Toxoplasmose begin zwangerschap

14-07-2009 15:57 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb net ontdekt dat ik 4,5 week zwanger ben. Nou wil ik graag een onbezorgde zwangerschap, maar ik maak me nu al zorgen. Heb ongeveer 2 weken lekker in de tuin gewerkt zonder handschoenen en nou ben ik heel bang voor toxoplasmose. Ik heb op internet gekeken, maar daar zijn zoveel verschillende berichten. Naar mijn idee zou je een miskraam krijgen als de parasiet de ongeboren vrucht bereikt, maar is de kans dat die hem bereikt heel klein.

Heeft iemand dit wel eens aan haar verloskundige gevraagd?
Niet op internet kijken, Lego, word je alleen maar onzeker van. Gewoon vanaf nu je aan de adviezen van het voedingscentrum houden, handschoenen aan als je in de tuin werkt en de kattenbak verschoont en binnenkort een afspraak maken bij je verloskundige voor je eerste intake.

Gefeliciteerd met je zwangerschap.
niet te veel zorgen maken

wij hebben katten...hun bakken leegte ik.......werkte ook in de tuin.....pas als je weet dat je zwanger bent hou je er rekening mee....en ik hab 3 kids en geen toxoplasmose

enne gefeliciteerd
Heb je zelf katten?

want dan ben je er vaak al wel immuun voor. Niet dat je dan het risico moet nemen hoor, maar dat gaf mij wel wat meer ontspanning in de zwangerschap. Ik liet uiteraard wel de kattenbak enzo doen door mijn man.
Stressed is just desserts spelled backwards
Gefeliciteerd met je zwangerschap!!

Het klopt inderdaad dat je dan een miskraam kunt krijgen. Later in de zwangerschap zijn er andere dingen. Er is nu niets meer aan te veranderen, maar let vanaf nu gewoon goed op.

Ik kan je helaas niet geruststellen, dit zijn een paar spannende weken.
Dank je wel voor jullie berichten.

Ik heb geen katten. Moet maar proberen me er niet meer mee bezig te houden. We waren nog niet echt bezig met een zwangerschap, dus vandaar dat ik er niet aan had gedacht. Zal het nu niet meer doen zonder handschoenen.
Als je het zeker wilt weten, dan kun je de huisarts vragen om wat bloed af te nemen en een test te doen.
Echt geen zorgen maken.

Dit is hoe je toxo krijgt:

Jij werkt in de tuin met blote handen - check

Jij komt in aanraking met kattenpoep - onzeker

Die kat had die parasiet in zijn lijf - onzeker

Die parasiet is ook daadwerkelijk op jouw hand gekomen - onzeker

Jij hebt via je handen die parasiet in je mond (of oog?) gekregen - onzeker

Dussss

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik denk dat de kans ook vrij klein is, ik ging er zelf nl. eigenlijk wel vanuit dat ik al resistent was (opgegroeid op het platteland, altijd katten gehad) en heb me dus laten testen toen ik zwanger was (nu nog steeds een kat en ik dacht dan kan ik er iets minder spastisch mee omgaan), maar ik blijf dus gewoon negatief te zijn en nog nooit in aanraking te zijn gekomen met toxoplasmose.

Dus de kans dat jij het nu toevallig van die ene keer in de tuin werken gekregen hebt lijkt me erg klein.
Dank jullie wel voor de geruststellende antwoorden. Ik ga me niet meer druk maken. Schiet je niks mee op, hoe moeilijk het af en toe is.
Lekker genieten, je hebt je kindje in je buik!!!!!!!
.
Volgens mij is het sowieso zo dat de eerste vier weken (2 dus eigenlijk) het kind volledig zelfvoorzienend is en dus nog niet vatbaar voor toxoplasmose en lysteria. Desalniettemin heb ik dat van horen zeggen, dus zeker weten doe ik het niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven