Man is met hem heen gegaan toen (vorige maand en 2 maanden geleden)
De kuur deed niks en een dag eerder ben ik gestopt met hem ermee, hij zat onder de netelroos ervan. En vanaf toen is hij er ook echt beduidend slechter uit gaan zien. Die kuur is nu 2-3 weken geleden en sindsdien vind ik hem echt slecht. Ik weet niet of er een verband is?
zijn slechte slapen en veel gamen komt door zijn gezondheid?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven