'U' of 'je' tegen meester/juf?
donderdag 15 oktober 2020 om 17:00
Mijn kinderen zitten in de onderbouw van de basisschool. Laatst had ik met oudste een gesprekje met zijn juf. Het viel me op dat hij 'je' tegen haar zei. Het verbaasde me, want heb hem geleerd om 'u' te zeggen tegen volwassenen en vond het wat onbeleefd.
Later bedacht ik me dat 'u' ook wel afstandelijk zou klinken en dat andere kinderen ook altijd 'je' tegen mij zeggen.
Als kind zei ik echt altijd u tegen volwassenen. Nu vraag ik me af; wat leer jij jouw kind te zeggen tegen zijn meester of juf? Of speelt de leeftijd van de onderwijzer daar ook een rol in?
Later bedacht ik me dat 'u' ook wel afstandelijk zou klinken en dat andere kinderen ook altijd 'je' tegen mij zeggen.
Als kind zei ik echt altijd u tegen volwassenen. Nu vraag ik me af; wat leer jij jouw kind te zeggen tegen zijn meester of juf? Of speelt de leeftijd van de onderwijzer daar ook een rol in?

donderdag 15 oktober 2020 om 19:51
Of ‘Meneer!’V1k1ng schreef: ↑15-10-2020 18:29Ik geef les op het mbo en mijn leerlingen mogen me zowel met 'u' als 'jij' aanspreken, ik heb er ook geen problemen mee als ze me met mijn voornaam aanspreken. Ik heb liever dat ze je en mijn voornaam gebruiken en verder respectvol zijn dan dat ze 'jawel mevr. + u' gebruiken en verder geen respect voor me hebben.
Ik leer ze wel dat het altijd beter is om klanten oid met 'u' aan te spreken en pas 'je/jij' te gebruiken wanneer de persoon in kwestie dit aangeeft.
Zolang ze me maar geen mama noemen...
Mijn publiek (VO) zegt ‘u’. Vinden ze ook prettig, die afstand. Leerlingen die de pech hebben vier jaar achtereen dezelfde docent bij een vak te hebben, die worden wel wat ‘amicaler’. Als ze blijven hangen en met tig fictieve situaties komen, is het niet langer ‘Stel hè mevrouw, stel dat u...’ maar ‘Maar wat nou als je... wat zouden mensen dan doen? Wat kun je dan doen in zo’n situatie?’ *kijkt mij aan voor reactie*. Dat zijn ook de leerlingen die brugklassers corrigeren (“U! Het is ‘u’, ze is niet jouw mattie!”).
Ik gebruik zelf het woord ‘u’ best vaak.

donderdag 15 oktober 2020 om 19:58
Snoesje666 schreef: ↑15-10-2020 19:091975-1981
Ik op de lagere school. Meneer Achternaam en mevrouw Achternaam. Jij of u weet ik niet meer.
2005-2013
Zoon op de basisschool. Meester Voornaam, Juf Voornaam en ik geloof dat er getutoyeerd mocht worden door de kinderen. Maar altijd met Juf of Meester.
Dus ook Juf zeggen als je samen met je juf in de sauna zit.
![]()
Mijn meester van de zesde klas moesten we 'meneer Achternaam' noemen. Twee/drie jaar later (ik was hooguit vijftien) had ik via mijn sport, en de sport van zijn vrouw en dochter, veel te maken met zijn vrouw. Zijn vrouw noemde ik dus gewoon Annet, maar als ik hen samen tegen kwam was het Annet en meneer Achternaam. Dertig jaar later, ik was inmiddels 43 deed ik een opleiding en moest stage lopen. Meneer Achternaam was ineens mijn collega en zou ik dus gewoon Jeroen moeten/mogen zeggen. Voelde de eerst keren heel gek.
donderdag 15 oktober 2020 om 20:30
Ik moest vroeger tegen iedereen die ouder was dan ik, zelfs tegen m'n moeder, u zeggen. Mijn moeder vond zichzelf altijd boven de kinderen staan, ze denkt erg in rangen. Dat heeft me altijd zo opstandig gemaakt! Dus U moeten zeggen heeft voor mij een hele nare bijsmaak.
Mijn dochter is 4 en is zo verlegen dat ze nooit in de situatie komt waarin ze moet kiezen of ze u of jij zegt tegen de juf.
Ik denk dat ze 'je' zal zeggen.
Wel een goede reminder, ik heb het er eigenlijk nooit met haar over gehad bedenk ik me...
Mijn dochter is 4 en is zo verlegen dat ze nooit in de situatie komt waarin ze moet kiezen of ze u of jij zegt tegen de juf.
Ik denk dat ze 'je' zal zeggen.
Wel een goede reminder, ik heb het er eigenlijk nooit met haar over gehad bedenk ik me...

donderdag 15 oktober 2020 om 21:44
Dat gebeurde de eerste 1,5 jaar best vaak, maar toen was ik ook de enige vrouwelijke vakdocent die ze hadden (Mentoren tel ik even niet mee). Gek genoeg gebeurde dat altijd op dagen dat ik een rok/jurk aan had.
Valhalla! Where the brave may live Forever!

donderdag 15 oktober 2020 om 23:33
Op school zeggen ze Juf naam en ‘je’.
Ik laat mijn kinderen tegen iedereen ‘je’ zeggen. Ik vind ‘u’ ouderwets en mijn ervaring is dat echt niemand, ook ouderen niet, er tegenwoordig op zit te wachten dat kinderen ‘u’ tegen ze zeggen. In het Engels heb je ‘you’ en dat geldt voor iedereen. Respect zit hem in andere dingen.
Ik laat mijn kinderen tegen iedereen ‘je’ zeggen. Ik vind ‘u’ ouderwets en mijn ervaring is dat echt niemand, ook ouderen niet, er tegenwoordig op zit te wachten dat kinderen ‘u’ tegen ze zeggen. In het Engels heb je ‘you’ en dat geldt voor iedereen. Respect zit hem in andere dingen.
vrijdag 16 oktober 2020 om 10:41
Ik geloof dat mijn zoon tegen iedereen 'je' zegt. Maar hij spreekt niet zoveel mensen aan, buiten degenen die hij kent. Hij spreekt eigenlijk altijd wel met twee woorden, ook tegen zijn ouders 
Toen hij heel klein was, uitgelegd dat hij 'u' moest zeggen tegen grote mensen die hij niet kent. Dat resulteerde erin dat hij ze nog gewoon met je aansprak en aan elke zin op het einde 'U' toevoegde. 'Mag ik een plakje kaas alsjeblieft U? Dat werk...

Toen hij heel klein was, uitgelegd dat hij 'u' moest zeggen tegen grote mensen die hij niet kent. Dat resulteerde erin dat hij ze nog gewoon met je aansprak en aan elke zin op het einde 'U' toevoegde. 'Mag ik een plakje kaas alsjeblieft U? Dat werk...

vrijdag 16 oktober 2020 om 19:03
Over een aantal jaar wordt dat oma, nog veel erger.V1k1ng schreef: ↑15-10-2020 18:29Ik geef les op het mbo en mijn leerlingen mogen me zowel met 'u' als 'jij' aanspreken, ik heb er ook geen problemen mee als ze me met mijn voornaam aanspreken. Ik heb liever dat ze je en mijn voornaam gebruiken en verder respectvol zijn dan dat ze 'jawel mevr. + u' gebruiken en verder geen respect voor me hebben.
Ik leer ze wel dat het altijd beter is om klanten oid met 'u' aan te spreken en pas 'je/jij' te gebruiken wanneer de persoon in kwestie dit aangeeft.
Zolang ze me maar geen mama noemen...
vrijdag 16 oktober 2020 om 19:20
Echt?captain_hindsight schreef: ↑16-10-2020 18:56Ik heb dus mijn kinderen niet geleerd om u te zeggen, überhaupt niet. Vind ik echt niet meer van deze tijd hoor. Ze zijn wel beleefd dus ze stellen netjes vragen en zeggen alsjeblieft. Maar u? Nee...
Ik zeg zelf ook nooit u meer.
Dus tegen een oude dame zitten ze ook te jijen en te jouwen?
Frankly my dear, I don"t give a damn
vrijdag 16 oktober 2020 om 19:27
vrijdag 16 oktober 2020 om 19:29
Juf .... (voornaam) + je op basisschool.
Meneer/mevrouw .. (achternaam) + u middelbare school En HBO
WO (master): voornaam + u/je ligt eraan hoe close/ goed je met desbetreffende leraar omgaat. Zeker geen meneer of mevrouw. Gek eigenlijk als ik er zo over na denk, maar denk het het komt omdat je anders dr. of professor... moet zeggen want meneer is dan weer onbeleefd.
Tegen opa’s en Oma’s is het altijd je; mijn grootouders willen niet dat ik zo afstandelijk doe. En ik vind het ook gewoon gek om u te zeggen tegen mijn eigen familie die dichtbij mij staan. Alleen tegen oudtantes zeg ik wel u bijvoorbeeld. Het zou niet eens in mij opkomen om u te zeggen tegen mijn moeder of tante
; ze zou me een draai om de oren geven!
Meneer/mevrouw .. (achternaam) + u middelbare school En HBO
WO (master): voornaam + u/je ligt eraan hoe close/ goed je met desbetreffende leraar omgaat. Zeker geen meneer of mevrouw. Gek eigenlijk als ik er zo over na denk, maar denk het het komt omdat je anders dr. of professor... moet zeggen want meneer is dan weer onbeleefd.
Tegen opa’s en Oma’s is het altijd je; mijn grootouders willen niet dat ik zo afstandelijk doe. En ik vind het ook gewoon gek om u te zeggen tegen mijn eigen familie die dichtbij mij staan. Alleen tegen oudtantes zeg ik wel u bijvoorbeeld. Het zou niet eens in mij opkomen om u te zeggen tegen mijn moeder of tante

vrijdag 16 oktober 2020 om 19:43
Nou dit preciesGatinmijnsok schreef: ↑16-10-2020 19:27Als het meisje achter de kassa 16 is en ik wil iets vragen zeg ik nog u en ook tegen de vakkenvuller in de supermarkt. Het is iemand die aan het werk is, dan ga ik ook niet jijen en jouwen.
Ik vind het echt onbeschoft om als kinderen onbekende, oudere mensen met jij en je aan te spreken.

vrijdag 16 oktober 2020 om 19:53
Ik denk het wel, kom ze niet zo vaak tegen.
Wat is het probleem van jij en jou dan? ipv u?
Ja, men vindt het beleefd, dat weet ik wel, ik vind dat dus een beetje onzinnig.
Volgens mij doe ik het wel, ook tegen een caissière, maar dan gaat het dus om onbekenden, niet per se om oudere mensen. Ik vind het voor mijn kinderen in ieder geval belangrijker dat ze een vraag stellen ipv iets roepen, als ze dat onder de knie krijgen dan leer ik ze nog wel eens het verschil tussen jij en u. Ik geloof echt niet dat de leerkrachten daarmee zitten. En ik denk niet dat er iemand u tegen de juf van mijn kind zegt.
vrijdag 16 oktober 2020 om 20:11
Ja, eigenlijk vooral onbekenden. De kinderen uit mijn klas hoeven ook geen u te zeggen en dat doen ze ook niet.captain_hindsight schreef: ↑16-10-2020 19:53Ik denk het wel, kom ze niet zo vaak tegen.
Ja, men vindt het beleefd, dat weet ik wel, ik vind dat dus een beetje onzinnig.
Volgens mij doe ik het wel, ook tegen een caissière, maar dan gaat het dus om onbekenden, niet per se om oudere mensen. Ik vind het voor mijn kinderen in ieder geval belangrijker dat ze een vraag stellen ipv iets roepen, als ze dat onder de knie krijgen dan leer ik ze nog wel eens het verschil tussen jij en u. Ik geloof echt niet dat de leerkrachten daarmee zitten. En ik denk niet dat er iemand u tegen de juf van mijn kind zegt.
vrijdag 16 oktober 2020 om 20:14
Ik vind het soms ook onzinnig. Vooral als je dan u gaat lopen zeggen tegen een kind van 16. Dat vind ik pas onbeleefd!captain_hindsight schreef: ↑16-10-2020 19:53Ik denk het wel, kom ze niet zo vaak tegen.

vrijdag 16 oktober 2020 om 20:17
Ik zeg heel vaak u. Maar goed, ik heb ook bijna 15 jaar in een land met een enorme u-cultuur gewoond. Je en jij alleen voor mensen, die ik ken. Meisje van 16 achter de kassa is ook gewoon u.
Geen flauw idee wat mijn kinderen op school zeggen overigens. Ik neem aan dat ze zich gewoon aan de situatie aanpassen.
Geen flauw idee wat mijn kinderen op school zeggen overigens. Ik neem aan dat ze zich gewoon aan de situatie aanpassen.
vrijdag 16 oktober 2020 om 20:58
De mensen die door jouw kinderen met je en jij worden aangesproken vinden het misschien wel onbeschoft en dat wil je toch niet?
Maakt niet zo'n goede indruk van jouw kinderen en hun opvoeding

vrijdag 16 oktober 2020 om 21:20
Jij wil dat niet. Mij maakt het niet uit. En als mensen dat onbeschoft vinden dan vind ik dat ze een beetje gek idee van beleefdheid hebben.
Hoewel ik wel weet dat men er anders over kan denken. Tja dat is dan zo.

vrijdag 16 oktober 2020 om 23:22
Mja, toen ik net kinderen had dacht ik er ook over zoals jij. Wij zijn immers wel zo opgevoed dus dat zit ingebakken dat u beleefd is. Ik zag echter als snel om me heen dat het echt niet meer gebruikelijk is en oudere mensen wimpelen u zeggen door kinderen stuk voor stuk af en zeggen:"Zeg maar Wilma hoor". Ook 70+ ers.
Tja, wie ben ik dan om halsstarrig vast te houden aan iets ouderwets? Voor die ene oudere meneer die we een x tegenkomen die het misschien wel onbeleefd vindt? Mwah.
Voor de kinderen is het zo veel duidelijker, dan wanneer zij als enige van hun leeftijdsgenootjes een soort selectie moeten gaan maken van die wel, die niet, oh nee die heet Wilma, voordat ze iets durven te zeggen. Ik zie nu ook heel goed dat respect niet in de aanspreekvorm zit. Het is meer dat het richting you gaat in het Engels dan dat het onbeleefd bedoeld is.
zaterdag 17 oktober 2020 om 01:02
Wij kwamen vanmiddag buren uit de straat tegen. Lieve oudere mensen ( man en vrouw) van ( ik denk) in de zeventig. Ze maakten een praatje en betrokken ook zoon erbij. Zoon zegt op een gegeven moment tegen de vrouw: wat zeg je? Toen zei ik wel: wat zegt u? Zoon tegen buurvrouw: sorry, wat zegt u?
Dit zijn mensen waarvan hij de voornaam niet weet, dus dan graag u inderdaad.
Hoe noemen jullie kinderen moeders ( een vaders, maar daar kent zoon er maar twee van) van vriendjes?
Hoe noemen jullie kinderen moeders ( een vaders, maar daar kent zoon er maar twee van) van vriendjes?
zaterdag 17 oktober 2020 om 06:22
Kinderen in de familie bij mij zeggen allemaal je. De moeders van de vriendjes en vriendinnetjes zijn tussen de 30-45 jaar en willen absoluut geen u horen. Ook niet van mijCeester schreef: ↑17-10-2020 01:02Wij kwamen vanmiddag buren uit de straat tegen. Lieve oudere mensen ( man en vrouw) van ( ik denk) in de zeventig. Ze maakten een praatje en betrokken ook zoon erbij. Zoon zegt op een gegeven moment tegen de vrouw: wat zeg je? Toen zei ik wel: wat zegt u? Zoon tegen buurvrouw: sorry, wat zegt u?