Tokkie namen

24-08-2014 23:18 405 berichten
Na een ander topic, waar ik de term 'tokkie naam' vaker voorbij zag komen: wat vindt je echt tokkie namen?

Ik verbaasde er mij namelijk om dat Wesley in de categorie valt, maar ik ken er eentje en vond dat eigenlijk een gewone naam. Is dat door de jaren gegroeid of heb ik nu wat gemist?

Ook Sharon heb ik hier op het forum voorbij zien komen, ook voor mij normaal, maar schijnbaar ook tokkie. Oké, niet namen die ik zelf zou kiezen, maar ook niet verafschuw. Ik denk dan eerder aan namen als Precious...
quote:Java schreef op 25 augustus 2014 @ 01:09:

[...]

Ik vergat daarnet nog Ricardo, Nick, Rémon, Dennis, Stefan, Remco, Michel, Ronny, Erwin, Jeffrey, Mitchel, Miranda, Sabrina, Angela, Cindy, Natasja, Brenda, Samantha, Bianca, Priscilla, Cynthia.Stefan en Erwin snap ik niet zo goed, maar misschien ligt het ook aan de persoonlijke associatie die je met een naam hebt. Ik ken een hele keurige Stefan en een nette Erwin, dat scheelt misschien
Alle reacties Link kopieren
quote:_nora_ schreef op 25 augustus 2014 @ 01:16:

[...]

Dat is óók zielig!

Vind ik beter dan Raggul of Rasjel.
Ik vind dat hele "tokkie" namen gedoe best apart. Ik bedoel hoe lang kennen we de term "tokkie" nou? En daarnaast moeten mensen gewoon kiezen wat ze leuk vinden. Ik zie onder de 'tokkie' namen best wel wat namen die ik leuk vind en wellicht zou overwegen mocht ik toch ooit kinderen krijgen.

Het klopt wel dat er onder bepaalde bevolkingsgroepen bepaalde namen wat vaker voorkomen maar dan nog. Zou wat zijn zeg als iemand een naam helemaal geweldig vind maar hem toch niet kiest voor kind want het is een tokkie naam.
quote:_nora_ schreef op 25 augustus 2014 @ 01:16:

[...]

Dat is óók zielig!

Hoe moet het dan? Ik ken een Rasjèl, is dat de correcte uitspraak?
quote:closednote schreef op 25 augustus 2014 @ 01:19:

Ik vind dat hele "tokkie" namen gedoe best apart. Ik bedoel hoe lang kennen we de term "tokkie" nou? En daarnaast moeten mensen gewoon kiezen wat ze leuk vinden. Ik zie onder de 'tokkie' namen best wel wat namen die ik leuk vind en wellicht zou overwegen mocht ik toch ooit kinderen krijgen.

Het klopt wel dat er onder bepaalde bevolkingsgroepen bepaalde namen wat vaker voorkomen maar dan nog. Zou wat zijn zeg als iemand een naam helemaal geweldig vind maar hem toch niet kiest voor kind want het is een tokkie naam.

Hiervoor noemden we het aso-namen en daarvoor ordinaire namen.

En daarvoor? Waarschijnlijk niet nette namen.
quote:vogelkip schreef op 25 augustus 2014 @ 01:17:

[...]

Stefan en Erwin snap ik niet zo goed, maar misschien ligt het ook aan de persoonlijke associatie die je met een naam hebt. Ik ken een hele keurige Stefan en een nette Erwin, dat scheelt misschien O er zijn legio keurige Stefans en Erwins, maar die namen waren in de jaren '80 toch nèt van een ander kaliber dan Wouter, Matthijs of Jasper.
Zoals Suzannesuus schreef om 0.54u
Iets warms graag. Met borstharen. (Loesje)

Zou wat zijn zeg als iemand een naam helemaal geweldig vind maar hem toch niet kiest voor kind want het is een tokkie naam.

Volgens mij gebeurt dat best vaak.

Dat je vanaf je puberjaren al een naam in je hoofd hebt en dat je er na verloop van tijd toch andere associaties bij krijgt.

Mijn man had al vanaf zijn lagere schooltijd een meisjesnaam in zijn hoofd maar wilde die op zijn 45e toch niet omdat hij de naam niet zo leuk vond bij zijn achternaam.... en daar had ie nooit eerder aan gedacht..... Gelukkig hebben we twee zoons.
Ik vind de namen van de zich zo verheerlijkende bevoorrechte klasse minstens zo geestig. De dubbele combinatie van jongens namen is tenen krommend als Victor-Jan, Peter-Jan, Erik-Peter maar de namen op het hockeyveld zijn ook tergend.

Merel, Adelinde, Cathelijne, Bart-Jan, Axel, Eveline, Floor, Lodewijk,Olivier, Puck of (horror) Willemijn en Rogier.

Voordeel van een tokkienaam is dat je me minder snel teleurstelt
quote:Vl43inder schreef op 25 augustus 2014 @ 01:23:

[...]

Volgens mij gebeurt dat best vaak.

Dat je vanaf je puberjaren al een naam in je hoofd hebt en dat je er na verloop van tijd toch andere associaties bij krijgt.

Dat had ik met de namen Tristan en Justin (niet met dj maar gewoon met J uitgesproken).

In de jaren '80 waren dat echt een beetje aparte, hockey-achtige namen die ik leuk vond. Maar tegen de tijd dat ik aan kinderen toe was (na 2000): Oeioeioei, inmiddels waren ze behoorlijk ordi geworden. Dus vielen ze voor mij af.

Daarvoor waren het aso-namen of jeugdzorg-namen.

Deze namen komen inderdaad veelvuldig voor onder bepaalde lagen van de bevolking, en in andere lagen bijna niet. Geeft niet, maar je kunt aan de naam vaak wel aflezen wat de achtergrond is.

Dat is alles.
Ab imo pectore
quote:Java schreef op 25 augustus 2014 @ 01:17:

[...]

Dan denk ik meteen: Jullie heten vast Priscilla en Samantha. En je zus kort het nu af als Sam. Of Maris, Naat of Deb
Ab imo pectore
quote:waterplant schreef op 25 augustus 2014 @ 01:32:

Ik vind de namen van de zich zo verheerlijkende bevoorrechte klasse minstens zo geestig. De dubbele combinatie van jongens namen is tenen krommend als Victor-Jan, Peter-Jan, Erik-Peter maar de namen op het hockeyveld zijn ook tergend.

Merel, Adelinde, Cathelijne, Bart-Jan, Axel, Eveline, Floor, Lodewijk,Olivier, Puck of (horror) Willemijn en Rogier.

Gelukkig zitten de namen van mijn zoons er niet bij maar dit heb ik al vaker gehoord. Misschien heb ik wel meer afkeurende geluiden gehoord zelfs dan mensen die hun zoon Djielano hebben genoemd.

Mijn ex schoonzus vond de namen van mijn kinderen walgelijk zelfs. Terwijl ze zelf ook geen Stefano heeft, maar goed, de toevoeging "ex" deed vermoedelijk ook een hoop.
Uiteraard zijn een aantal namen echt wel een beetje tokkie, maar ik denk ook vaak dat het komt door de persoon die je associeert met een bepaalde naam. Zo vind ik Samantha geen tokkienaam, want ik ken een hele lieve en normale Samantha. Ook mijn eigen naam heb ik hier voorbij zien komen. Echt nog nooit gehoord dat mijn naam een tokkie naam is! Nou ben ik binnenshuis soms best een tokkie, maar dat doet er niet toe

Voordeel van een tokkienaam is dat je me minder snel teleursteltMijn zoon heet Puck. Ik vind het nog steeds een fantastische naam. Nooit rare reacties op gehad ook. Of mensen kunnen heel goed toneel spelen. Het boeit me ook niet zo eerlijk gezegd. En hem nog minder.

Bijna allemaal leuke namen, vind ik.

Voordeel is ook, dat hockeynamen vaak lekker stabiele namen zijn. Nooit zijn ze überhip, of juist hopeloos ouderwets. Van die klassiekers, daar hou ik van.

Ik ben namelijk allergisch voor modenamen, zoals al die kinderen die opeens Benthe, Jenthe, Mila, Sem, Levi en Noah heten. Namen die je voorheen bijna niet hoorde, maar nu 3x in elke kleuterklas.

Nee, doe mij dan maar een lekker stabiele Willemijn of Cathelijne.
Het leuke van die hockeynamen is dan idd weer wel dat iedereen boven de 60 verzucht "eindelijk weer eens een normale leuke naam"
In België is Wesley een tokkienaam ja. Kende er een paar. Sharon kende ik ook, ook tokkie. Is in ieder geval geen "deftige" of klassieke naam, die je in de middenklasse tegenkomt
Ach een naam zeg mij niet zo heel veel.

Ik heb met mijn ex-man in de villawijk gewoond tussen de Annefleurs en de Jeroens en als de whiskey en de sherry op een feestje iets te rijkelijk had gevloeid dan had ik zelden zulk ordinair volk bij elkaar gezien.!

Nee daar kon menigeen in de 'volksbuurt' nog een puntje aan zuigen.!

Om nog maar te zwijgen over de feestjes van de hockeyclub
Het is wat mij betreft de persoon die de naam tokkie maakt. Een Latijns Amerikaanse vriendin van mij heeft haar pasgeboren zoon Ricardo genoemd. Ik hoop dat het jongetje op haar lijkt en niet op zijn blonde Nederlandse vader!
quote:Java schreef op maandag 25 augustus 2014 02:23 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="waterplant in "Tokkie namen"" class="messagelink">waterplant schreef op 25 augustus 2014 @ 01:32</a>:</b>

Merel, Adelinde, Cathelijne, Bart-Jan, Axel, Eveline, Floor, Lodewijk,Olivier, Puck of (horror) Willemijn en Rogier.</div></blockquote>

Bijna allemaal leuke namen, vind ik.

Voordeel is ook, dat hockeynamen vaak lekker stabiele namen zijn. Nooit zijn ze überhip, of juist hopeloos ouderwets. Van die klassiekers, daar hou ik van.

Ik ben namelijk allergisch voor modenamen, zoals al die kinderen die opeens Benthe, Jenthe, Mila, Sem, Levi en Noah heten. Namen die je voorheen bijna niet hoorde, maar nu 3x in elke kleuterklas.

Nee, doe mij dan maar een lekker stabiele Willemijn of Cathelijne. Erik, Peter en Jan waren toch ook ooit modenamen. En Cathelijne ook trouwens.
Wat ik grappig vind, is dat door het gunstige economische klimaat van een periode geleden je (ik ben er ook eentje van) omhooggevallen hoogopgeleiden hebt.

Of mensen met een minder hoge opleiding die hoogopgeleide dingen doen, zoals hun kind op een wachtlijst voor een goede school zetten.

Wij vallen inderdaad bij dingen als naamkeuze net weer door de mand. Wij denken: modern en apart, maar dat is dus net niet klassiek genoeg.

Ik giechel dan weer om de Manus, de Loet, de Elf en de Looi in onze omgeving.
Ik begrijp niet dat sommige moeders hun kinderen Puuk of Treintje noemen..
Een dag niet gelachen...
Eigenlijk alle Amerikaanse/Ierse/Schotse/Engelse/Spaanse namen voor een kind van twee autochtone ouders en met een Nederlandse achternaam. De combinatie klinkt vaak helemaal niet.

Dit dus. Ik vind de echte 'hockeynamen' net zo verschrikkelijk als de echte 'tokkienamen'.

En ik vind dit volk net zo aso als de echte tokkies. Ze doen zich op het eerste gezicht alleen wat netter/anders voor.

De tokkies laten tenminste gelijk zien hoe ze zijn en spelen geen toneel, heb ik dat nog liever.

Hier in Groningen (stad) veel meer last gehad van de studentikoze Jan-Pieters/Lodewijken dan van de tokkie-figuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven