'U' of 'je' tegen meester/juf?

15-10-2020 17:00 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zitten in de onderbouw van de basisschool. Laatst had ik met oudste een gesprekje met zijn juf. Het viel me op dat hij 'je' tegen haar zei. Het verbaasde me, want heb hem geleerd om 'u' te zeggen tegen volwassenen en vond het wat onbeleefd.

Later bedacht ik me dat 'u' ook wel afstandelijk zou klinken en dat andere kinderen ook altijd 'je' tegen mij zeggen.
Als kind zei ik echt altijd u tegen volwassenen. Nu vraag ik me af; wat leer jij jouw kind te zeggen tegen zijn meester of juf? Of speelt de leeftijd van de onderwijzer daar ook een rol in?
Ik vind het ontzettend onbeleefd als een kind een volwassene aanspreekt met je/jij. Maar tegenwoordig schijnen de meeste mensen het normaal te vinden. Denk dat de jongere generatie leraren zelf al is opgevoed met je/jij zeggen tegen iedereen en dus niet eens meer met u willen worden aangesproken.
Zelf zei ik als kind altijd u tegen volwassenen. Vond dat toen normaal en dat vind ik nu nog steeds. Ik zal wel ouderwets zijn.
Susan schreef:
15-10-2020 17:23
Ja en dat vind ik dan vooral onbeleefd van mama, van een kind kun je niet echt verwachten dat het daar lijnrecht tegenin gaat. Mama blijft daar dan op hameren onder het mom van beleefdheid, tegen de wens van de juf of meester in.
Dat bedoel ik ook hoor, die kleuter kan er niks aan doen. Beleefdheid zit 'm wat mij betreft niet in een paar letters.
Heiterundsanft schreef:
15-10-2020 17:22
Wel denk ik dat het meer te maken heeft met een aangeleerde beleefdheidsvorm dan met respect. Ik kan makkelijk 'u' zeggen tegen iemand die ik misschien wel helemaal niet respecteer.

Ik ook. Ik vind 'u' en respect hebben voor iemand zeker niet uitwisselbaar. Sterker nog, bij mensen die ik niet bijzonder hoog heb zitten vind ik 'u' een prettige manier om afstand te houden.
Lafae schreef:
15-10-2020 17:26
Ik ook. Ik vind 'u' en respect hebben voor iemand zeker niet uitwisselbaar. Sterker nog, bij mensen die ik niet bijzonder hoog heb zitten vind ik 'u' een prettige manier om afstand te houden.
Helemaal dit.
Ik ben (o.a.) docent op HBO en ik vind het heel vervelend als studenten U zeggen. Wij mochten vroeger op middelbare school vaak je zeggen en voornaam. Dat hoor ik tegenwoordig niet vaak meer in middelbaar onderwijs. Mijn kind moet u en mevrouw of meneer Jansen zeggen op haar middelbare school. Ik vind het beetje afstandelijk, maar is nu eenmaal beleid van de school, dus prima. Van mij mag echter dat hele u afgeschaft worden.
dat bepaald de juf/meester zelf.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Tegen wie zeggen jullie ondertussen nog U eigenlijk?
Ik denk, dat ik het in geen jaren gezegd heb.
lilalinda schreef:
15-10-2020 17:45
Oudere mensen die ik niet ken.
lilalinda schreef:
Ik ook weinig, maar ik heb een Caribische achtergrond en daar wordt dat nog zeker wel gezegd, tegen oudere familieleden etc. Mijn moeder doet dat ook tegen het meisje aan de kassa in de supermarkt.
Hier zeggen de kinderen je, of u als ze dat willen in combinatie met 'juf voornaam'.

Ouders willen kinderen nog wel eens verbeteren als ze er bij staan en dan zeg ik dat 'je' ook prima is. Tenslotte kan uit 'je' meer respect doorklinken dan uit 'u'.
Star3 schreef:
Oudere mensen die ik niet ken.
Ahja, maar die spreek ik eigenlijk nooit. Op een "goeiemiddag" tijdens het wandelen na
Lafae schreef:
Ja, ik merk dat ik het u zeggen daar ook voor gebruik inderdaad. Om de afstand te behouden.
Op de school van mijn kinderen zeggen ze u. Dat is een algemene afspraak en dus doen alle kinderen dat. Persoonlijk maakt het mij absoluut niks uit en je zou ook prima zijn maar als de school dit liever heeft dan ook goed natuurlijk.
Ik leer mijn kinderen wel om u te zeggen tegen vreemde volwassenen maar vaak geven buren en dergelijke zelf al aan dat het je en jou is.
lilalinda schreef:
Ik gebruik het woord u zeer regelmatig, in een gesprek of bij een vraag aan een volwassen vreemde. Dat kan een vraag zijn over een product dat ik niet kan vinden in de winkel, of een route, als ik zie dat iemand iets laat vallen.

Ik merk wel dat ik je zeg als iemand jonger dan 25 lijkt te zijn. Dat zijn in mijn ogen vaak nog kinderen. Dat had ik zelf trouwens echt niet leuk gevonden op die leeftijd, om zo gezien te worden. :-) Misschien is dat ook een leuk topiconderwerp.
Lafae schreef:

Dat dus ook! Niet alleen als ik iemand niet hoog heb zitten maar ook als mensen te snel te dichtbij komen. Of direct te amicaal worden.
Hier altijd u, tenzij. En de meeste mensen zeggen: zeg maar je.
Op de middelbare school van zoon standaard u, en leerkrachten worden met de achternaam aangesproken dus mevrouw Jansen, meneer Pieterse.
Ik vanwege mijn beroep zeg altijd u, vraag erna of ik mag tutoyeren.
Just because your past has been damaged doesn’t mean your future has to be worthless
Ik geef les op het mbo en mijn leerlingen mogen me zowel met 'u' als 'jij' aanspreken, ik heb er ook geen problemen mee als ze me met mijn voornaam aanspreken. Ik heb liever dat ze je en mijn voornaam gebruiken en verder respectvol zijn dan dat ze 'jawel mevr. + u' gebruiken en verder geen respect voor me hebben.
Ik leer ze wel dat het altijd beter is om klanten oid met 'u' aan te spreken en pas 'je/jij' te gebruiken wanneer de persoon in kwestie dit aangeeft.

Zolang ze me maar geen mama noemen...
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Ikzelf zei je/jij en meester/juf "voornaam" gedurende mijn hele basisschooltijd en mijn kinderen (we wonen in het buitenland) zeggen u en meneer/mevrouw tegen hun juffen en meesters.
Toch hebben ze dezelfde band met hun leraar als ik vroeger, dus ik vind dat niet raar ofzo.
Mijn kinderen zeggen u tegen de mensen tegen wie ikzelf ook u zeg.
In de 20 jaar dat ik voor de klas sta heb ik 1x een kleuter gehad die u tegen me zei. Ik was toen halverwege de 20. Moeder kwam naar me toe en gaf aan dat ze wist dat ik dit vast niet nodig vond, maar of ik wilde respecteren dat zij dit wel graag zo hadden.
Natuurlijk! Respect werkt 2 kanten op. Het was trouwens ook een heel lief gezin dat fijn met anderen omging.

Aan de andere kant had ik vroeger vriendjes (als kind) die van thuis uit ook u moesten zeggen. Dit waren de meest respectloze types uit m’n vriendengroepje. Dan zegt u voor mij helemaal niks hoor. Liever een respectvol je/jij dan een schofterig u!
1975-1981
Ik op de lagere school. Meneer Achternaam en mevrouw Achternaam. Jij of u weet ik niet meer.

2005-2013
Zoon op de basisschool. Meester Voornaam, Juf Voornaam en ik geloof dat er getutoyeerd mocht worden door de kinderen. Maar altijd met Juf of Meester.

Dus ook Juf zeggen als je samen met je juf in de sauna zit.
:rofl:
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
15-10-2020 19:09

Dus ook Juf zeggen als je samen met je juf in de sauna zit.
:rofl:
De juf die mijn dochter in groep 5 had woont hier in de straat, maar ook als we haar buiten school tegenkwamen zei mijn dochter keurig juf M. tegen haar.
Vond ik ook wel logisch.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Je bent tenslotte Juf. :)
Zoon is bijna 18, maar zou zijn vroegere leraren nog steeds met juf of meester aanspreken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Het is ook een beetje een klasse ding denk ik, kinderen van mensen die in een achterstandspositie verkeren zeggen heel vaak u.
Snoesje666 schreef:
15-10-2020 19:13
Je bent tenslotte Juf. :)
Zoon is bijna 18, maar zou zijn vroegere leraren nog steeds met juf of meester aanspreken.
Ja precies.

Ze zegt nu trouwens nog steeds juf, maar we komen haar maar zelden tegen op straat, soms verdenk ik haar ervan dat ze zich verplaatst via een ondergronds gangenstelsel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven