Tweede bevalling makkelijker/minder pijnlijk dan de eerste?

27-01-2009 18:50 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste bevalling vond ik geen pretje. Om 6.30 uur de eerste weeen en vervolgens de volgende ochtend om 1.00 uur geboren. 2.15 uur geperst en uiteindelijk een vacuum.

Er wordt vaak gezegd dat een tweede bevalling gemakkelijker gaat? Vinden jullie dat ook of zijn de ervaringen wisselend?
Ik vond de tweede bevalling veel zwaarder dan de eerste... maar dat is persoonsgebonden. maar dat komt omdat de tweede veel zwaarder was dan de eerste.....

Succes alvast...
Dat is echt per persoon en per baby verschillend. Mijn daadwerkelijke bevalling van de tweede was makkelijker maar de aanloop met weeen duurde langer.. Je kunt er echt niets van zeggen. Succes!
Ik hoop ook op een makkelijkere bevalling dan van de eerste. De bevalling van onze zoon vond ik een ware hel en het duurde echt heel erg lang. Nu ben ik 19 weken zwanger van de 2e. Vaak hoor je wel dat de bevalling van de 2e sneller en makkelijker gaat, maar ja da's geen garantie natuurlijk!

Dit keer ga ik voor "Binnen 3 uur en pijnloos"
Mijn tweede bevalling duurde een stuk korter(mijn eerste duurde vanaf de eerste wee ongeveer 37 uur), daarentegen kwam ik bij de tweede al meteen in een weeënstorm. Ik heb het ook weleens aan mijn moeder gevraagd, 3 kinderen. Zij vond de eerste het gemakkelijkst en de laatste juist het zwaarst. Zo kan dat verschillen.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Eerste bevalling duurde 4 uur (ik had al 6 cm. ontsluiting toen ik doorhad dat de bevalling was begonnen, hahaha).

Tweede bevalling duurde 1,5 uur en deed PIJN!!! Het ging allemaal te snel, ik had een weeenstorm van hier tot Tokio waar echt niet tegenop te puffen was. Dit vond ik niet te doen, het had van mij wel iets langer mogen duren wat dat betreft.
Ik vond mijn tweede bevalling zwaarder dan de eerste, maar dat heeft o.a. te maken met de weeënstorm die ik op het laatst had, waarbij ik in 20 minuten tijd van 5 naar 10 cm ging.

Qua tijd scheelde het elkaar niet veel, de eerste 36 uur en de tweede 32 uur (ook weer door de weeënstorm, anders had het waarschijnlijk een stukje langer geduurd).

Het persen duurde bij de tweede weer een stuk korter, bij de eerste een half uur, bij de tweede had ik 1 perswee nodig en toen was ze er.
Ik heb ze er beiden in 11 minuten uitgepersd, dat dan weer wel!
Bij de eerste: vanaf de eerste wee 3,5 uur weeën, vervolgens 1,5 uur persen.

Bij de tweede: vanaf de eerste wee 1,5 uur weeën, vervolgens 6 minuten (!) persen.

Tweede bevalling was net zo goed heftig en snel, maar die 6 minuten persen was overrompelend. Ik realiseerde me amper dat het al over was. Maar goed, alles bij elkaar maar heel kort bezig geweest dus superheftig maar lekker snel klaar.
Ik vond de eerste de makkelijkste, de tweede al iets erger en de derde het ergste. Maar ik denk dat het aan de lengte van je bevalling ligt. Mijn eerste bevalling duurde een uurtje of 6, en anderhalf uur persen. Dat is een mooi tempo. De tweede duurde 3 uur en 20 min persen, dat vond ik eigenlijk al te snel. En de derde was er binnen een uur en 5 min persen, en dat vond ik eigenlijk niet te doen.

Ik heb wel eens gelezen dat een gemiddelde eerste bevalling 150 weeen duurt, en de tweede 75. Dus wat dat betreft zou het makkelijker moeten zijn. Mijn derde bevalling duurde 27 weeen volgens het CTG, en dat lijkt fijner dan het is.
De eerste was er in 3,5 uur; weeënstorm en 37 minuten persen. Dat vond ik prima te doen. De tweede moest onverwacht met een keizersnede gehaald worden, dat vond ik niet te doen. Had heel erg heftige weeën en daarnaast probeerde de gyn mijn zoon inwendig nog te draaien. Dat trok ik niet. Maar goed, dat is een uitzonderingssituatie. Vond de weeën bij zoon wel een stuk moeilijker te handelen. Wellicht omdat hij verkeerd lag.
de eerste bevalling was (ook volgend de gyn,) een zware bevalling. Duurde 24 uur en zoon is met vacuumpomp geboren.

Tweede bevaling was er 1 volgens het boekje. Dochter is thuis op eigen kracht(de mijne dus hé?!) geboren.

Maar als ik moet kiezen,vond ik de tweede bevaling zwaarder.

De pijn was intenser..
Mijn eerste bevalling duurde 3 uur; weeënstorm na een inleiding. Was erg zwaar, er zat geen enkele pauze tussen de weeën. Persen duurde een half uur.

Tweede bevalling duurde keurig 6 uur en ging volgens het boekje. Persen was binnen 5 minuten gepiept maar wel een subtotaalruptuur.

Derde bevalling duurde anderhalf uur. Was qua heftigheid tussen de eerste en de tweede in, persen ook weer binnen 5 minuten klaar. En ook weer een flinke scheur.

Vierde bevalling was een (spoed)keizersnee, dus dat valt niet te vergelijken.
Ik had na de tweede trouwens ook enorme na-weeën! Echt verschrikkelijk, denk je dat het allemaal voorbij is, maar nee hoor. Tijdens de bevalling was ik in een roes, weeënstorm ging half aan me voorbij. Maar daarna...toen alles weer rustig was en ik de kleine aan de borst had...hell! Die heb ik 2 dagen lang weg moeten puffen, ik werd er duizelig van.

Volgens mijn verloskundige komen na-weeën bij tweede en volgende bevallingen vaker voor. Bij de eerste had ik er idd geen.
quote:nippo schreef op 27 januari 2009 @ 20:18:

Ik vond de eerste de makkelijkste, de tweede al iets erger en de derde het ergste..

(..)

Ik heb wel eens gelezen dat een gemiddelde eerste bevalling 150 weeen duurt, en de tweede 75. Dus wat dat betreft zou het makkelijker moeten zijn. Mijn derde bevalling duurde 27 weeen volgens het CTG, en dat lijkt fijner dan het is.

Ja, dat heb ik ook eens gelezen!

Die 27 weeen móeten dan ook héél krachtig/pijnlijk zijn geweest. Klopt dat?

Pfff ben nu zelf zwanger van de derde en de eerste was erin 9 uurtjes, de tweede in 4 uur en deze? Stortbevallingen lijken me echt geen pretje maar we zullen zien.
Het is volgens mij wel over het algemeen zo dat tweede bevallingen wat sneller gaan dan eerste.

Bij mijn eerste ging de ontsluiting heel snel (4 uur ongeveer waarbij van 2-3 cm naar volledige ontsluiting in één wee, na toucheren door verloskundige, bij toucheren 2-3 cm en toen ik persdrang voelde was ze net weg...) maar het persen ontzettend lang (22.30 uur persdrang, verloskundige dus net weg, pas 23.15 uur terug, uiteindelijk zoon na knip en meeduwen om 2.00 uur toch nog thuis geboren!). Achteraf - na geboorte tweede - weet ik dat mijn persweeën bij de eerste erg zwak waren.

Mijn lijf dacht ook, bij de tweede: dat doen we anders! Ik hoefde niets te doen, mijn baarmoeder perste hem er zelf uit met een kracht die 100 keer sterker was dan die persweeën bij mijn oudste.

Deze keer dus nog geen 3 minuten persweeën.

De ontsluiting ging bij de tweede nog vlotter, van eerste ontsluitingswee tot geboorte krap 2 uur.

Wel erg veel last van naweeën waar ik dat bij de eerste niet had.

xx lisa.
Als je al een keer bent bevallen gaat de uitdrijving zelf meestal sneller

Mijn eerste dochter werd na een nacht weeen met een vacuumpomp geboren na ongeveer 1,5 uur persen.

De tweede werd na een half uur op eigen kracht geboren. Ik vond het persen zonder vacuumpomp veel minder pijnlijk maar het laatste uur ontsluitingsweeen was wel veel heftiger dan bij de eerste.
quote:FleurtjeFee schreef op 27 januari 2009 @ 20:44:

[...]

Ja, dat heb ik ook eens gelezen!

Die 27 weeen móeten dan ook héél krachtig/pijnlijk zijn geweest. Klopt dat?

Pfff ben nu zelf zwanger van de derde en de eerste was erin 9 uurtjes, de tweede in 4 uur en deze? Stortbevallingen lijken me echt geen pretje maar we zullen zien.

De eerste helft ging wel, maar de laatste helft was niet vol te houden inderdaad. Ik lees hier overal overal weeenstormen, maar dat had ik niet echt. Althans, er zat wel steeds pauze tussen de weeen, en ik neem aan dat je dat bij een weeenstorm niet hebt. De weeen waren alleen heel krachtig.

Het had een stuk gescheeld als ik had geweten dat ik al zover was. Maar nu dacht ik dat de ergste helft nog moest komen, en raakte ik toch lichtelijk in paniek. Achteraf was zoon er toen al bijna, maar wist ik veel. In de verloskamers had men het ook niet echt door, de vpk weigerde om iemand erbij te roepen en uiteindelijk kwam de vk maar net op tijd binnenlopen. Enige voordeel is dat ik die hele bevalling niet getoucheerd ben.
Nou het is misschien niet wat je wil horen, maar mijn eerste bevalling vond ik het beste te doen. Het was eerst een week heel veel voorweeen, en toen het eenmaal ging doorzetten was het gemiddeld een cm per uur, en 10 min persen

Tweede bevalling vond ik heel zwaar, ik kon me vanaf het begin al geen houding meer aannemen, lag in bed, en zelfs omrollen oid kon ik niet, ik was helemaal in mezelf gekeerd om de weeen op te vangen, en de ontsluiting ging langzaam.

Persen duurder 10 min

De derde, was in 1 uur van 0 naar 10 cm en weer 11 minuten later lag ze op mijn buik.

Dus totaal 1 uur 11 minuten... Het begon uit het niets, midden in de nacht met een weeenstorm, ik wist vanaf het begin niet waar ik het moest zoeken.

Persen moest op eigen kracht omdat ze na een uurtje al begon te zakken *au*

De kraamhulp was te laat, maar de vk was gelukkig wel op tijd.

Ik vind het super zwaar, en het moeilijkste vond ik dat je niet kunt beseffen dat je aan het bevallen bent.

"Opeens" is daar je baby, en je buik weer leeg... Ik kon er niet naar toe leven (ja die 9 maanden wel natuurlijk, maar dat bedoel ik niet)

Al met al kruipt de jongste op dit moment over de vloer en zijn dr sokken weer eens uit... een heerlijk kind!

Succes iig, het zijn wel mooie ervaringen (achteraf ;) )
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Tweede bevalling was bij mij echt veel makkelijker dan de eerste. Bij de eerste vanaf de eerste wee al een weeenstorm, bijna constant 17 uur lang, twee uur persen en een flinke knip. Bij de tweede veel voorweeen gehand, goed te doen. Ik had ook pas laat door dat het nu echt begonnen was en nog geen vier uur later en 10 minuten persen was onze jongste er al. Geen scheur of knip. Wel veel meer last van naweeen gehad, de eerste vier dagen. Dat had ik bij de eerste minder.

Ik zag wel erg op tegen de bevalling gezien mijn ervaring met de eerste maar het viel me dus erg mee.

Ik hoop voor je dat het bij jou ook zo gaat!
Mijn eerste bevalling duurde van begin tot eind 2 uur. om 2.00 uur 's nachts braken mijn vliezen maar tot ongeveer 9.30 uur voelde ik niets. Ik heb mijn huis nog gepoetst. Om half tien kreeg ik opeens weeen kort na elkaar. Na een belletje met de VK zei ze dat ik in anderhalf uur nog maar eens terug moest bellen, volgens haar waren de weeen niet heftig genoeg en zou het nog wel even duren.Vooraf had ik gezegd dat ik het niet zou trekken als ik enorme pijn had en de vk me zou vertellen dat ik nog maar op de helft was dus ik hield me fijn vast aan die anderhalf uur.Mijn vriend bleef roepen dat ik moest bellen en heeft dat uiteindelijk zelf maar gedaan na een half uur.

De vk was er binnen vijf minuten en vertelde me dat ik al acht a negen cm ontsluiting had. We zijn in de auto gestapt en bij het kraamhotel waar ik ben bevallen mocht mijn vriend zijn auto niet meer wegzetten en begon de vk te rennen. Nog steeds had ik niets in de gaten:-) Mooi toch.

Eenmaal op de verloskamer mocht ik meteen gaan persen. Volgens de vk had ik al ongeveer een kwartier 10 cm ontsluiting! Na vijf keer persen om half twaalf was ons zoontje er, acht pond, schoon aan de haak.ik had maar een klein scheurtje dat wel gehecht is overigens en had anderhalve liter bloed verloren. ook hebben ze met twee man onze uk moeten halen omdat ik geen persweeen meer had, op handen en knieen.

In principe had mijn bevalling dus nog korter kunnen duren als ik die persdrang niet opgehouden had. De vk wilde mij niet vertellen dat ik al 10 cm ontsluiting had omdat ze bang was dat ik gewoon thuis bleef om te bevallen.Wel vond ze het erg knap dat ik het zolang heb weten op te houden.

Ons zoontje is nu elf maanden en ik ben sinds een maand zwanger van ons tweede kindje. Ik ben benieuwd naar deze bevalling. Wel weet ik zeker dat ik eerder ga bellen deze keer:-)

Volgens mijn moeder had ik het "cadeau gekregen"maar ik vond zo'n snelle bevalling juist erg heftig en pijnlijk. Normaal gesproken bouw je je pijn op en denk ik dat het beter op te vangen is. Bij mij ging het van 0 naar honderd in twee uur tijd, das ook niet alles.

Van mij mag deze bevalling wel ietsje langer duren.
Ik vond de tweede bevalling zwaarder dan de eerste. Ondanks het feit dat de eerste 24 uur duurde met een weeenstorm van negen uur en de tweede bevalling maar vier uurtjes (en zonder weeenstorm).

Na de eerste riep ik na twee dagen dat ik er nog een wilde, bij de tweede pas na een week
Bij mij was de tweede inderdaad makkelijker en minder pijnlijk. De eerste was er binnen 20 uur na het breken van de vliezen (de echte "officiële weeën duurde twee uur, maar had daarvoor ook al flink pijn). De tweede werd binnen acht uur na het eerste goh-ik-heb-een-krampje geboren, 20 minuten na aankomst in het ziekenhuis.
Het is wel zo dat bij de tweede de ontsluiting veel harder ging. Bij de eerste zat ik na 15 uur (+inleiden) op 4cm, bij de tweede had ik 7cm in drie uur.
Ik weet niet of ik de tweede bevalling zwaarder vond, maar heftiger vond ik hem zeker! Bij mijn tweede zoon ben ik binnen 4 uur bevallen maar ben ik in de laatste 10 minuten van 2 cm ontsluiting naar volledige otsluiting gegaan en is hij in twee flinke perweeen geboren. Het ging zo snel en het was zó pijnlijk dat ik dat lastiger vond dan 10 uur (eerste zoon) flinke weeen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven