TikTok vraag

19-09-2019 10:12 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was even benieuwd hoe jullie omgaan met appwensen van kinderen, in dit geval TikTok.
Mijn dochter is bijna 9 en vraagt om de app TikTok. Een aantal van haar vriendinnen hebben die app al, dat zijn veelal de kinderen die ook al een mobiele telefoon hebben. Mijn dochter heeft dat nog niet. Ik wil niet dat ze filmpjes plaatst daar vind ik haar nog echt te jong voor. Maar is de app ook leuk voor alleen kijken? Of filmpjes maken om ze vervolgens niet te plaatsen, of worden die filmpjes automatisch geplaatst?
En hoe doen jullie dat als ze bij vriendinnetjes zijn waar er wat minder op gelet wordt? Bespreken jullie dat met andere ouders?
Alle reacties Link kopieren
Was laatst nog in het nieuws, kinderen van 9 die duizenden euro's aan 'stickers' uitgeven... Ik zou ermee oppassen. Maar om onschuldig filmpjes erop te kijken is het prima
Alle reacties Link kopieren
Kan je iets blokkeren dat er alleen gekeken kan worden en niet iets geplaatst?
Waarom download je de app niet eerst zelf om te kijken wat het is en hoe het werkt?
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
19-09-2019 10:27
Waarom download je de app niet eerst zelf om te kijken wat het is en hoe het werkt?
Ga ik nog doen, maar dacht kan hier wellicht al wat vragen beantwoord krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Tik Tok is gweldig!! mijn dochter (10) is er enorm creatief door en staat de hele tijd dat ze er mee bezig is te bewegen.

Vergeleken mijn bankhangende gamende zoon is dit een verademing. Ook grappig hoe origineel en creatief ze zich ontwikkelt. En van camera vrees heeft ze nog nooit gehoord.

Wist je dat ze ook alleen naar bekende kan sturen? (net als bij FB kun je de privacy instellingen beheren)
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
19-09-2019 10:17
Was laatst nog in het nieuws, kinderen van 9 die duizenden euro's aan 'stickers' uitgeven... Ik zou ermee oppassen. Maar om onschuldig filmpjes erop te kijken is het prima
Maar als je de betaalonderdelen achter een wachtwoord zet kan dat toch niet.
Ik heb mij apps zo ingesteld staan dat wanneer er in de app iets gekocht moet worden ik eerst het wachtwoord in moet typen (of mijn vingerafdruk moet scannen), zo kunnen mijn kinderen nooit perongeluk aankopen doen.
Alle reacties Link kopieren
Tiktok is leuk! Dochter mag er niet herkenbaar op maar zet vaak de kat of de hond erop, bewerkt met kleuren en een muziekje eronder en gisteren heeft ze met twee vriendinnen een dansje erop gezet van hun drie en dat profiel was afgeschermd voor alleen bekenden.
Ze vinden elkaar allemaal en liken elkaars filmpjes.
Alle reacties Link kopieren
Jonesboro schreef:
19-09-2019 10:52
Tik Tok is gweldig!! mijn dochter (10) is er enorm creatief door en staat de hele tijd dat ze er mee bezig is te bewegen.

Vergeleken mijn bankhangende gamende zoon is dit een verademing. Ook grappig hoe origineel en creatief ze zich ontwikkelt. En van camera vrees heeft ze nog nooit gehoord.

Wist je dat ze ook alleen naar bekende kan sturen? (net als bij FB kun je de privacy instellingen beheren)
Dit! Laat haar lekker eerst kijken en denk erover na of je haar toch niet wilt toestaan om zelf filmpjes te laten maken. Wij hebben wel aantal regels: ze moet een privé-account hebben, ze mag alleen vrienden toevoegen die ze daadwerkelijk kent (je ziet soms meisjes met een privé-account met meer dan 200 volgers :nope: ), geen filmpjes maken met vriendinnen waarvan ouders niet willen dat ze op tiktok staan. En natuurlijk houd ik in de gaten wat ze allemaal post.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tienjarige is ook elk verloren momentje bezig met TikTok. Ik vind dat geen probleem, ze is creatief bezig en het is een relatief veilige manier om te leren met sociale media om te gaan. Ze heeft een privé-account en is zelf zeer selectief in wie haar mogen volgen; alleen kinderen die ze echt aardig vindt laat ze toe. Ze heeft nu dus 8 of 9 volgers en daar is ze zeer content mee ;)

Voordat ze een filmpje plaatst, moet ze het aan mij of mijn man laten zien. Ook dat doet ze braaf. Functies die geld kosten mag ze niet. Tot nu toe heeft dat nog geen problemen gegeven.

Dus ik zie tot nu toe geen bezwaren. En ze vindt het superleuk, dat is voor mij het belangrijkste.
Jip-en-Janneke schreef:
19-09-2019 11:01
Dit! Laat haar lekker eerst kijken en denk erover na of je haar toch niet wilt toestaan om zelf filmpjes te laten maken. Wij hebben wel aantal regels: ze moet een privé-account hebben, ze mag alleen vrienden toevoegen die ze daadwerkelijk kent (je ziet soms meisjes met een privé-account met meer dan 200 volgers :nope: ), geen filmpjes maken met vriendinnen waarvan ouders niet willen dat ze op tiktok staan. En natuurlijk houd ik in de gaten wat ze allemaal post.
Zo doen wij het ook.
Dochter van net 10 heeft ook tiktok.
Ik vind tiktok erg leuk. Ze zijn inderdaad lekker actief bezig. Vaak ook nog is buiten.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor de reacties. Dit geeft wel een wat genuanceerder beeld dan ik had. Ik ga me er eens in verdiepen.
Kunnen jullie er allemaal goed afspraken mee maken met andere ouders? Ik merk dat ik daar toch wat huiverig voor ben.
Baudolino schreef:
19-09-2019 11:26
Dankjewel voor de reacties. Dit geeft wel een wat genuanceerder beeld dan ik had. Ik ga me er eens in verdiepen.
Kunnen jullie er allemaal goed afspraken mee maken met andere ouders? Ik merk dat ik daar toch wat huiverig voor ben.
Wat moet je met andere ouders afspreken dan?
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
19-09-2019 11:28
Wat moet je met andere ouders afspreken dan?
Hoe zij omgaan met openbaarheid van filmpjes, het toevoegen van zogenaamde vrienden e.d.
Baudolino schreef:
19-09-2019 11:35
Hoe zij omgaan met openbaarheid van filmpjes, het toevoegen van zogenaamde vrienden e.d.
Gaat er toch om wat jij relevant vindt voor jouw dochter? Daar heb je die andere ouders toch niet voor nodig?
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
19-09-2019 11:37
Gaat er toch om wat jij relevant vindt voor jouw dochter? Daar heb je die andere ouders toch niet voor nodig?
Ik vind jou wel vrij aanvallend overkomen trouwens, waarom is dat? Maar goed, ben niet te beroerd om het toe te lichten.
Ik vind het niet fijn dat mijn dochter filmpjes van zichzelf plaatst die voor iedereen toegankelijk zijn. Ik leer hier dat je dat prima kan instellen op een manier dat de filmpjes niet openbaar zijn, helemaal goed, stelt mij gerust.
Maar mijn dochter staat niet 24/7 onder mijn toezicht. Ze mag er af en toe uit, spelen bij een vriendinnetje ofzo.
En dan schiet het natuurlijk niet op dat de ouders van dat vriendinnetje er wat minder spastisch in staan dan ik, en zij het prima vinden dat hun kind filmpjes maakt waar mijn dochter ook op te zien is en die vervolgens wel openbaar geplaatst worden, of zogenaamd privé maar met een account van 200 volgers van zogenaamde vrienden.

Daar denk ik over na, dat is toch niet zo gek?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is ook bijna 9 en kijkt alleen maar filmpjes erop. Ze heeft geen account en ze kan niks kopen.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
19-09-2019 11:37
Gaat er toch om wat jij relevant vindt voor jouw dochter? Daar heb je die andere ouders toch niet voor nodig?
Tiktok doen kinderen vaak samen. Ik denk dat to dat bedoelt. Als mijn dochter samen met een vriendin een filmpje wilt maken op haar account, dan wil ik dat ze vooraf checkt of die ouders geen bezwaar hebben. Soms helpt ik met vragen, maar meestal regelt ze dat zelf.
Alle reacties Link kopieren
Dochter van 9 is ook verslaafd, net als al haar vriendinnen. ;)

Inderdaad instellen als privé-account en ik check dagelijks wat ze post. Je kan nl. ook privéberichten sturen naar elkaar en ik wil het wel monitoren.

En verder laat ik het daarbij, ik stem niks af met andere ouders. Maar wat ik zo zie heeft 99% van de meisjes uit haar klas een account en dan lijkt het me dus wel ok dat ze bij elkaar posten.
Alle reacties Link kopieren
Baudolino schreef:
19-09-2019 11:49
Ik vind jou wel vrij aanvallend overkomen trouwens, waarom is dat? Maar goed, ben niet te beroerd om het toe te lichten.
Ik vind het niet fijn dat mijn dochter filmpjes van zichzelf plaatst die voor iedereen toegankelijk zijn. Ik leer hier dat je dat prima kan instellen op een manier dat de filmpjes niet openbaar zijn, helemaal goed, stelt mij gerust.
Maar mijn dochter staat niet 24/7 onder mijn toezicht. Ze mag er af en toe uit, spelen bij een vriendinnetje ofzo.
En dan schiet het natuurlijk niet op dat de ouders van dat vriendinnetje er wat minder spastisch in staan dan ik, en zij het prima vinden dat hun kind filmpjes maakt waar mijn dochter ook op te zien is en die vervolgens wel openbaar geplaatst worden, of zogenaamd privé maar met een account van 200 volgers van zogenaamde vrienden.

Daar denk ik over na, dat is toch niet zo gek?
Je kunt toch ook met je dochter afspreken dat ze alleen mee doet met filmpjes die niet openbaar gepost worden? Je moet je dochter ook iets vertrouwen geven, je kunt niet alles in de hand houden.
Baudolino schreef:
19-09-2019 11:49
Ik vind jou wel vrij aanvallend overkomen trouwens, waarom is dat? Maar goed, ben niet te beroerd om het toe te lichten.
Ik vind het niet fijn dat mijn dochter filmpjes van zichzelf plaatst die voor iedereen toegankelijk zijn. Ik leer hier dat je dat prima kan instellen op een manier dat de filmpjes niet openbaar zijn, helemaal goed, stelt mij gerust.
Maar mijn dochter staat niet 24/7 onder mijn toezicht. Ze mag er af en toe uit, spelen bij een vriendinnetje ofzo.
En dan schiet het natuurlijk niet op dat de ouders van dat vriendinnetje er wat minder spastisch in staan dan ik, en zij het prima vinden dat hun kind filmpjes maakt waar mijn dochter ook op te zien is en die vervolgens wel openbaar geplaatst worden, of zogenaamd privé maar met een account van 200 volgers van zogenaamde vrienden.

Daar denk ik over na, dat is toch niet zo gek?
Grappig dan dat jij dat aanvallend vindt. Zijn gewoon vragen.
Ik denk dat het effectiever is dat je en dochter leert waarom jij dit wil en haar ook leert hier zelf waakzaam op te zijn.
Jong geleerd...
Baudolino schreef:
19-09-2019 11:49
Ik vind jou wel vrij aanvallend overkomen trouwens, waarom is dat? Maar goed, ben niet te beroerd om het toe te lichten.
Ik vind het niet fijn dat mijn dochter filmpjes van zichzelf plaatst die voor iedereen toegankelijk zijn. Ik leer hier dat je dat prima kan instellen op een manier dat de filmpjes niet openbaar zijn, helemaal goed, stelt mij gerust.
Maar mijn dochter staat niet 24/7 onder mijn toezicht. Ze mag er af en toe uit, spelen bij een vriendinnetje ofzo.
En dan schiet het natuurlijk niet op dat de ouders van dat vriendinnetje er wat minder spastisch in staan dan ik, en zij het prima vinden dat hun kind filmpjes maakt waar mijn dochter ook op te zien is en die vervolgens wel openbaar geplaatst worden, of zogenaamd privé maar met een account van 200 volgers van zogenaamde vrienden.

Daar denk ik over na, dat is toch niet zo gek?
Dat is zeker niet gek.
Wij praten daar met dochters over. Dat ze eerst moeten vragen of het account privè is. Tja, als ze dan 200 volgers hebben is dit voor een kind wel lastig. Maar jij kan op het account van je kind zien hoeveel volgers haar vriendinnen hebben. Hier valt dat allemaal best mee.
Ik zou het eerst is gaan proberen en het los laten. Loopt het uit de hand dan kan je nog ingrijpen.
Alle reacties Link kopieren
Bedenk wel dat TiKTok officieel pas vanaf 13 jaar mag.
¡Apagando las luces!
SombraOnline schreef:
19-09-2019 11:58
Bedenk wel dat TiKTok officieel pas vanaf 13 jaar mag.
Alle social media. Whats app ed ook.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
19-09-2019 11:54
Grappig dan dat jij dat aanvallend vindt. Zijn gewoon vragen.
Ik denk dat het effectiever is dat je en dochter leert waarom jij dit wil en haar ook leert hier zelf waakzaam op te zijn.
Jong geleerd...
Dan heb ik het verkeerd opgevat, my bad
En ja, moet hier natuurlijk ook een stuk vertrouwen geven aan mijn dochter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven