Turnen duf?
donderdag 28 september 2017 om 10:39
donderdag 28 september 2017 om 11:16
Turnen is een hele specifieke sport, gericht op jonge leeftijden.
Mijn dochter van 7 turnt op hoog niveau, ik heb dit vroeger ook gedaan. Het is een minder populaire sport omdat je er eigenlijk alleen wat mee kunt als je talent hebt. Je zit immers niet in een team, doet het niet "samen" en je bent echt afhankelijk van je eigen lijf. hebt geen hulpmiddelen zoals ballen, rackets etc. of teamgenoten die te hulp schieten.
En het is een serieuze sport omdat het veel vergt, lichamelijk en geestelijk. Je doet dit minder snel voor de gezelligheid dan bijvoorbeeld hockey of streetdance.
De turnhallen zitten inderdaad ook nooit om de hoek. Wij rijden 3x per week af en aan plus in het weekend nog regelmatig god weet waarheen voor de wedstrijden.
Al het bovenstaande is dan ook 1 van de redenen waarom ik niet blij ben met mijn dochter haar keuze. Maar ze wordt overal uitgepikt als jong talent en vindt het oprecht geweldig. Echter wacht ik de dag af totdat ze thuis komt en zegt; mama ik wil dit niet meer, mag ik op hockey?;-)
Mijn dochter van 7 turnt op hoog niveau, ik heb dit vroeger ook gedaan. Het is een minder populaire sport omdat je er eigenlijk alleen wat mee kunt als je talent hebt. Je zit immers niet in een team, doet het niet "samen" en je bent echt afhankelijk van je eigen lijf. hebt geen hulpmiddelen zoals ballen, rackets etc. of teamgenoten die te hulp schieten.
En het is een serieuze sport omdat het veel vergt, lichamelijk en geestelijk. Je doet dit minder snel voor de gezelligheid dan bijvoorbeeld hockey of streetdance.
De turnhallen zitten inderdaad ook nooit om de hoek. Wij rijden 3x per week af en aan plus in het weekend nog regelmatig god weet waarheen voor de wedstrijden.
Al het bovenstaande is dan ook 1 van de redenen waarom ik niet blij ben met mijn dochter haar keuze. Maar ze wordt overal uitgepikt als jong talent en vindt het oprecht geweldig. Echter wacht ik de dag af totdat ze thuis komt en zegt; mama ik wil dit niet meer, mag ik op hockey?;-)

donderdag 28 september 2017 om 11:18
donderdag 28 september 2017 om 11:23
Turnen is een een fantastische sport. De reden dat elke training 2 uur duurt is dat alleen de warming up al dik een half uur in beslag neemt. Vaak moeten de toestellen dan allemaal gedaan worden of in ieder geval 2 ervan en dan weer de cooling down. Nou dan ben je zo 2 of 2,5 uur verder.
Kijk eens op you tube naar filmpjes van die Amerikaanse meiden dat is echt om te smullen zooo goed. Altijd gedroomd dat ik dat ooit zou kunnen maar helaas ben ik nooit verder gekomen dan de salto.
Kijk eens op you tube naar filmpjes van die Amerikaanse meiden dat is echt om te smullen zooo goed. Altijd gedroomd dat ik dat ooit zou kunnen maar helaas ben ik nooit verder gekomen dan de salto.
Ja en?
donderdag 28 september 2017 om 11:41
Hier op de gymvereniging zou ze dan in de 10+ groep komen. Er zitten ook een paar meiden bij van de middelbare school, maar het is wel het kleinste groepje. Als je goed bent kun je door naar de turnselectie. De turnselectie traint 2 uur, de gewone gym 1 uur. En we hebben hier ook nog Freerunnen, razend populair voor een dorpsclub (4 groepen). Dan worden er ook radslagen ed gemaakt.
donderdag 28 september 2017 om 11:43

donderdag 28 september 2017 om 11:44
Waarom moet ze dan meteen op alles, laat haar een van die opties kiezen die ze zelf heeft genoemt. Of is die er niet?
Ik zou als kind ook beetje geirriteerd worden als moeder dan ineens wil dat ik op een andere sport ga dan ik het liefst wil. En zeker als dat inhoudt dat ik moet trainen voor wedstrijden terwijl ik eigenlijk niet op turnen wil.
Ik zou anders ook kijken naar een circusschool, dat klinkt meer als de voorbeeld sporten die ze heeft genoemd.
Ik zou als kind ook beetje geirriteerd worden als moeder dan ineens wil dat ik op een andere sport ga dan ik het liefst wil. En zeker als dat inhoudt dat ik moet trainen voor wedstrijden terwijl ik eigenlijk niet op turnen wil.
Ik zou anders ook kijken naar een circusschool, dat klinkt meer als de voorbeeld sporten die ze heeft genoemd.
donderdag 28 september 2017 om 11:48
Vaak is het een combinatieles van aerial hoop en tissue/silks (dat zijn van die lange doeken die aan een hoog plafond hangen en waar je inklimt, lenige trucs uithaalt terwijl je jezelf erin en eruit wikkelt, superleuk). Dus dan heb je al twee in een klap.
Maar bij jeugdcircus kun je dit meestal ook doen en veel meer, handig als ze van afwisseling houdt maar vaak ook ruimte om je op een richting te richten. En het is vaak een leuke gemixte groep.
Maar bij jeugdcircus kun je dit meestal ook doen en veel meer, handig als ze van afwisseling houdt maar vaak ook ruimte om je op een richting te richten. En het is vaak een leuke gemixte groep.
donderdag 28 september 2017 om 12:22
Op je 11de beginnen met turnen is nogal laat, bij de turnen die je veel meer dan een handstand en een radslag zelfs bij recreatief turnen. Meisjes die na 12+ Nog turnen zitten meestal bij de selectie. Mij lijkt circus of iets dergelijks wat geschikter voor je dochter.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
donderdag 28 september 2017 om 13:17
Hier in de buurt is turnen juist populair, bij bijna alle uren van de verenigingen in de buurt zijn wachtlijsten.
Mijn dochter zit op een recreatief uur met meisjes van 10 tot 16 jaar, dus dat is hier ook gewoon.
Maar waarom laat je je dochter niet gewoon een keer meedoen, ik neem aan dat er proeflessen zijn?
Trouwens, voor recreatief turnen heb je toch geen turnhal nodig, wanneer gewone gymzalen genoeg toestellen hebben kan dat toch ook prima.
Mijn dochter zit op een recreatief uur met meisjes van 10 tot 16 jaar, dus dat is hier ook gewoon.
Maar waarom laat je je dochter niet gewoon een keer meedoen, ik neem aan dat er proeflessen zijn?
Trouwens, voor recreatief turnen heb je toch geen turnhal nodig, wanneer gewone gymzalen genoeg toestellen hebben kan dat toch ook prima.
donderdag 28 september 2017 om 13:27
Ik zou niet op mijn 11e nog eens beginnen met turnen; als je jong bent turnen er veel, als je ouder bent is de selectie al gemaakt en zijn alleen de besten nog over...
Ik heb vroeger van mijn 3e tot mijn 14e geturnd, ook bij de selectie, en toen was ik er helemaal klaar mee; en die holle rug is ook nooit meer over gegaan.
Ik heb vroeger van mijn 3e tot mijn 14e geturnd, ook bij de selectie, en toen was ik er helemaal klaar mee; en die holle rug is ook nooit meer over gegaan.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!

donderdag 28 september 2017 om 21:12
Paaldansen zou ik voor een 11-jarige dan weer niet ok vinden. Ik weet dat ze er in principe niks sensueels leren en dat je er beresterk/lenig van wordt, maar de associatie met erotisch paaldansen, vind ik bij zulke jonge meiden niet ok. En die houdingen/bewegingen zijn hoe dan ook suggestief.
Ze komt op een leeftijd dat ze zich steeds meer in de grote buitenwereld begeeft, tussen jongens/ mannen die die associatie ook hebben.
Ik wil me gewoon niet indenken dat mijn dochter daar blij gaat vertellen dat ze aan paaldansen doet of met haar vriendinnen op straat wat trucjes laat zien ofzo.
Ben ik erg truttig?
Ze komt op een leeftijd dat ze zich steeds meer in de grote buitenwereld begeeft, tussen jongens/ mannen die die associatie ook hebben.
Ik wil me gewoon niet indenken dat mijn dochter daar blij gaat vertellen dat ze aan paaldansen doet of met haar vriendinnen op straat wat trucjes laat zien ofzo.
Ben ik erg truttig?
dropdrop wijzigde dit bericht op 28-09-2017 21:24
4.76% gewijzigd

donderdag 28 september 2017 om 21:26
donderdag 28 september 2017 om 21:33
Hier vind ik de seksualisering van die kinderen inderdaad meevallen, maar het imago blijft me storen.angelique schreef: ↑28-09-2017 21:26Dit is toch puur topsport
https://m.youtube.com/watch?v=7dWZrApttZY