Tips gezocht 'onrustige' baby Geen OP

26-10-2020 00:20 131 berichten
X
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-12-2020 20:38
Reden: OP (grotendeels) verwijderd, maatregelen zijn genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Vivaforum
0.00% gewijzigd
Luci_Mster2 schreef:
26-10-2020 21:39
Daar heb je weinig aan dus, naar zo'n partner.
Hij zegt dat omdat hij ziet dat het voor mij pittig is om op elk huiltje te reageren (ik doe het echt wel graag, maar ben gewoon moe).
Dus niet meteen al, maar op een gegeven moment.
Luci_Mster2 schreef:
26-10-2020 21:40
Eens. Of koop een 2ehands co-sleeper op MP.
Ja dat is zeker wel een optie.
Baat het niet, dan schaadt het niet, denk ik.
Arequipa schreef:
26-10-2020 21:51
Wat naar! Ik heb een baby van 5 maanden en kon zich ook moeilijk ontspannen en slaapt het liefst aan me vast geplakt.

Merkte door mijn eigen slapeloosheid en moedeloosheid dat ik ook geen ander ritme kon proberen. Ben twee nachtjes weg gegaan om even te resetten, het is geen wondermiddel maar heeft wel goed gedaan. Negatieve energie even achter gelaten en weer frisser er in.

Ik heb proberen hem te laten huilen maar kreeg er zelf veel stress van. Las toevallig dit twee weken terug: https://www.aukjeswereld.nl/baby/leren- ... er-huilen/ en dat helpt hier redelijk. Gewoon er naast zitten, over hoofdje aaien en hand op buik (+ geluid van ewan the sheep). En gewoon wachten, meestal huilt hij even maar voelt mijn nabijheid en slaapt in een kwartier. Soms wordt hij weer wakker en begint t van voor af aan.

Voordeel is dat je in een hand kopje thee kan hebben en het andere dat ik het besloten dat dit ‘de manier’ is. Ik ging vaak verschillende manieren proberen waar geloof ik zowel baby als ik hopeloos van werden en hij alleen maar overstuur.

Ook zeg ik vaak als ik naast hem zit bij z’n bedje ‘je mag wel huilen, dat is goed’. Geleerd van de chiropractor, slaat nergens op maar soort mantra ook om de negatieve lading en stress van even huilen in bed weg te halen voor mezelf.

Sterkte herken je stress!

En oja, hier helpt wandelen met de wagen. Als ik geen energie heb om hem te laten slapen, hoppa warm pak aan en lopen. Voor beide rustgevend ;)
Dankjewel!!
Ook wat je zegt over: je mag huilen. Ik denk vaak: o nee hè, daar is ze alweer! (Uiteraard doe ik tegen haar wel lief).
Ik weet dat deze mindset niet helpend is, dus dit is ook een mooie alternatieve gedachte/uitspraak.
Dharma123 schreef:
26-10-2020 21:58
Het is ook gewoon heel zwaar en ontzettend wennen, een baby. Voor je baby ook trouwens, ze is korter uit je buik dan ze erin zat.
Ik lees veel tips en dingen die je uit kan proberen. Wat voor ons werkte: maak het jezelf zo makkelijk mogelijk. Kijk 's nachts niet op de klok, probeer op een veilige manier je baby liggend te voeden zodat je niet klaarwakker bent na een voeding, slaap als baby slaapt ( je hoeft er niet uit om 8 uur!) en een beetje stof of een keer vaker eten bestellen is prima.
Ik lees ook dingen over borstvoeding uit de jaren 60. Hoe gekolfde melk eruit ziet, zegt niets over de voedingswaarde. Kolven om het aantal ml te zien, zegt ook weinig. Uit een borst drinkt een baby veel effectiever. Om de 2 uur voeden is prima. Wat je kan proberen is overdag vaker aan te bieden en 2 borsten laten drinken. Zodat de grootste voedselinname overdag is en niet 's nachts. Maar het is geen gouden tip helaas. Mijn baby's gebruikten de nacht om bij te tanken van de drukke dag.
Oke! De lactatie kundige die ik raadpleegde had hier ook niets over gezegd hoor, over de voedingswaarde. Wel over 2 borsten aanbieden. Verder zou het een kwestie van tijd zijn, aldus haar. Flesvoeding of gekolfde flesje geven, zou niet helpen.
captain_hindsight schreef:
26-10-2020 22:18
Overigens, huilen met jouw fysieke nabijheid is geen probleem he? Het gaat om alleen laten huilen. Inderdaaf hand op baby en dan eens kijken wat ze doet qua slaap dat is prima. Ze weet dan dat je er bent. Als ik het goed onthouden heb triggert dat geen stresshormoon. In tegenstelling tot alleen laten huilen.
Dat is ook fijn om te horen! Vind het zo zielig als ik haar niet stil kan krijgen.
Heb er zelfs een paar keer een soort paniekaanval van gekregen, dat ze maar niet stopte en ik niet meer wist wat ik voor haar kan doen om haar te helpen. :(
Alle reacties Link kopieren
Anemoonn schreef:
27-10-2020 13:10
Oke! De lactatie kundige die ik raadpleegde had hier ook niets over gezegd hoor, over de voedingswaarde. Wel over 2 borsten aanbieden. Verder zou het een kwestie van tijd zijn, aldus haar. Flesvoeding of gekolfde flesje geven, zou niet helpen.

Fijn te horen dat je een lactatiekundige hebt gesproken. Haal daar je advies over borstvoeding.
Hier zijn de meningen té verdeeld :)
Hips, hopsakee en pierlala.
Anemoonn schreef:
27-10-2020 13:12
Dat is ook fijn om te horen! Vind het zo zielig als ik haar niet stil kan krijgen.
Heb er zelfs een paar keer een soort paniekaanval van gekregen, dat ze maar niet stopte en ik niet meer wist wat ik voor haar kan doen om haar te helpen. :(
Dat herinner ik me nog wel ja, van mijn oudste... pfft. Ellendig is dat.
Helpt het als ik zeg dat het (in mijn ervaring) wel went? Bij nummer twee had ik er bijvoorbeeld veel minder moeite mee.

Je hoeft het niet altijd op te lossen trouwens he. Als je kind geen honger heeft en geen pijn heeft (dat je weet) of vieze luier oid dan is dit wat het is. Dan kun je je kind alleen maar vasthouden of in de buurt zijn. Meer hoef je niet te doen. Dat is al helpend. Dat voelt overigens niet zo, vond ik.

Het is een soort oefening in mindfulness zullen we maar zeggen... maar gehuil (in contact met baby) mag er zijn!
https://sarahockwell-smith.com/2015/01/ ... sometimes/

Crying it out vs crying in arms.

Oh en oordopjes kunnen ook helpen. Dat maakt zo'n gillende baby in ieder geval decibeltechnisch wat beter te hanteren.
Brucedehond schreef:
26-10-2020 22:21
Mooi geschreven Dharma123 en ik ben het 100% met je eens. :high5:

Overdag meteen na het slaapje voeden en vlak voor het slaapje, misschien kom je dan overdag aan meer voedingen annemoon?

Maar mijn ervaring is dat het allemaal vrij lastig te sturen is. Mijn derde is nu 9 mnd en als ik haar savonds naar bed breng, heb ik nog steeds een lang ritueel met voeden, knuffelen, liedjes zingen etc. Dit doe ik al sinds ze geboren is. Toen ze rond de vier maanden was, ging ik met haar naar boven rond 1900 en uur en bleef ik bij haar totdat ze sliep in de cosleeper. Soms was ze dan huilerig en aaide ik haar etc, soms lukte het haar zelf beter om te gaan slapen en soms viel ze tijdens de voeding in slaap. Dan was ik dus om 1945 beneden, of pas om 2100 uur, dat verschilde per keer. Mijn man zorgde dan voor de oudste twee. En daarna ging ik dus echt geen huishouden meer doen, en nu nog niet trouwens haha.
Veel herkenning dus ;)
Mijn record is half 2 s nachts, gelukkig komt dat niet vaak meer voor en slaapt ze ook meestal rond een uur of 20.00. Daardoor heb ik s avonds weer wat meer tijd voor mezelf of samen met man als hij er is.
Scheelt dat wij maar 1 kindje hebben ipv 3, ook al zorgt je man dan voor de oudsten. Ook succes!
Leeuw32 schreef:
27-10-2020 12:19
En dat hoeft ook niet...maar jouw man mag echt wel wat meer doen. Zegt de degene waarvan haar man soms ook niet veel doet.

Als het goed voelt zou ik BV 's nachts afbouwen en de nachten delen.

Wanneer ga jij weer werken? Of blijf je fulltime thuis?

Verder weinig tips: ik had/heb juist een baby die niet van plakken houdt en iedere nacht 10 a 11 uur slaapt 's nachts. En overdag ook zonder moeite. HIer was vaste voeding de bepalende factor met doorslapen.
Dat doe ik ook wel zelf hoor...
Man werkt, moet er vaak s ochtends vroeg uit en heeft sowieso veel slaap nodig. Die gun ik hem ook.
En zelfs met oordoppen op zolder hoor ik haar nog... Heb het geprobeerd. Dus dan zouden we allebei wakker zijn...
Overdag gaat dit ook zo, dus overdag bijslapen is nog niet gelukt, dan zou ik echt een hotel moeten pakken.
Hoop dat vaste voeding over een tijdje bij ons ook gaat helpen!
Eigenlijk gaat het overal weer anders hè. Dat zegt mijn man ook: niet kijken hoe het bij iemand anders (beter) gaat, ze is uniek :heart:
lilalinda schreef:
27-10-2020 12:19
he bah, wat vervelend

misschien kun je via dit forum moeders-met-baby vinden, waar je wat meer mee kunt sparren?
Ja, dat is een goeie.
Dat helpt me.
Zowel de tips als de herkenning alleen al.
Ik heb niet alle reacties gelezen.

Je kindje troosten tot 6 mnd is nooit verwennen of aanleren. Dat snapt je kindje echt nog niet. Laat je niks aanpraten.

Huilt ze altijd als ze plat ligt of ook als ze zit of rechtop is?

Gebruik jij zelf zuivel?

Is er naar t tongriempje gekeken?

Bij onze oudste bleek het ernstige koemelkallergie te zijn icm reflux. Platliggen was voor hem vreselijk. Ik was toen nog niet bekend met dragen, maar zette hem veel schuin in zijn wipstoeltje.
Leeuw32 schreef:
27-10-2020 12:21
eb je nog productie genoeg?
Je zou een dag KV kunnen geven om te kijken of dat scheelt.
Kan dat zomaar? Ivm krampjes enzo?
nachtvlinder1977 schreef:
27-10-2020 13:27

Je kindje troosten tot 6 mnd is nooit verwennen of aanleren. Dat snapt je kindje echt nog niet. Laat je niks aanpraten.
Tot 6 jaar en ver daarna kan ook nog. Ik geloof nooit dat er een kind op welke leeftijd dan ook slechter wordt van een knuffel of getroost worden.
Anemoonn schreef:
27-10-2020 13:03
Hij zegt dat omdat hij ziet dat het voor mij pittig is om op elk huiltje te reageren (ik doe het echt wel graag, maar ben gewoon moe).
Dus niet meteen al, maar op een gegeven moment.
Hoe doet hij dat dan?

En hoeveel tijd brengt hij door met haar?
Alle reacties Link kopieren
Anemoonn schreef:
27-10-2020 13:27
Kan dat zomaar? Ivm krampjes enzo?
Geen idee, altijd kv gegeven. Maar genoeg vriendinnen doen vanaf begin een mengeling omdat ze de nachten niet alleen wilden doen.

En vaste voeding mag nu al hè? Ze is 4 maanden...zoontje was 14 weken toen ik er mee begon. Je merkt vanzelf of ze er aan toe is.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken veel uit je verhaal. Wat mij destijds het meeste opbrak waren de schuldgevoelens over mijn gedachtes. Regelmatig dacht ik ‘oh nee, niet weer’ of ‘nee, je bent nog niet aan de beurt’ als onze baby weer huilde na een hazenslaapje van 10 minuten of al na 1,5u weer hongersignalen gaf. Schuldig dat ik me voelde, want dit lieve wezentje kan er niks aan doen en ik hou toch van haar?! Maar door veel praten met partner en een vriendin was het makkelijker te accepteren dat het soms ook klote is om voor een baby te zorgen. Heel vaak mooi/lief/leuk/bijzonder, maar soms ook beperkt/intens/verwarrend/frustrerend.

Wat mij door de eerste drie maanden heeft gesleept:
1) draagzak; tenminste handen vrij voor eten en drinken, staand tv kijken of lekker hersenloos scrollen op telefoon
2) accepteren dat baby het ritme aangeeft en me niet blindstaren op schema’s of dingen als ‘ze moet nu 3-4u slapen overdag’. Baby deed het niet, gemiddeldes kennen altijd uitschieters naar beneden en naar boven.
3) elke dag naar buiten, frisse neus en wat beweging, plus met mazzel sliep baby na binnenkomst nog 5 minuten door in de wagen
4) wat je partner ook al zei, focus op wat wel goed gaat. Baby is hier nu 3 maanden. Slaapt iets beter overdag, maar slaapt (met enkele uitzonderingen) elke nacht door sinds 12 weken. Dus daar hebben we mazzel mee. Overdag kan ze maximaal 5 minuten zelf spelen in de box, dus misschien kun je dan wat beter in perspectief zien dat 20 minuten alleen in de box dan jouw mazzeltje is?

Meer dan je best kun je als ouder niet doen :)
Alle reacties Link kopieren
Anemoonn schreef:
27-10-2020 13:23
Dat doe ik ook wel zelf hoor...
Man werkt, moet er vaak s ochtends vroeg uit en heeft sowieso veel slaap nodig. Die gun ik hem ook.
En zelfs met oordoppen op zolder hoor ik haar nog... Heb het geprobeerd. Dus dan zouden we allebei wakker zijn...
Overdag gaat dit ook zo, dus overdag bijslapen is nog niet gelukt, dan zou ik echt een hotel moeten pakken.
Hoop dat vaste voeding over een tijdje bij ons ook gaat helpen!
Eigenlijk gaat het overal weer anders hè. Dat zegt mijn man ook: niet kijken hoe het bij iemand anders (beter) gaat, ze is uniek :heart:
Tuurlijk wel. In het weekend stuur je man lekker op pad met de baby. lekker in de wagen of draagzak, anderhalf uur buiten wandelen. En dan kan jij even bijslapen. Kwestie van creatief zijn. Nee, het is geen nacht van 8 uur, maar ik kon de rest van de dag toch ineens veel beter functioneren als ik rond de middag even 1-2 uur kon slapen.

Vaste voeding zou je al mee mogen beginnen. Flesvoeding kan je altijd proberen als je dat wil. Sommige kindjes moeten het even 'leren' drinken het smaakt anders. Je zou het ook kunnen mengen met gekolfde melk.

Over apart slapen: mijn ervaring is ook dat het went. Het was niet zo dat ik mijn dochter niet meer hoorde. Maar weten dat mijn vriend de zorg had, dat ik niets hoefde op dat moment hielp mij ook heel erg. En vaak had vriend dochter dan ook zo stil, want de hongerbehoefte werd gestild. Dus ookal werd ik wel wakker, toch leverde het me veel op. Ik kon in ieder geval veel sneller weer inslapen. Dochter was toen overigens wel al ouder, omdat ik het eerste halfjaar vond dat ik het voeden allemaal zelf moest doen met de borst. Achteraf had ik dit best wat eerder kunnen doen.

En niets hiervan moet hè. Als je je er prettiger bij voelt om zelf te voeden, gewoon doen. Het zijn allemaal opties waaruit jullie samen degenen kunnen uitproberen die jullie aanspreken.
captain_hindsight schreef:
27-10-2020 13:28
Tot 6 jaar en ver daarna kan ook nog. Ik geloof nooit dat er een kind op welke leeftijd dan ook slechter wordt van een knuffel of getroost worden.
Nee, klopt. Maar dan kun je langer wachten denk ik. En kun je denk ik ook beter zien of het aandacht trekken is of iets anders.

Ik laat ze hier nooit lang huilen. Mijn baby niet en mijn kleuter ook niet.
Anemoonn schreef:
27-10-2020 13:27
Kan dat zomaar? Ivm krampjes enzo?
Misschien. Vaak is het slim om eerst te mengen of BV in de fles.

Heb je een moeder of vriendin die je dochter eens een paar uur kan opvangen?

En waarom kan je man maar één voeding doen 's nachts?
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
27-10-2020 13:28
Tot 6 jaar en ver daarna kan ook nog. Ik geloof nooit dat er een kind op welke leeftijd dan ook slechter wordt van een knuffel of getroost worden.
Onze oudste is 20 (jaar, geen maanden) en die troost ik nog geregeld hoor
:)
Alle reacties Link kopieren
Anemoonn schreef:
27-10-2020 13:27
Kan dat zomaar? Ivm krampjes enzo?
groot nadeel van een dagje flesvoeding geven, is je eigen productie. Dan ga je die dag kolven
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-10-2020 14:42
Onze oudste is 20 (jaar, geen maanden) en die troost ik nog geregeld hoor
:)

Hopelijk alleen niet een aantal x per nacht, elke nacht ;)
Leeuw32 schreef:
27-10-2020 13:51
Geen idee, altijd kv gegeven. Maar genoeg vriendinnen doen vanaf begin een mengeling omdat ze de nachten niet alleen wilden doen.

En vaste voeding mag nu al hè? Ze is 4 maanden...zoontje was 14 weken toen ik er mee begon. Je merkt vanzelf of ze er aan toe is.
Ze krijgt sinds een paar dagen een paar lepeltjes fruit per dag. Is dus in de startfase :)
captain_hindsight schreef:
27-10-2020 13:16
Dat herinner ik me nog wel ja, van mijn oudste... pfft. Ellendig is dat.
Helpt het als ik zeg dat het (in mijn ervaring) wel went? Bij nummer twee had ik er bijvoorbeeld veel minder moeite mee.

Je hoeft het niet altijd op te lossen trouwens he. Als je kind geen honger heeft en geen pijn heeft (dat je weet) of vieze luier oid dan is dit wat het is. Dan kun je je kind alleen maar vasthouden of in de buurt zijn. Meer hoef je niet te doen. Dat is al helpend. Dat voelt overigens niet zo, vond ik.

Het is een soort oefening in mindfulness zullen we maar zeggen... maar gehuil (in contact met baby) mag er zijn!
Ik kan me enerzijds wel voorstellen dat het went, maar de gedachte aan een tweede kindje is nog ver weg ;)
Ben er zelf al wel ietsje meer aan gewend dan in het begin, ik wist gewoon niet dat baby's zoveel kunnen huilen en een dergelijke mate van huidhonger hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven