Tweetalige creche

31-01-2012 17:56 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om het teruglopende aantal kinderen tegen te gaan gaat onze creche onder supervisie van de gemeente en GGD in april beginnen met een tweetalige groep (Engels en Nederlands). Het idee is dat Engels steeds belangrijker wordt, op de kleuterscholen in onze gemeente zijn er ook al proeven mee, en men wil nu zien of het zo jong al een aanvulling kan zijn. Ook zijn er in onze gemeente veel expats en dan zou de creche natuurlijk een streepje voor hebben op andere creches. Er wordt een native speaker aangenomen (die ook gewoon Nederlands beheerst) en de Nederlandse leidster die ze nu hebben blijft ook op de groep. De een spreekt dan de hele dag Nederlands, de ander Engels. Onze zoon van 18 maanden zit al in de huidige groep en mag in de groep blijven en dus overgaan naar de tweetalige. Willen we dat niet dan mag hij in een andere groep aansluiten. (deze groep en leidsters kennen we al, omdat het eerste uur de kids bij elkaar zitten, en ook daar zou hij het prima naar zn zin hebben met de kinderen en leidsters). Nu is aan ons de keus wat te doen. Ons lijkt het aan de ene kant positief en goed aansluiten op hetgeen straks op de kleuterschool wordt ingevoerd, namelijk een leermethode Engels. Aan de andere kant, zo jong nog, en ze moeten al zoveel leren en zit het dan zijn ontwikkeling van de nederlandse taal niet in de weg?. Kortom we zijn er nog niet helemaal uit. Wat vinden jullie? zijn er mensen met ervaring met tweetalig kdv etc?
Doen. Juist nu kost een tweede taal leren geen moeite voor kinderen. Het is perfect naast elkaar te leren.

Later wordt het moeilijker.
Jonge kinderen kunnen heel makkelijk 2 talen tegelijk oppikken, mits goed aangeboden. Dus kort gezegd: jullie alleen Nederlands aanbieden, de native speaker leidster alleen Engels. Dan hoeft het een het ander helemaal niet in de weg te zitten.

(Ik moet nu even graven in mijn geheugen naar (stukjes van) colleges daarover).
Mijn kind groeit tweetalig op, maar wel met maar een taal op de opvang

er is hier ook een tweetalige opvang ( met een derde taal voor ons) ik heb er bewust niet voor gekozen
Ik zeg ook doen! Als ik al zie hoe gemakkelijk onze peuter in het Engels telt en woorden kan onthouden, poeh. Voor die kinderen is dat blijkbaar helemaal niet lastig of moeilijk.
Mijn dochter is drietalig en dat gaat heel goed. Kinderen doen niet zo moeilijk als volwassenen, ze denken niet na bij wat ze zeggen maar zeggen het gewoon. En als ze het niet weten mixen ze de hele boel door elkaar.

Wat wel heel grappig is; als ze met mij praat, gaat het in taal 1, met de buurvrouw in taal 2 en met de leraar in taal 3. Als ik met haar samen op school ben en ze kijkt naar de leraar praat ze 3, draait ze naar mij gaat ze midden in een zin automatisch naar 1. Komt het buurmeisje iets vragen terwijl ik ernaast sta, gaat ze van 1 naar 2 en weer terug. Gaat helemaal vanzelf. Zelf beheers ik uiteraard alle drie de talen maar houd me bewust bij eentje.
Haha, wat grappig Exces.

En kinderen doen daar echt niet moeilijk over. Dochter zegt alles gewoon na, heel bijzonder!
Mijn zoon wordt ook 3-talig opgevoed maar ik vind het zwaar hoor. Hij heeft bij de omgevingstaal een flinke achterstand (tenminste, dat vermoed ik) en z'n Nederlands loopt ook achter bij eentalige kinderen van 3 jaar. Hij praat trouwens wel in z'n omgevingstaal en ik denk dat hij veel meer weet dan dat hij zegt. Vermoed dat hij niet zo'n talenknobbel heeft.
Het lijkt me geen kwaad kunnen maar verwacht er ook niet te veel van. Je kind zal wel wat Engels er van leren en dat is allemaal mooi meegenomen maar echt volledig tweetalig is weer een heel ander vehaal. Dat zal ook niet gebeuren. Maar het lijkt me verder prima.
quote:liubi schreef op 31 januari 2012 @ 18:13:

Mijn zoon wordt ook 3-talig opgevoed maar ik vind het zwaar hoor. Hij heeft bij de omgevingstaal een flinke achterstand (tenminste, dat vermoed ik) en z'n Nederlands loopt ook achter bij eentalige kinderen van 3 jaar. Hij praat trouwens wel in z'n omgevingstaal en ik denk dat hij veel meer weet dan dat hij zegt. Vermoed dat hij niet zo'n talenknobbel heeft.Mijn kinderen worden ook drie-talig opgevoed. De jongste is nu net naar de kleuterschool en hij heeft inderdaad in de omgevingstaal toch een achterstand terwijl hij wel vanaf zijn geboorte op de creche heeft gezeten. Nu er op de kleuterschool actiever aan taalwerving wordt gedaan (en hier sowieso meer tweetalige kinderen op zitten dus de school springt er beter op in) begint hij dit wel in te lopen. Mijn zoon verstaat ook alles maar praten vind hij moeilijker. Ik denk wel dat hij aan het eind van het schooljaar redelijk op niveau zal zitten maar zijn woordenschat is beperkter dan die van veel klasgenootjes.
Mijn kinderen zijn ook tweetalig opgevoed (engels en nederlands) ik zeg: doen!
Waarom zou je het niet doen? Mijn kinderen zijn na een jaartje buitenland aardig tweetalig. Nu we terug zijn, onderhouden ze allevier (van 6-14) zelf hun contacten met daar en kunnen ze bovendien met het niet-nederlands-sprekende deel van mijn familie praten. Handig!
Als er alleen engels wordt gesproken door een native speaker vind ik het een goed idee.Altijd handig om een wereldtaal als engels goed te kunnen spreken. Ik denk wel dat hij het extra goed leert omdat hij dan al zo jong engels leert.

Als ze een nederlandse engels laten spreken vind ik het een minder goed idee omdat hij dan misschien fout engels aanleert.
Ik zou het alleen doen als je door wilt gaan met tweetalig opvoeden.
quote:isabon schreef op 31 januari 2012 @ 18:38:

Ik zou het alleen doen als je door wilt gaan met tweetalig opvoeden.

Waarom, vraag ik ij af? Als het kind later alleen nog Nederlands hoort, is de basis voor Engels er in ieder geval gelegd.

Ik heb gewerkt op een tweetalige creche, kinderen pakken het snel op en kunnen ook goed onderscheid maken. Het is wel zo dat kinderen die opgroeien in meerdere talen vaak later in volzinnen gaan praten. Dit komt doordat het brein eerst aan de slag gaat met het aanleggen van verschillende verbindingen. Daarom lijkt het alsof ze eerst veel begrijpen, maar praten moeilijker vinden. Maar dat is niet iets om je zorgen over te maken, integendeel! Als ze dan meer gaan praten, kunnen ze het direct goed, en dat raken ze niet meer kwijt.
Doen! Als het Engels niet bijgehouden wordt, zal het wel verwateren, maar als hij er na de creche mee doorgaat, heeft hij een mooie voorsprong opgebouwd. Altijd handig om goed Engels te spreken.

Het komt overigens veel voor dat kinderen die meertalig worden opgevoed in eerste instantie een achterstand hebben in de omgevingstaal (als dit voor hen nog niet de dominante taal is). Maar dat wordt echt wel ingehaald. En vervolgens hebben deze kinderen een voorsprong in de andere ta(a)l(en). Het is ook veel makkelijker om weer nieuwe talen te leren als je er al meer beheerst.

Je hoeft zeker niet bang te zijn dat jouw zoontje een achterstand oploopt in het Nederlands, omdat behalve bij die ene leidster (goed dat het wel een native speaker is!) hij overal Nederlands hoort en spreekt.

Wat de werkelijke opbrengst is van het Engels op de creche is maar afwachten, maar wat hij oppikt, is mooi meegenomen en kwaad kan het in elk geval niet.
Kwaad kan het zeker niet. Ik heb voor mijn werk wel met dit soort situaties te maken: kinderen pikken de nieuwe taal snel op. Tweetalig worden ze niet van de paar uurtjes creche, maar het is ook niet zo dat hun nederlandse taalverwerving eronder lijdt. Pas wel op dat de leidster echt native speaker is, kinderen pikken uitspraak- en grammaticale fouten even snel op!
Ik zou het ook alleen maar doen als je later door wil gaan met 2-talig onderwijs. Het is best een aanslag op het kind. Kost veel energie en er zijn altijd kinderen in de klas die gewoonweg weigeren. Heel vreemd, twee of meertaligheid wordt niet door ieder kind geaccepteerd. Hier in huis ook meertalige kinderen zonder problemen, maar ik ken veel families waar het niet zo makkelijk gaat/is gegaan.
Zeker weten doen!!! Komt veel voor en kinderen ondervinden er geen hinder van - ze leren er van...

groetjes logopedist in opleiding
Ze ondervinden er geen hinder van maar worden er wel moe van. En vooral aan het eind van de dag is het voor een 2 jarige niet fijn te moeten luisteren naar iemand waar hij niets van verstaat.
Ik zou het ook zeker doen! En al zal hij niet letterijk tweetalig worden ('t Engels hoort hij natuurlijk stukken minder), dan nog is het mooi meegenomen!

Ik weet niet of je ivm herkenbaarheid je woonplaats wilt vrijgeven, maar ik ben wel heel benieuwd waar deze crèche is! Ik verhuis in september met mijn man en zoontje van dan 3 jaar terug naar NL en zou graag zijn ontwikkeling van het Engels op peil houden.
Voornamelijk positief dus. De leidsters gaven aan dat men echt een native speaker op het oog heeft. Inderdaad omdat anders fouten toch er in zouden kunnen sluipen. Sproet, deze creche is in Delft.

Azurblauw, snap dat het vermoeiend kan zijn, nu heeft hij op het moment vooral heel veel energie te veel, dus kan geen kwaad. En mocght het niet gaan, dan mogen wij hem zo weer in de andere groep plaatsen, is al besproken, want ik kan me voorstellen daty het niet voor elk kindje iets is wat werkt.

Ik denk dat hij er inderdaad vooral woordjes van oppikt, maar goed die kun je maar beter alvast binnen hebben. Ik vind het zelf wel fijn omdat ze er op de kleuterschool straks ook mee beginnen, de taal niet compleet nieuw is voor hem.
Geen ervaring mee, maar vooral omdat hij bij zijn bekende leidster/groepsgenootjes blijft en omdat de leermethode doorgezet wordt op de kleuterschool zou ik het doen! Het kan in ieder geval geen kwaad.
Dank je wel!

Mooi dat de kleuterschool daar ook Engels aan gaat bieden. Spannend en leuk!
Hier ook drietalige kinderen, d.w.z. jongste brabbelt alleen nog maar. En ze zijn daar heel handig in. Rond Kerst en O&N waren onze ouders hier. Dan spreken ze in één adem Frans tegen opa en oma Frankrijk, Engels tegen opa en oma Amerika en Nederlands tegen de toen ook aanwezige speelkameraadjes. Mijn Amerikaanse schoonvader las in de kerstvakantie voor in het Frans samen met mijn (Franse) vader. Heel grappig om te zien hoe onze 7 jarige dochter dan in haar kinderlijke onschuld opa's Frans gaat lopen corrigeren.

Als je zoon alleen Engels op het kdv hoort denk ik niet dat het de ontwikkeling van zijn Nederlands in de weg gaat zitten. Engels wordt dan gewoon iets van daar, kdv. En Nederlands spreekt hij daarbuiten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven