Tot wanneer moet een nukkige puber mee op vriendenweekend?
vrijdag 5 september 2025 om 13:08
We hebben een vrienden groep van ongeveer 20 volwassenen en 9 kinderen. De kinderen zijn leeftijd 5,8 en 10 (jongens) en zes meiden tussen de 12 en 15 jaar oud. We gaan sinds de kinderen klein zijn bijna elk jaar met zn allen een weekendje weg in NL. Vroeger was dat naar Landal (Bollo) tegenwoordig naar parken met wat meer vertier en activiteiten voor pubers (type CenterParcs).
We proberen dus een beetje mee te bewegen met de wensen en behoefte van opgroeiende kinderen maar de oudste krijgen we maar niet tevreden. Ze is 15 en gaat al jaren niet actief meer om met de andere meiden uit de groep, maar vooral om met de 16/17 jarigen van haar school en sport. (Ze heeft als kleuter een klas overgeslagen en zit nu in de 5e van de middelbare.) Bij de vorige twee weekenden heeft ze zich vooral in haar kamer opgesloten en zat de hele dag te appen en te bellen met vriendinnen hoe stom het zwembad is, dat bowlen echt voor boomers is en dat patat eten voor paupers is. Dat werk.
Haar sociale kring bestaat momenteel uit mensen die al op scooters rijden, uitgaan en waar bij een enkeling zelfs mag worden (in) gedronken thuis. Een hele andere belevingswereld dus, ik begrijp ook dat zo'n vriendenweekend 'met kleuters in zo'n kut park' niet -meer- haar ding is (vroeger was zij de eerste bij dansen met Bollo of had haar zwempak al aan voordat ze vertrokken van huis).
Toch moet ze van haar ouders nog steeds mee. Ook al krijgen die maanden van tevoren al gezeur en gezucht. Ik wil niet bij X op de kamer. Ik ga toch niet zwemmen. Ik ga bij de volwassenen zitten 's avonds. Hoe laat gaan we zondag dan weg? Kan dat niet eerder? Hoe moet ik er zaterdag -na mn sport- heen, ik ga echt niet in zo'n gore trein ofzo.....
Dus wie er nou plezier aan beleeft dat ze nog meegaat?! Puber duidelijk niet, de meidengroep wordt zo'n heel weekend toch door haar genegeerd en voor de ouders is het weken/maanden van tevoren eindeloos onderhandelen en gedoe. En dat 'plezier' kost je nog geld ook.
Ouders zijn bang dat het 'een groot feest' wordt als ze haar een weekend alleen thuis laten. Puber beweert bij hoog en laag zich te kunnen gedragen en heeft al familie in de buurt geregeld waar ze dan regelmatig bij in zou checken. Geen feestjes, niet uitgaan, geen drank, ze zweert erop.
Toch moet ze mee.
Wanneer kun je dit type puber wel een weekend alleen laten zodat je zelf ook een leuk en ontspannen weekendje weg kan hebben?
We proberen dus een beetje mee te bewegen met de wensen en behoefte van opgroeiende kinderen maar de oudste krijgen we maar niet tevreden. Ze is 15 en gaat al jaren niet actief meer om met de andere meiden uit de groep, maar vooral om met de 16/17 jarigen van haar school en sport. (Ze heeft als kleuter een klas overgeslagen en zit nu in de 5e van de middelbare.) Bij de vorige twee weekenden heeft ze zich vooral in haar kamer opgesloten en zat de hele dag te appen en te bellen met vriendinnen hoe stom het zwembad is, dat bowlen echt voor boomers is en dat patat eten voor paupers is. Dat werk.
Haar sociale kring bestaat momenteel uit mensen die al op scooters rijden, uitgaan en waar bij een enkeling zelfs mag worden (in) gedronken thuis. Een hele andere belevingswereld dus, ik begrijp ook dat zo'n vriendenweekend 'met kleuters in zo'n kut park' niet -meer- haar ding is (vroeger was zij de eerste bij dansen met Bollo of had haar zwempak al aan voordat ze vertrokken van huis).
Toch moet ze van haar ouders nog steeds mee. Ook al krijgen die maanden van tevoren al gezeur en gezucht. Ik wil niet bij X op de kamer. Ik ga toch niet zwemmen. Ik ga bij de volwassenen zitten 's avonds. Hoe laat gaan we zondag dan weg? Kan dat niet eerder? Hoe moet ik er zaterdag -na mn sport- heen, ik ga echt niet in zo'n gore trein ofzo.....
Dus wie er nou plezier aan beleeft dat ze nog meegaat?! Puber duidelijk niet, de meidengroep wordt zo'n heel weekend toch door haar genegeerd en voor de ouders is het weken/maanden van tevoren eindeloos onderhandelen en gedoe. En dat 'plezier' kost je nog geld ook.
Ouders zijn bang dat het 'een groot feest' wordt als ze haar een weekend alleen thuis laten. Puber beweert bij hoog en laag zich te kunnen gedragen en heeft al familie in de buurt geregeld waar ze dan regelmatig bij in zou checken. Geen feestjes, niet uitgaan, geen drank, ze zweert erop.
Toch moet ze mee.
Wanneer kun je dit type puber wel een weekend alleen laten zodat je zelf ook een leuk en ontspannen weekendje weg kan hebben?
zondag 7 september 2025 om 12:00
Eens.
zondag 7 september 2025 om 12:11
Ligt aan heleboel dingen, ook daar geen vast moment of leeftijd.happyapple schreef: ↑07-09-2025 11:57Ja ik ook hoor. En met vrienden gaan we sowieso al nooit, maar hoe vaak en tot welke leeftijd 'moet' je opdraven bij de opa's en oma's? Ik vind het zelf namelijk dus ook vreselijk, dus ik snap eigenlijk wel dat kind het ook niks vindt, maar ja t zijn toch je (groot)ouders he.
Het ligt bijvoorbeeld aan de opa en oma zelf, of het ook een beetje leuke mensen zijn en de kleinkinderen ook wel eens wat aandacht geven.
Dus als er amper enige aandacht is voor de kleinkinderen, hoeven deze kinderen ook niet komen opdraven voor speciale dingen.
En daarnaast: mijn jongste heeft ASS, die trekt een normale schoolweek al amper, dat feestje in weekend wordt en hel voor haar en verpest de aankomende weken ook school en andere activiteiten, ze is daar soms wel weken van ontregelt.
En dat kan op de middelbare school echt niet, naast dat gewoon heel vervelend is voor kind zelf.
Oudste heeft ADHD, ook daar kost normaal leven veel meer energie dan bij anderen en ze heeft eigen leven met werk en school en stages, ook daar kan zomaar zijn dat kind niet mee komt, ze zal bij een setje opa en oma wel proberen te schuiven met werk, ergens rust proberen te pakken er voor en erna, maar bij de ander niet. Er is geen vaste leeftijd voor dit soort dingen bij ons thuis.
zondag 7 september 2025 om 13:46
Dat is heel wat anders. Mijn kinderen hoeven geen vrienden te zijn met mijn vrienden. Mochten we een weekend samen weggaan en kind wil niet mee dan proberen we daar een oplossing voor te bedenken.happyapple schreef: ↑06-09-2025 23:00Ik vind dit ook wel een goede vraag. Ik heb er zelf eigenlijk al geen behoefte aan, maar als de opa's en oma's ons om de beurt uitnodigen voor een weekend om een kroonjaar te vieren, kun je toch bijna niet met goed fatsoen weigeren? En wat als je 10 of 15 jarige er eigenlijk ook geen zin in heeft?
Als we met familie ergens heen gaan dan gaan ze gewoon mee. Dat is ook nooit echt een discussie punt geweest. En zeker als de oudere generatie iets organiseert ter ere van iets bijzonders dan proberen we ook echt allemaal aanwezig te zijn.
Maar ik kan me er ook niet zo veel bij voorstellen dat ze niet zouden willen, hoogstens dat de activiteit niet aanspreekt of dat de timing niet goed uitkomt. Maar het concept een weekend weg met opa en oma zouden ze wel willen. Ik ging vroeger ook altijd heel graag naar de oma's en opa's toe. Ik had een hele goed band met ze en ik zie dat bij mijn kinderen ook. Ik kan me voorstellen dat het in sommige families veel ingewikkelder ligt en de band niet zo goed is. Dan voelt het meer als een verplichting dan als leuk.
zondag 7 september 2025 om 20:18
Nou ja dat is het dus he. Bij de ene opa en oma willen ze ook wel gewoon mee, maar bij de andere is de band dus niet zo goed en ook spreekt de activiteit eigenlijk bijna nooit aan (want is letterlijk altijd alleen gericht op de jongere kleinkinderen en de timing en locatie is vaak ook nog vrij beroerd).Saelle1 schreef: ↑07-09-2025 13:46Dat is heel wat anders. Mijn kinderen hoeven geen vrienden te zijn met mijn vrienden. Mochten we een weekend samen weggaan en kind wil niet mee dan proberen we daar een oplossing voor te bedenken.
Als we met familie ergens heen gaan dan gaan ze gewoon mee. Dat is ook nooit echt een discussie punt geweest. En zeker als de oudere generatie iets organiseert ter ere van iets bijzonders dan proberen we ook echt allemaal aanwezig te zijn.
Maar ik kan me er ook niet zo veel bij voorstellen dat ze niet zouden willen, hoogstens dat de activiteit niet aanspreekt of dat de timing niet goed uitkomt. Maar het concept een weekend weg met opa en oma zouden ze wel willen. Ik ging vroeger ook altijd heel graag naar de oma's en opa's toe. Ik had een hele goed band met ze en ik zie dat bij mijn kinderen ook. Ik kan me voorstellen dat het in sommige families veel ingewikkelder ligt en de band niet zo goed is. Dan voelt het meer als een verplichting dan als leuk.
zondag 7 september 2025 om 22:05
Ben je nu serieus, dat je je niks voor kunt stellen hierbij?
Jij hebt het nooit met je vrienden over leuke anekdotes die je meemaakt in je leven? Wij bespreken van alles, van de stapavonturen die we vroeger meemaakten t/m het roddelen over bepaalde mensen (die irritante ex, de vervelende buurvrouw ect), die hilarische situatie toen we laatst samen op dat festival net te diep in het glaasje hadden gekeken ect ect, dat hoeven mijn pubers echt niet te horen hoor.
En wij drinken en roken (al dan niet een jointje) daar ook weleens bij, of doen een rondje poker. Ook dat hoeven ze niet te zien.
Je spreekt dan toch een stuk vrijer met alleen de volwassenen, dan wanneer er een nieuwsgierige puber mee zit te luisteren. En mijn pubers hoeven gewoon niet alles van mijn leven te weten en mee te maken.
maandag 8 september 2025 om 08:02
Dus dan is het idee met 20 volwassenen drinken, roddelen en blowen op een paar meter afstand van een puber die dat allemaal niet mag horen en zien.Solsol schreef: ↑07-09-2025 22:05Ben je nu serieus, dat je je niks voor kunt stellen hierbij?
Jij hebt het nooit met je vrienden over leuke anekdotes die je meemaakt in je leven? Wij bespreken van alles, van de stapavonturen die we vroeger meemaakten t/m het roddelen over bepaalde mensen (die irritante ex, de vervelende buurvrouw ect), die hilarische situatie toen we laatst samen op dat festival net te diep in het glaasje hadden gekeken ect ect, dat hoeven mijn pubers echt niet te horen hoor.
En wij drinken en roken (al dan niet een jointje) daar ook weleens bij, of doen een rondje poker. Ook dat hoeven ze niet te zien.
Je spreekt dan toch een stuk vrijer met alleen de volwassenen, dan wanneer er een nieuwsgierige puber mee zit te luisteren. En mijn pubers hoeven gewoon niet alles van mijn leven te weten en mee te maken.
En ondertussen liggen er ook nog ergens jonge kinderen te slapen.
En dan verwachten dat de puber de volgende ochtend gezellig aan het ontbijt verschijnt.
maandag 8 september 2025 om 08:13
Wij doen ons niet anders voor naar onze kinderen dan wij zijn, dus nee, ik kan me daar niets bij voorstellen.Solsol schreef: ↑07-09-2025 22:05Ben je nu serieus, dat je je niks voor kunt stellen hierbij?
Jij hebt het nooit met je vrienden over leuke anekdotes die je meemaakt in je leven? Wij bespreken van alles, van de stapavonturen die we vroeger meemaakten t/m het roddelen over bepaalde mensen (die irritante ex, de vervelende buurvrouw ect), die hilarische situatie toen we laatst samen op dat festival net te diep in het glaasje hadden gekeken ect ect, etc. etc. dat hoeven mijn pubers echt niet te horen hoor.
We roken en drinken ook niet, dus daar komen ook geen anekdotes uit voort die we verborgen zouden moeten houden.
Dit weekend was ik op een feestje. Geen kinderen mee, maar ik heb werkelijk helemaal niets gehoord wat een kind niet zou mogen horen.
maandag 8 september 2025 om 08:21
Ik voer met vrienden echt wel gesprekken waar ik mijn puberkinderen niet bij hoef te hebben. Niet omdat ik me anders voordoe dan ik ben trouwens. Denk bijvoorbeeld aan opvoedvraagstukken, of even spuien over kinderen of gezin. Zelfde geldt voor mijn man, die hoeft dan bijvoorbeeld weer niet bij alle gesprekken met mijn vriendinnen te zijn. Andersom weet ik ook zeker dat man en pubers mij niet altijd bij al hun gesprekken hoeven 
Maar die gesprekken voer ik dan wel op momenten dat ze er niet bij zijn. Als je met z'n allen op een weekend bent, is wat mij betreft iedereen welkom bij elk gesprek, ongeacht leeftijd. Zo nodig pas je t gesprek aan, maar ik zou nooit tegen puber of kind zeggen "nee jij mag er niet bij zitten" als ik ze eerst zelf heb meegenomen op dat weekend. Zou toch bizar zijn...

Maar die gesprekken voer ik dan wel op momenten dat ze er niet bij zijn. Als je met z'n allen op een weekend bent, is wat mij betreft iedereen welkom bij elk gesprek, ongeacht leeftijd. Zo nodig pas je t gesprek aan, maar ik zou nooit tegen puber of kind zeggen "nee jij mag er niet bij zitten" als ik ze eerst zelf heb meegenomen op dat weekend. Zou toch bizar zijn...
maandag 8 september 2025 om 09:31
oh ik ook hoorLilla schreef: ↑08-09-2025 08:21Ik voer met vrienden echt wel gesprekken waar ik mijn puberkinderen niet bij hoef te hebben. Niet omdat ik me anders voordoe dan ik ben trouwens. Denk bijvoorbeeld aan opvoedvraagstukken, of even spuien over kinderen of gezin. Zelfde geldt voor mijn man, die hoeft dan bijvoorbeeld weer niet bij alle gesprekken met mijn vriendinnen te zijn. Andersom weet ik ook zeker dat man en pubers mij niet altijd bij al hun gesprekken hoeven
Of over onze oude ouders, en wat dat meebrengt. En hoe je jeugd impact heeft op hoe je nu met hen omgaat
Of zaken in je relatie waar je "hoe ga jij daarmee om"-gesprekken over voert
Seks
Allemaal zaken die geen geheim zijn voor mijn kinderen, maar die ik op een ander level/detailniveau met hen bespreek
maandag 8 september 2025 om 12:22
Lilla schreef: ↑08-09-2025 08:21Ik voer met vrienden echt wel gesprekken waar ik mijn puberkinderen niet bij hoef te hebben. (...) Maar die gesprekken voer ik dan wel op momenten dat ze er niet bij zijn. Als je met z'n allen op een weekend bent, is wat mij betreft iedereen welkom bij elk gesprek, ongeacht leeftijd.
En dat is waarom ik denk dat het concept vriendenweekend voor nu even uitgewerkt is. Wij hebben de afgelopen jaren wat pittige dingen meegemaakt oa in ons huwelijk, en ik vind het fijn daar met goede vrienden over te kunnen praten en dat gaat dan best diep. No way dat ik daar pubers bij wil hebben.
Maar dan moet je dus die gesprekken op een ander moment houden en tijdens het weekend over andere dingen praten of spelletjes doen oid. Als je het weekend speciaal bedoelt om eens goed en diep bij te praten dan gaat dat dus niet meer met pubers. Want je kunt ze idd moeilijk eerst dwingen om mee te gaan en vervolgens de deur uit sturen.
Na zevenhonderd jaren
maandag 8 september 2025 om 17:01
Helemaal eens met bovenstaande.Lilla schreef: ↑08-09-2025 08:21Als je met z'n allen op een weekend bent, is wat mij betreft iedereen welkom bij elk gesprek, ongeacht leeftijd. Zo nodig pas je t gesprek aan, maar ik zou nooit tegen puber of kind zeggen "nee jij mag er niet bij zitten" als ik ze eerst zelf heb meegenomen op dat weekend. Zou toch bizar zijn...

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in