Tweetalig VWO

28-11-2020 13:29 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon zit in groep 8 en moet dus begin volgend jaar een keuze maken voor een middelbare school. Op zijn voorkeursschool wordt regulier VWO en tweetalig (Engels) VWO aangeboden en hij overweegt tweetalig te gaan doen.

Wie heeft er ervaring met tweetalig VWO en dan ook op de wat langere termijn? In de bovenbouw wordt er ook weer veel overgeschakeld op Nederlands heb ik begrepen, omdat de examens wel in het Nederlands zijn.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
florita schreef:
28-11-2020 13:50
Nederlanders spreken gemiddeld echt goed Engels vergeleken met andere tweede talers. Natuurlijk is het niet native, maar juist op een tweetalig vwo werken vaak ook native speakers. Leerlingen van tweetalig vwo spreken gemiddeld zeker beter Engels dan leerlingen van regulier onderwijs. Tweetalige havo leerlingen doen bijvoorbeeld regelmatig vwo Engels eindexamen, er wordt Cambridge examen gedaan, etc.

Ben je op meerdere scholen geweest of maar op 1? Daar kan het ook aan liggen namelijk.

Over het niveau Engels bedoelde ik meer algemeen. Hoe vaak ik niet Nederlanders tegen kom die 'vloeiend Engels' spreken... Als ik ze dan hoor praten of een stuk zie schrijven trek ik meestal een wenkbrauw op.

Als de docenten op het TTO native zijn dan helemaal prima en lekker doen. Maar ik zou het niveau van de docenten dus wel tegen de loep houden. Niet op basis van eigen niveau ('beter Engels dan ik') maar op het beleid van een school ('op TTO werken native speakers')
pejeka schreef:
28-11-2020 13:51
Ik heb zelf VWO gedaan, maar kan me geen vak "drama" herinneren. Wat is dat?
Een groot drama
Maar wil hij een kant op qua vervolgopleiding waarbij dit nodig is? Is het Cambridge? Want van 3/6/9/12 maanden buitenland in een Engelstalig land na VWO leer je 3x zo snel en veel meer.
Volgende week komen als het goed is alle online open dagen en informatie al beschikbaar, dus dan kunnen we ons meer gaan oriënteren op zijn mogelijkheden.

Hij is zeker talig en zijn Engels is nu al beter dan van mijn dochter toen zij in groep 8 zat. Komt vooral door gamen en Engelse Youtube video's kijken ;-) Hij wil later de IT-kant op.
pejeka schreef:
28-11-2020 13:52
En dat betekent concreet voor de taalbeheersing?
Bijvoorbeeld; https://www.teachingenglish.org.uk/arti ... -framework
Juultje schreef:
28-11-2020 13:53
Toneel
Goh, wat aardig. Maar hoort dat op het VWO, een toneelklasje? Hadden we destijds ook, maar dan buiten het lesprogramma, om bijvoorbeeld de jaarlijkse musical of toneelvoorstelling in te studeren. Maar dat is toch niet echt serieus een schoolvak tegenwoordig?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Mijn oudste zit in de tweede van vwo tto.

De meeste vakken zijn in het Engels. De boeken ook uiteraard. Ik denk idd dat niet elke docent even goed Engels spreekt, maar in de boeken staat het natuurlijk wel goed.
Ze worden ook beoordeeld op hoe veel ze Engels gebruiken in de klas, maar ook onderling en buiten de lessen, bijv. Tijdens een excursie.

Vanaf de 4e zijn de lessen wel weer voor een groter deel in het Nederlands als voorbereiding op het Nederlandse eindexamen. Ze blijven wel veel Engelse les houden en kunnen inderdaad ook de Cambridge certificaten blijven halen.

In zijn klas zit wel de elite van de school, volgens mij. Het nerdgehalte is best hoog en goede cijfers halen is prestige ipv stom en voor stuudjes. Op zich wel prettig ook, een beetje gemotiveerde pubers om je heen.
Het is wel pittig, sowieso vwo, maar ook dat extra stapje in het Engels. Mijn zoon moet er hard voor werken in elk geval, maar hij wil het graag blijven doen.
..
pejeka schreef:
28-11-2020 13:55
Goh, wat aardig. Maar hoort dat op het VWO, een toneelklasje? Hadden we destijds ook, maar dan buiten het lesprogramma, om bijvoorbeeld de jaarlijkse musical of toneelvoorstelling in te studeren. Maar dat is toch niet echt serieus een schoolvak tegenwoordig?
Hier wel. Dochter zit op een ander VWO en krijgt dat vak daar ook.
Mijn dochter doet tweetalig Havo, nu in het derde jaar. Bij haar hebben al de leraren hun Cambridge certificaat moeten halen.
Ik vind het een groot voordeel, haar Engels is echt stukken beter. Hou er wel rekening mee dat het echt wel een graadje moeilijker is dan het niet-tweetalig onderwijs.
We gaan zeker kijken welke docenten er de vakken geven en hoe het niveau Engels van de docenten is.
Bedankt voor alle ervaringen zo ver, fijn om te lezen!
Misschien een hele domme vraag, maar veel mensen en veel jongeren beheersen niet eens correct Nederlands, vraag hen iets over spelling of grammatica of zinsontleding en ze kijken je blanco aan. Hoe kunnen die dan correct Engels leren als ze hun eigen taal al niet eens beheersen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
Waarom niet? Teken, muziek en handvaardigheid zijn toch ook al jaren schoolvakken?
pejeka schreef:
28-11-2020 14:02
Misschien een hele domme vraag, maar veel mensen en veel jongeren beheersen niet eens correct Nederlands, vraag hen iets over spelling of grammatica of zinsontleding en ze kijken je blanco aan. Hoe kunnen die dan correct Engels leren als ze hun eigen taal al niet eens beheersen?
Ik kijk niet naar andere kinderen, maar alleen naar mijn zoon. Die beheerst prima Nederlands en heeft in zijn hele basisschooltijd in zijn spellingstoetsen nog nooit een fout gemaakt. Ik denk dat dat wel goed zit dan ;-)
Ik zie er weinig voordeel in. De basis van leerstof kun je, naar mijn idee, beter leren in je eerste taal (voor de meeste mensen Nederlands). Ik vind het ook jammer dat het Nederlands op veel universiteiten aan het verdwijnen is.

Een verrijking van het schoolcurriculum is prima, maar dan liever op andere manieren.

Maar goed, ik snap de verheerlijking van Engels sowieso niet zo. Zelf had ik liever (goed) Spaans geleerd op school.
Gelukkig zat ik destijds op een van de weinige scholen, waarbij Engels niet verplicht was als eindexamenvak (ik heb het dus ook niet als vak gekozen).
florita schreef:
28-11-2020 13:50
Nederlanders spreken gemiddeld echt goed Engels vergeleken met andere tweede talers. Natuurlijk is het niet native, maar juist op een tweetalig vwo werken vaak ook native speakers. Leerlingen van tweetalig vwo spreken gemiddeld zeker beter Engels dan leerlingen van regulier onderwijs. Tweetalige havo leerlingen doen bijvoorbeeld regelmatig vwo Engels eindexamen, er wordt Cambridge examen gedaan, etc.

Ben je op meerdere scholen geweest of maar op 1? Daar kan het ook aan liggen namelijk.
Denken ze. Het is bijvoorbeeld niet te vergelijken met het Engels van de mensen in de Nordics.
Honey, you should see me in a crown
pejeka schreef:
Ja Pee, dat is het:

Verplichte vakken bovenbouw vwo
Iedere vwo-leerling heeft de volgende verplichte vakken in de bovenbouw:

Nederlandse taal en literatuur;
Engelse taal en literatuur;
rekenen;
maatschappijleer;
culturele en kunstzinnige vorming (CKV). Bij het gymnasium is dit klassieke culturele vorming;
lichamelijke opvoeding;
2e vreemde taal bij vwo. Bij het gymnasium is dit Latijn of Grieks.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -in-elkaar
Honey, you should see me in a crown
zoon (12) doet nu tto hvo vwo volgens jenaplan.
Ik vind het ontzettend pittig en wij ( en hij) hadden hier nooit voor gekozen als hij niet twee jaar op een internationale school had gezeten in Korea. Zijn engels ( amerikaans eerlijk gezegd) is bij sommige vakken beter als van de leraar ( iig qua uitspraak)
Daar stoort hij zich niet aan en hij heeft ook niet alle vakken in het engels wat voor een goede balans zorgt.
Maar als hij als " gewone" brugpieper vanuit Nederlandse school ineens in het engels zijn wiskunde zou moeten doen op vwo was denk ik echt heel overweldigend geweest. ( al leert de ervaring in het buitenland ook wel weer leert dat kinderen die in een taal worden ondergedompeld dit snel oppikken)
Dat gezegd hebbende vind ik de bredere blik die een tto stoming biedt heel waardevol waardoor kinderen sneller en met meer vertrouwen durven dromen over een baan met internationale mogelijkheden. De wereld is zo groot!

succes met kiezen! vooral gaan kijken en als kind zich er goed bij voelt gewoon doen.
Ik heb zelf tweetalig VWO gedaan (2007-2013). Ik heb hier ontzettend veel aan gehad. Het klopt inderdaad dat je examens in het Nederlands zijn, maar dat was niet erg. Er is zo'n goede basis gelegd voor mij in de Engelse taal en ik heb er in veel gevallen profijt van (op werk als ik een Engels artikel moet lezen, op vakantie, toen ik in het buitenland ging studeren, etc.). Maar ik had dan ook voornamelijk native speakers als docent, dus dat was top.
rainonyourparade schreef:
28-11-2020 15:30
Ik heb zelf tweetalig VWO gedaan (2007-2013). Ik heb hier ontzettend veel aan gehad. Het klopt inderdaad dat je examens in het Nederlands zijn, maar dat was niet erg. Er is zo'n goede basis gelegd voor mij in de Engelse taal en ik heb er in veel gevallen profijt van (op werk als ik een Engels artikel moet lezen, op vakantie, toen ik in het buitenland ging studeren, etc.). Maar ik had dan ook voornamelijk native speakers als docent, dus dat was top.
Maar maakt het dan zoveel uit? Ik heb geen eindexamen Engels gedaan (dus maar 3 jaar Engels gehad). Daarna ook wel een opleiding, die voor een groot deel in het Engels was. Ik zal echt de laatste zijn om te beweren dat ik vloeiend Engels spreek (ik maak mij totaal geen illusies), maar ik heb niet het idee dat het mij ooit belemmerd heeft en studie en werk.

In mijn werk (internationale omgeving) heb ik verrassend weinig Engels gesproken. Wel veel Duits en een beetje Spaans was ook wel heel handig geweest.
Mijn nichtje doet vwo tweetalig. Ze is een goede leerling maar het kost hoe dan ook meer tijd. Er zijn dan ook veel leerlingen afgevallen na het eerste jaar. Wat is je zoon voor kind to? Denk je dat hij er veel voor wil doen? Ik zou dat mee laten wegen.
Eurus schreef:
28-11-2020 14:22
Denken ze. Het is bijvoorbeeld niet te vergelijken met het Engels van de mensen in de Nordics.
Dat is niet mijn ervaring. Ik werk in een internationale omgeving, en Nederlanders doen echt niet onder voor welk land dan ook waar het op communicatie in het Engels aan komt. (Ok, met name de mensen onder de 50, daarboven wisselt het enorm, maar ook dat vind je elders ook)
Ja, ze maken fouten. Dat doen mensen uit andere landen ook. En native speakers trouwens ook. Vloeiend betekent niet hetzelfde als absoluut foutloos.

Mensen die ik er over hoor klagen, hebben vaak een Britse achtergrond, en vinden het Engels daarom niet goed. Maar Engels is meer dan alleen Brits, zowel in grammatica en woordgebruik als cultureel. Vaak is het helemaal niet ‘tenenkrommend’, maar gewoon ‘niet zoals hun klasse in Engeland’.
nausicaa schreef:
28-11-2020 15:50
Dat is niet mijn ervaring. Ik werk in een internationale omgeving, en Nederlanders doen echt niet onder voor welk land dan ook waar het op communicatie in het Engels aan komt. (Ok, met name de mensen onder de 50, daarboven wisselt het enorm, maar ook dat vind je elders ook)
Ja, ze maken fouten. Dat doen mensen uit andere landen ook. En native speakers trouwens ook. Vloeiend betekent niet hetzelfde als absoluut foutloos.

Mensen die ik er over hoor klagen, hebben vaak een Britse achtergrond, en vinden het Engels daarom niet goed. Maar Engels is meer dan alleen Brits, zowel in grammatica en woordgebruik als cultureel. Vaak is het helemaal niet ‘tenenkrommend’, maar gewoon ‘niet zoals hun klasse in Engeland’.

Dit klopt inderdaad deels, denk ik. Mijn familie is lower middleclass, die van mijn vriend working class. Dus het is niet ‘neerkijken’ ofzo, zoals in de hogere klasses misschien wel gebeurd. Ik mis in het Nederlands - Engels gewoon elke vorm van beleefdheid. En net zoals ik het gek vind als ik van een mij onbekend persoon een mailtje te ontvangen dat start met ‘Hoi,’ zo vind ik het in het Engels ook heel gek als er geen beleefdheidsvorm is. Mijn ervaring is dat veel Nederlanders prima kunnen zeggen wat ze willen, maar dat ze dat niet op een passende, zakelijke manier kunnen doen.
Grappig dat mensen die duidelijk een gedateerde onderwijs-ervaring hebben op dit soort topics altijd de behoefte voelen om te reageren. En vaak bestaat die reactie niet uit meer dan 'in mijn tijd was alles beter'. Een weinig waardevol advies dus op wat de TO vraagt.
Nu wordt zelfs de reactie van iemand die hiermee wél recente ervaring heeft in twijfel getrokken. Heel bijzonder.
pejeka schreef:
28-11-2020 14:02
Geen idee. Die van mij beheerst op het hoogst mogelijke voor niet native speakers Engels en zijn spelling in het Nederlands is soms om te janken. Geen TTO trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven