tips logistiek school/BSO/oppas

27-05-2010 15:25 12 berichten
Beste ervaren moeders,

Over een paar maanden gaat mijn oudste dochter voor het eerst naar school en ik ben nu bezig met het uitzoeken van BSO-mogelijkheden en dagen. Onze jongste dochter is net 1.

Ik wilde vragen of jullie tips hebben over hoe ik de logistiek van brengen/ kiezen locatie het beste kan regelen. Wat ik mij afvraag is bijvoorbeeld: kan ik niet beter nu een creche kiezen voor jongste dochter (gastouder zit in een hele andere wijk namelijk, ongeveer 15 minuten fietsen van zowel huis als school af), wie kan ik het beste eerst brengen, hoeveel middagen BSO kan zo'n jong kindje hebben qua energie en welke knelpunten over combineren van 2 opvangplekken kan ik nog verwachten? Zijn er ook ouders die gekozen hebben voor het werken van schooltijden? (met als nadeel dat de jongste dan ook opeens elke dag van huis is).

Belangrijk om te melden is dat vader door werktijden niet zal brengen, hopelijk neemt hij wel 1 dag ouderschapsverlof op (maar is nog niet zeker), en ik werk nu 3 dagen.

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Is het een optie dat de gastouder je oudste uit school haalt, zodat je geen BSO nodig hebt en je oudste 's middags op een vertrouwde plek is?
..
@reizigster, nee, helaas. Ze heeft meerdere kindjes (waaronder babys) en wil niet het huis uit voor BSO omdat ze dan te lang weg is/teveel gedoe heeft ivm middagslaapjes enzo. Ze woont zoals gezegd ook in een hele andere wijk dan wij en dan waar de school is.

Ik heb wel gedacht aan gastouder aan huis, maar dan is jongste dochter wel erg veel alleen met 1 volwassene en als ze toch naar peuterspeelzaal gaat om dat te compenseren betaal ik me blauw aan 'lege' opvang-uren.
Oh jammer,

Ik zit zelf vanaf november met hetzelfde probleem.Wij hebben gelukkig maar 2 dagen opvang nodig. Jongste gaat 1 dag naar het kdv, de oudste zal waarschijnlijk op die dag naar de BSO gaan.

De andere dag gaat de jongste naar oma, en ik hoop eigenlijk dat oma dan bereid is om 's middags de oudste uit school te halen (woont zelf in een ander dorp, dus is wel een belasting voor haar). Anders wordt het toch nog een extra dagje BSO, denk ik. Ik vind zelf 2 dagen BSO wel het max voor een jonge kleuter, eigenlijk. Maar dat hangt ook erg van het kind af, mijn oudste slaapt nu nog regelmatig 's middags, dus ik denk niet dat hij het trekt om heel veel lange school/BSO dagen te maken. Een ander kind zal daar misschien minder moeite mee hebben.

Heb je misschien een vriendin met kinderen op dezelfde school waar je wat mee kunt regelen? Dat had ik nl. als optie, maar wij kiezen waarschijnlijk toch voor een andere school als waar haar kinderen op zitten, dus dan is dat ook niet praktisch uitvoerbaar.
..
Ik heb oppas aan huis, waardoor oudste helemaal niet naar BSO hoeft, en ook niet hoeft over te blijven. Ik betaal haar meer voor de uren dat ze beide kinderen heeft. Mijn jongste gaat daarnaast sinds ze 2 jaar en 3 maanden is, nog twee ochtenden naar de peuterspeelzaal.

Schema is nu als volgt:

- maandag: Ik breng oudste naar school (neem jongste dan mee), fiets naar huis. Oppas begint om 08.45. Ik rijd naar kantoor. Oppas haalt oudste tussen de middag van school en brengt weer terug. Haalt oudste 's middags van school. Man is om 1800 thuis om oppas af te lossen.

- dinsdag: zie maandag

- woensdag: ik of man zijn vrij

- donderdag: ik breng zoon naar school, daarna dochter naar psz. Dan rijd ik door naar kantoor. Oppas haalt jongste van psz en oudste van school. Gaat naar huis. Man is om 18.00 uur thuis om oppas af te lossen

- vrijdag: zie donderdag. Daarnaast gaat oudste op vrijdagmiddag naar zwemles en dat doet de oppas ook.

Ik betaal aan de oppas net zo veel als ik aan de TSO, BSO en KDV kwijt zou zijn. Ze is gecertificeerd, dus ik krijg gewoon de vergoeding van de belasting terug. Ik vind het ideaal.
Hoi Dannas,

Ja, over die kosten had ik nog niet zo nagedacht, want ik zal ook nog voor 3 dagen overblijf gaan betalen! Mij leek oppas aan huis ook het meest ideaal, omdat het volgens mij het meest rustig is voor iedereen.

Heb je ook achterwacht voor je oppas als zij ziek is of niet kan/wil werken?
Dannas, heb je jouw oppas gevonden via het gastouderbureau?
Mijn dochter is in april 4 geworden en gaat op woensdag- en vrijdagmiddag naar de bso. Voor donderdag staat ze nog op de wachtlijst, duurt nog zeker tot januari voor daar plek is, en heel erg is dat niet eigenlijk. Het is behoorlijk vermoeiend allemaal, dus op dondermiddag thuis/buiten spelen met buurkindjes is voor haar wel goed.

Bso zit in de school, dat vind ik wel een voordeel, ze hoeft dus niet met een busje ergens heen, zo is het net wat rustiger en bekender allemaal. Jongste zit ergens anders op het kdv (want in de school wachtlijst), dus het is een heel gesjouw om overal een beetje op tijd te zijn. Jongste gaat mee in de draagzak (lopend) als ik dochter naar school breng, daarna breng ik hem weg.

Man brengt oudste vaak op woensdag en vrijdag naar school, ik haal elke dag op. Ik werk vanuit huis, dus ik ben ook het dichtste bij.

Werken onder schooltijden lijkt me ideaal tegen de tijd dat jongste ook naar school gaat (hij is pas 7 maanden), anders zit hij elke dag op het kdv.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Oudste van 5 gaat ook 2 middagen naar de bso,ben er heel tevreden over.(bso is hier ook op school)

De eerste maanden had hij er wat moeite mee, bij het opstaan al huilen dat íe te moe was,maar nu een jaar later vind íe het geweldig,zo leuk zelfs dat ik weer 3 ipv 2 dagen ga werken.

Jongste van 2 is die dagen bij oma,na de zomervakantie gaat hij 2 ochtenden naar de psz,en dan heeft oma hem dus nog maar halve dagen.

Ik breng ze altijd weg,en papa is om 16.00u vrij en haalt ze op werkdagen op van bso&oma,en hij gaat dan met de kinderen koken zodat ik om 18u kan aanschuiven.
De oppas heb ik gevonden via marktplaats. Ze werkt nu 3 jaar voor ons en staat ingeschreven bij een internetgastouderbureau die weinig aan maandelijkse kosten rekent (30 euro). Nu, met de nieuwe regelgeving, heeft ze haar ervaringscertificaat gehaald, kinder ehbo en is het internetgastouderbureau aangesloten bij een echt gastouderbureau. We voldoen dus keurig aan de regels.

Ik heb destijds wel via een gastouderbureau gezocht naar een oppas, maar dat koste echt belachelijk veel geld. Marktplaats werkte prima.

Ik heb geen achtervang voor als ze ziek is. Maar mijn kinderen zijn tot nu toe vaker ziek geweest dan de oppas. En dan is een oppas aan huis heel handig. Zolang ze niet heel ziek zijn, kan de oppas prima oppassen. Met creches en BSO's en scholen zul je met een ziek kind zelf moeten thuisblijven. en zolang de kinderen vaker ziek zijn dan de oppas, is die oppas nog altijd handiger, ondanks geen achtervang. En met al die studiedagen en dergelijke is oppas aan huis ook wel erg prettig.

Vakantie heeft ze als wij vakantie hebben (en soms een dage tussendoor, dat lost zich altijd wel weer op). Dus 25 dagen per jaar. Niet willen werken is er niet bij. We hebben een arbeidsovereenkomst.
Hier gaan we 's ochtends om 8 uur, 10 over 8 de deur uit, max. 5 minuten fietsen naar creche. Daar jongste afdroppen, overdracht / bijkletsen met de leidster. Dan is het streven om uiterlijk kwart over 8 weer op de fiets te zitten met oudste, dat is soms iets later. Oudste (bij voorkeur wat ruim) voor half 9 in de klas gedag zeggen, en dan door naar de trein die om kwart voor vertrek. Station is ook nog zo'n minuut of 5 fietsen.

Andersom wegbrengen is niet handig, dan komt het op tijd bij de trein zijn wat in de knoei, en een trein missen betekent meteen een half uur later op het werk.

Oudste gaat op maandag, woensdag en vrijdag naar de bso, blijft op dit moment over op maandag. Na de zomervakantie ook op dinsdag en donderdag, omdat het tussen de middag halen en weer brengen nou niet heel veel rust brengt, en hij dan nauwelijks tijd heeft om nog even te spelen. Jongste gaat op de bso dagen de hele dag naar het kinderdagverblijf. Tijdens de vakanties gaan ze ook naar de opvang, en op de roostervrije dagen etc. is opvang ook mogelijk.

Man en ik werken allebei 4 dagen, man brengt (naast zijn thuisdag) 1 keer en haalt 2 keer, ik breng 2 keer en haal 1 keer.

Het meest lastige op dit moment vind ik het halen. Opvang sluit om 6 uur, oudste zit op twee locaties, waarvan er eentje in hetzelfde gebouw als de creche van jongste zit. Andere locatie is op iets meer dan 5 minuten fietsen. Omdat ik met de trein forens, kom ik nu rond kwart over 5 aan, gauw oudste halen, en dan door om jongste halen waar de creche ook om 6 uur sluit. Of andersom, is ook net waar ik zin in heb. Maar het is wel het gevoel van haasten, vervolgens door naar huis en eten maken. En het zijn wel lange dagen om uiteindelijk mijn (of man zijn) uren te kunnen maken.
Dannas; mag ik vragen wat je je oppas betaald?

Ik ben niet zo van marktplaats voor kinderopvang, maar het werkt dus blijkbaar wél. Misschien moeten wij het ook maar eens overwegen.

Vakantie heeft ze als jullie vakantie hebben.....en daar ging ze mee akkoord?!>!

En ze is ook zo flexibel dat ze dus naar school kind ophaalt ed...lijkt me echt ideaal. Is het een oudere dame?

Echt, ik vraag me echt af waar ik zoiemand ga vinden...en waar ik dan om moet 'selecteren'....

Misschien toch maar eens proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven