Tot wanneer moet een nukkige puber mee op vriendenweekend?

05-09-2025 13:08 141 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben een vrienden groep van ongeveer 20 volwassenen en 9 kinderen. De kinderen zijn leeftijd 5,8 en 10 (jongens) en zes meiden tussen de 12 en 15 jaar oud. We gaan sinds de kinderen klein zijn bijna elk jaar met zn allen een weekendje weg in NL. Vroeger was dat naar Landal (Bollo) tegenwoordig naar parken met wat meer vertier en activiteiten voor pubers (type CenterParcs).

We proberen dus een beetje mee te bewegen met de wensen en behoefte van opgroeiende kinderen maar de oudste krijgen we maar niet tevreden. Ze is 15 en gaat al jaren niet actief meer om met de andere meiden uit de groep, maar vooral om met de 16/17 jarigen van haar school en sport. (Ze heeft als kleuter een klas overgeslagen en zit nu in de 5e van de middelbare.) Bij de vorige twee weekenden heeft ze zich vooral in haar kamer opgesloten en zat de hele dag te appen en te bellen met vriendinnen hoe stom het zwembad is, dat bowlen echt voor boomers is en dat patat eten voor paupers is. Dat werk.

Haar sociale kring bestaat momenteel uit mensen die al op scooters rijden, uitgaan en waar bij een enkeling zelfs mag worden (in) gedronken thuis. Een hele andere belevingswereld dus, ik begrijp ook dat zo'n vriendenweekend 'met kleuters in zo'n kut park' niet -meer- haar ding is (vroeger was zij de eerste bij dansen met Bollo of had haar zwempak al aan voordat ze vertrokken van huis).

Toch moet ze van haar ouders nog steeds mee. Ook al krijgen die maanden van tevoren al gezeur en gezucht. Ik wil niet bij X op de kamer. Ik ga toch niet zwemmen. Ik ga bij de volwassenen zitten 's avonds. Hoe laat gaan we zondag dan weg? Kan dat niet eerder? Hoe moet ik er zaterdag -na mn sport- heen, ik ga echt niet in zo'n gore trein ofzo.....

Dus wie er nou plezier aan beleeft dat ze nog meegaat?! Puber duidelijk niet, de meidengroep wordt zo'n heel weekend toch door haar genegeerd en voor de ouders is het weken/maanden van tevoren eindeloos onderhandelen en gedoe. En dat 'plezier' kost je nog geld ook.

Ouders zijn bang dat het 'een groot feest' wordt als ze haar een weekend alleen thuis laten. Puber beweert bij hoog en laag zich te kunnen gedragen en heeft al familie in de buurt geregeld waar ze dan regelmatig bij in zou checken. Geen feestjes, niet uitgaan, geen drank, ze zweert erop.

Toch moet ze mee.

Wanneer kun je dit type puber wel een weekend alleen laten zodat je zelf ook een leuk en ontspannen weekendje weg kan hebben?
Solomio schreef:
05-09-2025 18:34
Mijn kinderen zijn daarvan het bewijs.

Hoewel degene die uiteindelijk 3 klassen oversloeg (ja, dat wil ik toch ff gemeld hebben) toch best redelijk succesvol is.

Conclusie: 1 klas is geen klas, 2 klas is een halve klas, 3 klas is een paasklas.
:HA:
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
TO is niet de ouder, maar ergert zich aan de puberella, en beschrijft het meisje ook nog eens niet zo vriendelijk. Jouw kinderen zijn daar nog niet, en je kunt je er totaal niet in verplaatsen blijkt wel. Ik hoop dat dit gedrag jou bespaard blijft, want niets is erger dan je ergeren aan je eigen kind dat zich als een puber gedraagt.

Aangezien dit soort vriendenweekenden niet meer kunnen zijn zoals ze waren, zou ik het voorstel doen om weer eens vriendenweekenden te organiseren zoals ze horen te zijn. Dus, iedereen zorgt voor oppas en je gaat een weekend echt iets leuks doen met zn allen. Ik zou na 15 jaar zelf ook helemaal klaar zijn met bollo en centerparks, en zeker met bowlen en patat en fristi.

Als dat niet kan, zou je ook eens kunnen kijken wat de puber wel leuk vindt om te doen. Het zal je verbazen hoe leuk ze het vinden als er echt naar hun geluisterd wordt en aandacht wordt geschonken aan hun. Het zijn net mensen.
Als ik geen alternatief kon vinden en haar alleen niet kon vertrouwen zou ze van mij wel mee moeten. Maar ik zou haar ter plaatse haar eigen gang laten gang, al is dat de hele dag in haar kamer what's appen met haar vrienden over hoe stom het is. Ik zou haar niet dwingen mee te gaan bowlen of zwemmen.
Een vriendin mee zou een optie zijn maar wel afhankelijk van wat voor een vriendin en of ik ze samen zou vertrouwen. Als het gaat leiden tot stiekem uit willen gaan en blowen dan niet. Die verantwoordelijkheid voor andermans kind zou ik dan niet willen.
Ik bleef op mn 16e (net paar weken) twee weken alleen omdat ik niet meer meewilde in een tentje naar Frankrijk. Leuker voor mn ouders en leuker voor mij. Buurvrouw kwam regelmatig checken en toen was alcohol nog 16+ dus wel andere tijdsgeest. Maar sta ervan te kijken dat een 15jarige niet een weekend alleen thuis/mag blijven voor een weekendje van de meeste hier.
Ik had mijn 15 jarige lekker thuisgelaten. Die had trouwens vrij moeten vragen van haar bijbaan voor zo'n weekend. Dat is helemaal een financieel offer, voor een weekend waar ze zelf niet voor kiest.

En tot welke leeftijd 'moet' je als kind mee?

Ik begrijp dat 'allemaal bij elkaar, dat is dus gezellig' nooit zo. Wat is er gezellig aan om met mensen te moeten zitten waar je niet bij wil zijn? Dat willen wij zelf toch ook niet?

Als ik haar het huis niet toevertrouw, dan hebben we een ander probleem. Maar dat is dan een groter probleem.
Zij wordt er nu waarschijnlijk op aangekeken omdat zij de oudste van het stel is; de rest gaat vast ook muiten de komende jaren.
Maar eerlijk: het klinkt mij ook als a weekend from hell.
Een groep van bijna 30 mensen waarvan de volwassenen ooit bedacht hebben dat dit leuk is.
Ik zou haar een optie thuis geven of haar lekker haar gang laten gaan als ze persé mee moet. De ouders zullen versteld staan hoe goed het gaat als ze vertrouwen krijgt zeker als er familie in de buurt is waar ze regelmatig even kan inchecken.

En de toonzetting van de OP vind ik verschrikkelijk aanmatigend :sick:
Avondje daar haar laten oppassen op die van 5, 8 en 10 tegen een riante vergoeding die ze direct de volgende dag mag spenderen op het park / online. Kunnen de ouders de hort op. Win win? :idee:
Lijkt me vreselijk om als puber mee te moeten op een weekend waar je de leeftijdsgenoten nauwelijks kent (het zijn immers de volwassenen die vrienden zijn, niet de pubers) en eigenlijk helemaal niets mee hebt, en er dan als klap op de vuurpijl ook nog een kamer mee moet delen. Ik denk ook niet dat de andere volwassenen blij zijn met een puber die met tegenzin mee is. Dit is echt iets dat je met kleine kinderen doet, niet met pubers die niet meer mee willen. Dus gewoon lekker thuis laten zou ik denken.

Ik herinner me zelf in elk geval dat ik het vreselijk ongemakkelijk vond toen ik als vijftienjarige moest leuk doen met de dochters van vrienden van mijn ouders. Ik wist gewoon niet wat ik met hen zou moeten bespreken, ik kende hen amper. Dus dat was gelukkig dan ook de laatste keer dat ik mee moest.

Voor mij zou het simpel zijn: niet het hele weekend afschaffen, dat zou zonde zijn, maar ook niet de kinderen verplichten. Gewoon: de kinderen die willen komen mee, klaar. En als ze nog niet alleen thuis kunnen blijven dan desnoods bij de grootouders of een vriend(in) ofzo.
girasole3 schreef:
05-09-2025 23:18
Zij wordt er nu waarschijnlijk op aangekeken omdat zij de oudste van het stel is; de rest gaat vast ook muiten de komende jaren.
Maar eerlijk: het klinkt mij ook als a weekend from hell.
Een groep van bijna 30 mensen waarvan de volwassenen ooit bedacht hebben dat dit leuk is.

Ik zou haar een optie thuis geven of haar lekker haar gang laten gaan als ze persé mee moet. De ouders zullen versteld staan hoe goed het gaat als ze vertrouwen krijgt zeker als er familie in de buurt is waar ze regelmatig even kan inchecken.

En de toonzetting van de OP vind ik verschrikkelijk aanmatigend :sick:
Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Wij gaan ook elk jaar op zo’n weekend, met het verschil dat de kinderen tussen 20 en 12 jaar oud zijn. De oudste die dit jaar nog mee ging was 16. Mijn jongste kind (14) ging een nacht bij oma en een nacht bij een vriend logeren, mijn oudste (16) bleef 2 nachten thuis, met de deurbelcamera als oppas. Dat wil zeggen dat wij konden controleren of er vrienden kwamen, dat mocht niet. We hadden de afspraak dat we hem meteen zouden komen halen als hij zich zou misdragen, dan moest hij alsnog mee op weekend.
Dit ging prima, hij heeft zich netjes aan de regels gehouden, en het is geen erg braaf kind
wolkewitje schreef:
06-09-2025 09:06
Wij gaan ook elk jaar op zo’n weekend, met het verschil dat de kinderen tussen 20 en 12 jaar oud zijn. De oudste die dit jaar nog mee ging was 16. Mijn jongste kind (14) ging een nacht bij oma en een nacht bij een vriend logeren, mijn oudste (16) bleef 2 nachten thuis, met de deurbelcamera als oppas. Dat wil zeggen dat wij konden controleren of er vrienden kwamen, dat mocht niet. We hadden de afspraak dat we hem meteen zouden komen halen als hij zich zou misdragen, dan moest hij alsnog mee op weekend.
Dit ging prima, hij heeft zich netjes aan de regels gehouden, en het is geen erg braaf kind
Dus kind is alleen thuis en mag geen vrienden uitnodigen?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Mijn oudste is deze vakantie ook een week alleen thuis geweest. Ondanks haar versnelling op de basisschool en ons gebrek aan deurbelcamera, kwamen we thuis in een fris en schoon huis.

TO: ik begrijp de nukkigheid van deze puber wel. Wellicht kun je wat milder naar haar kijken, helemaal omdat je waarschijnlijk zelf ook ooit nukkige pubers zult hebben.
Si abra la puerta hay lobos.
Solomio schreef:
06-09-2025 09:18
Dat snap ik wel, zo’n eerste weekend alleen. Je kunt ook gewoon buiten de deur dan afspreken, en als het een paar keren goed gaat het wel toestaan. Of nog steeds niet natuurlijk.
Zo'n deurbelcamera zegt natuurlijk ook niet zo veel, voor hetzelfde geld zijn de vrienden door het keukenraampje naar binnen geklommen :mrgreen:
Solomio schreef:
06-09-2025 09:18
We hebben al een paar keer meegemaakt dat die vrienden dan weer vrienden uitnodigen en er ineens 50 vapende, rokende, drinkende 14/15/16-jarigen zijn. Die dan in de tuin kotsen, in de bosjes plassen, gereedschap uit de schuur halen om mee te zwaaien en bierflessen en frikandellen de lucht in zwieren, waarna wij de rommel weer mogen opruimen en bij boze buren het dak mogen komen repareren. Dus nee.
Koettie schreef:
05-09-2025 23:10
Maar sta ervan te kijken dat een 15jarige niet een weekend alleen thuis/mag blijven voor een weekendje van de meeste hier.
Oh maar dat zou ik nooit willen beweren. Ik heb zelf mijn nukkige puber wel een weekendje alleen thuis gelaten toen ze veertien was en dat ging prima. Maar als andere ouders, met een ander kind en in andere omstandigheden anders besluiten vind ik dat helemaal niet raar.
Lady*Voldemort schreef:
06-09-2025 09:44
Zo'n deurbelcamera zegt natuurlijk ook niet zo veel, voor hetzelfde geld zijn de vrienden door het keukenraampje naar binnen geklommen :mrgreen:
Dat is vrijwel onmogelijk door de plaatsing van de camera(‘s) en de onhandigheid van de gemiddelde puber
Dank voor alle reacties! Ik ben geen actieve schrijf forummer maar lees graag mee en heb mooie inzichten opgedaan.

Ik ga uiteraard niks opleggen aan de ouders, ik heb zeker niet alle pedagogische wijsheid in pacht en ik erger me niet groen en geel aan puber (ze laat zich nauwelijks zien immers).

Ik zie haar ouders ongemakkelijk en geïrriteerd zijn op zo’n weekend en een puber die je er duidelijk geen plezier mee doet. Ze kwam zelf met -naar mijn idee- een goed plan, maar dat willen haar ouders niet.

Ik was benieuwd wat andere puber ouders van t plan vinden en of zij het wel/niet zouden doen. Ik zou t zelf wel doen en ik zie hier gelijkgestemde reacties. Er zijn ook genoeg die het -net als de ouders- niet zouden doen, even goede vrienden en respect 😉.
wolkewitje schreef:
06-09-2025 09:52
Dat is vrijwel onmogelijk door de plaatsing van de camera(‘s) en de onhandigheid van de gemiddelde puber
Dus dan zit je op de bowlingbaan, in het zwembad en bij de bbq de hele tijd naar je voordeur te staren om te kijken of je kind geen vrienden binnenlaat. Leuk.

Is nou niet mijn idee van een ontspannen vriendenweekend.
Lady*Voldemort schreef:
06-09-2025 09:50
Oh maar dat zou ik nooit willen beweren. Ik heb zelf mijn nukkige puber wel een weekendje alleen thuis gelaten toen ze veertien was en dat ging prima. Maar als andere ouders, met een ander kind en in andere omstandigheden anders besluiten vind ik dat helemaal niet raar.
Sterker nog, bij kind X vond ik het prima, bij kind Y is het om meerdere redenen geen optie.
Si abra la puerta hay lobos.
Lady*Voldemort schreef:
06-09-2025 09:44
Zijn mensen hier massaal hun puberteit vergeten of zo? :rofl:

Ik voel me net een oma nu maar ik lees steeds meer topics hier op het forum en dan denk ik; wat moeten die kinderen allemaal veel en wat hebben ze weinig privacy... Gevolgd op mobiel, overal mee naar toe want mogelijk verkeerde invloed, per se bepaald eten/broodbeleg, etc.
Rabarbara schreef:
06-09-2025 10:39
Sterker nog, bij kind X vond ik het prima, bij kind Y is het om meerdere redenen geen optie.
Was hier net zo.
Rabarbara schreef:
06-09-2025 10:39
Dit dus. En ouders kunnen dit in het algemeen prima inschatten voor hun eigen kinderen (in tegenstelling tot alle stuurlui aan wal die zelf net wat anders-gebakken-pubers hebben).
Rilena schreef:
05-09-2025 23:53
Avondje daar haar laten oppassen op die van 5, 8 en 10 tegen een riante vergoeding die ze direct de volgende dag mag spenderen op het park / online. Kunnen de ouders de hort op. Win win? :idee:
Ik zou haar ook proberen om te kopen, zonder oppassen. Dat heeft bij mijn kinderen ook een paar keer gewerkt. Zaten ze redelijk vrolijk bij de verjaardag van opa of oma met 30€ in hun zak.
Yakuzakiko schreef:
06-09-2025 10:51
Ik zou haar ook proberen om te kopen, zonder oppassen. Dat heeft bij mijn kinderen ook een paar keer gewerkt. Zaten ze redelijk vrolijk bij de verjaardag van opa of oma met 30€ in hun zak.
Hier koopt oma ze gewoon zelf om :proud: . Ze weten dat ze altijd wel wat krijgen.

Geld en chips, koek, snoep. Soms appt ze gewoon, heb hier wat leuks en lekkers klaarliggen, komen jullie theedrinken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven