tso erg slecht op school.

28-09-2011 17:23 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
De tso is ondermaats op school.

Wie van de ouders ondervind dat probleem ook?

Er is op de desbetreffende basisschool te weinig personeel,waardoor er op het schoolplein nogal wat problemen ontstaan tussen kinderen.

Wie heeft er goede en slechte ervaringen mee?
Hier 345,- per jaar voor 4 dagen per week overblijven.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik ben zelf pedagogisch medewerker op een BSO en sinds een tijdje begeleid ik ook de TSO. Ik ben dus een opgeleide kracht die samen met de "overblijfmoeders" voor de TSO zorgt. Bij ons is het zo dat de kinderen net zo lang eten tot het grootste gedeelte van de kinderen klaar is met eten. De kinderen die het dan op hebben gaan naar buiten samen met één van de moeders of met mij. De rest blijft nog binnen om hun eten op te eten. Ook onder begeleiding trouwens. Kinderen moeten laten zien dat ze hun eten ophebben. Zo niet, omdat ze bijvoorbeeld echt te veel eten bij zich hebben. Wordt er een briefje in de broodtrommel gedaan over waarom het niet op is. Alles wordt dus goed in de gaten gehouden bij ons.
Bij ons is er een kinderrestaurant georganiseerd door de BSO. Super geregeld en niet duur, zelfs gratis als je ook gebruikt maakt van de BSO! Alles is er vers en de kinders smeren zelf hun broodjes (je hoeft ze dus niks mee te geven) en mogen na hun boterham ook nog een stuk fruit en daarna gaan ze buiten spelen en/of spelletjes doen met de overblijf dames. Mijn zoon gaat er met veel plezier heen! Ik had zelf een bloedhekel aan klef/geplet brood dus ben blij dat ik mijn kind dat niet aan hoef te doen :Imao:
quote:yvetje1 schreef op 28 september 2011 @ 17:56:

Ik heb deze problemen zowel mondeling als schriftelijk aangekaart ook een schriftelijke reactie ontvangen.

Hier regelt de bso ook de tso en dat is duur.

Klacht bij het bedrijf en bij school aangekaart maar het bedrijf schrijft gewoon dat ze klacht niet kunnen oplossen en daar moet je het dan maar mee doen.En dat is een professionele organisatie? En te weinig personeel? Bizar.
quote:galadriel schreef op 28 september 2011 @ 18:32:

Koek en snoep wordt bij ons ook niet gewaardeerd trouwens.

Ook niet de "gezonde" koekjes.Hier ook niet, gewoon regels van de school en nogal logisch dat de overblijf zich daar dan aan houdt.
quote:rammelkont schreef op 28 september 2011 @ 19:34:

Bij ons is er een kinderrestaurant georganiseerd door de BSO. Super geregeld en niet duur, zelfs gratis als je ook gebruikt maakt van de BSO! Alles is er vers en de kinders smeren zelf hun broodjes (je hoeft ze dus niks mee te geven) en mogen na hun boterham ook nog een stuk fruit en daarna gaan ze buiten spelen en/of spelletjes doen met de overblijf dames. Mijn zoon gaat er met veel plezier heen! Ik had zelf een bloedhekel aan klef/geplet brood dus ben blij dat ik mijn kind dat niet aan hoef te doen :Imao:Zo lang het gezond eten is in dat restaurant zou ik het ook wel leuk en fijn vinden maar het moeten niet van die restaurants worden die je bv op die engelse scholen ziet met allemaal junk food ed
quote:Star schreef op 28 september 2011 @ 19:38:

[...]

Hier ook niet, gewoon regels van de school en nogal logisch dat de overblijf zich daar dan aan houdt.maar een sultana koekje vind ik nog wel moeten kunnen hoor, kom op waar hebben we het over.
quote:Star schreef op 28 september 2011 @ 19:34:

[...]

En dat is een professionele organisatie? En te weinig personeel? Bizar.Ja bizar, daarom kan ik nu alleen nog naar een onafhankelijke klachten commissie en dat ga ik ook doen.
quote:yvetje1 schreef op 28 september 2011 @ 19:57:

[...]

Ja bizar, daarom kan ik nu alleen nog naar een onafhankelijke klachten commissie en dat ga ik ook doen.Ja als het via bedrijf zelf niet kan worden opgelost, dan maar zo inderdaad. Hoe vinden leraren dat het gaat trouwens? Kunnen zij niet nog wat betekenen?
@ chantalo

Nee uiteraard niet, bruin of volkorenbrood, 1e boterham hartig en een beker melk. Allemaal eigen plekje aan een gedekte tafel onder prima toezicht zelf het broodje smeren. Kneuterige bedoeling, en heel gezellig als ik zoon moet geloven :-)
Klinkt gezellig en lekker fris dat je gewoon daar brood en drinken krijgt. Dochter drinkt nu tussen de middag melk maar volgens mij is dat niet echt lekker na 3,5u in een beker
Wat klinkt dat leuk Rammelkont! Ik zou ook heel blij zijn met zo'n tso!
Nou he! Ik besef nu pas dat het dus niet overal zo is, gek he, ik weet niet wat ik lees over overblijf moeders die schreeuwen tegen kinderen! Bij tso van zoon zijn zelfs kleuters gescheiden van hogere groepen, geeft fijn gevoel ook! Ik gebruik geen bso en betaal 13 euro pm voor 1 dag, valt dus ook wel mee.
@yvetje

Is het een idee om samen met meerdere ouders naar die onafhankelijke commissie te stappen??
Ik heb eigenlijk geen idee welke moeders bij ons de tso doen. Mijn dochter vindt de tso geweldig. Ze hoeft maar 1 of max 2x in de week. Eigenlijk zou ze elke dag wel willen. Wat dat betreft doen de dames het dus goed bij de tso.

Het begin was echter stroef. Mijn dochter is altijd al een slechte eter geweest en laat zich absoluut niet dwingen tot eten. Zij had haar brood dus nooit op en vond de tso verschrikkelijk. Ik heb aan het begin contact gehad met de coordinator en dit aangegeven. Er zou rekening mee worden gehouden. Na vier maanden kwam mijn dochter nog steeds verdrietig thuis. Toen de nieuwe coordinator gebeld en eea toegelicht. Zij heeft dat prima opgepikt. Binnen 2 weken was dochter helemaal om en vindt ze het dus leuk.

Ik begrijp dat er regels zijn op een tso maar als mijn kind moeite heeft met eten en ik geef aan dat niet alles op hoeft dan hoeft niet alles op. Simpel en klaar. Nu eet mijn meiske haar broodje altijd op.

Het was bij ons ook een kwestie van doorzetten. Wij hebben op sommige dagen gewoon geen alternatief voor de tso. Ben dus blij dat de nieuwe coordinator goed bezig is geweest.
Hier kost de TSO ¤5.10 voor incidentele opvang en ¤4.10 voor TSO op contract. Per kind.

Zelf ben ik pedagogisch medewerker op een BSO en coördinator van de TSO. Per dag blijven er zo'n 200 kinderen over. Kinderen eten in hun eigen lokaal met een pedagogisch medewerker en evt een overblijfmoeder erbij. Ligt eraan hoe groot de groep is, vanaf 10 kinderen sowieso met z'n tweeën.

Het hangt en staat met de leidsters van de groep. Wij doen altijd leuke dingen met elkaar, voorlezen, tekenen, spelletjes en als het slecht weer is mogen we de digiborden gebruiken.

De school kiest trouwens het 'model' van de opvang. Dit houdt in dat de prijs wordt bepaald door de verhouding van pedagogisch medewerker/overblijfmoeders. Hoe hoger het aantal pm-ers hoe duurder de TSO,

School is helemaal vrij om de keuze hierin te maken.
Bij ons is de 'regel' dat je de helft opeet van wat er in je trommeltje zit. Als het kind echt niet wil eten dan doe ik een memo in de trommel, wij vinden het niet verantwoord om een kind te dwingen om het op te eten. Stimuleren is prima, dwingen niet.
Hier een fantastische tso, kost ¤1,50 per dag. Zoon mag zelf bepalen hoeveel broodjes hij eet. Hij krijgt meestal vier mee, eet die bijna altijd ook op maar ook wel eens maar drie. De tso wordt door dezelfde organisatie (en leidsters) gedaan als de bso en zoon vind het fantastisch. En dat is maar goed ook want hij gaat drie keer per week. Er is genoeg tijd om te eten en om te spelen en ik hoor nooit een wanklank. Nu zit zoon ook op een vrij kleine school en is de overblijfgroep dus ook niet zo groot en dat vind ik ook wel fijn.

Ik zou inderdaad wel contact opnemen met een klachtencommissie o.i.d. want van een professionele organisatie mag je wel wat meer verwachten. Is de overblijf wel gewoon op school zelf? Wat vindt de school er zelf trouwens van?
Hier een continu rooster, maar iets anders dan eerder in dit topic genoemd. Dochter heeft nog wel de woensdag- en vrijdagmiddag vrij en gaat de overige dagen van half 9 tot kwart voor 3 naar school. De middagpauze is 3 kwartier, waarbij er voor de kleuterklassen (5) 1 leerkracht op de gang het aanspreekpunt is, in elke klas zijn verder 2 kinderen uit groep 8 aanwezig die toezicht houden. Zij kunnen dus altijd de leerkracht op de gang aanspreken als er iets is. Dochter krijgt gewoon brood mee van huis, er zijn geen extra kosten hiervoor.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
quote:Chantalo1984 schreef op 28 september 2011 @ 18:32:

[...]

Maar hoe bepaal jij dan dat het te weinig is ? Bedoel je hebt grote eters en kleine eters, snap je ?Ik ga er vanuit dat de ouder die de trommel vult zelf wel weet of het kind een grote eter is of niet. Het ene kind heeft ook meer/minder bij zich dan een ander. Als een kind een halve boterham van 2 boterhammen laat liggen vind ik dat niet erg. Als ze een halve laten liggen terwijl er maar 1 in zat vind ik het een ander verhaal. Hier is de regel eerst brood, dan fruit en dan pas koek.
quote:pop1980 schreef op 28 september 2011 @ 19:06:

[...]

Nee, als er afspraken over zijn, of een ouder heeft een briefje meegegeven, dan niet. Als mij opvalt dat een kind structureel teveel mee krijgt, dan zou ik de ouder aanspreken over de reden ervan.

Note to self; toekomstige school vragen hoe TSO geregeld is.

Ik zou er helemaal niet van gediend zijn als een leraar of TSO vrijwilliger zich daarmee zou bemoeien. Ik beoordeel zelf wel wat ik mijn kind meegeef, en wat hij wel of niet van mij moet eten. Al word ik sowieso allergisch van 'moeten' eten.
quote:TaraD schreef op 28 september 2011 @ 21:32:

[...]

Ik ga er vanuit dat de ouder die de trommel vult zelf wel weet of het kind een grote eter is of niet. Het ene kind heeft ook meer/minder bij zich dan een ander. Als een kind een halve boterham van 2 boterhammen laat liggen vind ik dat niet erg. Als ze een halve laten liggen terwijl er maar 1 in zat vind ik het een ander verhaal. Hier is de regel eerst brood, dan fruit en dan pas koek.Ik begrijp je houding eigenlijk niet zo goed. Een tso moet toch ook leuk zijn? Eten op school is voor een kind soms ook spannend waaardoor het toch minder gaat eten. Ik word echt niet vrolijk van je houding ten opzicht van het kind. Als een kind echt niet meer wil eten hoef je het toch niet te straffen door het een koekje te ontzeggen?
Hier ook een tso-bsokracht. Ik vind het niet gek dat niet elke school opgeleide krachten heeft. Vind die maar eens voor een uurtje werk....

Wat bij ons aan vrijwilligers rondloopt is heel wisselend, maar duidelijk is dat niet iedereen het doet omdat ze kinderen leuk vinden. Jammer is dat!!

Overigens een sneaky tip van een ouder hier over het brood dat wel of niet op moet. Geef twee trommels mee of een trommel en een boterhamzakje. Dan kan het kind doen of ie minder mee heeft en als ie meer wil zijn tweede trommel pakken.
Hier nog een niet gediplomeerde TSO 'juf'. Bij ons op school is het de regel dat kinderen opeten wat er in de trommel zit, in principe. Als je al wat langer bij de TSO werkt kun je wel inschatten voor welk kind het niet zo'n probleem is dat het een keer niet alles opeet en welk kind je moet stimuleren bij elke hap die het neemt. Ik heb een paar kinderen op de groep (5), als ik die niet heeeeeel erg stimuleer eten ze niets tussen de middag, dat zal niet de bedoeling van de ouders zijn..... Ik kan echt niet aan deze kinderen zelf de keuze geven.
quote:feder schreef op 28 september 2011 @ 21:48:

Hier ook een tso-bsokracht. Ik vind het niet gek dat niet elke school opgeleide krachten heeft. Vind die maar eens voor een uurtje werk....

Wat bij ons aan vrijwilligers rondloopt is heel wisselend, maar duidelijk is dat niet iedereen het doet omdat ze kinderen leuk vinden. Jammer is dat!!

Overigens een sneaky tip van een ouder hier over het brood dat wel of niet op moet. Geef twee trommels mee of een trommel en een boterhamzakje. Dan kan het kind doen of ie minder mee heeft en als ie meer wil zijn tweede trommel pakken.Maar dat is toch de omgekeerde wereld?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven