tips voor bijvoedne gevraagd!

06-01-2009 15:32 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
(ik bedoel natuurlijk bijvoeden)

hallo,

ik heb een vraagje: mijn dochter is net 4 maanden, en heeft wat ondergewicht. Ze groeit wel goed in de lengte, maar qua gewicht niet, ze zit nu ruim 1 kg onder de norm voor haar lengte.

Maar, ze lijkt er geen last van te hebben.

Ze drinkt 5x 180 cc (fv) in 10 minuten, helemaal op, en knaagt aardig wat op haar vuistjes en lijkt behoefte te hebben aan meer voeding. Ze slaapt s nachts nog wel goed door.

Nu zegt het cb dat we maar flessen van 200 cc met 6 scheppen moeten aanbieden, maar ik wil beginnen met rijstebloem.

Volgens het cb is ze daar "echt nog niet aan toe", maar ik vraag me af op basis waarvan ze dat bepalen, want dat is niet uitgelegd. Letterlijk: als ik naar haar kijk, dan zie ik dat ze er gewoon nog niet aan toe is. En dat terwijl ze op zoveel punten al zo sterk en snel is (hoofd goed omhoog houden omhoog komen, kijken, brabbelen etc.) dus we hebben niet het idee dat ze een achterstand heeft ofzo

Zo stom, want ik hoor het aan en denk dan oke, maar later denk ik weer: wacht even, ik zie haar de hele dag, en zij kijkt 10 minuten en weet dan of mijn dochter er wel of niet aan toe is.

Kortom: wat voor wijsheden/ervaringen hebben jullie hiermee?

Overigens vroeg ik me wel af of in rijstebloem meer voedingsstoffen zitten, zodat het misschien ook helpt om wat aan te komen, maar de 1e reden om te beginnen is de zin in meer voeding.

beetje warrig verhaal misschien, maar goed: wie heeft tips/info?
anoniem_65938 wijzigde dit bericht op 06-01-2009 15:37
Reden: wilde de titel aanpassen, maar lukt niet :-(
% gewijzigd
mevrouwtje heeft net een 200 ml fles met 6 scheppen op en lijkt hiermee tevreden te zijn, want het laatste slokje liet ze staan en ze ziet er al wat voldaan uit. Straks nog een fles voor het slapen en dan morgen verder met 200 ml flessen, kijken of dat helpt.

vooralsnog lijkt dit een oplossing, dus hoeven we nog niet bij te voeden ze kan nog de rest van haar leven vast voedsel nemen, maar nu met de fles is toch veel gezelliger en knusser om te geven.

fijne avond allemaal!
Zusenzo, het gaat niet op overeten of dik worden, baby's mogen niet meer dan een liter flesvoeding op een dag, ivm de nieren, en bijvoeden voor 6 maanden is gewoon niet gezond.
Weet ik Eowynn, ik heb ook kinderen maar ze kan dan toch 5 flessen van 200 geven ipv 5 flessen 180 en evt. met johhanes brood pitmeel verdikken.
Ik denk dat ze dat al doet, maar dat ze zegt '180' omdat er 180 water in zin, dat maakt met 5 scheppen 200cc melk.
Zusenzo, Johannesbrood pitmeel is voor baby's die spugen, helpt echt niet voor de verzadiging!

Eowynn, normaal geef je toch 180 ml + 6 scheppen?

TO, hoeveel scheppen voeding gaf je eigenlijk? Want je mag 30 schepjes op een dag geven, dus 5 x 180 ml + 6 scheppen (= 5 x 200 ml melk)

Wat hier ook al gezegd wordt, met 4 maanden kan ze beter meer melk krijgen dan al iets anders. 4 maanden is echt nog wat jong voor extra eten!
johannsebroodpitmeel zou ik ook zeker niet doen, zoals elska zegt, is voor baby's die spugen omdat de voeding hierdoor dikker word en dus minder snel omhoog komt uit de maag.

De melk word er net beton door, dus als je baby niet spuugt zou ik het zeker niet doen, ze kunnen er enorme verstopping van krijgen.

200 cc water en 6 scheppen lijkt me een goeie stap, heeft de kleine net even wat meer te drinken, gewoon kijken of ze er tevreden mee is.
Het is 180cc water en 6 scheppen, en dat is dan 200cc voeding. Het is 1 schep voeding op 30cc water. Iets snap ik dan niet, ze gaf aan in haar openings bericht dat ze 180cc voeding gaf, gaf je dan 150cc water en 5 schepjes?
Ik neem aan dat ze 200 ml water + 6 scheppen gegeven heeft en dat dus dus meer dan 200 ml melk.

Kijk, van water groei je niet dus er zal echt meer voeding gegeven moeten worden en dat doe je met melkpoeder.

TO hoeft natuurlijk ook niet meteen alle voedingen qua water te verhogen maar misschien beginnen met 3 voedingen maar wel alle voedingen 6 schepjes geven.

0700 uur 200 ml water + 6

1100 uur 180 ml water + 6

1500 uur 200 ml water + 6

1900 uur 180 ml water + 6

2300 uur 200 ml water + 6
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik heb niet zoveel verstand van soorten flesvoeding hoor, maar heb wel begrepen dat er ook voeding is voor hongerige baby's. En wat voor speentje heb je? Soms gaat de melk wat te hard en is de zuigbehoefte nog niet helemaal bevredigd. Wij gaven mijn zoontje ook weleens afgekolfe melk maar al gooide ik er 230 ml in, als ik speentje 3 gaf dan had hij erna echt nog wel 'honger'. Met speentje 2 had hij al na 200 ml vaak genoeg.

Zo'n schema van louise1 klinkt ook logisch.
Heb ook niet zoveel verstand van flesvoeding, maar van vriendin weet ik dat een kindje per 24 uur maximaal 2.5 ounces voeding per pond lichaamsgewicht mag hebben. Ounces staan op aventflesjes en als je kilo's vermenigvuldigd met 2.2 krijg je het aantal ponden.

Ik ben wel voor de voeding van mijn oudste naar de kinderarts gegaan. Dus als je je echt zorgen maakt gewoon een afspraak maken!
beetje late reactie, maar kan vanaf mn werk niet internetten.

ze kreeg steeds 180+6 scheppen, dus dat wordt 200 ml voeding. Nu krijgt ze 200 + 6 scheppen en wat johannesbrood, voor een verzadigder gevoel. Daar lijkt ze genoeg aan te hebben want ze begint weer af en toe wat te laten staan.

het ging mij er vooral om dat ze geen voedingsstoffen mist, zonder bijvoeding, maar dat hoeft dus pas vanaf 6 maanden, dus dat is fijn, blijven we gewoon met de fles aan de gang :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven