Tokkie namen

24-08-2014 23:18 405 berichten
Na een ander topic, waar ik de term 'tokkie naam' vaker voorbij zag komen: wat vindt je echt tokkie namen?

Ik verbaasde er mij namelijk om dat Wesley in de categorie valt, maar ik ken er eentje en vond dat eigenlijk een gewone naam. Is dat door de jaren gegroeid of heb ik nu wat gemist?

Ook Sharon heb ik hier op het forum voorbij zien komen, ook voor mij normaal, maar schijnbaar ook tokkie. Oké, niet namen die ik zelf zou kiezen, maar ook niet verafschuw. Ik denk dan eerder aan namen als Precious...
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een gezin waar de moeder Esther heet, de vader Pim, zoontje heet Marc en hun pasgeboren dochtertje hebben ze Ashley Angel genoemd.

P.s. Voordat mensen gaan reageren over herkenbaarheid, de namen van de vader en zoon zijn anders maar wel in dezelfde trant.
Jayden, vind ik een zo'n naam. Of Lesley brrrrr.
quote:glitglam schreef op 25 augustus 2014 @ 07:13:

[...]

Dit dus. Ik vind de echte 'hockeynamen' net zo verschrikkelijk als de echte 'tokkienamen'.

En ik vind dit volk net zo aso als de echte tokkies. Ze doen zich op het eerste gezicht alleen wat netter/anders voor.

De tokkies laten tenminste gelijk zien hoe ze zijn en spelen geen toneel, heb ik dat nog liever.

Hier in Groningen (stad) veel meer last gehad van de studentikoze Jan-Pieters/Lodewijken dan van de tokkie-figuren.Alleen hebben de 'hockey-namen' het voor sommige beroepen later wel makkelijker met solliciteren dan de 'tokkie-namen.
quote:Hamer schreef op 25 augustus 2014 @ 07:29:

[...]

Alleen hebben de 'hockey-namen' het voor sommige beroepen later wel makkelijker met solliciteren dan de 'tokkie-namen.

Dit!

En mooiere namen
Klopt wat Hamer zegt. Hoe vaak zie je Tokkie-namen bij mensen in een goedlopend, bekend bedrijf?

Ooit een Shakira bij Nauta Dutilh gezien?

Of een Samantha als chirurg bij het VUMC?

Ik denk dat dat ook komt dat mensen met die achtergrond minder vaak gaan studeren, dus ook anders terechtkomen.

Maar ik ben ervan overtuigd dat men eerder een Maurits of Sophie bij een advocatenkantoor aanneemt dan een Kevin of Shirley.
quote:Vl43inder schreef op 24 augustus 2014 @ 23:49:

Nora valt idd wel mee, maar een naam als Nathalie klinkt hier toch wel snel vrij ordinair, zeker de afkorting: Naoat.

Wordt vaak uitgesproken als Naatelie, en dan is het inderdaad lelijk.

Wanneer je het op zijn Frans uitspreekt, NathaLIE, klinkt het heel anders.
Ik mis hier de Friese namen: Hinke, Sijke, Gurbe, Loltsje, enz.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Wel opvallend dat er veel namen van de jaren 80' nu tokkie namen zijn. Ik ben toen zelf geboren dus heb geen idee in hoeverre er toen ook al echt tokkie namen waren. Maar ik ken ook een Dennis, Nick en een Melanie, die ik totaal niet met tokkie associeer.

Hockey namen zijn, na een rondje Google, ook niet mijn favoriet zo te zien. Sorry Vlinder.

Ik heb een tijdloze, hier niet veel voorkomende naam waar ik veel complimentjes over krijg. Dochter heeft ook een Engelse naam, maar absoluut niet tokkie, ook niet veel voorkomend en krijg ik ook veel complimenten over.
Veel namen die hier als tokkie worden genoemd zijn normale Engelse namen, zoals Melinda, Brittany, Tiffany, Cynthia, Kelly, Kimberly, Shirley, Michelle voor meisjes en

Kevin, Rodney, Wesley/Desley en Justin voor jongens.

Dat ze hier als tokkie worden gezien komt waarschijnlijk doordat kinderen in hockey gezinnen deze namen niet krijgen.

Djayden vind ik ook vreselijk trouwen, net als alle namen die afwijkend gespeld worden

Rebecca en Rachel zijn trouwens Bijbelse namen, dus wat daar tokkie aan is? Ja, Rachel Hazes, die is wel tokkie . . . . . . .
quote:whopper schreef op 25 augustus 2014 @ 02:04:

[...]

Mijn zoon heet Puck. Ik vind het nog steeds een fantastische naam. Nooit rare reacties op gehad ook. Of mensen kunnen heel goed toneel spelen. Het boeit me ook niet zo eerlijk gezegd. En hem nog minder.

Maar zou je denken dat mensen op je af stappen en tegen je zeggen; wat een vreselijke naam heb jij je kind gegeven!

Nee toch?

Dat gaat toch makkelijker op een forum, anoniem.

En als ik eerlijk ben vind ik dat jij je kind een vreselijke naam hebt gegeven.

Voor een meisje vind ik de naam al niet zo..maar voor een jongen echt afschuwelijk! Wordt hij een kerel van 2 meter..met een kabouternaam!

Dat mijn mening jou niet boeit, kan ik dan wel weer goed begrijpen.
Ik vind het zorgelijk dat er zo veel mensen toch zo'n waarde oordeel aan een naam vasthangen. Het is een naam het zegt echt niets over hoe die persoon is.

Een naam kies je als ouders omdat je de naam mooi vind of met iets kan associëren dat positief is.
kort samengevat: alle "moderne" namen met Dj, Ch en eindigend op (e)y

en daarbij Damian, wat een tokkienaam zeg
quote:sinnombre schreef op 25 augustus 2014 @ 07:45:

Klopt wat Hamer zegt. Hoe vaak zie je Tokkie-namen bij mensen in een goedlopend, bekend bedrijf?

Ooit een Shakira bij Nauta Dutilh gezien?

Of een Samantha als chirurg bij het VUMC?

Ik denk dat dat ook komt dat mensen met die achtergrond minder vaak gaan studeren, dus ook anders terechtkomen.

Maar ik ben ervan overtuigd dat men eerder een Maurits of Sophie bij een advocatenkantoor aanneemt dan een Kevin of Shirley.Ach, kom nou! Daar geloof ik echt niks van. Veel namen zijn nu eenmaal periode-gevoelig. De Samantha's en Shakira's zijn nu nog aan het studeren. En die krijgen straks net zo goed een baan als chirurg in het VUMC als Roderick en Jan-Jaap. Ik geloof niet dat er iemand is die je afwijst op je naam.
De hoogste leidinggevende van mijn man die in een groot bedrijf werkt heeft een ontzettende tokkie_naam. Hij is hier al meerdere malen voorbijgekomen. Als je hem ziet dan past een naam als Floris of Roderick beter bij hem. Hij komt ook niet uit een tokkiebuurt oid.

Je kunt wel zeggen dat een naam er niet toe doet, maar toen ik het hoorde en aan hem werd voorgesteld had ik toch een ander beeld bij die naam.
quote:Java schreef op 25 augustus 2014 @ 02:23:

[...]

Ik ben namelijk allergisch voor modenamen, zoals al die kinderen die opeens Benthe, Jenthe, Mila, Sem, Levi en Noah heten. Namen die je voorheen bijna niet hoorde, maar nu 3x in elke kleuterklas.

Modenamen? Joh, dan loop je achter hoor.
Je bent zelf een theepot
En waar zijn de Samantha's en Shakira's aan het studeren?

Volgens mij op een ROC en vaak niet op een Universiteit.

Het afwijzen of aannemen op namen gebeurt wel degelijk. Hoe triest ook. Niet overal, maar er zijn bedrijven die namen (+achtergrond) erg belangrijk vinden.
quote:okkervil schreef op maandag 25 augustus 2014 08:14 De hoogste leidinggevende van mijn man die in een groot bedrijf werkt heeft een ontzettende tokkie_naam. Hij is hier al meerdere malen voorbijgekomen. Als je hem ziet dan past een naam als Floris of Roderick beter bij hem. Hij komt ook niet uit een tokkiebuurt oid.

Je kunt wel zeggen dat een naam er niet toe doet, maar toen ik het hoorde en aan hem werd voorgesteld had ik toch een ander beeld bij die naam. Dan zegt dat dus duidelijk meer over jou en jouw vooroordelen dan over de naam.
quote:winterfairy85 schreef op 25 augustus 2014 @ 08:06:

Ik vind het zorgelijk dat er zo veel mensen toch zo'n waarde oordeel aan een naam vasthangen. Het is een naam het zegt echt niets over hoe die persoon is.

Een naam kies je als ouders omdat je de naam mooi vind of met iets kan associëren dat positief is.

Een naam kan wel iets zeggen over iemands' achtergrond.

Wat je als ouders mooi vindt, kan later weleens in het nadeel van je kind werken, Jaiden tussen Vincent, Roderick en Bastiaan. Je kunt (vind ik) het best kiezen uit namen die min of meer eigen zijn aan het land waar je woont. Als een Turks gezin vijf kinderen heeft, Mohamed, Aise, Gül, Bayram en een Japie of Anneke klinkt dat ook niet.
verba volant, scripta manent.
Leuk boek hierover:

http://www.uitgeverijpodi ... zijn-kind-nou-Chardonnay-
quote:Sensy12 schreef op 24 augustus 2014 @ 23:48:

Namen zelf vind ik niet snel tokkie. De mens maakt de naam, zal ik maar zeggen.

Maar mensen zitten vol vooroordelen, wij allemaal.

Laatst was hier een topic van een ontwerpster, ene Kelly, die haar voornaam wilde gebruiken als bedrijfsnaam. Die naam werd afgeserveerd, omdat het te ordinair zou zijn. Slecht voor de business
quote:glitglam schreef op 25 augustus 2014 @ 07:13:

[...]

Dit dus. Ik vind de echte 'hockeynamen' net zo verschrikkelijk als de echte 'tokkienamen'.

En ik vind dit volk net zo aso als de echte tokkies. Ze doen zich op het eerste gezicht alleen wat netter/anders voor.

De tokkies laten tenminste gelijk zien hoe ze zijn en spelen geen toneel, heb ik dat nog liever.

Hier in Groningen (stad) veel meer last gehad van de studentikoze Jan-Pieters/Lodewijken dan van de tokkie-figuren.

Toch zit er een groot verschil hoor.

WK Hockey afgelopen jaar in den Haag: twee politieagenten om alles in goede banen te lijden.

Bij een gemiddeld potje eredivisie voetbal is al meer politie op de been.
quote:MarianneDavids schreef op 25 augustus 2014 @ 08:21:

[...]

Een naam kan wel iets zeggen over iemands' achtergrond.

Wat je als ouders mooi vindt, kan later weleens in het nadeel van je kind werken, Jaiden tussen Vincent, Roderick en Bastiaan. Je kunt (vind ik) het best kiezen uit namen die min of meer eigen zijn aan het land waar je woont. Als een Turks gezin vijf kinderen heeft, Mohamed, Aise, Gül, Bayram en een Japie of Anneke klinkt dat ook niet.

Maar wat als je bijvoorbeeld niet de intentie hebt om voor altijd in Nederland te blijven wonen? Is het dan niet slim om daar dan al rekening mee te houden.

Daarnaast vind ik zelf Engelse namen juist erg mooi. Mijn zoon heeft dan ook een Engelse naam, en er zijn een aantal beroemde/bekende mensen met die naam.

Ik heb zelf ook een Engelse naam.

De naam van mijn man is volgens mij zowel in het Engels als Nederlands heel normaal.

Als ik dus naar Engeland zou verhuizen dan worden de naam denk ik weer als normaal gezien.
quote:whopper schreef op 25 augustus 2014 @ 02:04:

[...]

Mijn zoon heet Puck. Ik vind het nog steeds een fantastische naam. Nooit rare reacties op gehad ook. Of mensen kunnen heel goed toneel spelen. Het boeit me ook niet zo eerlijk gezegd. En hem nog minder.Verklaring van Puck volgens het Meertens instituut

De naam wordt aan veel meer meisjes dan jongens gegeven.
Dit is natuurlijk niet alleen het geval met tokkie namen, ik heb zelf een Turkse achternaam door mijn Turkse vader en NL moeder.

Alleen als je mij ziet zie dat er totaal niet in terug.

Ik ben westers opgevoed, en zie er totaal NL uit.

Meer dan eens heb ik te horen gekregen bij bv sollicitatie gesprekken: "Goh, ik had een heel ander type verwacht, zeker met die achternaam"

Dan heb ik de neiging om te zeggen:" ja ik heb m'n hoofddoek thuis laten liggen"
Bij sommige namen moet je je ook afvragen of ze in een andere taal een zekere betekenis hebben. Zo ken ik iemand die Cock heet maar op zijn visitekaartjes staat een héél andere naam. Iemand noemde ooit zijn hond Kedi, Turks voor kat.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven