'U' of 'je' tegen meester/juf?

15-10-2020 17:00 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zitten in de onderbouw van de basisschool. Laatst had ik met oudste een gesprekje met zijn juf. Het viel me op dat hij 'je' tegen haar zei. Het verbaasde me, want heb hem geleerd om 'u' te zeggen tegen volwassenen en vond het wat onbeleefd.

Later bedacht ik me dat 'u' ook wel afstandelijk zou klinken en dat andere kinderen ook altijd 'je' tegen mij zeggen.
Als kind zei ik echt altijd u tegen volwassenen. Nu vraag ik me af; wat leer jij jouw kind te zeggen tegen zijn meester of juf? Of speelt de leeftijd van de onderwijzer daar ook een rol in?
Mijn kinderen zeggen tegen alle volwassenen die voor hen zorgen 'je'. Alleen tegen vreemden zeggen ze 'u'.
Op de basisschool van mijn kinderen worden de leraren door iedereen met 'je' aangesproken. In combinatie met juf X of meester Y.
Op de middelbare school is 'u' volgens mij gebruikelijk(er).
Bij dochter op school wordt je gezegd tegen juffen / meesters. Ze worden ook aangesproken met juf Petra en meester Henk (fictieve namen). Ik hoor van kinderen in sportteam van dochter die op andere school zitten dat leraren daar meester de Vries en mevrouw Jansen zijn. Daar zal waarschijnlijk eerder u gebruikt worden.
Onze kinderen zijn heel vrij opgevoed. Hoeven tegen ouderen in onze omgeving geen “u” te zeggen. Wij hebben ze echter wel geleerd dat het netter is om dat te doen. Zo zei onze oudste zoon dus wel “u” tegen zijn meester (een oudere man). Terwijl onze jongste zoon gewoon “je/jij” zei tegen zijn meester (van dezelfde leeftijd als wij zijn). Ik denk dat het gevoel wat een kind bij een leerkracht heeft/ krijgt mee speelt, net als wat ze mee krijgen vanuit huis.

Wij denken maar zo; “u” heb je verdiend. Het is een soort status wat je krijgt als een kind je zo aanspreekt. En in onze ogen ook meer respect
Ligt toch ook ana de school.

Hier beide kinderen op dezelfde basisschool en daar werd gewoon de naam en jij gezegd.

Nu op VO, bij ene kind moet er u worden gezegd en mevrouw/meneer huppeldepup, andere kind spreekt leerkrachten aan met naam en jij.

Ik heb de voorkeur voor voornaam en jij.

Ik leer mijn kinderen u en meneer/mevrouw te zeggen tegen vreemden en mensen die dit zelf graag willen.

Maar in mijn ogen zijn leerkrachten geen vreemden en vind ik het dus niet nodig.

Mijn kinderen zijn niet opeens minder respectvol omdat ze je of jij mogen zeggen.
Volgens mij is het netjes dat je de ander aanspreekt zoals hij of zij dat graag wil, dus als de juf of meester met 'je' aangesproken wil worden dan is het 'je'.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Het ligt er volgens mij inderdaad aan wat op school gebruikelijk is. Hier is dat je en jij, denk dat leraren gek op hun neus kijken als een kind 'u' zou zeggen.
In deze regio je/jij en meester Jan en juf Jannie Op PO. Op VO ‘u’ en meneer Jansen, mevrouw Janssen.
Elke leraar bepaalt of hij / zij met 'je' of 'u' aangesproken wil worden, en of het Rudi, meester Rudi of meester De Vries is.
Heeft dus weinig met de opvoeding thuis te maken.
Ik leer mijn kinderen de juf/meester aan te spreken zoals de juf of meester aangesproken wil worden.

Tot nu toe allemaal je. Vroeger (jaren 80) zelf ook altijd je.
Bij ons wat het juf/meester/je op de basisschool en meneer/mevrouw/u op de middelbare school.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar wij zeiden als kind op de basisschool in de jaren ‘80 al geen U meer tegen onze juf/meester.
Wat de leerkracht wil lijkt me. Waarom zou je daar een topic voor moeten openen?
rumforviva schreef:
15-10-2020 17:15
Ik weet niet hoe oud je bent, maar wij zeiden als kind op de basisschool in de jaren ‘80 al geen U meer tegen onze juf/meester.
Ik ook bij de meeste niet en op de middelbare verschilde het per leerkracht. En dat leren kinderen heel snel zelf.
Ik spreek voor mezelf:
Basisschool: je
Middelbare: u
HBO: je
Uni: je bij mensen die kent, anders u
Luci_Morgenster schreef:
15-10-2020 17:17
Wat de leerkracht wil lijkt me. Waarom zou je daar een topic voor moeten openen?
Gaat het wel goed met je, ik vind je echt overal op Viva reuze bot reageren.
Susan schreef:
15-10-2020 17:07
Volgens mij is het netjes dat je de ander aanspreekt zoals hij of zij dat graag wil, dus als de juf of meester met 'je' aangesproken wil worden dan is het 'je'.
Dit. Ik vind het eerder onbeleefd als je willens en weten u blijft zeggen terwijl de juf heeft aangegeven dat ze je is. Alleen omdat mama vindt dat het zo heurt.
OT: blijkbaar ben ik nogal ouderwets, want ik kijk er wel van op dat zoveel leerkrachten tegenwoordig met 'je' worden aangesproken (en ik ben zelf echt niet zo oud :D )
Onze kinderen spraken de leerkrachten op de basisschool ook aan met 'je' en dan daarbij meester/juf en dan de voornaam.
Op het VO inderdaad meneer/mevrouw en u.
Misschien ligt het inderdaad aan de soort school en stuurt de onderwijzer het zelf verder.

In de jaren 80 op mijn basisschool was het wel 'u', maar ook bijvoorbeeld 'juf Anja. Ik zei ook u tegen de ouders van vriendinnen en mijn moeder werd ook met u aangesproken.
Beleid van school speelt hierin een rol bij ons. Leraren geven meestal zelf aan het begin aan hoe ze aangesproken mogen worden.

Over het aanspreken van anderen hebben ze geleerd om tegen vreemden of volwassenen die niet binnen de familie horen aan te spreken met u. Tot het moment dat deze persoon aangeeft met je of naam te willen worden aangesproken. Net zoals wij dat doen. Wij zijn hierin hun voorbeeld.

Wel denk ik dat het meer te maken heeft met een aangeleerde beleefdheidsvorm dan met respect. Ik kan makkelijk 'u' zeggen tegen iemand die ik misschien wel helemaal niet respecteer.
Ano11niem schreef:
15-10-2020 17:19
Gaat het wel goed met je, ik vind je echt overal op Viva reuze bot reageren.
Ja hoor en nee hoor.
Star3 schreef:
15-10-2020 17:19
Dit. Ik vind het eerder onbeleefd als je willens en weten u blijft zeggen terwijl de juf heeft aangegeven dat ze je is. Alleen omdat mama vindt dat het zo heurt.
Ja en dat vind ik dan vooral onbeleefd van mama, van een kind kun je niet echt verwachten dat het daar lijnrecht tegenin gaat. Mama blijft daar dan op hameren onder het mom van beleefdheid, tegen de wens van de juf of meester in.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Mijn kinderen kwamen in een kleuterklas met juffen van tegen de 60. Het heeft wel even geduurd voordat ik eraan gewend was dat ze de juffen niet alleen aanspraken met je en jij, maar ook bij de voornaam. Dus niet: wat zegt u, juf Jannie? Maar: wat zeg je, Jannie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven