tso erg slecht op school.

28-09-2011 17:23 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
De tso is ondermaats op school.

Wie van de ouders ondervind dat probleem ook?

Er is op de desbetreffende basisschool te weinig personeel,waardoor er op het schoolplein nogal wat problemen ontstaan tussen kinderen.

Wie heeft er goede en slechte ervaringen mee?
Sorry, misschien achterhaald maar verplicht overblijven? Tussen de middag? Hoezo dat dan?

Vroeger ging ik gewoon naar huis..

Indien mogelijk mag dat dus niet??
quote:yvetje1 schreef op 28 september 2011 @ 18:22:

[...]

Je kan dat ook niet van een leraar verwachten.

Maar ik kan wel van een extern professioneel bedrijf verwachten dat er meer personeel is (5 a 6 medewerkers op een groep van 300 leerlingen).Een professioneel extern bedrijf? Ja daar kan je zeker van verwachten dat de leiding goed opgeleid is en er genoeg medewerkers zijn! Maar hoe duur is dat dan? Het lijkt me dat er voor een extern bedrijf ook flink betaald moet worden.
quote:galadriel schreef op 28 september 2011 @ 18:34:

[...]

Maar dat bepaald de ouder toch die het trommeltje vult, ik neem aan dat je aan een kleine eter niet 3 boterhammen meegeeft, maar wat jezelf ook zou neerzetten als je kind thuis zou eten.

Je zou het denken ja, maar zoals je mijn verhaal een stukje hierboven leest houden de dames zich aan vaste regels of je nou ziek bent of niet.

En ik begrijp wel dat ze die regel hebben en ik begrijp ook dat je aan een kleine eter niet 3 boterhammen mee geeft maar als in dat geval die kleine eter nou de helft van de boterham op heeft van wat ze mee heeft gekregen, dan vind ik het niet echt netjes dat jij als overblijf moeder gaat bepalen dat het weinig is.

Dat koekjes en snoepjes neit zijn toegestaan dat begrijp maar een simpele sultana oid moet in mijn ogen gewoon kunnen.
quote:Anthonius schreef op 28 september 2011 @ 18:35:

Sorry, misschien achterhaald maar verplicht overblijven? Tussen de middag? Hoezo dat dan?

Indien mogelijk mag dat dus niet??Het zou te maken kunnen hebben met het continu rooster, vandaar dat ik dat eerder al vroeg.
quote:Anthonius schreef op 28 september 2011 @ 18:35:

Indien mogelijk mag dat dus niet??De school hiernaast onze school heeft dat ook, daar moeten ze verplicht overblijven, ook als ze nog maar net 4 zijn. Heeft volgens mij te maken met een continue rooster ( althans dat is bij die school waar ik het nu over heb ) ik zou er niet aan moeten denken, ik vind het heerlijk om tussen de middag lekker saampies een boterhammetje te eten en hij trouwens ook
Wat betalen jullie voor een overblijf dag als ik vragen mag ?
Wat bedoel je met continu rooster dan?

Sorry kind Vd jaren 80 en zelf geen kids..

Als je een uur vrij bent, wij vroeger btw 1,5 uur, kan je toch gewoon naar huis!
quote:pop1980 schreef op 28 september 2011 @ 18:37:

[...]

Een professioneel extern bedrijf? Ja daar kan je zeker van verwachten dat de leiding goed opgeleid is en er genoeg medewerkers zijn! Maar hoe duur is dat dan? Het lijkt me dat er voor een extern bedrijf ook flink betaald moet worden.Ik betaal 2,40 per kind per dag en het is een extern bedrijf wat de professionele kracht niet in huis heeft.
Verplicht overblijven door continurooster ja, helaas. Mijn kind zou anders gewoon tussen de middag zelf naar huis gaan/ mogen. Nu betaal ik 2 euro per overblijf, en dan is er dus gedurende die tien minuten brood naar binnen schrokken toezicht door overblijfmoeders.

Ik vind het belachelijk duur. Er zitten 2 moeders op 30 kinderen, dus er wordt eventjes 60 euro verdiend (als school) voor tien minuutjes vrijwilligerswerk.

O ja, een keer per week kregen ze fruit. Er werd ook speelgoed aangeschaft, maar daar hebben ze dus geen tijd voor als ze meteen weer naar buiten moeten (met minimaal toezicht)
Ik vind wel dat een overblijfkracht of een leraar mag zeggen dat een kind meer moet eten. Een ouder stopt het niet voor niks in een trommeltje. En dat om eerder genoemde redenen.

Daarentegen geven sommige ouders heel veel mee, of eten kinderen zo langzaam, dat je als leiding best mag zeggen dat het kind nu wel mag stoppen met eten.
Continu-rooster is hier in de buurt ook: 5 dagen per week school van 8.30-14.00, verplicht overblijven van 35 minuten.

Blijkbaar zijn de BSO's er blij mee want de woensdag en vrijdagmiddag vrij is niet meer dus de vraag wordt wat beter verdeeld blijkbaar.
Het continurooster is een model waarbij alle kinderen elke dag van bijv half negen tot 2 naar school gaan. Daarna is er tijd voor naschoolse activiteiten. (En er zijn vast meer goede redenen voor).

Dit betekent dat er tussen de middag minder lang pauze is, en er dus verplicht wordt om over te blijven.

Ik ken het trouwens alleen in de vorm van:

Eten met de leerkracht

Buiten spelen onder toeziend oog van overblijfkrachten. Eventueel kunnen onderwijsassistenten en ander ''loslopend'' personeel ingezet worden om het buiten spelen te begeleiden.
quote:Anthonius schreef op 28 september 2011 @ 18:41:

Wat bedoel je met continu rooster dan?

Sorry kind Vd jaren 80 en zelf geen kids..

Als je een uur vrij bent, wij vroeger btw 1,5 uur, kan je toch gewoon naar huis!

Continue rooster is dat ze dus de hele dag op school zijn bv van 08.30 tot 14.00 inclusief het overblijven, je hebt dan ook minder pauze ( wat ik dus echt niet normaal vind ) Maar nogmaals dat geldt voor deze school weet niet hoe dat op andere scholen is.

Ik vind het ook nergens op slaan en ik zou dat uurtje tussen de middag echt niet op willen geven, ik vind het heerlijk en zo kunnen die kinderen weer even hun gedachten op 0 nul zetten.
Haha, drie keer

Wel lekker consistent antwoord!
Wat zijn de voordelen van een continurooster?

Een continurooster heeft, mits goed geregeld een aantal voordelen, zoals:

Kinderen hoeven in plaats van vier keer maar twee keer door het drukke verkeer, het is dus veiliger.

Het biedt de ouders het voordeel dat ze maar één keer per dag hun kind hoeven te halen en te brengen.

Ouders kunnen eenvoudiger hun werktijden afstemmen aan de schooltijden. Vooral voor de arbeidsparticipatie van vrouwen kan dit stimulerend werken.

Het is rustiger voor de kinderen, geen race tegen de klok. Het ritme van kinderen wordt minder onderbroken.

Er is een minder lange pauze in de relatie tussen leerkracht en leerling, de relatie tussen leerkracht en leerling kan zich verdiepen.

De vrije tijd van leerlingen wordt minder verbrokkeld.

Omdat iedereen bij het continurooster gezamenlijk eet worden sociale vaardigheden ook beter geleerd door middel van tafelmanieren.

De opvang is over het algemeen beter geregeld omdat het alle kinderen betreft.

De non-discriminatoire werking ervan omdat bij het traditionele overblijven niet alle kinderen deelnemen aan het overblijven. Sommige kinderen ervaren het dan als een straf, omdat andere kinderen naar huis kunnen en/of mogen.

Scholen kunnen zich met een continurooster richten op een bepaalde doelgroep.

Energiebesparing, doordat het schoolgebouw minder uren per dag hoeft te worden verwarmd en verlicht.

(Dit heb ik even geknipt en geplakt via google, ben het niet met elk voordeel eens.)
Hier betaal je dus 3,25 per kind per dag, als je 1 vaste dag hebt. Voor een keer los betaal je 4,30 per keer.

Als je kind naar de bso gaat dan is tso inclusief.

Duur dus, maar wel op ongeveer 25 tot 30 kinderen 1 professionele leidster en 2 of 3 moeders die een cursus van de organisatie krijgen. En de kinderen hoeven geen brood mee te nemen, ze krijgen brood, drinken en fruit van de tso.

Er is 1,5 uur tussen de middag en de meeste kinderen gaan naar huis om te eten.
Hier is het 3,20 per keer, begeleiding is 1 iemand van BSO-organisatie en een moeder (vrijwilligster, haar kinderen mogen dan 2x gratis overblijven ofzo).
quote:pop1980 schreef op 28 september 2011 @ 18:50:

Wat zijn de voordelen van een continurooster?

Een continurooster heeft, mits goed geregeld een aantal voordelen, zoals:

Kinderen hoeven in plaats van vier keer maar twee keer door het drukke verkeer, het is dus veiliger.

Het biedt de ouders het voordeel dat ze maar één keer per dag hun kind hoeven te halen en te brengen.

Ouders kunnen eenvoudiger hun werktijden afstemmen aan de schooltijden. Vooral voor de arbeidsparticipatie van vrouwen kan dit stimulerend werken.

Het is rustiger voor de kinderen, geen race tegen de klok. Het ritme van kinderen wordt minder onderbroken.

Er is een minder lange pauze in de relatie tussen leerkracht en leerling, de relatie tussen leerkracht en leerling kan zich verdiepen.

De vrije tijd van leerlingen wordt minder verbrokkeld.

Omdat iedereen bij het continurooster gezamenlijk eet worden sociale vaardigheden ook beter geleerd door middel van tafelmanieren.

De opvang is over het algemeen beter geregeld omdat het alle kinderen betreft.

De non-discriminatoire werking ervan omdat bij het traditionele overblijven niet alle kinderen deelnemen aan het overblijven. Sommige kinderen ervaren het dan als een straf, omdat andere kinderen naar huis kunnen en/of mogen.

Scholen kunnen zich met een continurooster richten op een bepaalde doelgroep.

Energiebesparing, doordat het schoolgebouw minder uren per dag hoeft te worden verwarmd en verlicht.

(Dit heb ik even geknipt en geplakt via google, ben het niet met elk voordeel eens.)Ik ben het inderdaad ook niet met alle punten eens en ik moet eerlijk zeggen dat ik hoop dat er nooit een continue rooster word ingebracht, de meeste kinderen van deze school wonen op loopafstand van de school dus hebben ruim de tijd om een boterham te eten en nog even wat leuks te doen, energie besparing vind ik hier ook niet kloppen want het staat hier tot s'avonds laat aan voor de schoonmakers, minder lang pauze vind ik zowieso overdreven, die kids moeten al zo lang naar school waarom dan dat extra beetje pauze afnemen ? laat ze nog even kind blijven. Tuurlijk ben ik er ook voor dat kids wat moeten leren maar ik vind ook dat ze tijd moeten vrij maken om hun even te laten spelen en de '' batterij '' weer even op te laten laden.
quote:[message=10082584,noline]pop1980 schreef op 28 september 2011 @ 18:43[/message]:

Ik vind wel dat een overblijfkracht of een leraar mag zeggen dat een kind meer moet eten. Een ouder stopt het niet voor niks in een trommeltje. En dat om eerder genoemde redenen.

Daarentegen geven sommige ouders heel veel mee, of eten kinderen zo langzaam, dat je als leiding best mag zeggen dat het kind nu wel mag stoppen met eten.

Ook als de ouder(s) zelf gezegd heeft dat het kind het eten mag laten staan?

Bizar eigenlijk dat de overblijf nog steeds zo slecht is; je zou denken dat het sinds de jaren '90 wel eens verbeterd zou zijn.
Liever elitair dan een pauper!
Wij betalen trouwens 2 euro per overblijf dag. En er zijn dan welgeteld 2 moeders die letten op ca 30 kinderen ( ongeveer )
Een vriendin van mij is er erg blij mee, ze heeft nu haar werkschema om laten zetten in 8.45-13.45 en heeft nu dus alleen maar vakantie-BSO nodig. Overblijven was altijd wel wat stressen voor haar (van 75 minuten al ongeveer 25 min fietsen en zoontje is ook nogal een langzame eter) en dat hoeft nu dus niet meer.
Een vriendin van mij is er erg blij mee, ze heeft nu haar werkschema om laten zetten in 8.45-13.45 en heeft nu dus alleen maar vakantie-BSO nodig. Overblijven was altijd wel wat stressen voor haar (van 75 minuten al ongeveer 25 min fietsen en zoontje is ook nogal een langzame eter) en dat hoeft nu dus niet meer.
Vooral het argument van de energie besparing vind ik kul. Pas als de laatste leerkracht weggaat, gaan de lampen uit (oa in gang en de toiletten).

Ik vond nog meer voordelen, waar ik het wel heel erg mee eens ben:

- Betere begeleiding van het eten, omdat het door de leerkracht wordt gedaan. Hierdoor heeft de leraar meer oog voor en invloed op het sociale gebeuren in de klas.

- Meer rust op school door mindere wisseling tussen de leiders en in- en uitloop van leerlingen en ouders.

- Een duidelijke dagindeling: elke dag dezelfde schooltijden, geen vrije middagen meer.

Vooral de bovenste reden vind ik zwaarwegend, als ik zie welke ellende er zich afspeelt bij de overblijf bij ons op school. Je bent dan na de middagpauze geen extra tijd meer kwijt aan het oplossen/bespreken van ruzies/incidenten die tijdens de overblijf gebeurd zijn.

(Mijn klas mag niet klagen, ik heb al een aantal jaar dezelfde overblijfkracht die heel goed is. Maar sommige collega's van haar zouden dit werk beter niet kunnen doen.)
quote:Kalliope schreef op 28 september 2011 @ 18:56:

[...]

Ook als de ouder(s) zelf gezegd heeft dat het kind het eten mag laten staan?

...Nee, als er afspraken over zijn, of een ouder heeft een briefje meegegeven, dan niet. Als mij opvalt dat een kind structureel teveel mee krijgt, dan zou ik de ouder aanspreken over de reden ervan.
Een meelezer die toch graag commentaar geeft

Wij hebben de school voor onze kinderen onder andere uitgekozen vanwege dat continu rooster. Geen geren op en neer, lekker in dezelfde omgeving blijven, samen met je vriendjes je boterhammetje eten en lekker vroeg thuis. Omdat de middag dingen (sport, zwemmen, muziek) afgestemd zijn op scholen die laat uit zijn, hebben ze lekker tijd om te relaxen voordat ze eventueel weer wat moeten. Heerlijk rustig lijkt me dat, niet van het een naar het ander rennen.

Maar ja, ze moet nog 4 worden over 2 maanden, dus misschien denk ik er over een half jaar wel anders over

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven