tips koken kinderen

20-04-2010 12:49 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vorige week kreeg ik de tip van mijn buurvrouw om de macaroni saus(die ik altijd helemaal vol met verse groenten gooi) met tomatenpuree in de blender te gooien. Mijn jongens houden niet van harde stukjes(ui) en sliertjes(tauge) maar als ik het allemaal pureer met tomatenpuree eten ze het zo op. Verder lusten ze niet graag groenten en fruit. Ik krijg het er met wat aandringen wel in maar echt gezellig wordt het er niet van aan tafel. Als ik spiesjes maak van fruit en kaas eten ze het ook zo op.

Ze zijn gek op aardappels, vlees, vis en brood!

Zijn er nog leuke tips? Tips om mijn 3 jongens makkelijk maar vooral gezellig en op een leuke manier aan het eten van groenten en fruit te krijgen?

En op welke groenten naast worteltjes zijn de meeste kinderen gek?

Ben benieuwd naar julli ervaringen en ideeen!

groetjes!
Kind hier lust alles van het fruit en groenten lust hij ook veel. Zijn favoriet zijn doperwten met wortels, wortels, nog meer wortels en komkommer, augurken eet hij zo een pot van op (eugh!)/
mijn dochter is gek op doperwten, maar dan houdt het ook meteen op als het op groente aankomt.

ik maak vaak pannekoeken met gepureerde groente door het beslag, dan krijgt ze toch wat gezonds binnen.

en ook soep met heel veel groente erin, gepureerd, is geen enkel probleem.

ik wil alleen dat ze ook gewoon groente leert eten, daarom moet ze van mij elke keer een piepklein stukje proberen. Zo is het met doperwten ook begonnen, en nu vindt ze wel lekker. Nu zijn we met bloemkool aan het oefenen.
Erwtensoep is ook populair, tomatensoep ook. Kind eet ook graag losse tomaatjes.

Doperwten zijn geen groente toch? Dat is een zetmeel.

We hebben voor onze dochter heel lang alles verstopt onder ketchup. Zo at ze groene frietjes, met ketchup (voor de normale mensen onder ons sperciebonen met ketchup). Maar ook oranje frietjes (worteltjes). Bij haar hielp het heel erg als de vorm aantrekkelijk gesneden was of aantrekkelijk was opgediend. En dan at ze het toch wel.

En anders, in de hopeloze periodes, deden we alles door de blender: verse tomatensoep, groentesoep, fruitsapjes, echt alles. Kreeg ze in ieder geval de vitaminen binnen...

Ik heb alleen ook altijd de 'normale' variant er direct naast gegeven (door een tip van een ander) omdat kinderen anders "nooit" leren hoe groente eruit ziet.

Nu eet ze overigens bijna alles. Maar het liefst nog steeds spannend opgediend (allemaal kleine bakjes, in elk bakje een speciaal deel van het gerecht - als een gezichtje gemaakt - op een mooi bord met een hartje van ketchup etc).
Volg je hart. Dat klopt.
Over doperwten:

De verschillende variëteiten en seizoenen

Doperwten zijn groenten waarvan de nog onrijpe zaden (erwten) en soms ook de peulen (peultjes) worden genuttigd. Er worden twee belangrijke categorieën doperwten onderscheiden: de rondzadige en de (minder gewilde) kreukzadige erwten. Verse doperwten worden verkocht in mei en juni; in conserven of diepvries zijn doperwten het gehele jaar door verkrijgbaar. De samenstelling van de doperwten verandert nadat ze rijp zijn geworden: ze worden dan namelijk meliger. Daarom worden de doperwten tijdens de professionele productie nauwlettend in de gaten gehouden, zodat ze altijd hun verse smaak behouden.

Bron http://www.fondazionebond ... ?location.id:=1481&id=589
Probeer je kinderen bij het koken te betrekken. Vanaf het kopen van het groente en fruit bij de groenteboer, tot het op tafel zetten.

Laat ze de spinacie, aardappelschijfjes, tomaatschijfjes en gehak om en om in een ovenschaal doen. Laat ze er room of melk over gieten en de oven aan zetten.

Als je het vervolgens even af laat koelen kun je zo de "taart" storten.

De week er op laat je ze weer helpen met de spinacie maar dan in gewone vorm.

De keer er op doe je hetzelfde kunstje met een andere groente.
Kijk eens naar het boek Keet Smakelijk, over koken met kinderen, vooral groente. Heel leuk. Drakenstaarten (asperges) enzo.
Ik zou zelf ook geen macaroni met taugé eten... wat een wonderlijke combi, hoe kom je erop?

Mijn jongens zijn inmiddels 3 en 5 en sinds ze een jaar of twee zijn moeten ze overal minimaal 1 hap van proeven.

De oudste gruwelt van champignons, die mag hij op de rand van zijn bord leggen, de jongste heeft dat met kip.

Verder kook ik wat ik zelf lekker vind en hoop ik dat ze in de komende 15 jaar alles leren eten, met man en mij is het ook goed gekomen.
Food Face bord misschien?

Mijn oudste lust echt bijna niks. Hij moet wel elke avond verplicht 3 happen groente eten omdat hij 3 jaar is. Dat was even moeilijk, toch weer die strijd aan tafel, maar nu gaat dat vlekkeloos. 2 jaar strijd vermijden had niks geholpen, dus zijn we uiteindelijk toch maar wel weer daar mee begonnen. De enige groente die hij nog enigszins te eten vindt is spinazie, sperziebonen, boerenkool en hutspot. En hij is gek op champignons en augurken, maar ik weet niet of je dat mee mag tellen als echte groente Tomaten vindt hij ontzettend smerig, maar ketchup en tomatensoep lust hij wel, gek genoeg.

Hij mag nu altijd ketchup bij zijn eten, want als hij groente mag stippen in de ketchup vindt hij het lekkerder.

Weten jullie trouwens of van die fruitknijpzakjes net zo goed zijn als echt fruit? Fruit lust hij nl. ook niet, maar van die knijpzakjes weer wel. Ik neem wel altijd een soort waar geen suiker aan toegevoegd is.
..
quote:Star schreef op 20 april 2010 @ 13:27:

Food Face bord misschien?

[afbeelding]Die is gaaf!
Food face bord helpt hier niet. Dan mikken ze alles van het bord om te kijken wat er nu precies voor plaatje op staat.

Elninjoo Het eerste dat ik dacht bij de topictitel was: Ligt eraan hoe groot het kind is en of het in je pan of oven past.
MILF in the making ;-)
Ik dacht ook al dat je een recept bedoelde:

1 scharrelkind

1 blaadje laurier

teentjes knoflook

1 hele grote braadslee...............
quote:sassafras schreef op 20 april 2010 @ 14:00:

Ik dacht ook al dat je een recept bedoelde:

1 scharrelkind

1 blaadje laurier

teentjes knoflook

1 hele grote braadslee............... Ik heb altijd gezegd dat mijn kinderen om op te vreten zijn!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven