TikTok vraag
donderdag 19 september 2019 om 10:12
Ik was even benieuwd hoe jullie omgaan met appwensen van kinderen, in dit geval TikTok.
Mijn dochter is bijna 9 en vraagt om de app TikTok. Een aantal van haar vriendinnen hebben die app al, dat zijn veelal de kinderen die ook al een mobiele telefoon hebben. Mijn dochter heeft dat nog niet. Ik wil niet dat ze filmpjes plaatst daar vind ik haar nog echt te jong voor. Maar is de app ook leuk voor alleen kijken? Of filmpjes maken om ze vervolgens niet te plaatsen, of worden die filmpjes automatisch geplaatst?
En hoe doen jullie dat als ze bij vriendinnetjes zijn waar er wat minder op gelet wordt? Bespreken jullie dat met andere ouders?
Mijn dochter is bijna 9 en vraagt om de app TikTok. Een aantal van haar vriendinnen hebben die app al, dat zijn veelal de kinderen die ook al een mobiele telefoon hebben. Mijn dochter heeft dat nog niet. Ik wil niet dat ze filmpjes plaatst daar vind ik haar nog echt te jong voor. Maar is de app ook leuk voor alleen kijken? Of filmpjes maken om ze vervolgens niet te plaatsen, of worden die filmpjes automatisch geplaatst?
En hoe doen jullie dat als ze bij vriendinnetjes zijn waar er wat minder op gelet wordt? Bespreken jullie dat met andere ouders?
donderdag 19 september 2019 om 12:31
Heeft allemaal met aansprakelijkheid te maken. Meer niet. Zeker geen pedagogisch of psychologisch doel.SombraOnline schreef: ↑19-09-2019 12:04Klopt. Sommigen zelfs vanaf 16. Kans dat je gepakt wordt is klein, maar in principe is die (Amerikaanse, volgens mij?) wet er niet voor niets.
Gepakt worden houdt in dat je account wordt opgeheven, meer niet.
donderdag 19 september 2019 om 12:32
Gaat je echt meer winst geven tegen de tijd dat ze puber is.
Bespreek het plezier en de gevaren en wat ze kan doen als.... en vooral het waarom. Luister naar haar en kijk of je haar in wensen tegemoet kan komen.
donderdag 19 september 2019 om 13:39
Ik las laatst een stuk op het Amerikaanse "scarymommy" over TikTok. Bij mijn dochter nog niet bekend, maar zal niet lang meer duren.
Het ging erover dat je idd je TikTokprofiel kan afschermen, alleen zichtbaar voor bekenden. Dat zit goed.
Alleen kan je niet afschermen van wat je kind bij anderen ziet. De schrijver in kwestie heeft rondgeneusd (en ik begrijp dat je als je een artikel schrijft je graag spannende dingen treft) en zag dat je als 9-jarige in aanraking kan komen met pro-anafilmpjes, zelfverminking, tieners die plaatsen dat ze zelfmoordgedachten hebben e.d. De schrijver deed voorkomen alsof ze daar niet heel hard naar had hoeven zoeken.
Ik weet niet of dat op het Nederlandse TikTok ook allemaal te vinden is, iemand hier die ook heeft gekeken?
Het ging erover dat je idd je TikTokprofiel kan afschermen, alleen zichtbaar voor bekenden. Dat zit goed.
Alleen kan je niet afschermen van wat je kind bij anderen ziet. De schrijver in kwestie heeft rondgeneusd (en ik begrijp dat je als je een artikel schrijft je graag spannende dingen treft) en zag dat je als 9-jarige in aanraking kan komen met pro-anafilmpjes, zelfverminking, tieners die plaatsen dat ze zelfmoordgedachten hebben e.d. De schrijver deed voorkomen alsof ze daar niet heel hard naar had hoeven zoeken.
Ik weet niet of dat op het Nederlandse TikTok ook allemaal te vinden is, iemand hier die ook heeft gekeken?
donderdag 19 september 2019 om 13:43
Dat is echt op het HELE internet te vinden, zonder moeite.NoPepsiPlease schreef: ↑19-09-2019 13:39Ik las laatst een stuk op het Amerikaanse "scarymommy" over TikTok. Bij mijn dochter nog niet bekend, maar zal niet lang meer duren.
donderdag 19 september 2019 om 13:47
donderdag 19 september 2019 om 13:54
Bij TikTok ligt het eraan wat je 'liket'. Ik scroll er ook af en toe doorheen, en ik zie veel cosplay en tekenvideo's omdat ik die likeNoPepsiPlease schreef: ↑19-09-2019 13:47I know, maar er wordt gevraagd naar TikTok. Bovendien laat ik mijn dochter nog niet los op internet, maar kan ik me wel voorstellen dat ze zodra de eerste klasgenootjes over TikTok beginnen zij dat ook wil.
Ik zit even door de instellingen te kijken, en er is een restricted mode. Je kan dus wel een stuk content tegenhouden.
sombraonline wijzigde dit bericht op 19-09-2019 13:56
10.91% gewijzigd
¡Apagando las luces!
donderdag 19 september 2019 om 13:55
Daarom ook voorlichten, praten, oplossingen aandragen etc.SombraOnline schreef: ↑19-09-2019 13:54Bij TikTok ligt het eraan wat je 'liket'. Ik scroll er ook af en toe doorheen, en ik zie veel cosplay en tekenvideo's omdat ik die likeMaar af en toe zit er wel een iets duisterdere video tussen, ja.
donderdag 19 september 2019 om 14:02
NoPepsiPlease schreef: ↑19-09-2019 13:39Ik las laatst een stuk op het Amerikaanse "scarymommy" over TikTok. Bij mijn dochter nog niet bekend, maar zal niet lang meer duren.
Mijn kind heeft TikTok zo ongeveer uit, maar heeft dit nog nooit gezien.
donderdag 19 september 2019 om 14:08
Heb er net naar gezocht en inderdaad wel wat gevonden. Ik heb m’n dochter er alleen nog nooit over gehoord. Zij kijkt volgens mij alleen naar de door TikTok voor haar voorgestelde video’s, en die content is volgens mij wel ok.NoPepsiPlease schreef: ↑19-09-2019 13:47I know, maar er wordt gevraagd naar TikTok. Bovendien laat ik mijn dochter nog niet los op internet, maar kan ik me wel voorstellen dat ze zodra de eerste klasgenootjes over TikTok beginnen zij dat ook wil.
donderdag 19 september 2019 om 14:13
Onze dochters van 7, 9 en 11 hebben ook tiktok. Onze afspraken:
* alleen privé, ook bij anderen
* geen andere mensen erop zetten zonder vooraf te vragen
* alleen met een muur van de woonkamer op de achtergrond en anders op de eigen slaapkamer of buiten (wil niet mijn hele huis op tiktok)
* de katten mogen er ook op
* alleen mensen accepteren die je ook echt kent
Ze kunnen sowieso niets kopen.
* alleen privé, ook bij anderen
* geen andere mensen erop zetten zonder vooraf te vragen
* alleen met een muur van de woonkamer op de achtergrond en anders op de eigen slaapkamer of buiten (wil niet mijn hele huis op tiktok)
* de katten mogen er ook op
* alleen mensen accepteren die je ook echt kent
Ze kunnen sowieso niets kopen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
donderdag 19 september 2019 om 19:46
Ja hier ook, heel snel leuk resultaat. Ze staat op privé en is alleen zichtbaar voor mensen die ze zelf toelaat. Ik heb toegang tot haar account en haak soms de bezem door haar contacten, er zijn ook vrouwen die leuke kinderen 'sparen' en toevoegen en ik vind dat creepy.Jonesboro schreef: ↑19-09-2019 10:52Tik Tok is gweldig!! mijn dochter (10) is er enorm creatief door en staat de hele tijd dat ze er mee bezig is te bewegen.
Vergeleken mijn bankhangende gamende zoon is dit een verademing. Ook grappig hoe origineel en creatief ze zich ontwikkelt. En van camera vrees heeft ze nog nooit gehoord.
Wist je dat ze ook alleen naar bekende kan sturen? (net als bij FB kun je de privacy instellingen beheren)
Maar het is echt heel leuk, ze heeft allemaal bekenden uit rl als contact.