tip boek ontwikkeling peuters/kleuters?

18-04-2009 20:20 10 berichten
Hallo,

Mijn zoontje is nu anderhalf en het lijkt me leuk om een boek te lezen over ontwikkeling bij kinderen (met eventueel opvoedtips ed).

Nu heb ik het bij het consultatiebureau gevraagd pas, arts had geen idee.

Ook heb ik in de bieb de plank over kinderen doorgespit, maar kon niet vinden wat ik zoek (wel alles over zwangeren/pubers/baby's, maar geen peuters)

Tijdens de babytijd heb ik Oei ik Groei gelezen en was daar niet dolenthousiast over. Ik geloof op zich wel in de theorie over 'sprongetjes', alleen liep mijn zoontje volgens het boek flink achter, terwijl hij een normaal kind is, die zich normaal ontwikkelt (denk ik dan he

Wie heeft er tips/boektitels voor me?

Alvast dank!!! Kessie
Alle reacties Link kopieren
Over ontwikkelingspsychologie bij jonge kinderen:

Peas on earth!
Je hebt de kleine ontwikkelingspsychologie; het jonge kind van Rita Kohnstamm, maar dat gaat meer op, zoals de titel al doet vermoeden, de ontwikkeling van de psyche van je kind, en niet de lichamelijke zaken.

Andere tips heb ik eigenlijk ook niet...ken dit boek door m'n opleiding (PABO) en leest wel redelijk lekker weg. Als ik me niet vergis heb je 3 delen ingedeeld op de leeftijd van je kind.
Haha...PrinsesOpDeErwt, je was me net voor!

Klopt trouwens. Er zijn drie delen: het jonge kind, de schoolleeftijd, de adolescentie.
Peas on earth!
Boek

Kind in ontwikkeling

Een handreiking bij de observatie van jonge kinderen

Eenmalige bestelling

(1 exemplaar)

R.A.C. Bilo, H.W.A. Voorhoeve & Voorhoeve, H.W.A.

Levertijd : op werkdagen voor 14.00 uur besteld, morgen in huis

Kind in ontwikkeling

Ingenaaid | 320 pagina's | Reed business | ISBN: 9789035230101 | Verschijningsjaar: 2008

€ 47,75

Voeg toe aan verlanglijst Geef uw mening Voeg toe aan winkelwagen

Beschrijving

Mening Productkenmerken

Kind in ontwikkeling

Wat is de normale ontwikkeling van een kind en wanneer is er sprake van een ontwikkelingsstoornis? Kind in ontwikkeling geeft een duidelijke analyse van de ontwikkeling van het jonge kind, vanaf de conceptie tot het vijfde levensjaar.

Lezers vinden in dit boek niet alleen de wetmatigheid in de normale ontwikkeling, maar ook de signalen die wijzen op een afwijkende ontwikkeling.

Het eerste deel van het boek geeft een overzicht van de 'normale' ontwikkeling. Hierin komen o.a. prenataal en perinataal gedrag, de neurologische ontwikkeling en zintuigontwikkeling aan de orde.

Het tweede deel behandelt de afwijkende ontwikkeling, met name het tijdig

onderkennen daarvan. In dit deel worden o.a. cerebrale parese, stoornissen van spraak en taal, gehoor, autisme, ADHD, gedragsstoornissen en de gevolgen van kindermishandeling besproken.

Een uitklappagina met het overzichtelijke schema Ontwikkeling van het jonge kind van de kinderarts dr. Ch. Nicoli´c-de Kruijff besluit het boek.

Aan dit boek ligt het standaardwerk van de Amerikaanse kinderarts en ontwikkelingspsycholoog dr. A. Gesell ten grondslag, de eerste die de systematiek in de ontwikkeling van het kind beschreef.

In deze zevende druk van Kind in ontwikkeling hebben de auteurs diverse passages geactualiseerd, onder meer die over ADHD en autisme.

Over de auteurs: Rob A.C. Bilo is forensisch geneeskundige en consulent forensische pediatrie; dr. Henk W.A. Voorhoeve is kinderarts/sociaal-geneeskundige (n.p./senior). Doelgroep: Kind in ontwikkeling is bedoeld voor iedereen die beroepshalve betrokken is bij jonge

kinderen, zoals consultatiebureauartsen, kinderartsen, huisartsen, kinderfysiotherapeuten, kinderlogopedisten, kinderverpleegkundigen, maar ook (ortho)pedagogen.
Dit is een leuk en toegankelijk boek, wat vrij breed de ontwikkelinggebieden beschrijft.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Heb laatst De Groeibijbel gekocht bij de Bruna. Anders dan de titel doet vermoeden is het een leuk boek, lekker leesbaar over de ontwikkeling van 0-5, met informatie over allerlei ontwikkelingsgebieden, Kostte nog geen €7.
Bedankt voor alle tips!!! Het gaat zeker 1 van deze boeken worden.
quote:Poezewoes schreef op 18 april 2009 @ 21:46:

[afbeelding]Dit is een leuk en toegankelijk boek, wat vrij breed de ontwikkelinggebieden beschrijft.

Het is dit boek geworden! 7 Euro bij bol.com. Ben benieuwd!

Nogmaals dank voor alle boekentips. Ik zal Rita Kohnstam in de bieb opzoeken.

Liefs, Kes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven